[학위논문]통합학급 유아를 위한 다감각적 언어 프로그램 구성 및 적용 A study on the development and effects of multi-sensory language program for children in an inclusive preschool classroom원문보기
현대사회에서 언어사용능력은 유아기에 갖추어야 할 중요한 능력 중의 하나이며, 언어사용능력이 지체된 대부분의 발달장애 유아는 학습능력 뿐 아니라 또래와의 의사소통과 관계형성에 지속적인 어려움을 가지게 된다. 따라서 본 연구의 목적은 점차 증가하고 있는 장애유아통합학급에 있는 만 5세 발달장애 유아의 언어사용능력 증진을 도모하기 위한 다감각적 유아 언어 프로그램을 구성하고 이에 대한 효과 검증에 있다. 이와 같은 연구를 수행하기 위해 연구문제 2개를 도출하였다. 먼저 연구문제 1은 다감각적 언어 프로그램 구성에 대한 것과 연구문제 2는 통합학급 유아를 위한 다감각적 유아 언어 프로그램의 적용효과에 대한 것이다. 적용효과는 두 가지로 나누어 살펴보았는데 우선 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행한 발달장애 유아들의 언어능력변화와 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행하는 과정에서 발달장애 유아들의 행동양상변화이다. 연구대상은 발달장애 유아 3명이며 이들은 모두 만 5세이며 지적장애를 동반한 발달장애, ...
현대사회에서 언어사용능력은 유아기에 갖추어야 할 중요한 능력 중의 하나이며, 언어사용능력이 지체된 대부분의 발달장애 유아는 학습능력 뿐 아니라 또래와의 의사소통과 관계형성에 지속적인 어려움을 가지게 된다. 따라서 본 연구의 목적은 점차 증가하고 있는 장애유아통합학급에 있는 만 5세 발달장애 유아의 언어사용능력 증진을 도모하기 위한 다감각적 유아 언어 프로그램을 구성하고 이에 대한 효과 검증에 있다. 이와 같은 연구를 수행하기 위해 연구문제 2개를 도출하였다. 먼저 연구문제 1은 다감각적 언어 프로그램 구성에 대한 것과 연구문제 2는 통합학급 유아를 위한 다감각적 유아 언어 프로그램의 적용효과에 대한 것이다. 적용효과는 두 가지로 나누어 살펴보았는데 우선 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행한 발달장애 유아들의 언어능력변화와 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행하는 과정에서 발달장애 유아들의 행동양상변화이다. 연구대상은 발달장애 유아 3명이며 이들은 모두 만 5세이며 지적장애를 동반한 발달장애, 다운증후군, 자폐증을 가지고 있다. 프로그램 적용 기간은 연구대상 유아를 포함한 장애아통합반의 23명 전체유아에게 20주간 20분 내외로 총 44회 다감각적 유아 언어 프로그램을 적용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 발달장애 유아 3명의 언어사용능력(어휘력, 발화길이, 의사소통능력, 구문구조)를 사전, 사후 1차, 사후 2차로 나누어하였고, 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행하는 과정에서 연구대상유아들의 행동양상 변화를 살펴보았다. 연구문제 1과 연구문제 2로 나누어 결과를 정리해보면 다음과 같다.
1. 다감각적 유아 언어 프로그램의 구성 프로그램구성을 위해 문헌 고찰, 통합교사 140명을 대상으로 한 요구도 조사 및 현장교사, 언어치료사와의 협의를 통해 프로그램의 목적, 교수-학습방법, 운영원리 및 교수전략을 구성하였다. 프로그램의 목적은 통합학급에 있는 만 5세 발달장애 유아의 언어사용능력을 증진시키는 데 있다. 이를 위한 프로그램 교육내용은 말하기, 듣기, 쓰기, 읽기로 범주화하였다. 프로그램의 교수-학습방법을 보면, 교수-학습원리는 다감각적 접근원리, 개별적 접근원리와 통합성의 원리이다. 교수운영방법은 단계적 운영과 다양한 활동유형이다. 다감각적 활동의 주요소재인 책 읽기 활동은 책 읽기 전 활동, 책 읽기 활동, 그리고 책 읽은 후 활동의 3단계로 감각적 활동으로 단계적으로 구성하였다. 다양한 활동유형은 활동에 따라 다양한 집단 구성과 동화감상, 신체표현, 실험하기 등 다양한 활동을 포함한다. 교수전략은 사전경험, 교사 모델링, 또래 모델링, 활동 단순화, 반복하기, 속도조절, 감각적인 선호도 활용이고. 교사의 역할은 상호작용 촉진자, 지식전달자, 중재자, 그리고 협의자의 역할이다.
