글로벌 경영환경의 급속한 변화 및 경쟁의 심화로 인하여 기업들은 리엔지니어링, 다운사이징, 아웃소싱 등 다양한 경영 기법을 통하여 경영혁신을 추구하고 있다. 경영혁신을 추구하는 기업들은 핵심적 업무에 집중을 하고 비핵심적인 업무를 외주를 주는 아웃소싱을 증대하고 있다. 그 가운데 지금까지는 비핵심업무였으나 오늘날 그 중요성이 증대하고 있는 물류관리 부분을 전문기업에게 외주하는 비율을 높이고 있고 이에 중요한 비중을 차지하는 업체가 프레이트 포워더이다. 화주기업은 일부 또는 전부의 기업물류 활동을 외주함으로써 재고관리와 ...
글로벌 경영환경의 급속한 변화 및 경쟁의 심화로 인하여 기업들은 리엔지니어링, 다운사이징, 아웃소싱 등 다양한 경영 기법을 통하여 경영혁신을 추구하고 있다. 경영혁신을 추구하는 기업들은 핵심적 업무에 집중을 하고 비핵심적인 업무를 외주를 주는 아웃소싱을 증대하고 있다. 그 가운데 지금까지는 비핵심업무였으나 오늘날 그 중요성이 증대하고 있는 물류관리 부분을 전문기업에게 외주하는 비율을 높이고 있고 이에 중요한 비중을 차지하는 업체가 프레이트 포워더이다. 화주기업은 일부 또는 전부의 기업물류 활동을 외주함으로써 재고관리와 리드타임의 개선을 획득할 수 있으며, 이러한 전문적으로 기업물류를 관리하는 프레이트 포워더는 이를 통하여 수많은 고객의 수요에 대한 규모의 경제를 획득할 수 있다. 우리나라와 같이 대부분의 기업들이 무역과 연관되어 있는 경우 수출입 물류의 복잡성으로 인해 구축해야하는 기업 내 인프라 및 전문 인력양성비용을 줄이기 위해 이와 같은 전문적 물류 아웃소싱을 제공할 수 있는 프레이트 포워더의 활용이 더욱 중요하게 여겨지고 있다. 이러한 여러 가지 요인들이 현재의 프레이트 포워딩 기업을 전문적 물류 아웃소싱을 제공하여 기업의 수출입 물류를 관리하며 나아가 재고 및 납기일까지 일괄적으로 관리해 주는 이른바 제3자 물류업자로서 탈바꿈을 하도록 유도하고 있다. 프레이트 포워더가 기존의 일반적인 복합운송주선업자로서의 역할에서 확대하여 One stop 물류 서비스를 화주기업에 제공하기 위해서는 규모의 확대가 필수적이다. 국내 프레이트 포워더의 경우 100인 이하 사업장규모의 프레이트 포워더가 전체의 97%에 달한다. 다시 말해 어느 정도의 규모를 가지고 조직적으로 전문 물류 아웃소싱을 할 수 있는 큰 규모의 업체는 겨우 3%에 불과하다고 볼 수 있다. 물론 규모만 크다고 전문적이고 조직적인 물류관리를 화주기업에 효율적으로 제공하는 것은 아니겠지만 필요한 조건임에는 분명하다. 또한 프레이트 포워더가 어느 정도의 규모를 가져야만 해외지사 및 파트너쉽을 통한 글로벌한 네트워크를 갖출 수 있는 것도 사실이다. 물론 외형뿐 아니라 전문적 서비스를 제공하기 위한 전산망, 해외네트워크간 조직력, 자금능력 등을 추가적으로 갖춰야 한다. 이러한 관점에서 현재 국내의 프레이트 포워딩기업들이 앞으로 어떻게 변화될 것이며 발전해야 할 것인지를 살펴보는 것도 중요 관심사이다. 본 연구의 목적은 급변하는 국제 물류 환경 속에서 프레이트 포워더의 경쟁력 강화방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 이론적 고찰, 사례 연구, 설문 분석을 실시하였다. 프레이트 포워더가 변화하는 물류환경 속에서 지속적으로 경쟁력을 강화하고 유지하기 위해서는 무엇보다도 물류비용 절감능력이 있어야 하는 것으로 나타났다. 