본 논문은 애니메이션 프레임의 시․공간적 특성을 분석하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 먼저 프레임이라고 하는 시각 예술에서의 근본적인 개념, 프레임화된 이미지의 시공간적 특성, 그리고 애니메이션의 이미지가 가지는 개별화된 특성들을 살펴본다. 이는 애니메이션을 포함하는 모든 시각적 예술 작품들의 프레임이 모두 작품 자체의 이미지의 성격에 의해서 그 공간적인 의미를 변화시키기 때문이다. 퍼스의 기호이론에 따르면 애니메이션의 이미지는 도상기호에 속한다. 이는 애니메이션의 이미지가 대상과의 닮음을 전제로 하고 있기 때문이다. 이러한 근본적인 속성에 의한다면 애니메이션의 이미지는 분명 대상의 재현에 머물 수밖에 없을 것이다. 하지만 시각적 예술작품의 경우, 도상기호는 시각적인 대상뿐만 아니라 초월적인 대상까지도 재현하고 있기 때문에 이는 단순한 시각적 재현과는 차이를 가지고 있다. 즉 이미지의 다양한 역사를 통해서도 알 수 있듯이 ― 중세의 성상화(Icon), 근대 모더니즘 회화 등 ― 도상기호는 비가시적인 대상도 시각적으로 재현하고 있었다는 점이다. 따라서 도상기호는 근본적으로는 대상과의 관계에서 파악할 수도 있지만, 대상과의 관계를 넘어서 오히려 재현의 법칙 내부에서도 자유로울 수 있는 기호, 즉 이미지인 셈이다. 이는 애니메이션의 경우를 통해서도 더욱 적극적으로 나타남을 알 수 있다. 애니메이션이 등장하게 된 시기는 우연히도 사진과 모더니즘 회화의 등장으로 인해 대상과 이미지가 분리되는 것을 경험하게 되는 시기였다. 아울러 시간에 대한 관심이 증대되면서 애니메이션은 당시 ...
본 논문은 애니메이션 프레임의 시․공간적 특성을 분석하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 먼저 프레임이라고 하는 시각 예술에서의 근본적인 개념, 프레임화된 이미지의 시공간적 특성, 그리고 애니메이션의 이미지가 가지는 개별화된 특성들을 살펴본다. 이는 애니메이션을 포함하는 모든 시각적 예술 작품들의 프레임이 모두 작품 자체의 이미지의 성격에 의해서 그 공간적인 의미를 변화시키기 때문이다. 퍼스의 기호이론에 따르면 애니메이션의 이미지는 도상기호에 속한다. 이는 애니메이션의 이미지가 대상과의 닮음을 전제로 하고 있기 때문이다. 이러한 근본적인 속성에 의한다면 애니메이션의 이미지는 분명 대상의 재현에 머물 수밖에 없을 것이다. 하지만 시각적 예술작품의 경우, 도상기호는 시각적인 대상뿐만 아니라 초월적인 대상까지도 재현하고 있기 때문에 이는 단순한 시각적 재현과는 차이를 가지고 있다. 즉 이미지의 다양한 역사를 통해서도 알 수 있듯이 ― 중세의 성상화(Icon), 근대 모더니즘 회화 등 ― 도상기호는 비가시적인 대상도 시각적으로 재현하고 있었다는 점이다. 따라서 도상기호는 근본적으로는 대상과의 관계에서 파악할 수도 있지만, 대상과의 관계를 넘어서 오히려 재현의 법칙 내부에서도 자유로울 수 있는 기호, 즉 이미지인 셈이다. 이는 애니메이션의 경우를 통해서도 더욱 적극적으로 나타남을 알 수 있다. 애니메이션이 등장하게 된 시기는 우연히도 사진과 모더니즘 회화의 등장으로 인해 대상과 이미지가 분리되는 것을 경험하게 되는 시기였다. 아울러 시간에 대한 관심이 증대되면서 애니메이션은 당시 아방가르드 영역에서 적극적으로 활용되는 이미지가 되기도 하였다. 이는 애니메이션의 이미지가 형상과 움직임이라는 특성을 가지고 있으며 아울러, 이것이 근대 아방가르드의 핵심적인 요소였음을 통해서도 잘 알 수 있다. 따라서 애니메이션이 재현하고 있는 것은 비가시적인 것이며, 동시에 비물체적인 것이라 보아야 한다. 시각적 예술 작품의 프레임은 외부의 시간과 공간을 구분하여 독립적인 요소를 만들어 내고, 그곳에 예술로서의 의미를 생성한다. 따라서 모든 프레임은 내부에 시간성과 공간성을 담지하고 있다. 애니메이션의 프레임의 경우에는 이미지의 특성에 의해 자유로운 시공간적 배경을 만들어 낸다. 요약하자면, 이러한 애니메이션 이미지의 도상기호적 성격은 다음과 같은 애니메이션 프레임의 특성이 드러나게 된다. 첫째, 투시법(perspective)의 원리를 벗어나는 이미지들을 통해 비재현적 공간이 된다. 이러한 공간은 애니메이션의 내부가 균질한 공간으로 구성되지 않음을 의미한다. 둘째로 애니메이션에서는 비재현적 공간들이 등장함으로 인해 프레임 내부의 시간성이 붕괴되며, 자유로운 시간적 형태를 가진다. 셋째로 이러한 애니메이션의 프레임의 시간성은 무한히 확장되고 자유롭게 적용되는 전체적인 공간이 된다. 이를 통해 애니메이션 내부의 공간과 시간은 공간에 얽매인 시간이 아닌 순수한 시간의 공간, 즉 아이온(aion)적인 시간성을 획득하게 된다. 본 논문에서의 애니메이션의 프레임에 관한 연구가 지금껏 실사 영화적 형식에 머물렀을 지도 모르는 이론적인 연구와 실제 작품 제작의 지점에 있어서 새로운 대안과 또 다른 재해석의 선택지를 제시 해 줄 수 있었으면 하는 바람이다.
