1990년대 여성 작가들은 이전 시기에 비해 활발한 글쓰기로의 길을 모색할 수 있게 되었다. 이 시기 박완서, 신경숙, 공선옥, 오정희 등을 비롯한 많은 여성 작가들은 그들만의 세심하고 따뜻한 눈길로 세상을 바라보는 가운데 그 모습을 작품에 담아내었다. 이는 당시의 독자들에게 신선하게 다가와 큰 환영을 받았으며 그 여파는 지금까지도 이어지고 있다.
이 가운데 양귀자는 소시민의 일상과 그 이면의 억압 받는 상황까지도 풍부하게 표현하였다. 초기 단편 『원미동 사람들』에는 남성 작가들은 잘 포착할 수 없었던 미시적인 주변부의 목...
1990년대 여성 작가들은 이전 시기에 비해 활발한 글쓰기로의 길을 모색할 수 있게 되었다. 이 시기 박완서, 신경숙, 공선옥, 오정희 등을 비롯한 많은 여성 작가들은 그들만의 세심하고 따뜻한 눈길로 세상을 바라보는 가운데 그 모습을 작품에 담아내었다. 이는 당시의 독자들에게 신선하게 다가와 큰 환영을 받았으며 그 여파는 지금까지도 이어지고 있다.
이 가운데 양귀자는 소시민의 일상과 그 이면의 억압 받는 상황까지도 풍부하게 표현하였다. 초기 단편 『원미동 사람들』에는 남성 작가들은 잘 포착할 수 없었던 미시적인 주변부의 목소리가 오롯이 담겨있다. 현실에 가장 가까운 ‘원미동’이라는 공간과 그 안에서의 삶을 조명한 이 작품은 대상에 대한 세밀한 관찰과 촘촘한 묘사로 실현되어 당시 비슷한 처지에 있는 서민 독자들에게 큰 공감을 얻었다.
이 후 작가는 일상의 소시민적 삶을 다룬 작품을 벗어나 『나는 소망한다 내게 금지된 것을』등과 같은 비현실적이고 판타지적인 작품으로의 전환을 이룬다. 이로 인해 글쓰기의 기법은 물론이며 소재 및 주제에 있어 전과는 상이한 면을 보이기 시작한다. 이들 작품에서는 작가와 작품 속 주인공이 갈망하는 ‘욕망’이 수면 위로 구체화된다. 그들의 욕망은 때로 현실에서는 일어날 가능성이 거의 없을 정도로 지나친 모습을 보여주어 독자들의 호불호가 극명하게 갈리는 계기가 되기도 하였다.
사회와 문단의 많은 비평을 뒤로 한 채, 그녀가 다시금 현실 인식에 변화를 주어 발표한 작품은 『모순』으로 귀결된다. 앞서 발표한 작품들이 현실, 그 현실을 벗어난 욕망을 보여주었다면 이 작품에서는 두 가지를 적절히 절충하여 타협하는 모습을 드러낸다. 금방이라도 큰일을 낼 것만 같았던 이 전 작품 속 주인공들이 이제는 자신의 안위를 위해 현실에 의탁하는 가운데, 마음에는 이상적인 욕구에 대해 끈을 놓지 않고 때를 기다림을 확인할 수 있다.
본고에서는 위 세 작품에 드러나는 작가의 현실인식에 관해 연구하였다. 작품을 살피는 과정 속에서 인간에게 제시하는 삶의 방향과 진리, 그 밖에 오늘을 살아가는 우리들에게 시사하는 점을 생각할 수 있기 바란다.
1990년대 여성 작가들은 이전 시기에 비해 활발한 글쓰기로의 길을 모색할 수 있게 되었다. 이 시기 박완서, 신경숙, 공선옥, 오정희 등을 비롯한 많은 여성 작가들은 그들만의 세심하고 따뜻한 눈길로 세상을 바라보는 가운데 그 모습을 작품에 담아내었다. 이는 당시의 독자들에게 신선하게 다가와 큰 환영을 받았으며 그 여파는 지금까지도 이어지고 있다.
이 가운데 양귀자는 소시민의 일상과 그 이면의 억압 받는 상황까지도 풍부하게 표현하였다. 초기 단편 『원미동 사람들』에는 남성 작가들은 잘 포착할 수 없었던 미시적인 주변부의 목소리가 오롯이 담겨있다. 현실에 가장 가까운 ‘원미동’이라는 공간과 그 안에서의 삶을 조명한 이 작품은 대상에 대한 세밀한 관찰과 촘촘한 묘사로 실현되어 당시 비슷한 처지에 있는 서민 독자들에게 큰 공감을 얻었다.