이러한 상황은 물류의 발전단계가 고도화 되면 어느정도 중요성이 약화될 것으로 전망된다. 그러나, 현시점부터 지속적으로 화주기업과의 관계를 강화해야 향후 서비스의 기회를 얻을 수 있다는 점에서 물류비용 절감노력이 요구된다고 보여진다. 물류비용을 절감하기 위해서는 공동물류의 도입, 프레이트 포워더 규모의 확대, 다양한 복합운송루트의 개발, 철도운송의 고려 등이 향후 과제일 것으로 보인다. 두 번째로 중요한 것이 프레이트 포워더의 인적자원 보유능력으로 나타났다. 특히, 화주기업과 직접 대면하는 영업사원의 능력이 중요한 것으로 나타났다. 따라서, 영업사원에 대한 어학교육과 물류전문교육의 실시 등을 통한 평생교육체제를 구축함으로서 이 문제에 대응해야 할 것으로 보인다. 세 번째로 중요한 것은 정보기술능력의 증대이다. 이 문제는 단순히 화물추적능력의 미시적 관점에서 바라볼것이 아니라 향후 중요한 척도가 될 것이 자명한 SCM 서비스 제공의 전제조건이라는 관점에서 접근해야 할 것이다. 현재 중요도는 상대적으로 낮게 나타났지만 SCM 서비스의 제공을 위한 기초단계라는 인식을 가지고 과감한 투자를 해나가는 것이 중요할 것이다. 상기와 같은 연구의 기여도에도 불구하고 본 논문은 몇가지 한계점을 가지고 있다. 첫째, 프레이트 포워더의 경쟁력 강화의 요인에 대하여 화주기업뿐 아니라 프레이트 포워더도 전반적 이해가 부족한 상황에서 설문을 조사하였다는 점이다. 이러한 약점을 보완하기 위해서는 시간의 경과에 따라 동일한 연구를 다시 실시할 필요가 있을 것이다. 둘째, 설문조사기업의 표본수가 부족하다는 점이다. 본 연구의 실증분석을 위한 표본수는 갖추었다고 보지만 대표성을 높이기 위해서는 보다 많은 표본수의 확보가 필요할 것으로 보인다. 현재까지 제3자 물류기업을 활용하는 기업의 수가 선진국에 비해 상대적으로 적지만, 지속적으로 이용기업의 수가 증가할 것으로 예측되는바 이 부분도 차후에 표본수를 보다 많이 확보하여 연구를 실시할 필요가 있을 것이다.
글로벌 경영환경의 급속한 변화 및 경쟁의 심화로 인하여 기업들은 리엔지니어링, 다운사이징, 아웃소싱 등 다양한 경영 기법을 통하여 경영혁신을 추구하고 있다. 경영혁신을 추구하는 기업들은 핵심적 업무에 집중을 하고 비핵심적인 업무를 외주를 주는 아웃소싱을 증대하고 있다. 그 가운데 지금까지는 비핵심업무였으나 오늘날 그 중요성이 증대하고 있는 물류관리 부분을 전문기업에게 외주하는 비율을 높이고 있고 이에 중요한 비중을 차지하는 업체가 프레이트 포워더이다. 화주기업은 일부 또는 전부의 기업물류 활동을 외주함으로써 재고관리와 리드타임의 개선을 획득할 수 있으며, 이러한 전문적으로 기업물류를 관리하는 프레이트 포워더는 이를 통하여 수많은 고객의 수요에 대한 규모의 경제를 획득할 수 있다. 우리나라와 같이 대부분의 기업들이 무역과 연관되어 있는 경우 수출입 물류의 복잡성으로 인해 구축해야하는 기업 내 인프라 및 전문 인력양성비용을 줄이기 위해 이와 같은 전문적 물류 아웃소싱을 제공할 수 있는 프레이트 포워더의 활용이 더욱 중요하게 여겨지고 있다. 이러한 여러 가지 요인들이 현재의 프레이트 포워딩 기업을 전문적 물류 아웃소싱을 제공하여 기업의 수출입 물류를 관리하며 나아가 재고 및 납기일까지 일괄적으로 관리해 주는 이른바 제3자 물류업자로서 탈바꿈을 하도록 유도하고 있다. 