본 논문은 애니메이션 프레임의 시․공간적 특성을 분석하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 먼저 프레임이라고 하는 시각 예술에서의 근본적인 개념, 프레임화된 이미지의 시공간적 특성, 그리고 애니메이션의 이미지가 가지는 개별화된 특성들을 살펴본다. 이는 애니메이션을 포함하는 모든 시각적 예술 작품들의 프레임이 모두 작품 자체의 이미지의 성격에 의해서 그 공간적인 의미를 변화시키기 때문이다. 퍼스의 기호이론에 따르면 애니메이션의 이미지는 도상기호에 속한다. 이는 애니메이션의 이미지가 대상과의 닮음을 전제로 하고 있기 때문이다. 이러한 근본적인 속성에 의한다면 애니메이션의 이미지는 분명 대상의 재현에 머물 수밖에 없을 것이다. 하지만 시각적 예술작품의 경우, 도상기호는 시각적인 대상뿐만 아니라 초월적인 대상까지도 재현하고 있기 때문에 이는 단순한 시각적 재현과는 차이를 가지고 있다. 즉 이미지의 다양한 역사를 통해서도 알 수 있듯이 ― 중세의 성상화(Icon), 근대 모더니즘 회화 등 ― 도상기호는 비가시적인 대상도 시각적으로 재현하고 있었다는 점이다. 따라서 도상기호는 근본적으로는 대상과의 관계에서 파악할 수도 있지만, 대상과의 관계를 넘어서 오히려 재현의 법칙 내부에서도 자유로울 수 있는 기호, 즉 이미지인 셈이다. 이는 애니메이션의 경우를 통해서도 더욱 적극적으로 나타남을 알 수 있다. 애니메이션이 등장하게 된 시기는 우연히도 사진과 모더니즘 회화의 등장으로 인해 대상과 이미지가 분리되는 것을 경험하게 되는 시기였다. 아울러 시간에 대한 관심이 증대되면서 애니메이션은 당시 아방가르드 영역에서 적극적으로 활용되는 이미지가 되기도 하였다. 이는 애니메이션의 이미지가 형상과 움직임이라는 특성을 가지고 있으며 아울러, 이것이 근대 아방가르드의 핵심적인 요소였음을 통해서도 잘 알 수 있다. 따라서 애니메이션이 재현하고 있는 것은 비가시적인 것이며, 동시에 비물체적인 것이라 보아야 한다. 시각적 예술 작품의 프레임은 외부의 시간과 공간을 구분하여 독립적인 요소를 만들어 내고, 그곳에 예술로서의 의미를 생성한다. 따라서 모든 프레임은 내부에 시간성과 공간성을 담지하고 있다. 애니메이션의 프레임의 경우에는 이미지의 특성에 의해 자유로운 시공간적 배경을 만들어 낸다. 요약하자면, 이러한 애니메이션 이미지의 도상기호적 성격은 다음과 같은 애니메이션 프레임의 특성이 드러나게 된다. 첫째, 투시법(perspective)의 원리를 벗어나는 이미지들을 통해 비재현적 공간이 된다. 이러한 공간은 애니메이션의 내부가 균질한 공간으로 구성되지 않음을 의미한다. 둘째로 애니메이션에서는 비재현적 공간들이 등장함으로 인해 프레임 내부의 시간성이 붕괴되며, 자유로운 시간적 형태를 가진다. 셋째로 이러한 애니메이션의 프레임의 시간성은 무한히 확장되고 자유롭게 적용되는 전체적인 공간이 된다. 이를 통해 애니메이션 내부의 공간과 시간은 공간에 얽매인 시간이 아닌 순수한 시간의 공간, 즉 아이온(aion)적인 시간성을 획득하게 된다. 본 논문에서의 애니메이션의 프레임에 관한 연구가 지금껏 실사 영화적 형식에 머물렀을 지도 모르는 이론적인 연구와 실제 작품 제작의 지점에 있어서 새로운 대안과 또 다른 재해석의 선택지를 제시 해 줄 수 있었으면 하는 바람이다.