2. 다감각적 유아 언어 프로그램 적용 효과 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시 J구에 위치한 S어린이집의 만 5세 장애유아 3명을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램 적용기간은 2008년 9월 25일부터 2009년 2월 14일까지 20주간이다. 프로그램이 종료된 후, 프로그램의 전반적인 교육효과를 알아보기 위해 사전 사후 1차 검사를 하였으며, 유지되는가를 알아보기 위해 사후2차 검사를 3주 후 실시하였다. 이에 대한 결과는 아래와 같다. 어휘력은 연구대상 유아 A, B, C 모두 사전검사보다 사후검사에서 증가하였다. 발화길이는 연구대상 유아 A와 유아 B는 모두 증가하였으나 유아 C는 감소한 것으로 나타났다. 의사소통능력의 변화를 보자면 세 명의 참여대상 유아 모두 의사소통의 빈도와 다양성에 변화가 왔다. 빈도는 모두 증가하였으며, 기능에 있어서도 다양해졌다. 구문구조를 본다면 단일단어, 두 단어, 세 단어로 나누어 분석하였는데 유아 A는 단일 단어가 준 대신 두 단어와 세 단어가 모두 증가하였다. 유아 B도 단일단어 준 대신 두 단어와 세단어가 모두 증가하였다. 유일하게 유아 C는 단일단어가 증가하였으며, 두 단어도 조금 증가하였으나 세 단어는 사후검사에서 나타나지 않아 감소하였다. 변화양상에 대해 요약해보면, 반복적인 질문과 모방을 많이 하던 유아 A는 점차 또래와 함께 활동에 참여하기 시작하면서 활동에 대한 생각과 느낌을 표현했다. 특히 물소리를 좋아하고 다양한 냄새를 좋아해서 청각과 후각적 자극이 있는 활동을 반복해서 즐겨하는 모습을 보이기도 했다. 후반기에 들어서는 점차 또래를 모방하는 말이나 행동이 아닌 자신의 생각을 적극적으로 개진하는 모습을 보였다. 다운증후군인 유아 B는 자기 조절력이 약해 순간적으로 남을 불편하게 하고 때리는 문제행동을 많이 보였는데 이 같은 상황을 지속적으로 타인과 언어로 해결하는 상황으로 연결하여 행동이 아닌 말로 해결하는 과정을 교사와 지속적으로 연습하였으며, 어휘력이 증가하면서 또래의 말을 주의 깊게 듣기 시작하며, 다양한 방법으로 또래와 의사소통 하는 모습들이 관찰되며 또래관계가 증진되었다. 자폐유아 C인 경우, 전반적인 활동참여의 거부, 타인에의 무관심, 무기력한 행동들이 많이 관찰되었다. 감각활동에 대한 선호가 극명하게 나타나는 유아 C의 경우는 활동의 참여와 거부가 반복되고 또래에게 반향어 사용이 지속되었다. 선호하는 활동에 대한 반복적인 참여유도를 통해 또래와 함께 활동에 참여하는 횟수가 증대되었고, 또래들의 행동과 말을 모방하는 횟수도 증가하였다. 위와 같은 결과를 토대로 한 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합학급 유아를 위한 다감각적 유아 언어 프로그램은 발달장애 유아의 언어사용능력 향상을 도모한다. 둘째, 각 유아의 서로 다른 감각적 특성을 고려하는 것은 중요하다. 셋째, 또래와의 의사소통이 원활하게 이뤄지기 위해서는 환경적 요인이 중요한 작용을 한다.
현대사회에서 언어사용능력은 유아기에 갖추어야 할 중요한 능력 중의 하나이며, 언어사용능력이 지체된 대부분의 발달장애 유아는 학습능력 뿐 아니라 또래와의 의사소통과 관계형성에 지속적인 어려움을 가지게 된다. 따라서 본 연구의 목적은 점차 증가하고 있는 장애유아통합학급에 있는 만 5세 발달장애 유아의 언어사용능력 증진을 도모하기 위한 다감각적 유아 언어 프로그램을 구성하고 이에 대한 효과 검증에 있다. 이와 같은 연구를 수행하기 위해 연구문제 2개를 도출하였다. 먼저 연구문제 1은 다감각적 언어 프로그램 구성에 대한 것과 연구문제 2는 통합학급 유아를 위한 다감각적 유아 언어 프로그램의 적용효과에 대한 것이다. 적용효과는 두 가지로 나누어 살펴보았는데 우선 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행한 발달장애 유아들의 언어능력변화와 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행하는 과정에서 발달장애 유아들의 행동양상변화이다. 연구대상은 발달장애 유아 3명이며 이들은 모두 만 5세이며 지적장애를 동반한 발달장애, 다운증후군, 자폐증을 가지고 있다. 프로그램 적용 기간은 연구대상 유아를 포함한 장애아통합반의 23명 전체유아에게 20주간 20분 내외로 총 44회 다감각적 유아 언어 프로그램을 적용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 발달장애 유아 3명의 언어사용능력(어휘력, 발화길이, 의사소통능력, 구문구조)를 사전, 사후 1차, 사후 2차로 나누어하였고, 다감각적 유아 언어 프로그램을 수행하는 과정에서 연구대상유아들의 행동양상 변화를 살펴보았다. 연구문제 1과 연구문제 2로 나누어 결과를 정리해보면 다음과 같다.
