음악은 리듬, 멜로디, 화성이라는 음악을 구성하는 3요소와 박자, 음색 등의 일정한 법칙과 형식을 종합하여 각 시대의 사상과 감정을 대변하고 발전시킨 예술이다. 이러한 음악은 소리라는 매개체를 통하여 표현되어지는데 음악은 여러 가지가 있으나 대체로 성악과 기악으로 나누어 볼 수 있다. 기악은 음악적인 자기표현의 한 수단으로서 다양한 체험을 통하여 개인의 뚜렷한 가치관과 비전을 제시해 주고 음악에 대한 심미적 안목과 창조적 능력 및 바람직한 인간상으로 발달시킨다.
본 논문은 트럼펫의 실기 지도법을 스즈키 교수법에 적용함으로서 목표 지향적이고 체계적인 학습 원리를 바탕으로 전인적 사고와 심미적ㆍ창조적 ...
음악은 리듬, 멜로디, 화성이라는 음악을 구성하는 3요소와 박자, 음색 등의 일정한 법칙과 형식을 종합하여 각 시대의 사상과 감정을 대변하고 발전시킨 예술이다. 이러한 음악은 소리라는 매개체를 통하여 표현되어지는데 음악은 여러 가지가 있으나 대체로 성악과 기악으로 나누어 볼 수 있다. 기악은 음악적인 자기표현의 한 수단으로서 다양한 체험을 통하여 개인의 뚜렷한 가치관과 비전을 제시해 주고 음악에 대한 심미적 안목과 창조적 능력 및 바람직한 인간상으로 발달시킨다.
본 논문은 트럼펫의 실기 지도법을 스즈키 교수법에 적용함으로서 목표 지향적이고 체계적인 학습 원리를 바탕으로 전인적 사고와 심미적ㆍ창조적 표현 능력을 위한 새롭고 효과적인 지도방안을 연구하여 트럼펫을 배우고자 하는 학생들에게 교육하고자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구는 다음과 같다. 첫째, 트럼펫의 기본자세에서는 스즈키의 준비 학습방법을 인용하여 올바른 자세를 익히기 위한 지도방안을 제시하였다. 둘째, 호흡법에서는 스즈키 교수법의 특징인 놀이식 학습방법으로 일상생활상의 체험을 연결시켜 여러 가지 기발한 동작적, 상황적 일치를 이용하여 끝까지 재미있게 연습할 수 있도록 제시하였다. 셋째, 취주법(Embouchure)에서는 준비학습과 놀이식 학습방법을 적용하여 올바른 주법을 익히고 학습자가 능동적인 학습결과를 가져오도록 연구하였다. 넷째, 트럼펫의 토널리제이션(Tonalization)에서는 아름다운 음과 훌륭한 표현을 위해 아름다운 음을 잘 들을 수 있도록 청각을 길러주고, 아름다운 음을 낼 수 있도록 주법을 제시하였다. 다섯째, 스즈키 교수법의 반복과 놀이식 연습을 통하여 어려운 운지를 정확하고 쉽게 연습 할 수 있도록 효과적인 지도 방안을 연구하였다. 여섯째, 텅잉에서는 스즈키 교수법의 준비, 반복 놀이학습 방법 및 그룹지도를 적용하여 효과적이고 체계적인 연습방법을 연구하였고 발음을 적용하여 스타카토 텅잉을 이해하도록 지도 방안을 제시하였다. 일곱째, 스즈키 바이올린 교본 1권에 나와 있는 작은별 변주곡을 인용하여 트럼펫에 맞게 스즈키 교수법을 적용하여 제시하였고, 또한 초보자가 쉽게 연주할 수 있는 곡을 선정하여 그룹지도의 원리를 바탕으로 실제적 지도안을 작성하였다.
음악은 리듬, 멜로디, 화성이라는 음악을 구성하는 3요소와 박자, 음색 등의 일정한 법칙과 형식을 종합하여 각 시대의 사상과 감정을 대변하고 발전시킨 예술이다. 이러한 음악은 소리라는 매개체를 통하여 표현되어지는데 음악은 여러 가지가 있으나 대체로 성악과 기악으로 나누어 볼 수 있다. 기악은 음악적인 자기표현의 한 수단으로서 다양한 체험을 통하여 개인의 뚜렷한 가치관과 비전을 제시해 주고 음악에 대한 심미적 안목과 창조적 능력 및 바람직한 인간상으로 발달시킨다.
