본 연구는 다면평가 경험자의 인식을 토대로 다면평가의 특성요인이 다면평가의 수용도와 효과성에 어떠한 영향을 주는가를 실증적으로 분석함으로써 인적자원 개발을 위한 하나의 수단으로서 다면평가제도를 효과적으로 구축하고 유지 하는데 기여하도록 하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 많은 연구로부터 타당도와 신뢰도가 검증된 조사도구를 보완하여 사용하였으며, 설문지는 다면평가 특성 요인, 평가결과 수용도 그리고 다면평가의 효과성에 대한 인식을 측정하는 문항들로 구성하였다. 실증분석을 위한 조사표본 선정에 있어서는 대표성을 뛸 수 있는 기업의 다면평가 수행경험자로 제한하였다. 그 결과 통신회사인 A 기업의 다면평가 수행경험자를 대상자로 선정하여 최종적으로 226개의 유효자료를 바탕으로 통계분석을 시행하였다. 먼저, 변수별 평균과 ...
본 연구는 다면평가 경험자의 인식을 토대로 다면평가의 특성요인이 다면평가의 수용도와 효과성에 어떠한 영향을 주는가를 실증적으로 분석함으로써 인적자원 개발을 위한 하나의 수단으로서 다면평가제도를 효과적으로 구축하고 유지 하는데 기여하도록 하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 많은 연구로부터 타당도와 신뢰도가 검증된 조사도구를 보완하여 사용하였으며, 설문지는 다면평가 특성 요인, 평가결과 수용도 그리고 다면평가의 효과성에 대한 인식을 측정하는 문항들로 구성하였다. 실증분석을 위한 조사표본 선정에 있어서는 대표성을 뛸 수 있는 기업의 다면평가 수행경험자로 제한하였다. 그 결과 통신회사인 A 기업의 다면평가 수행경험자를 대상자로 선정하여 최종적으로 226개의 유효자료를 바탕으로 통계분석을 시행하였다. 먼저, 변수별 평균과 표준편차에 대하여 기술통계분석을 하였으며, 가설을 검증하기 위한 과정으로 먼저 변수 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 하였다. 다음으로, 다중회귀분석, 단순회귀분석, 계층적 회귀분석을 하였다. 실증분석을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 다면평가제도의 특성인 평가자 신뢰성, 피드백 적절성, 평가결과의 개발목적 활용이 피평가자의 다면평가 결과 수용도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 평가준거 및 피드백 적절성에 대한 지각수준과 평가자 에 대한 신뢰성이 다면평가 수용도에 영향을 미치며, 평가결과가 개발목적으로 활용될수록 다면평가제도에 대한 수용도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 다면평가 결과에 대한 피평가자의 수용도가 효과성에 미치는 영향이 유의한 것으로 나타났다. 피평가자가 다면평가제도에 대하여 긍정적 태도를 보일수록 구성원간 대인관계 개선, 리더십 개선, 자기계발 개선, 업무성과 개선효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 리더십개선, 자기계발에 더욱 더 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 다면평가제도의 효과성을 높이기 위해서는 수용도를 높이기 위한 노력이 선행되어야 할 것이다. 셋째, 다면평가제도의 특성은 수용도의 매개를 통해서 효과성에 간접적 영향을 맺는 동시에 변수의 특성에 따라 직접적인 영향관계를 맺고 있는 것으로 분석되었다.
본 연구는 다면평가 경험자의 인식을 토대로 다면평가의 특성요인이 다면평가의 수용도와 효과성에 어떠한 영향을 주는가를 실증적으로 분석함으로써 인적자원 개발을 위한 하나의 수단으로서 다면평가제도를 효과적으로 구축하고 유지 하는데 기여하도록 하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 많은 연구로부터 타당도와 신뢰도가 검증된 조사도구를 보완하여 사용하였으며, 설문지는 다면평가 특성 요인, 평가결과 수용도 그리고 다면평가의 효과성에 대한 인식을 측정하는 문항들로 구성하였다. 실증분석을 위한 조사표본 선정에 있어서는 대표성을 뛸 수 있는 기업의 다면평가 수행경험자로 제한하였다. 그 결과 통신회사인 A 기업의 다면평가 수행경험자를 대상자로 선정하여 최종적으로 226개의 유효자료를 바탕으로 통계분석을 시행하였다. 먼저, 변수별 평균과 표준편차에 대하여 기술통계분석을 하였으며, 가설을 검증하기 위한 과정으로 먼저 변수 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 하였다. 다음으로, 다중회귀분석, 단순회귀분석, 계층적 회귀분석을 하였다. 실증분석을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 다면평가제도의 특성인 평가자 신뢰성, 피드백 적절성, 평가결과의 개발목적 활용이 피평가자의 다면평가 결과 수용도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 평가준거 및 피드백 적절성에 대한 지각수준과 평가자 에 대한 신뢰성이 다면평가 수용도에 영향을 미치며, 평가결과가 개발목적으로 활용될수록 다면평가제도에 대한 수용도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 다면평가 결과에 대한 피평가자의 수용도가 효과성에 미치는 영향이 유의한 것으로 나타났다. 피평가자가 다면평가제도에 대하여 긍정적 태도를 보일수록 구성원간 대인관계 개선, 리더십 개선, 자기계발 개선, 업무성과 개선효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 리더십개선, 자기계발에 더욱 더 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 다면평가제도의 효과성을 높이기 위해서는 수용도를 높이기 위한 노력이 선행되어야 할 것이다. 셋째, 다면평가제도의 특성은 수용도의 매개를 통해서 효과성에 간접적 영향을 맺는 동시에 변수의 특성에 따라 직접적인 영향관계를 맺고 있는 것으로 분석되었다.
