香港电影因幼稚和娱乐性的偏见在学界和一般人当中受到很低的评价。因为这种错误的成见,到现在为止国内对于香港电影的研究十分微少。在中&...
香港电影因幼稚和娱乐性的偏见在学界和一般人当中受到很低的评价。因为这种错误的成见,到现在为止国内对于香港电影的研究十分微少。在中国虽然对于香港电影有许多的研究,但是因为大部分都是以2000年代的电影为研究对象,所以很难找到以曾盛行作为香港电影的1980年代和1990年代的电影为对象的研究事例。但是香港黑社会的类型的电影却与此不同。在中国与2000年代之前的香港黑社会的有关的论文在「透过英雄本色(1986)看到得暴力美学」的主题下被写得千篇一律。笔者认为这所有的一切都是由于对香港电影的不理解和不关心造成的,在长久以来接触了许多的香港电影的同时,也了解到了香港电影同一般人所认为的不同,是商业性和作品性同时充分具备的电影这一事实。因此出于想要纠正香港电影只追求娱乐性这一错误的传统观念的心情,选定了香港电影作为硕士学位论文的主题。
在执笔写作作为香港电影中最为普遍的类型的香港香港黑社会电影的同时,对香港黑社会电影的登场背景和香港黑社会的概念进行了研究。以香港回归为准向前推10多年,就可以知道香港黑社会与1980年代中期的대아만事件有关,是在忧虑和担心香港回归以后中国政府的弹压和抑制政策的情况下出现。香港黑社会的的概念是指以东洋人的感性和儒教世界观,以及冷酷的黑社会的伦理共存的香港的黑暗街为主题的电影。这篇论文的目的是想要通过1980~2000年代的香港黑社会作品导出中国人的认识结构。通过这篇论文,可以发现:在中国人的认识结构中,有友情,义理,兄弟爱,孝思想,家长制的儒教思想和因果报应和陆道轮回说的佛教思想,關羽崇拜思想所支配着,所以香港电影绝不是像一般人的偏见所想的那样的只追求娱乐和商业性的低质量的娱乐物,而是融入了在无千年历史中形成的中国人的价值观和思想的艺术的一种类型。홍콩 영화는 유치하고 오락적이라는 편견 때문에 학계와 일반인들 사이에서 저평가 되어왔다. 그러한 잘못된 선입관으로 인하여 지금까지 국내에서는 홍콩 영화에 관한 연구가 매우 미미하였다. 중국에서는 홍콩 영화에 관한 연구들이 많이 이루어졌지만 대부분 2000년대의 영화를 연구 대상으로 삼고 있어서 정작 홍콩 영화 붐이 일어났던 1980년대와 1990년대의 영화들을 대상으로 한 연구 사례는 찾아보기 힘들다. 홍콩 느와르 장르 역시 이와 다르지 않다. 중국에서는 2000년대 이전의 홍콩 느와르에 관한 논문은「英雄本色(1986)>을 통해 본 폭력미학」이란 주제 아래 천편일률적으로 쓰여졌다. 필자는 이러한 모든 것이 홍콩 영화에 대한 몰이해와 무관심에서 비롯된 것으로 생각하며, 오랜 세월 동안 수많은 홍콩 영화를 접해 오면서, 홍콩 영화가 일반인들이 인식하는 바와 달리 상업성과 작품성을 동시에 충족시킨다는 사실을 알 수 있었다. 그래서 홍콩 영화는 단지 오락성을 추구한다는 잘못된 고정관념을 바로잡고자 하여 홍콩 영화를 석사 학위 논문 주제로 선정하였다.
홍콩 영화 중에서 가장 보편적인 장르인 홍콩 느와르 영화에 관해 집필하면서 홍콩 느와르 영화의 등장 배경과 홍콩 느와르의 개념을 연구하였다. 홍콩 느와르는 홍콩 반환을 불과 10여 년 앞둔 1980년대 중반에 대아만 사건과 맞물려 홍콩 반환 이후의 중국 정부의 탄압과 억압 정치를 염려하고 걱정하였던 차원에서 등장했다는 것을 알 수 있었다. 홍콩 느와르라는 개념은 동양인들의 감수성과 유교적 세계관, 그리고 냉혹한 흑사회의 논리가 공존하는 홍콩의 암흑가를 주제로 한 영화들을 지칭하는 말이다.
이 논문의 목적은 1980~2000년대 홍콩 느와르 작품을 통하여 중국인의 의식구조를 도출해내는 것이었다. 이 논문을 통하여 중국인의 의식 구조에는 우정, 의리, 형제애, 효 사상, 가부장제의 유교 사상과 인과응보와 육도윤회설의 불교사상, 關羽 숭배사상이 지배하며 결코 홍콩 영화는 일반인의 편견처럼 단지 오락과 상업성만 추구하는 저질의 오락물이 아니라 5천 년 역사 속에 형성된 중국인의 가치관과 사상이 녹아 있는 가치 있는 예술의 한 장르라는 것을 밝혀내었다.