본 논문은 트럼펫의 실기 지도법을 스즈키 교수법에 적용함으로서 목표 지향적이고 체계적인 학습 원리를 바탕으로 전인적 사고와 심미적ㆍ창조적 표현 능력을 위한 새롭고 효과적인 지도방안을 연구하여 트럼펫을 배우고자 하는 학생들에게 교육하고자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구는 다음과 같다. 첫째, 트럼펫의 기본자세에서는 스즈키의 준비 학습방법을 인용하여 올바른 자세를 익히기 위한 지도방안을 제시하였다. 둘째, 호흡법에서는 스즈키 교수법의 특징인 놀이식 학습방법으로 일상생활상의 체험을 연결시켜 여러 가지 기발한 동작적, 상황적 일치를 이용하여 끝까지 재미있게 연습할 수 있도록 제시하였다. 셋째, 취주법(Embouchure)에서는 준비학습과 놀이식 학습방법을 적용하여 올바른 주법을 익히고 학습자가 능동적인 학습결과를 가져오도록 연구하였다. 넷째, 트럼펫의 토널리제이션(Tonalization)에서는 아름다운 음과 훌륭한 표현을 위해 아름다운 음을 잘 들을 수 있도록 청각을 길러주고, 아름다운 음을 낼 수 있도록 주법을 제시하였다. 다섯째, 스즈키 교수법의 반복과 놀이식 연습을 통하여 어려운 운지를 정확하고 쉽게 연습 할 수 있도록 효과적인 지도 방안을 연구하였다. 여섯째, 텅잉에서는 스즈키 교수법의 준비, 반복 놀이학습 방법 및 그룹지도를 적용하여 효과적이고 체계적인 연습방법을 연구하였고 발음을 적용하여 스타카토 텅잉을 이해하도록 지도 방안을 제시하였다. 일곱째, 스즈키 바이올린 교본 1권에 나와 있는 작은별 변주곡을 인용하여 트럼펫에 맞게 스즈키 교수법을 적용하여 제시하였고, 또한 초보자가 쉽게 연주할 수 있는 곡을 선정하여 그룹지도의 원리를 바탕으로 실제적 지도안을 작성하였다.
Music, which consists of three elements such as rhythm, melody, and harmony, is the representative of the current identity and emotions as a developed art, comprising certain rules and forms. Music can be expressed through the medium of sound. Indeed, it can be varied; in other words, it can be divi...
Music, which consists of three elements such as rhythm, melody, and harmony, is the representative of the current identity and emotions as a developed art, comprising certain rules and forms. Music can be expressed through the medium of sound. Indeed, it can be varied; in other words, it can be divided into two categories―vocal and instrumental music. Instrumental music means that players use instrumental tools to express self-identity musically within diverse experience, suggesting their own color and vision with profound musical taste and creativity as a desirable being. The purpose of this study is to educate for novice players with novel and efficient trumpet methodology in order to help them to enhance their aesthetic and creative ability on the basis of adjustment of Suzuki Method with the progressive pedagogical principles and the whole-man educational insight. This study is like the followings; First, for the basic position of trumpet learning, here is the suggestion of a pedagogical methodology to teach correct aptitude, using the preparation of Suzuki Method. Second, based on the breathing thing of Suzuki Method, here are the drill suggestions of how to make learners practice interestingly, using the consensus of kinesthesia and situations , related to daily-life experiences. Third, in embouchure, in order to learn how to form a correct embouchure and to achieve learners' spontaneous learning, it is necessary to adapt the preparation of Suzuki Method and the practical drills. Fourth, in tonalization of trumpet, it is suggested to improve auditory ability to catch beautiful tones and vice versa. Fifth, with the practical training of Suzuki Method and the repetitive activities, the efficient teaching methodology is suggested; it is how to teach the difficult fingerings easily and how to practice them at ease. Sixth, in tonguing, with the adaptation of the preparation of Suzuki Method, repetitive drills, group teaching, and systematic and practical methodology are presented; it is helpful to teach leaners to comprehend the staccato tonguing when they do the breathing thing. Finally, the variation of Little Star, which is easily played by novice players in the volume one of Suzuki violin manual, is newly modified for trumpet learners based on Suzuki Method in order to make the practical teaching curriculum possible for group teaching of novice trumpet players.
Music, which consists of three elements such as rhythm, melody, and harmony, is the representative of the current identity and emotions as a developed art, comprising certain rules and forms. Music can be expressed through the medium of sound. Indeed, it can be varied; in other words, it can be divided into two categories―vocal and instrumental music. Instrumental music means that players use instrumental tools to express self-identity musically within diverse experience, suggesting their own color and vision with profound musical taste and creativity as a desirable being. The purpose of this study is to educate for novice players with novel and efficient trumpet methodology in order to help them to enhance their aesthetic and creative ability on the basis of adjustment of Suzuki Method with the progressive pedagogical principles and the whole-man educational insight. This study is like the followings; First, for the basic position of trumpet learning, here is the suggestion of a pedagogical methodology to teach correct aptitude, using the preparation of Suzuki Method. Second, based on the breathing thing of Suzuki Method, here are the drill suggestions of how to make learners practice interestingly, using the consensus of kinesthesia and situations , related to daily-life experiences. Third, in embouchure, in order to learn how to form a correct embouchure and to achieve learners' spontaneous learning, it is necessary to adapt the preparation of Suzuki Method and the practical drills. Fourth, in tonalization of trumpet, it is suggested to improve auditory ability to catch beautiful tones and vice versa. Fifth, with the practical training of Suzuki Method and the repetitive activities, the efficient teaching methodology is suggested; it is how to teach the difficult fingerings easily and how to practice them at ease. Sixth, in tonguing, with the adaptation of the preparation of Suzuki Method, repetitive drills, group teaching, and systematic and practical methodology are presented; it is helpful to teach leaners to comprehend the staccato tonguing when they do the breathing thing. Finally, the variation of Little Star, which is easily played by novice players in the volume one of Suzuki violin manual, is newly modified for trumpet learners based on Suzuki Method in order to make the practical teaching curriculum possible for group teaching of novice trumpet players.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.