1. 다감각적 유아 언어 프로그램의 구성 프로그램구성을 위해 문헌 고찰, 통합교사 140명을 대상으로 한 요구도 조사 및 현장교사, 언어치료사와의 협의를 통해 프로그램의 목적, 교수-학습방법, 운영원리 및 교수전략을 구성하였다. 프로그램의 목적은 통합학급에 있는 만 5세 발달장애 유아의 언어사용능력을 증진시키는 데 있다. 이를 위한 프로그램 교육내용은 말하기, 듣기, 쓰기, 읽기로 범주화하였다. 프로그램의 교수-학습방법을 보면, 교수-학습원리는 다감각적 접근원리, 개별적 접근원리와 통합성의 원리이다. 교수운영방법은 단계적 운영과 다양한 활동유형이다. 다감각적 활동의 주요소재인 책 읽기 활동은 책 읽기 전 활동, 책 읽기 활동, 그리고 책 읽은 후 활동의 3단계로 감각적 활동으로 단계적으로 구성하였다. 다양한 활동유형은 활동에 따라 다양한 집단 구성과 동화감상, 신체표현, 실험하기 등 다양한 활동을 포함한다. 교수전략은 사전경험, 교사 모델링, 또래 모델링, 활동 단순화, 반복하기, 속도조절, 감각적인 선호도 활용이고. 교사의 역할은 상호작용 촉진자, 지식전달자, 중재자, 그리고 협의자의 역할이다.
2. 다감각적 유아 언어 프로그램 적용 효과 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시 J구에 위치한 S어린이집의 만 5세 장애유아 3명을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램 적용기간은 2008년 9월 25일부터 2009년 2월 14일까지 20주간이다. 프로그램이 종료된 후, 프로그램의 전반적인 교육효과를 알아보기 위해 사전 사후 1차 검사를 하였으며, 유지되는가를 알아보기 위해 사후2차 검사를 3주 후 실시하였다. 이에 대한 결과는 아래와 같다. 어휘력은 연구대상 유아 A, B, C 모두 사전검사보다 사후검사에서 증가하였다. 발화길이는 연구대상 유아 A와 유아 B는 모두 증가하였으나 유아 C는 감소한 것으로 나타났다. 의사소통능력의 변화를 보자면 세 명의 참여대상 유아 모두 의사소통의 빈도와 다양성에 변화가 왔다. 빈도는 모두 증가하였으며, 기능에 있어서도 다양해졌다. 구문구조를 본다면 단일단어, 두 단어, 세 단어로 나누어 분석하였는데 유아 A는 단일 단어가 준 대신 두 단어와 세 단어가 모두 증가하였다. 유아 B도 단일단어 준 대신 두 단어와 세단어가 모두 증가하였다. 유일하게 유아 C는 단일단어가 증가하였으며, 두 단어도 조금 증가하였으나 세 단어는 사후검사에서 나타나지 않아 감소하였다. 변화양상에 대해 요약해보면, 반복적인 질문과 모방을 많이 하던 유아 A는 점차 또래와 함께 활동에 참여하기 시작하면서 활동에 대한 생각과 느낌을 표현했다. 특히 물소리를 좋아하고 다양한 냄새를 좋아해서 청각과 후각적 자극이 있는 활동을 반복해서 즐겨하는 모습을 보이기도 했다. 후반기에 들어서는 점차 또래를 모방하는 말이나 행동이 아닌 자신의 생각을 적극적으로 개진하는 모습을 보였다. 다운증후군인 유아 B는 자기 조절력이 약해 순간적으로 남을 불편하게 하고 때리는 문제행동을 많이 보였는데 이 같은 상황을 지속적으로 타인과 언어로 해결하는 상황으로 연결하여 행동이 아닌 말로 해결하는 과정을 교사와 지속적으로 연습하였으며, 어휘력이 증가하면서 또래의 말을 주의 깊게 듣기 시작하며, 다양한 방법으로 또래와 의사소통 하는 모습들이 관찰되며 또래관계가 증진되었다. 자폐유아 C인 경우, 전반적인 활동참여의 거부, 타인에의 무관심, 무기력한 행동들이 많이 관찰되었다. 감각활동에 대한 선호가 극명하게 나타나는 유아 C의 경우는 활동의 참여와 거부가 반복되고 또래에게 반향어 사용이 지속되었다. 선호하는 활동에 대한 반복적인 참여유도를 통해 또래와 함께 활동에 참여하는 횟수가 증대되었고, 또래들의 행동과 말을 모방하는 횟수도 증가하였다. 위와 같은 결과를 토대로 한 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합학급 유아를 위한 다감각적 유아 언어 프로그램은 발달장애 유아의 언어사용능력 향상을 도모한다. 둘째, 각 유아의 서로 다른 감각적 특성을 고려하는 것은 중요하다. 셋째, 또래와의 의사소통이 원활하게 이뤄지기 위해서는 환경적 요인이 중요한 작용을 한다.
