최근 의료 환경은 급속한 변화를 겪고 있다. 의료시장 개방, 의료서비스 평가제 시행, 경기 하향, 고객 요구 다양화 등 많은 변화들로 인해 의료서비스를 정확하게 평가하고 평가 결과에 따라 후속 조치를 시행하는 과정이 매우 중요하게 되었다. 의료가관은 의료 이용자들의 세분화된 다양한 욕구와 만족요인들을 정확하게 파악하는 것이 환자중심에서 의료서비스를 제공하는 첫걸음이며 매우 중요한 과제라 할 수 있다. 이에 한․양방 협진의료서비스는 가까운 공간에서 의사와 한의사가 함께 환자를 진단 및 검사를 실시하고 협력하여 치료함으로서 서양의학과 한의학의 한계를 극복하고 보다 효과적인 치료를 위한 제도라 할 수 있다. 따라서 한․양방협진 의료서비스는 국민들의 소득 및 교육수준 향상에 따른 의료 이용자들의 양질의 서비스를 받고자 하는 욕구에 부응하고 한정된 의료자원을 최대로 활용해야 한다. 이에 본 연구에서는 한방과 양방의료를 동시에 운영하고 있는 서울시 소재 한․양방병원에 내원한 고객을 대상으로 한양협진 의료서비스 이용 실태를 알아보고 한․양방 협진 의료서비스의 전반적인 만족도를 연구해 봄으로써, 환자의 의료욕구 충족을 위한 보다 양질의 한방과 양방의 협진의료서비스를 제공하기 위한 대응방안과 만족도 향상 방안울 제시하고자 그 목적이 있다. 이를 위하여 서울시에 위치한 한․양방병원 3곳에 설문지 250부를 배포 하여220부를 회수하고 26부를 제외하고 194부를 통계 분석 자료로 이용하였다. 수집된 자료는 ...
최근 의료 환경은 급속한 변화를 겪고 있다. 의료시장 개방, 의료서비스 평가제 시행, 경기 하향, 고객 요구 다양화 등 많은 변화들로 인해 의료서비스를 정확하게 평가하고 평가 결과에 따라 후속 조치를 시행하는 과정이 매우 중요하게 되었다. 의료가관은 의료 이용자들의 세분화된 다양한 욕구와 만족요인들을 정확하게 파악하는 것이 환자중심에서 의료서비스를 제공하는 첫걸음이며 매우 중요한 과제라 할 수 있다. 이에 한․양방 협진의료서비스는 가까운 공간에서 의사와 한의사가 함께 환자를 진단 및 검사를 실시하고 협력하여 치료함으로서 서양의학과 한의학의 한계를 극복하고 보다 효과적인 치료를 위한 제도라 할 수 있다. 따라서 한․양방협진 의료서비스는 국민들의 소득 및 교육수준 향상에 따른 의료 이용자들의 양질의 서비스를 받고자 하는 욕구에 부응하고 한정된 의료자원을 최대로 활용해야 한다. 이에 본 연구에서는 한방과 양방의료를 동시에 운영하고 있는 서울시 소재 한․양방병원에 내원한 고객을 대상으로 한양협진 의료서비스 이용 실태를 알아보고 한․양방 협진 의료서비스의 전반적인 만족도를 연구해 봄으로써, 환자의 의료욕구 충족을 위한 보다 양질의 한방과 양방의 협진의료서비스를 제공하기 위한 대응방안과 만족도 향상 방안울 제시하고자 그 목적이 있다. 이를 위하여 서울시에 위치한 한․양방병원 3곳에 설문지 250부를 배포 하여220부를 회수하고 26부를 제외하고 194부를 통계 분석 자료로 이용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 13.0 프로그램을 이용하여 여러 가지 통계분석평균과 표준편차를 구하였고, t-test, One-way ANOVA, 그리고 빈도분석을 실시하였다. 