프레이트 포워더가 기존의 일반적인 복합운송주선업자로서의 역할에서 확대하여 One stop 물류 서비스를 화주기업에 제공하기 위해서는 규모의 확대가 필수적이다. 국내 프레이트 포워더의 경우 100인 이하 사업장규모의 프레이트 포워더가 전체의 97%에 달한다. 다시 말해 어느 정도의 규모를 가지고 조직적으로 전문 물류 아웃소싱을 할 수 있는 큰 규모의 업체는 겨우 3%에 불과하다고 볼 수 있다. 물론 규모만 크다고 전문적이고 조직적인 물류관리를 화주기업에 효율적으로 제공하는 것은 아니겠지만 필요한 조건임에는 분명하다. 또한 프레이트 포워더가 어느 정도의 규모를 가져야만 해외지사 및 파트너쉽을 통한 글로벌한 네트워크를 갖출 수 있는 것도 사실이다. 물론 외형뿐 아니라 전문적 서비스를 제공하기 위한 전산망, 해외네트워크간 조직력, 자금능력 등을 추가적으로 갖춰야 한다. 이러한 관점에서 현재 국내의 프레이트 포워딩기업들이 앞으로 어떻게 변화될 것이며 발전해야 할 것인지를 살펴보는 것도 중요 관심사이다. 본 연구의 목적은 급변하는 국제 물류 환경 속에서 프레이트 포워더의 경쟁력 강화방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 이론적 고찰, 사례 연구, 설문 분석을 실시하였다. 프레이트 포워더가 변화하는 물류환경 속에서 지속적으로 경쟁력을 강화하고 유지하기 위해서는 무엇보다도 물류비용 절감능력이 있어야 하는 것으로 나타났다. 이러한 상황은 물류의 발전단계가 고도화 되면 어느정도 중요성이 약화될 것으로 전망된다. 그러나, 현시점부터 지속적으로 화주기업과의 관계를 강화해야 향후 서비스의 기회를 얻을 수 있다는 점에서 물류비용 절감노력이 요구된다고 보여진다. 물류비용을 절감하기 위해서는 공동물류의 도입, 프레이트 포워더 규모의 확대, 다양한 복합운송루트의 개발, 철도운송의 고려 등이 향후 과제일 것으로 보인다. 두 번째로 중요한 것이 프레이트 포워더의 인적자원 보유능력으로 나타났다. 특히, 화주기업과 직접 대면하는 영업사원의 능력이 중요한 것으로 나타났다. 따라서, 영업사원에 대한 어학교육과 물류전문교육의 실시 등을 통한 평생교육체제를 구축함으로서 이 문제에 대응해야 할 것으로 보인다. 세 번째로 중요한 것은 정보기술능력의 증대이다. 이 문제는 단순히 화물추적능력의 미시적 관점에서 바라볼것이 아니라 향후 중요한 척도가 될 것이 자명한 SCM 서비스 제공의 전제조건이라는 관점에서 접근해야 할 것이다. 현재 중요도는 상대적으로 낮게 나타났지만 SCM 서비스의 제공을 위한 기초단계라는 인식을 가지고 과감한 투자를 해나가는 것이 중요할 것이다. 상기와 같은 연구의 기여도에도 불구하고 본 논문은 몇가지 한계점을 가지고 있다. 첫째, 프레이트 포워더의 경쟁력 강화의 요인에 대하여 화주기업뿐 아니라 프레이트 포워더도 전반적 이해가 부족한 상황에서 설문을 조사하였다는 점이다. 이러한 약점을 보완하기 위해서는 시간의 경과에 따라 동일한 연구를 다시 실시할 필요가 있을 것이다. 둘째, 설문조사기업의 표본수가 부족하다는 점이다. 본 연구의 실증분석을 위한 표본수는 갖추었다고 보지만 대표성을 높이기 위해서는 보다 많은 표본수의 확보가 필요할 것으로 보인다. 현재까지 제3자 물류기업을 활용하는 기업의 수가 선진국에 비해 상대적으로 적지만, 지속적으로 이용기업의 수가 증가할 것으로 예측되는바 이 부분도 차후에 표본수를 보다 많이 확보하여 연구를 실시할 필요가 있을 것이다.
