본 연구의 목적은 부모교육자 훈련과정을 통하여 유아교육기관장은 학부모 관계 인식 및 자기 인식에서 어떠한 변화를 보이는지 탐색하고자 하는 것이다. 연구 참여자는 서울시 동작구에 위치한 C연구소에 속한 원장 20명으로 이들에게 8주 동안(1주에 1회, 1일 3시간) 상호교류분석이론에 기초한 부모교육자 훈련과정을 실시하였다. 통제집단은 본 부모교육자 훈련과정에 참여하지 않은 원장 20명으로 구성되었다. 연구도구로는 Elicker, Noppe 와 Farther-Wood(1997)에 의해 개발되고 이찬주(2002)가 번안한 ‘부모-교사 관계 척도'(PCRS: Parent - Caregiver Relationship Scale)를 도구를 본 연구자가 ‘유아교육기관장과 학부모 관계 척도’로 재 수정하여 사전, 사후 검사를 진행하였다. 질적 자료 수집은 2009년 8월 중순부터 11월까지 참여관찰과 연구 참여자 면담으로 이루어졌다. ...
본 연구의 목적은 부모교육자 훈련과정을 통하여 유아교육기관장은 학부모 관계 인식 및 자기 인식에서 어떠한 변화를 보이는지 탐색하고자 하는 것이다. 연구 참여자는 서울시 동작구에 위치한 C연구소에 속한 원장 20명으로 이들에게 8주 동안(1주에 1회, 1일 3시간) 상호교류분석이론에 기초한 부모교육자 훈련과정을 실시하였다. 통제집단은 본 부모교육자 훈련과정에 참여하지 않은 원장 20명으로 구성되었다. 연구도구로는 Elicker, Noppe 와 Farther-Wood(1997)에 의해 개발되고 이찬주(2002)가 번안한 ‘부모-교사 관계 척도'(PCRS: Parent - Caregiver Relationship Scale)를 도구를 본 연구자가 ‘유아교육기관장과 학부모 관계 척도’로 재 수정하여 사전, 사후 검사를 진행하였다. 질적 자료 수집은 2009년 8월 중순부터 11월까지 참여관찰과 연구 참여자 면담으로 이루어졌다. 자료 분석은 사전, 사후 검사 척도 질문지 자료와 부모교육 훈련과정 참여관찰일지 및 녹음 전사본과 면담 전사본, 현장노트가 주로 사용되었다. 본 연구에서 얻어진 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다.
첫째, 부모교육자 훈련과정에 참여한 실험집단 유아교육기관장들은 학부모와의 관계 인식 정도를 나타내는 여섯 가지 하위요인에서 모두 평균이 증가하였으며 특히 ‘개방적 의사소통’, ‘존중’, ‘가치의 공유’, ‘친밀감’의 하위요인에서 통제집단과 유의미한 차이를 보이며 학부모와의 관계에 대해 긍정적인 인식하였다.
둘째, 부모교육자 훈련과정이 진행되는 동안 유아교육기관장은 자기 본연의 특성을 파악하고 성인자아의 활성화 방법을 익히는 과정을 통해 부정적인 사고를 긍정적인 사고로 전환하는 반성적 사고를 통해 ‘나’에 대한 인식, 유아교육기관장으로서 엄마로서의 역할 인식을 재탐색 하였다.
셋째, 부모교육자 훈련과정 중 부모교육 실습을 통해 유아교육기관장은 자기이해를 바탕으로 타인을 이해할 수 있는 능력 즉, 통찰력이 향상되며 학부모와의 관계를 이전보다 긍정적으로 인식하였다. 또한 이러한 과정은 부모교육의 형태적 측면에서 소그룹 형태의 토론식 부모교육에 대한 경험은 유아교육기관장이 기존에 갖고 있던 부모교육에 대한 인식에 변화를 주었다.
결론적으로 상호교류분석 이론에 기초한 부모교육자 훈련과정은 유아교육기관장과 학부모의 개방적 의사소통, 존중, 가치의 공유, 친밀감이 긍정적으로 변화할 수 있도록 지원한다. 또한 연구 참여자 유아교육기관장은 인간 자체로서의 나, 기관장으로서 나, 엄마로서의 역할들을 반성하고 재인식할 수 있는 기회를 가짐으로 학부모와의 관계에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 과정을 통해 유아교육기관장들이 인식하고 있는 부모교육에 대한 관점 또한 변화되었다. 따라서 상호교류분석 이론에 기초한 부모교육자 훈련과정은 유아교육기관장과 학부모관계는 물론 부모교육자인 유아교육기관장의 자신의 삶을 긍정적으로 변화시키는데 바람직한 영향을 미쳤다.