또한 병원 서비스 만족도 요인간의 관계를 파악하기 위해 상관관계분석(Correlation)을 실시하였으며, 병원서비스의 전반적인 만족도에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재의 병원은 한․양방 협진병원이어서 현재의 병원을 선택한 환자가 가장 많았고, 한․양방 협진은 대중매체를 통해 처음으로 알게 된 환자가 가장 많았다. 한․양방 협진은 치료에 도움이 될 것 같아서 선택한 환자가 가장 많았으며, 건강상태가 경미한 환자자일수록 높은 인식을 보였다. 한․양방 협진은 본인이 결정한 환자가 가장 많았으며, 양방 협진으로는 검사를, 한방 협진으로는 침을 가장 많이 의뢰하였고, 한․양방 협진형태로는 처음부터 한․양방의사 함께 진료 상담하여 양, 한방치료를 같이 하는 것을 가장 원하였다. 의료 이용 상의 불편이 한․양방 협진진료의 가장 큰 문제점이라고 인식하였고, 한․양방 협진진료 후 정신적 안정감이 큰 것이 가장 장점이라고 인식하였으며, 건강상태가 경미한 환자일수록 다른 환자보다 높은 인식을 보였다. 상당수의 환자들이 향후 진료가 필요하다면 한․양방 협진병원에서 치료를 받을 의향이 있었으며, 효과적이라서 한․양방 협진병원에서 치료를 받고자 하였다. 한․양방 협진 의료서비스에 대한 전반적인 만족도를 살펴본 결과는, 5점 만점 중 전체 평균이 3.42로 환자들은 한․양방 협진의료서비스의 전반적인 만족도가 그다지 높지 않은 것으로 나타났다. 만족도에 영향을 미치는 요인으로 일반적인 특성은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으며 한․양방 병원 서비스의 전반적인 만족도에는 병원의 청결성(β=.397)이 큰 영향을 미쳤으며, 다음으로 병원의 진료절차(β=.183), 병원 시설의 편리성(β=.138),병원서비스의 전문성(β=.129),협진의료서비스의 친절성(β=.111)순으로 영향을 미쳤다. 본 연구는 환자의 한․양방 협진의료서비스 이용실태와 만족도에 관한 연구로 한․양방 협진 의료서비스에 대한 환자의 만족도를 측정․분석할 수 있으므로 향후 자원의 투입방향 설정에 도움을 주는 등 한․양방협진 병원 관리의 전략 수립에 시사점을 제공해줄 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구는 한계점으로는 첫째, 서울시 소재 3개의 한․양방 협진병원에 내원한 환자를 대상으로 하였으므로 연구결과를 우리나라의 전국적인 결과로 일반화하기에는 무리가 따르기 때문에 보다 광범위한 지역을 대상으로 연구를 진행 필요하가 있다. 둘째, 의료기관에 따른 차이, 환자의 질병상태나 경중도 등이 변수로 포함되었으나 세분화하지 못하였으므로, 향후 연구에서는 세분화를 통한 심층적 분석이 요구된다. 따라서 앞으로 병원특성이나 진료과, 혹은 진료내용의 특성에 따라 세분화된 항목으로 구성하여 환자들의 만족도를 조사한다면 병원의 장점과 단점을 보다 구체적으로 파악할 수 있을 것으로 기대된다.