The world is globalizing fast and the competition among countries and companies is becoming more intense than ever so companies are seeking for management innovation using variety of management techniques such as re-engineering, downsizing and outsourcing. Some of companies which are seeking for man...
The world is globalizing fast and the competition among countries and companies is becoming more intense than ever so companies are seeking for management innovation using variety of management techniques such as re-engineering, downsizing and outsourcing. Some of companies which are seeking for management innovation should focus on core businesses and they are increasing outsourcing by giving non-core businesses an outside order. As a result, using the outsourcing has been increased. The logistics management was formerly non-core businesses but the importance of it has been grown recently. For that reason, many companies give an outside order to logistics operators so using the outsourcing logistics rate has been increased and freight forwarder is one of main logistics operators. The shipper cantake inventory management and lead time improvement by outsourcing a part or all of the logistics activities. Freight forwarders which manage logistics activities professionally can obtain benefit in economies of scale about number of customer demand using outsourcing activities. Most of the companies like Korea are connected with trade. In this case, using of the freight forwarders which can offer logistics outsourcing professionally has been considered as more important because this can cut down expenditure about infra and professional human resources training in companies due to complication of Export and Import logistics system. These kinds of factors can make the freight forwarders offer professional logistics outsourcing, manage companies’ import and export of logistics system and increasingly, change themselves to what is called the 3rd party logistics provider(3PL)’ who can control stock and due date management collectively. It is essential for freight forwarders to enlarge the scale of structure in order to offer the One- Stop logistics service to users through enlarging the existing role as a general combined transporter services provider. Most of the freight forwarders in Korea, the places of business having below 100 employees of all the freight forwarders in Korea come up to 97 percent. For that reason, only 3 percent of the freight forwarders can manage the professional outsourcing logistics systematically. There has no doubt, size of structure is not decided quality of service but it is a necessary condition. Also it is fact that freight forwarders need a suitable size of structure for making global network through overseas branch and partnership. Of course, the external form is important but they have to obtain additional computation system, fund ability and organizing ability among the overseas networks. In this point of view, it will be the highest concern to see how the freight forwarders will be changed and improve them in the near future. This study’s aim is to provide the solution about freight forwarders’ competitive power improvement under the rapidly changing international logistics cirvemstance. For that, this study was theoretical consideration, case study, survey analysis. It is shown that the freight forwarders have to obtain the decrease ability of logistics operation cost to strengthen and keep the competitiveness. It is forecasted that the importance of this situation will be weakened if the development stage will be advanced. However, they should continuously improve relationships with the owners of goods from now so they make effort to logistics cost decrease. The introduction of logistic collaboration, size increasing of freight forwarders, various intermodal rotes development and consideration of rail using are urgent problems in the further Second important thing is the holding ability of human resources. Specially, salesmen’s’ ability is essential who have a meeting with customers. Therefore the provider should build continuing education system for example, language study and technical education of logistic to deal with some important problems. Third important thing is the developing ability of information technology. This problem shouldn’t be considered simple abilities about the cargo-tracing from a microscopic point of view and it should be approached as a prior condition of supply chine management(SCM) service providing which will be an important standard in the near future. It is important that the freight forwarders should keep going and investing resolutely with the perception of the fundamental stage about SCM service providing even though the present importance appeared to be relatively low. Even though this dissertation deeply discussed many part of hot issue in logistic from the above statement survey This dissertation has a few limits even though the above study contribution. First, freight forwarders as well as users conducted several surveys without fully understanding about the competitiveness strength factors of freight forwarders’. It will take another same study to make up for the weak points as time goes by. Second, there is not enough samples of the surveyed companies. It shows seemingly that it has enough samples for empirical analysis but it needs to have more samples to improve the accuracy of samples. The number of the company using the 3PL provider is relatively fewer than the developed nations but the study should be operated with more samples because the number of using companies is expected to increase continuously.