While considering the 360 degree evaluation as a method of improving human resources development, the purpose of this research is to analyze how the factors and acceptability of the 360 degree evaluation affects the effectiveness of it based on the experiences of the experts in the field. To achieve...
While considering the 360 degree evaluation as a method of improving human resources development, the purpose of this research is to analyze how the factors and acceptability of the 360 degree evaluation affects the effectiveness of it based on the experiences of the experts in the field. To achieve this purpose, the research was based on methods with strong validity and reliability, and the survey conducted was composed of questions regarding the attributes and factors of the 360 degree evaluation, the acceptability of its results, and the recognition of its effectiveness. The sampling of this study was limited to persons with experience in running 360 degree evaluation in business. As a result, total of 226 participants from a company in the IT industry were selected for the statistical analysis. The descriptive statistical analysis was conducted for the mean and standard deviation of each variable. Then, the correlational analysis between variables was conducted to test the hypotheses. Finally, multiple regression analysis, simple regression analysis, as well as hierarchical regression analysis was conducted. The following is the results of this study. First of all, the attributes of the 360 evaluation such as evaluator credibility, feedback appropriateness, and the purpose of evaluation result application were positively correlated with the acceptability of the evaluation result. In other words, the level of perception of the evaluation standards and the appropriateness of the feedback have an impact on the participants’acceptability of the evaluation, and the evaluation results have positive correlation with the acceptability particularly when they are applied for development purposes. Secondly, there was positive correlation between the participants’ acceptability and the effectiveness of the 360 degree evaluation. When the participant has a positive attitude in the evaluation, there was a positive correlation in the domains such as personal relationship, change in leadership, personal development, and performance improvement. More specifically, change in leadership and personal development had stronger correlation with the acceptability aspect, and thus, in order to increase the effectiveness of the 360 degree evaluation, attempts in achieving higher acceptability have to be proceeded. Third, the analyses have acknowledged that the factors of the 360 degree evaluation with its acceptability as the mediator have both direct and indirect impact depending on the attributes of the variables.
While considering the 360 degree evaluation as a method of improving human resources development, the purpose of this research is to analyze how the factors and acceptability of the 360 degree evaluation affects the effectiveness of it based on the experiences of the experts in the field. To achieve this purpose, the research was based on methods with strong validity and reliability, and the survey conducted was composed of questions regarding the attributes and factors of the 360 degree evaluation, the acceptability of its results, and the recognition of its effectiveness. The sampling of this study was limited to persons with experience in running 360 degree evaluation in business. As a result, total of 226 participants from a company in the IT industry were selected for the statistical analysis. The descriptive statistical analysis was conducted for the mean and standard deviation of each variable. Then, the correlational analysis between variables was conducted to test the hypotheses. Finally, multiple regression analysis, simple regression analysis, as well as hierarchical regression analysis was conducted. The following is the results of this study. First of all, the attributes of the 360 evaluation such as evaluator credibility, feedback appropriateness, and the purpose of evaluation result application were positively correlated with the acceptability of the evaluation result. In other words, the level of perception of the evaluation standards and the appropriateness of the feedback have an impact on the participants’acceptability of the evaluation, and the evaluation results have positive correlation with the acceptability particularly when they are applied for development purposes. Secondly, there was positive correlation between the participants’ acceptability and the effectiveness of the 360 degree evaluation. When the participant has a positive attitude in the evaluation, there was a positive correlation in the domains such as personal relationship, change in leadership, personal development, and performance improvement. More specifically, change in leadership and personal development had stronger correlation with the acceptability aspect, and thus, in order to increase the effectiveness of the 360 degree evaluation, attempts in achieving higher acceptability have to be proceeded. Third, the analyses have acknowledged that the factors of the 360 degree evaluation with its acceptability as the mediator have both direct and indirect impact depending on the attributes of the variables.
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