최근 의료 환경은 급속한 변화를 겪고 있다. 의료시장 개방, 의료서비스 평가제 시행, 경기 하향, 고객 요구 다양화 등 많은 변화들로 인해 의료서비스를 정확하게 평가하고 평가 결과에 따라 후속 조치를 시행하는 과정이 매우 중요하게 되었다. 의료가관은 의료 이용자들의 세분화된 다양한 욕구와 만족요인들을 정확하게 파악하는 것이 환자중심에서 의료서비스를 제공하는 첫걸음이며 매우 중요한 과제라 할 수 있다. 이에 한․양방 협진의료서비스는 가까운 공간에서 의사와 한의사가 함께 환자를 진단 및 검사를 실시하고 협력하여 치료함으로서 서양의학과 한의학의 한계를 극복하고 보다 효과적인 치료를 위한 제도라 할 수 있다. 따라서 한․양방협진 의료서비스는 국민들의 소득 및 교육수준 향상에 따른 의료 이용자들의 양질의 서비스를 받고자 하는 욕구에 부응하고 한정된 의료자원을 최대로 활용해야 한다. 이에 본 연구에서는 한방과 양방의료를 동시에 운영하고 있는 서울시 소재 한․양방병원에 내원한 고객을 대상으로 한양협진 의료서비스 이용 실태를 알아보고 한․양방 협진 의료서비스의 전반적인 만족도를 연구해 봄으로써, 환자의 의료욕구 충족을 위한 보다 양질의 한방과 양방의 협진의료서비스를 제공하기 위한 대응방안과 만족도 향상 방안울 제시하고자 그 목적이 있다. 이를 위하여 서울시에 위치한 한․양방병원 3곳에 설문지 250부를 배포 하여220부를 회수하고 26부를 제외하고 194부를 통계 분석 자료로 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 13.0 프로그램을 이용하여 여러 가지 통계분석평균과 표준편차를 구하였고, t-test, One-way ANOVA, 그리고 빈도분석을 실시하였다. 또한 병원 서비스 만족도 요인간의 관계를 파악하기 위해 상관관계분석(Correlation)을 실시하였으며, 병원서비스의 전반적인 만족도에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재의 병원은 한․양방 협진병원이어서 현재의 병원을 선택한 환자가 가장 많았고, 한․양방 협진은 대중매체를 통해 처음으로 알게 된 환자가 가장 많았다. 한․양방 협진은 치료에 도움이 될 것 같아서 선택한 환자가 가장 많았으며, 건강상태가 경미한 환자자일수록 높은 인식을 보였다. 한․양방 협진은 본인이 결정한 환자가 가장 많았으며, 양방 협진으로는 검사를, 한방 협진으로는 침을 가장 많이 의뢰하였고, 한․양방 협진형태로는 처음부터 한․양방의사 함께 진료 상담하여 양, 한방치료를 같이 하는 것을 가장 원하였다. 의료 이용 상의 불편이 한․양방 협진진료의 가장 큰 문제점이라고 인식하였고, 한․양방 협진진료 후 정신적 안정감이 큰 것이 가장 장점이라고 인식하였으며, 건강상태가 경미한 환자일수록 다른 환자보다 높은 인식을 보였다. 상당수의 환자들이 향후 진료가 필요하다면 한․양방 협진병원에서 치료를 받을 의향이 있었으며, 효과적이라서 한․양방 협진병원에서 치료를 받고자 하였다. 한․양방 협진 의료서비스에 대한 전반적인 만족도를 살펴본 결과는, 5점 만점 중 전체 평균이 3.42로 환자들은 한․양방 협진의료서비스의 전반적인 만족도가 그다지 높지 않은 것으로 나타났다. 만족도에 영향을 미치는 요인으로 일반적인 특성은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으며 한․양방 병원 서비스의 전반적인 만족도에는 병원의 청결성(β=.397)이 큰 영향을 미쳤으며, 다음으로 병원의 진료절차(β=.183), 병원 시설의 편리성(β=.138),병원서비스의 전문성(β=.129),협진의료서비스의 친절성(β=.111)순으로 영향을 미쳤다. 본 연구는 환자의 한․양방 협진의료서비스 이용실태와 만족도에 관한 연구로 한․양방 협진 의료서비스에 대한 환자의 만족도를 측정․분석할 수 있으므로 향후 자원의 투입방향 설정에 도움을 주는 등 한․양방협진 병원 관리의 전략 수립에 시사점을 제공해줄 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구는 한계점으로는 첫째, 서울시 소재 3개의 한․양방 협진병원에 내원한 환자를 대상으로 하였으므로 연구결과를 우리나라의 전국적인 결과로 일반화하기에는 무리가 따르기 때문에 보다 광범위한 지역을 대상으로 연구를 진행 필요하가 있다. 둘째, 의료기관에 따른 차이, 환자의 질병상태나 경중도 등이 변수로 포함되었으나 세분화하지 못하였으므로, 향후 연구에서는 세분화를 통한 심층적 분석이 요구된다. 따라서 앞으로 병원특성이나 진료과, 혹은 진료내용의 특성에 따라 세분화된 항목으로 구성하여 환자들의 만족도를 조사한다면 병원의 장점과 단점을 보다 구체적으로 파악할 수 있을 것으로 기대된다.