Language skills serve as a foundation for success in our society. Throughout life, the ability to use language to communicate is required for academic, social and economic survival. Given the critical impact of language across the lifespan, it is of the utmost importance to foster its early developm...
Language skills serve as a foundation for success in our society. Throughout life, the ability to use language to communicate is required for academic, social and economic survival. Given the critical impact of language across the lifespan, it is of the utmost importance to foster its early development. A child who has delayed language development requires specially designed programs to promote their language skills. The purpose of the study is to develop a multi-sensory language program for 5-year-old children in an inclusive classroom setting that aims to increase their language-usage ability, and to test its effectiveness by applying it to them. The two major questions posed by the study are as follows. The first is the question of how to develop a multi-sensory language program for preschool children in inclusive settings that will increase their language usage ability, and the second is the question of what effects are achieved by applying the multi-sensory language program. Three 5-year-old children that were developmentally delayed due to mental retardation, down syndrome and autism, respectively, participated in the study. From September 25, 2008 to Feb. 14, 2009, a multi-sensory language program was applied in 44 sessions, with each activity lasting from 10 to 20 minutes. Single subjects and pre-post test method were used to verify its effects. The results of the study are as follows.
1. Development of multi-sensory language program. Based on a study of the literature, the results of a survey of 140 teachers working in inclusive classrooms, and recordings of meetings with preschool teachers and speech and language therapists, the purpose of the program, the contents of the program, teaching-learning methods and teaching strategies were designed and developed. The selected program contents are speaking, listening, writing, and reading. Regarding teaching and learning methods, the teaching and learning principles are multi-sensory approach, individually appropriate approach and inclusive approach. The program should be managed with reading activities conducted in three steps, which are pre-reading, reading and post-reading activities. The activities are designed for use during daily story time for approximately 20 minutes per day. Pre-reading activities include introducing stories and showing the objects that are in the story; reading activities include reading the story with an emphasis on vocabulary, and having the children act out the story; post-reading activities include having the children participate in diverse multi-sensory activities. Teaching strategies used for the program are pre-experience, teacher modeling, peer-modeling, repetition, pace regulating, and utilizing sensory preferences. The teachers’ roles in the program are to promote interaction between children with and without disabilities, to provide developmentally appropriate knowledge, to mediate the diverse problems that could occur in class, and to cooperate with other professionals.
2. Effects of the application of the multi-sensory language program Three children with developmental delays were tested to check their language ability and to evaluate the effects of the program, and pre-tests and post-tests were conducted. Vocabulary test, MLU(Mean Length Utterance), communication analysis, and syntax analysis, were done to track the children's language skills. The results are as follows. Following the program, all three children had increased their vocabulary, and Child A and Child B had increased their MLU, but child C's MLU was decreased. In terms of communication skills between peers in class, all three children had increased the frequency of interaction with their peers, and the communication functions were higher than before the program was applied. Regarding the syntax analysis, Child A has increased two-word and three-word use, while the use of single words was decreased, and child B had increased in the same manner as Child A. However, Child C had increased with single word and two-word use, while three-word use had decreased. Based on the documents that were collected and produced in the process of the multi-sensory language program, the researcher found that every child showed different patterns of behavior to their peers, teachers and the materials that they used. First of all, Child A (a child with mental retardation), who asked many questions repeatedly, engaged more in the activity and expressed her ideas and feelings to her peers. Child B, who showed lots of aggressive behavior to his peers before, had a lot of chats with teachers. He started using words instead of hitting his peers. In addition, he started learning lots of words, expressing his ideas to others, and listening to other children's ideas. Child C was disinterested toward others, and did not want to engage in class activities before the program was applied. Teachers facilitated his communication by prompting him to explore lots of sensory items and to make a list to identify his preferences. As he engaged in more activities, he began to express his ideas and feelings with body language, and to understand spoken language. The results were as follows. First, the multi-sensory language program was determined to have positive effects in terms of promoting children's language skills and communication abilities. Second, it is imperative to consider children's different characteristics in terms of sensory issues when teachers design activities for children with special needs. Third, environmental factors such as teaching strategies, peer interaction, and materials are all imperative for facilitating interaction between children with and without disabilities.