The purpose of this thesis is to analyze the features of space and time discovered in frames of animated film. In order to this, frame, the basic notion in visual art, time and space aspects of framing image and individual aspects of animated film image will be discussed. It is because frames of vis...
The purpose of this thesis is to analyze the features of space and time discovered in frames of animated film. In order to this, frame, the basic notion in visual art, time and space aspects of framing image and individual aspects of animated film image will be discussed. It is because frames of visual art including animated films can change meaning of space through the images itself shown in the works. According to Peirce's semiotic, animated film image belongs to 'iconic code' because animated film image is based on resemblance of matter. This basic feature might make animated film image ended up mere representation of matter. However, there is a difference between iconic code and visual representation in visual art works since iconic code represents abstract matter as well as visible matter. As shown through the history of image – icon in middle age, modernism painting, etc – iconic image represents invisible matter as visible. It is recognized not only by a relationship with represented matter but also beyond its own relationship with representing matter. Therefore iconic image is image itself which possibly free from the principles of representation. These aspects are shown more obviously in animated films. Coincidently, animated film initiated at the same time of photography and Modernism painting which make separation of image from matter possible. With growing tendency in interest in the concept of time, animated film was used as a tool of Avant-garde at that time. This ensures that animated film image contains figure and movement, which are the essential elements of Avant-garde. For that reason, what animated film represents is both invisible and incorporeal. As frames of visual art works distinguish external time and space, establish independent aspect and create meaning as art, all of frames include aspects of time and space. Especially in case of animated film frame, time and space backgrounds are created liberally by its image feature. In short, features of iconic code in animated films are as follow. First, animated film frames become a non-representational space through the images aside from rules of perspective. This space signifies that interior of animated film does not consist of isometric space. Second, animated film frames have liberal time aspect as time aspect of frame inside is collapsed by the existence of non-representational space. Third, animated film frames could be the whole place where time expands boundlessly and applies without limit. Through this, internal time and space of animated film acquire purified time which is not occupied by space, so called ‘Aion’ time. Most of theory studies on film frame have been confined to live action films. There is hope that this thesis on study on animated film frame could be alternative to both actual film production and film interpretation.
The purpose of this thesis is to analyze the features of space and time discovered in frames of animated film. In order to this, frame, the basic notion in visual art, time and space aspects of framing image and individual aspects of animated film image will be discussed. It is because frames of visual art including animated films can change meaning of space through the images itself shown in the works. According to Peirce's semiotic, animated film image belongs to 'iconic code' because animated film image is based on resemblance of matter. This basic feature might make animated film image ended up mere representation of matter. However, there is a difference between iconic code and visual representation in visual art works since iconic code represents abstract matter as well as visible matter. As shown through the history of image – icon in middle age, modernism painting, etc – iconic image represents invisible matter as visible. It is recognized not only by a relationship with represented matter but also beyond its own relationship with representing matter. Therefore iconic image is image itself which possibly free from the principles of representation. These aspects are shown more obviously in animated films. Coincidently, animated film initiated at the same time of photography and Modernism painting which make separation of image from matter possible. With growing tendency in interest in the concept of time, animated film was used as a tool of Avant-garde at that time. This ensures that animated film image contains figure and movement, which are the essential elements of Avant-garde. For that reason, what animated film represents is both invisible and incorporeal. As frames of visual art works distinguish external time and space, establish independent aspect and create meaning as art, all of frames include aspects of time and space. Especially in case of animated film frame, time and space backgrounds are created liberally by its image feature. In short, features of iconic code in animated films are as follow. First, animated film frames become a non-representational space through the images aside from rules of perspective. This space signifies that interior of animated film does not consist of isometric space. Second, animated film frames have liberal time aspect as time aspect of frame inside is collapsed by the existence of non-representational space. Third, animated film frames could be the whole place where time expands boundlessly and applies without limit. Through this, internal time and space of animated film acquire purified time which is not occupied by space, so called ‘Aion’ time. Most of theory studies on film frame have been confined to live action films. There is hope that this thesis on study on animated film frame could be alternative to both actual film production and film interpretation.
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