There are lately rapid changes in the medical environments such as the opening of the medical market, the introduction of medical service assessment, business recession and diversified customer needs, and it's increasingly important to make an accurate evaluation of medical service to take an approp...
There are lately rapid changes in the medical environments such as the opening of the medical market, the introduction of medical service assessment, business recession and diversified customer needs, and it's increasingly important to make an accurate evaluation of medical service to take an appropriate action to improve it. Medical institutions should keep track of the diverse needs of medical customers and factors affecting their satisfaction level. That is one of their top priorities, and is the first step to provide patient-centered medical service. Oriental- Western integrated medical service, which refers to what doctors and Oriental doctors team up with in diagnosing and treating patients, is one of sure ways to overcome the limits of both kinds of medicine to boost the efficiency of treatment. As medical customers have a growing need for quality medical service due to their improved living standard and academic background, the integrated medical service should be effective enough to address all their needs by capitalizing on a limited range of medical resources available successfully. The purpose of this study was to examine the use of Oriental- Western integrated medical service among customers of Oriental-Western hospitals in Seoul and their overall satisfaction level in an attempt to seek ways of providing better, more satisfactory integrated medical service. The subjects in this study were 250 patients in three different Oriental-Western hospitals located in Seoul, on whom a survey was conducted. The answer sheets from 220 respondents were gathered, and 194 answer sheets were analyzed except for 26 ones. A SPSS WIN 13.0 program was employed to acquire statistical data on mean and standard deviation, and t-test, one-way ANOVA and frequency analysis were utilized. A correlation analysis was carried out to look for connections among factors affecting satisfaction level with the hospital services, and a multiple regression analysis was made to see what factors impacted on their overall satisfaction level with the hospital services. The findings of the study were as follows: First, the largest group of the patients chose the hospitals since the hospitals offered Oriental-Western integrated medical service, and the greatest group became aware of the integrated medical service through massmedia. The largest group chose the integrated medical service as they expected it to be of use for their treatment, and those who suffered from bad health were better cognizant of it. The biggest group decided to receive the integrated treatment on their own. In terms of Western medicine, the largest group used a medical checkup, and as for Oriental medicine, they asked for acupuncture the most. As to the form of the integrated medical service, they wanted to undergo the integrated treatment from the beginning through consulting between Western and Oriental doctors. The biggest problem with the integrated medical service was that it's not convenient to use it, and the best benefit of it was that it served to bolster their mental stability. The patients who were more unhealthy had a higher opinion on that than the others. A great number of the patients had an intention to receive that treatment if necessary, and the effectiveness of the treatment was cited as the reason. Regarding overall satisfaction with the integrated medical service, they gave a mean of 3.42 out of possible five points, which showed that the integrated medical service wasn't that satisfactory. Concerning factors affecting their satisfaction, general characteristics made no statistically significant differences, and the entire satisfaction level with the services of Oriental-Western hospitals was under the largest influence of the cleanness of hospital(β=.397), followed by treatment procedure(β=.183), ease of use of the facilities(β=.138), professional service(β=.129) and friendliness of the medical service providers(β=.111). This study attempted to analyze the use of Oriental-Western integrated medical service among patients and their satisfaction level, and the effort to assess the satisfaction level of patients with the integrated medical service is expected to enable Oriental-Western hospitals to boost the efficiency of the utilization of resources available and map out successful management strategies. This study had some limitations. First, just patients of three Oriental- Western hospitals in Seoul were examined, and the findings might not be generalizable. More extensive research should be implemented. Second, the type of medical institutions, the state of illness and the degree of illness were selected as the variables to be taken into account, but those factors should be more segmented. In the future, an in-depth analysis should be made by segmenting selected factors. If the satisfaction level of patients is checked by selecting more detailed items related to the characteristics of hospital, department and treatment, that will make it possible to acquire more concrete information on the strength and weakness of hospitals.