이 후 작가는 일상의 소시민적 삶을 다룬 작품을 벗어나 『나는 소망한다 내게 금지된 것을』등과 같은 비현실적이고 판타지적인 작품으로의 전환을 이룬다. 이로 인해 글쓰기의 기법은 물론이며 소재 및 주제에 있어 전과는 상이한 면을 보이기 시작한다. 이들 작품에서는 작가와 작품 속 주인공이 갈망하는 ‘욕망’이 수면 위로 구체화된다. 그들의 욕망은 때로 현실에서는 일어날 가능성이 거의 없을 정도로 지나친 모습을 보여주어 독자들의 호불호가 극명하게 갈리는 계기가 되기도 하였다.
사회와 문단의 많은 비평을 뒤로 한 채, 그녀가 다시금 현실 인식에 변화를 주어 발표한 작품은 『모순』으로 귀결된다. 앞서 발표한 작품들이 현실, 그 현실을 벗어난 욕망을 보여주었다면 이 작품에서는 두 가지를 적절히 절충하여 타협하는 모습을 드러낸다. 금방이라도 큰일을 낼 것만 같았던 이 전 작품 속 주인공들이 이제는 자신의 안위를 위해 현실에 의탁하는 가운데, 마음에는 이상적인 욕구에 대해 끈을 놓지 않고 때를 기다림을 확인할 수 있다.
본고에서는 위 세 작품에 드러나는 작가의 현실인식에 관해 연구하였다. 작품을 살피는 과정 속에서 인간에게 제시하는 삶의 방향과 진리, 그 밖에 오늘을 살아가는 우리들에게 시사하는 점을 생각할 수 있기 바란다.
In 1990s, female authors could find a way to write more actively than before. At that time, in their works, female writers, including Wan-Suh Park, Kyung-Sook Shin,Sun-Oak Kong, and Jung-HeeOh, reflected their warm and prudent view toward the world. Readers welcomed their works because of their inno...
In 1990s, female authors could find a way to write more actively than before. At that time, in their works, female writers, including Wan-Suh Park, Kyung-Sook Shin,Sun-Oak Kong, and Jung-HeeOh, reflected their warm and prudent view toward the world. Readers welcomed their works because of their innovativeness that prolongs until now.
Especially, Gui-Ja Yang copiously expressed the life of the lower middle class, the suppressed life. Her early work, “the People from Wonmi-dong,” reflected microscopic and peripheral voices that male writers could not catch. The work illustrates the place called “Wonmi-dong,” which is the closest to the reality of the lower middle class, and the life in the place. Her close observation and elaborate description won the sympathy from the masses in similar circumstances.
Later, Gui-Ja Yang took her authorship from the topic related to the common middle class, to unreal and fantasy-like works, such as “I hope, what has been forbidden.” Because of this change, she showed different style in materials or subjects as well as in her writing. Moreover, the work embodied the ‘desire’ between the author and the main character in it. Sometimes, the ‘desire’ was too excessive to happen in real; it became the cause to clearly divide readership into likes and dislikes.
While criticized by literary circles, “Contradictions” was her conclusion after she changed her cognition toward reality. Her previous works reflected the reality and the unreal desire; meanwhile, the work “Contradictions” properly compromised between the reality and the desire. The main characters, in her previous works, seemed about to make serious troubles, but now they were seen to trust reality for their security, and at the same time they were seen to constantly wait for the chance of their ideal desire.
This article is to research Gui-Ja Yang’s cognition in reality that was reflected in the three works mentioned above. In the process of analyzing the works, hopefully you will consider the truth and the direction of life suggested to human, and also you will consider what the works imply to us now.
In 1990s, female authors could find a way to write more actively than before. At that time, in their works, female writers, including Wan-Suh Park, Kyung-Sook Shin,Sun-Oak Kong, and Jung-HeeOh, reflected their warm and prudent view toward the world. Readers welcomed their works because of their innovativeness that prolongs until now.
Especially, Gui-Ja Yang copiously expressed the life of the lower middle class, the suppressed life. Her early work, “the People from Wonmi-dong,” reflected microscopic and peripheral voices that male writers could not catch. The work illustrates the place called “Wonmi-dong,” which is the closest to the reality of the lower middle class, and the life in the place. Her close observation and elaborate description won the sympathy from the masses in similar circumstances.
Later, Gui-Ja Yang took her authorship from the topic related to the common middle class, to unreal and fantasy-like works, such as “I hope, what has been forbidden.” Because of this change, she showed different style in materials or subjects as well as in her writing. Moreover, the work embodied the ‘desire’ between the author and the main character in it. Sometimes, the ‘desire’ was too excessive to happen in real; it became the cause to clearly divide readership into likes and dislikes.
While criticized by literary circles, “Contradictions” was her conclusion after she changed her cognition toward reality. Her previous works reflected the reality and the unreal desire; meanwhile, the work “Contradictions” properly compromised between the reality and the desire. The main characters, in her previous works, seemed about to make serious troubles, but now they were seen to trust reality for their security, and at the same time they were seen to constantly wait for the chance of their ideal desire.
This article is to research Gui-Ja Yang’s cognition in reality that was reflected in the three works mentioned above. In the process of analyzing the works, hopefully you will consider the truth and the direction of life suggested to human, and also you will consider what the works imply to us now.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.