The world is globalizing fast and the competition among countries and companies is becoming more intense than ever so companies are seeking for management innovation using variety of management techniques such as re-engineering, downsizing and outsourcing. Some of companies which are seeking for management innovation should focus on core businesses and they are increasing outsourcing by giving non-core businesses an outside order. As a result, using the outsourcing has been increased. The logistics management was formerly non-core businesses but the importance of it has been grown recently. For that reason, many companies give an outside order to logistics operators so using the outsourcing logistics rate has been increased and freight forwarder is one of main logistics operators. The shipper cantake inventory management and lead time improvement by outsourcing a part or all of the logistics activities. Freight forwarders which manage logistics activities professionally can obtain benefit in economies of scale about number of customer demand using outsourcing activities. Most of the companies like Korea are connected with trade. In this case, using of the freight forwarders which can offer logistics outsourcing professionally has been considered as more important because this can cut down expenditure about infra and professional human resources training in companies due to complication of Export and Import logistics system. These kinds of factors can make the freight forwarders offer professional logistics outsourcing, manage companies’ import and export of logistics system and increasingly, change themselves to what is called the 3rd party logistics provider(3PL)’ who can control stock and due date management collectively. It is essential for freight forwarders to enlarge the scale of structure in order to offer the One- Stop logistics service to users through enlarging the existing role as a general combined transporter services provider. Most of the freight forwarders in Korea, the places of business having below 100 employees of all the freight forwarders in Korea come up to 97 percent. For that reason, only 3 percent of the freight forwarders can manage the professional outsourcing logistics systematically. There has no doubt, size of structure is not decided quality of service but it is a necessary condition. Also it is fact that freight forwarders need a suitable size of structure for making global network through overseas branch and partnership. Of course, the external form is important but they have to obtain additional computation system, fund ability and organizing ability among the overseas networks. In this point of view, it will be the highest concern to see how the freight forwarders will be changed and improve them in the near future. This study’s aim is to provide the solution about freight forwarders’ competitive power improvement under the rapidly changing international logistics cirvemstance. For that, this study was theoretical consideration, case study, survey analysis. It is shown that the freight forwarders have to obtain the decrease ability of logistics operation cost to strengthen and keep the competitiveness. It is forecasted that the importance of this situation will be weakened if the development stage will be advanced. However, they should continuously improve relationships with the owners of goods from now so they make effort to logistics cost decrease. The introduction of logistic collaboration, size increasing of freight forwarders, various intermodal rotes development and consideration of rail using are urgent problems in the further Second important thing is the holding ability of human resources. Specially, salesmen’s’ ability is essential who have a meeting with customers. Therefore the provider should build continuing education system for example, language study and technical education of logistic to deal with some important problems. Third important thing is the developing ability of information technology. This problem shouldn’t be considered simple abilities about the cargo-tracing from a microscopic point of view and it should be approached as a prior condition of supply chine management(SCM) service providing which will be an important standard in the near future. It is important that the freight forwarders should keep going and investing resolutely with the perception of the fundamental stage about SCM service providing even though the present importance appeared to be relatively low. Even though this dissertation deeply discussed many part of hot issue in logistic from the above statement survey This dissertation has a few limits even though the above study contribution. First, freight forwarders as well as users conducted several surveys without fully understanding about the competitiveness strength factors of freight forwarders’. It will take another same study to make up for the weak points as time goes by. Second, there is not enough samples of the surveyed companies. It shows seemingly that it has enough samples for empirical analysis but it needs to have more samples to improve the accuracy of samples. The number of the company using the 3PL provider is relatively fewer than the developed nations but the study should be operated with more samples because the number of using companies is expected to increase continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.