There are lately rapid changes in the medical environments such as the opening of the medical market, the introduction of medical service assessment, business recession and diversified customer needs, and it's increasingly important to make an accurate evaluation of medical service to take an appropriate action to improve it. Medical institutions should keep track of the diverse needs of medical customers and factors affecting their satisfaction level. That is one of their top priorities, and is the first step to provide patient-centered medical service. Oriental- Western integrated medical service, which refers to what doctors and Oriental doctors team up with in diagnosing and treating patients, is one of sure ways to overcome the limits of both kinds of medicine to boost the efficiency of treatment. As medical customers have a growing need for quality medical service due to their improved living standard and academic background, the integrated medical service should be effective enough to address all their needs by capitalizing on a limited range of medical resources available successfully. The purpose of this study was to examine the use of Oriental- Western integrated medical service among customers of Oriental-Western hospitals in Seoul and their overall satisfaction level in an attempt to seek ways of providing better, more satisfactory integrated medical service. The subjects in this study were 250 patients in three different Oriental-Western hospitals located in Seoul, on whom a survey was conducted. The answer sheets from 220 respondents were gathered, and 194 answer sheets were analyzed except for 26 ones. A SPSS WIN 13.0 program was employed to acquire statistical data on mean and standard deviation, and t-test, one-way ANOVA and frequency analysis were utilized. A correlation analysis was carried out to look for connections among factors affecting satisfaction level with the hospital services, and a multiple regression analysis was made to see what factors impacted on their overall satisfaction level with the hospital services. The findings of the study were as follows: First, the largest group of the patients chose the hospitals since the hospitals offered Oriental-Western integrated medical service, and the greatest group became aware of the integrated medical service through massmedia. The largest group chose the integrated medical service as they expected it to be of use for their treatment, and those who suffered from bad health were better cognizant of it. The biggest group decided to receive the integrated treatment on their own. In terms of Western medicine, the largest group used a medical checkup, and as for Oriental medicine, they asked for acupuncture the most. As to the form of the integrated medical service, they wanted to undergo the integrated treatment from the beginning through consulting between Western and Oriental doctors. The biggest problem with the integrated medical service was that it's not convenient to use it, and the best benefit of it was that it served to bolster their mental stability. The patients who were more unhealthy had a higher opinion on that than the others. A great number of the patients had an intention to receive that treatment if necessary, and the effectiveness of the treatment was cited as the reason. Regarding overall satisfaction with the integrated medical service, they gave a mean of 3.42 out of possible five points, which showed that the integrated medical service wasn't that satisfactory. Concerning factors affecting their satisfaction, general characteristics made no statistically significant differences, and the entire satisfaction level with the services of Oriental-Western hospitals was under the largest influence of the cleanness of hospital(β=.397), followed by treatment procedure(β=.183), ease of use of the facilities(β=.138), professional service(β=.129) and friendliness of the medical service providers(β=.111). This study attempted to analyze the use of Oriental-Western integrated medical service among patients and their satisfaction level, and the effort to assess the satisfaction level of patients with the integrated medical service is expected to enable Oriental-Western hospitals to boost the efficiency of the utilization of resources available and map out successful management strategies. This study had some limitations. First, just patients of three Oriental- Western hospitals in Seoul were examined, and the findings might not be generalizable. More extensive research should be implemented. Second, the type of medical institutions, the state of illness and the degree of illness were selected as the variables to be taken into account, but those factors should be more segmented. In the future, an in-depth analysis should be made by segmenting selected factors. If the satisfaction level of patients is checked by selecting more detailed items related to the characteristics of hospital, department and treatment, that will make it possible to acquire more concrete information on the strength and weakness of hospitals.
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