본 연구의 목적은 부모교육자 훈련과정을 통하여 유아교육기관장은 학부모 관계 인식 및 자기 인식에서 어떠한 변화를 보이는지 탐색하고자 하는 것이다. 연구 참여자는 서울시 동작구에 위치한 C연구소에 속한 원장 20명으로 이들에게 8주 동안(1주에 1회, 1일 3시간) 상호교류분석이론에 기초한 부모교육자 훈련과정을 실시하였다. 통제집단은 본 부모교육자 훈련과정에 참여하지 않은 원장 20명으로 구성되었다. 연구도구로는 Elicker, Noppe 와 Farther-Wood(1997)에 의해 개발되고 이찬주(2002)가 번안한 ‘부모-교사 관계 척도'(PCRS: Parent - Caregiver Relationship Scale)를 도구를 본 연구자가 ‘유아교육기관장과 학부모 관계 척도’로 재 수정하여 사전, 사후 검사를 진행하였다. 질적 자료 수집은 2009년 8월 중순부터 11월까지 참여관찰과 연구 참여자 면담으로 이루어졌다. 자료 분석은 사전, 사후 검사 척도 질문지 자료와 부모교육 훈련과정 참여관찰일지 및 녹음 전사본과 면담 전사본, 현장노트가 주로 사용되었다. 본 연구에서 얻어진 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다.
첫째, 부모교육자 훈련과정에 참여한 실험집단 유아교육기관장들은 학부모와의 관계 인식 정도를 나타내는 여섯 가지 하위요인에서 모두 평균이 증가하였으며 특히 ‘개방적 의사소통’, ‘존중’, ‘가치의 공유’, ‘친밀감’의 하위요인에서 통제집단과 유의미한 차이를 보이며 학부모와의 관계에 대해 긍정적인 인식하였다.
둘째, 부모교육자 훈련과정이 진행되는 동안 유아교육기관장은 자기 본연의 특성을 파악하고 성인자아의 활성화 방법을 익히는 과정을 통해 부정적인 사고를 긍정적인 사고로 전환하는 반성적 사고를 통해 ‘나’에 대한 인식, 유아교육기관장으로서 엄마로서의 역할 인식을 재탐색 하였다.
셋째, 부모교육자 훈련과정 중 부모교육 실습을 통해 유아교육기관장은 자기이해를 바탕으로 타인을 이해할 수 있는 능력 즉, 통찰력이 향상되며 학부모와의 관계를 이전보다 긍정적으로 인식하였다. 또한 이러한 과정은 부모교육의 형태적 측면에서 소그룹 형태의 토론식 부모교육에 대한 경험은 유아교육기관장이 기존에 갖고 있던 부모교육에 대한 인식에 변화를 주었다.
결론적으로 상호교류분석 이론에 기초한 부모교육자 훈련과정은 유아교육기관장과 학부모의 개방적 의사소통, 존중, 가치의 공유, 친밀감이 긍정적으로 변화할 수 있도록 지원한다. 또한 연구 참여자 유아교육기관장은 인간 자체로서의 나, 기관장으로서 나, 엄마로서의 역할들을 반성하고 재인식할 수 있는 기회를 가짐으로 학부모와의 관계에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 과정을 통해 유아교육기관장들이 인식하고 있는 부모교육에 대한 관점 또한 변화되었다. 따라서 상호교류분석 이론에 기초한 부모교육자 훈련과정은 유아교육기관장과 학부모관계는 물론 부모교육자인 유아교육기관장의 자신의 삶을 긍정적으로 변화시키는데 바람직한 영향을 미쳤다.
The purpose of this study was to examine parent-educator training course-oriented perceptual changes of head persons of institution for early childhood education in themselves and their relationship with parents. Study subjects were 20 head persons who belonged to C Institute in Dongjak-Gu, Seo...