Language skills serve as a foundation for success in our society. Throughout life, the ability to use language to communicate is required for academic, social and economic survival. Given the critical impact of language across the lifespan, it is of the utmost importance to foster its early development. A child who has delayed language development requires specially designed programs to promote their language skills. The purpose of the study is to develop a multi-sensory language program for 5-year-old children in an inclusive classroom setting that aims to increase their language-usage ability, and to test its effectiveness by applying it to them. The two major questions posed by the study are as follows. The first is the question of how to develop a multi-sensory language program for preschool children in inclusive settings that will increase their language usage ability, and the second is the question of what effects are achieved by applying the multi-sensory language program. Three 5-year-old children that were developmentally delayed due to mental retardation, down syndrome and autism, respectively, participated in the study. From September 25, 2008 to Feb. 14, 2009, a multi-sensory language program was applied in 44 sessions, with each activity lasting from 10 to 20 minutes. Single subjects and pre-post test method were used to verify its effects. The results of the study are as follows.
1. Development of multi-sensory language program. Based on a study of the literature, the results of a survey of 140 teachers working in inclusive classrooms, and recordings of meetings with preschool teachers and speech and language therapists, the purpose of the program, the contents of the program, teaching-learning methods and teaching strategies were designed and developed. The selected program contents are speaking, listening, writing, and reading. Regarding teaching and learning methods, the teaching and learning principles are multi-sensory approach, individually appropriate approach and inclusive approach. The program should be managed with reading activities conducted in three steps, which are pre-reading, reading and post-reading activities. The activities are designed for use during daily story time for approximately 20 minutes per day. Pre-reading activities include introducing stories and showing the objects that are in the story; reading activities include reading the story with an emphasis on vocabulary, and having the children act out the story; post-reading activities include having the children participate in diverse multi-sensory activities. Teaching strategies used for the program are pre-experience, teacher modeling, peer-modeling, repetition, pace regulating, and utilizing sensory preferences. The teachers’ roles in the program are to promote interaction between children with and without disabilities, to provide developmentally appropriate knowledge, to mediate the diverse problems that could occur in class, and to cooperate with other professionals.
2. Effects of the application of the multi-sensory language program Three children with developmental delays were tested to check their language ability and to evaluate the effects of the program, and pre-tests and post-tests were conducted. Vocabulary test, MLU(Mean Length Utterance), communication analysis, and syntax analysis, were done to track the children's language skills. The results are as follows. Following the program, all three children had increased their vocabulary, and Child A and Child B had increased their MLU, but child C's MLU was decreased. In terms of communication skills between peers in class, all three children had increased the frequency of interaction with their peers, and the communication functions were higher than before the program was applied. Regarding the syntax analysis, Child A has increased two-word and three-word use, while the use of single words was decreased, and child B had increased in the same manner as Child A. However, Child C had increased with single word and two-word use, while three-word use had decreased. Based on the documents that were collected and produced in the process of the multi-sensory language program, the researcher found that every child showed different patterns of behavior to their peers, teachers and the materials that they used. First of all, Child A (a child with mental retardation), who asked many questions repeatedly, engaged more in the activity and expressed her ideas and feelings to her peers. Child B, who showed lots of aggressive behavior to his peers before, had a lot of chats with teachers. He started using words instead of hitting his peers. In addition, he started learning lots of words, expressing his ideas to others, and listening to other children's ideas. Child C was disinterested toward others, and did not want to engage in class activities before the program was applied. Teachers facilitated his communication by prompting him to explore lots of sensory items and to make a list to identify his preferences. As he engaged in more activities, he began to express his ideas and feelings with body language, and to understand spoken language. The results were as follows. First, the multi-sensory language program was determined to have positive effects in terms of promoting children's language skills and communication abilities. Second, it is imperative to consider children's different characteristics in terms of sensory issues when teachers design activities for children with special needs. Third, environmental factors such as teaching strategies, peer interaction, and materials are all imperative for facilitating interaction between children with and without disabilities.
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