The purpose of this study was to examine parent-educator training course-oriented perceptual changes of head persons of institution for early childhood education in themselves and their relationship with parents. Study subjects were 20 head persons who belonged to C Institute in Dongjak-Gu, Seoul and they received the education of parent-educator training course, which was based on the theory of transactional analysis, for 8 weeks (3 hours per day, once a day). A control group consisted of 20 head persons who did not take part in this study's training course. As for a study tool, the investigator modified PCRS (Parent-Caregiver Relationship Scale) developed by Elicker, Noppe & Farther-Wood (1997) and adapted by Lee Chan-ju (2002) on the basis of 'early childhood's educational institute head persons-parents relationship scale' and used it in the pre- and post-test. Qualitative data were collected through participatory observation and interview over the period from the middle of August to November, 2009. As analytic data, the investigator mainly used the questionnaire data of the pre- and post-test scale and the diary, record transcription and field notes of participatory observation in the parent-educator training course. Study findings are as follows: First, head persons in the experiment group presented an average increase in all the six sub-variables of the relationship with parents. And they presented a significant difference in such sub-variables as 'open communication', 'respect', 'value sharing' and 'intimacy' from the control group, thus presenting their positively changed relationship with parents. Second, via the parent-educator training course, head persons in the experiment group re-examined their perception for themselves and maternal roles on the basis of the process of examining their inherent characteristics and activating adult ego and of a self-reflective way of thinking which converting negative thinking into positive thinking. Third, via the parent-educator training course, head persons in the experiment group enhanced their insight, namely the ability to understand others on the basis of self-understanding, and recognized the relationship with parents more positively than before. And the course was carried out in a manner of small group discussion and therefore made head persons change their perception of parent educational patterns. In conclusion, the transaction analysis theory-based parent-educator training course provided help for the head persons of institution for early childhood education to positively change their open communication with parents, respect, value sharing and intimacy. In addition, by having an opportunity of self-reflecting and re-recognizing maternal roles and themselves as a human being, the head persons of institution for early childhood education changed their relationship with parents positively. Via this course, the standpoints for parent education of head persons of institution for early childhood education were also changed. Therefore, the transactional analysis theory-based parent-educator training course had a positive influence not only upon the relationship between head persons of institution for early childhood education and parents but also upon the life itself of head persons as a parent-educator.
The purpose of this study was to examine parent-educator training course-oriented perceptual changes of head persons of institution for early childhood education in themselves and their relationship with parents. Study subjects were 20 head persons who belonged to C Institute in Dongjak-Gu, Seoul and they received the education of parent-educator training course, which was based on the theory of transactional analysis, for 8 weeks (3 hours per day, once a day). A control group consisted of 20 head persons who did not take part in this study's training course. As for a study tool, the investigator modified PCRS (Parent-Caregiver Relationship Scale) developed by Elicker, Noppe & Farther-Wood (1997) and adapted by Lee Chan-ju (2002) on the basis of 'early childhood's educational institute head persons-parents relationship scale' and used it in the pre- and post-test. Qualitative data were collected through participatory observation and interview over the period from the middle of August to November, 2009. As analytic data, the investigator mainly used the questionnaire data of the pre- and post-test scale and the diary, record transcription and field notes of participatory observation in the parent-educator training course. Study findings are as follows: First, head persons in the experiment group presented an average increase in all the six sub-variables of the relationship with parents. And they presented a significant difference in such sub-variables as 'open communication', 'respect', 'value sharing' and 'intimacy' from the control group, thus presenting their positively changed relationship with parents. Second, via the parent-educator training course, head persons in the experiment group re-examined their perception for themselves and maternal roles on the basis of the process of examining their inherent characteristics and activating adult ego and of a self-reflective way of thinking which converting negative thinking into positive thinking. Third, via the parent-educator training course, head persons in the experiment group enhanced their insight, namely the ability to understand others on the basis of self-understanding, and recognized the relationship with parents more positively than before. And the course was carried out in a manner of small group discussion and therefore made head persons change their perception of parent educational patterns. In conclusion, the transaction analysis theory-based parent-educator training course provided help for the head persons of institution for early childhood education to positively change their open communication with parents, respect, value sharing and intimacy. In addition, by having an opportunity of self-reflecting and re-recognizing maternal roles and themselves as a human being, the head persons of institution for early childhood education changed their relationship with parents positively. Via this course, the standpoints for parent education of head persons of institution for early childhood education were also changed. Therefore, the transactional analysis theory-based parent-educator training course had a positive influence not only upon the relationship between head persons of institution for early childhood education and parents but also upon the life itself of head persons as a parent-educator.
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