香港电影因幼稚和娱乐性的偏见在学界和一般人当中受到很低的评价。因为这种错误的成见,到现在为止国内对于香港电影的研究十分微少。在中国虽然对于香港电影有许多的研究,但是因为大部分都是以2000年代的电影为研究对象,所以很难找到以曾盛行作为香港电影的1980年代和1990年代的电影为对象的研究事例。但是香港黑社会的类型的电影却与此不同。在中国与2000年代之前的香港黑社会的有关的论文在「透过英雄本色(1986)看到得暴力美学」的主题下被写得千篇一律。笔者认为这所有的一切都是由于对香港电影的不理解和不关心造成的,在长久以来接触了许多的香港电影的同时,也了解到了香港电影同一般人所认为的不同,是商业性和作品性同时充分具备的电影这一事实。因此出于想要纠正香港电影只追求娱乐性这一错误的传统观念的心情,选定了香港电影作为硕士学位论文的主题。
在执笔写作作为香港电影中最为普遍的类型的香港香港黑社会电影的同时,对香港黑社会电影的登场背景和香港黑社会的概念进行了研究。以香港回归为准向前推10多年,就可以知道香港黑社会与1980年代中期的대아만事件有关,是在忧虑和担心香港回归以后中国政府的弹压和抑制政策的情况下出现。香港黑社会的的概念是指以东洋人的感性和儒教世界观,以及冷酷的黑社会的伦理共存的香港的黑暗街为主题的电影。这篇论文的目的是想要通过1980~2000年代的香港黑社会作品导出中国人的认识结构。通过这篇论文,可以发现:在中国人的认识结构中,有友情,义理,兄弟爱,孝思想,家长制的儒教思想和因果报应和陆道轮回说的佛教思想,關羽崇拜思想所支配着,所以香港电影绝不是像一般人的偏见所想的那样的只追求娱乐和商业性的低质量的娱乐物,而是融入了在无千年历史中形成的中国人的价值观和思想的艺术的一种类型。홍콩 영화는 유치하고 오락적이라는 편견 때문에 학계와 일반인들 사이에서 저평가 되어왔다. 그러한 잘못된 선입관으로 인하여 지금까지 국내에서는 홍콩 영화에 관한 연구가 매우 미미하였다. 중국에서는 홍콩 영화에 관한 연구들이 많이 이루어졌지만 대부분 2000년대의 영화를 연구 대상으로 삼고 있어서 정작 홍콩 영화 붐이 일어났던 1980년대와 1990년대의 영화들을 대상으로 한 연구 사례는 찾아보기 힘들다. 홍콩 느와르 장르 역시 이와 다르지 않다. 중국에서는 2000년대 이전의 홍콩 느와르에 관한 논문은「英雄本色(1986)>을 통해 본 폭력미학」이란 주제 아래 천편일률적으로 쓰여졌다. 필자는 이러한 모든 것이 홍콩 영화에 대한 몰이해와 무관심에서 비롯된 것으로 생각하며, 오랜 세월 동안 수많은 홍콩 영화를 접해 오면서, 홍콩 영화가 일반인들이 인식하는 바와 달리 상업성과 작품성을 동시에 충족시킨다는 사실을 알 수 있었다. 그래서 홍콩 영화는 단지 오락성을 추구한다는 잘못된 고정관념을 바로잡고자 하여 홍콩 영화를 석사 학위 논문 주제로 선정하였다.
홍콩 영화 중에서 가장 보편적인 장르인 홍콩 느와르 영화에 관해 집필하면서 홍콩 느와르 영화의 등장 배경과 홍콩 느와르의 개념을 연구하였다. 홍콩 느와르는 홍콩 반환을 불과 10여 년 앞둔 1980년대 중반에 대아만 사건과 맞물려 홍콩 반환 이후의 중국 정부의 탄압과 억압 정치를 염려하고 걱정하였던 차원에서 등장했다는 것을 알 수 있었다. 홍콩 느와르라는 개념은 동양인들의 감수성과 유교적 세계관, 그리고 냉혹한 흑사회의 논리가 공존하는 홍콩의 암흑가를 주제로 한 영화들을 지칭하는 말이다.
이 논문의 목적은 1980~2000년대 홍콩 느와르 작품을 통하여 중국인의 의식구조를 도출해내는 것이었다. 이 논문을 통하여 중국인의 의식 구조에는 우정, 의리, 형제애, 효 사상, 가부장제의 유교 사상과 인과응보와 육도윤회설의 불교사상, 關羽 숭배사상이 지배하며 결코 홍콩 영화는 일반인의 편견처럼 단지 오락과 상업성만 추구하는 저질의 오락물이 아니라 5천 년 역사 속에 형성된 중국인의 가치관과 사상이 녹아 있는 가치 있는 예술의 한 장르라는 것을 밝혀내었다.
Due to the prejudice that Hong Kong moves are puerile and pleasurable, they have been under-evaluated by learned circles and ordinary people. Therefore, the study on Hong Kong moves has been very insignificant. In China, lots of studies have done on them but most of them are only concentrated on the...
Due to the prejudice that Hong Kong moves are puerile and pleasurable, they have been under-evaluated by learned circles and ordinary people. Therefore, the study on Hong Kong moves has been very insignificant. In China, lots of studies have done on them but most of them are only concentrated on the movies in 2000s, so it is hard to find any study cases on the movies in 1980s and 1990s. The genre of Hong Kong Noir is not different too. Articles on Hong Kong Noir before 2000s have been monotonously written under the topic of 「The violence aesthetic shown in A BETTER TOMORROW(1986)」. I think, it happened because of lack in understanding and interest, and could be able to find out they fulfil commercial and story values at the same time as I have experienced lots of Hong Kong movies for a long time. That is why I chose Hong Kong movies as my Master's degree thesis to change the wrong fixed ideas that they only seek amusements.
While I was writing on Hong Kong Noir movies that are mostly common genre among Hong Kong movies, I studied the background of appearance and concept of Hong Kong Noir. They appeared when people worried about oppression and suppression of Chinese government after returning to China engaging with the Daeaman accident in the middle of 1980s just 10 year before the Hong Kong return. The concept of Hong Kong Noir means the movies of having topics on the sensitivity of the Orientals, values of Confucianism, and the underworld of Hong Kong where the logic of cruel dark society is coexisting.
The purpose of this study is to draw out the thinking structure of the Chinese people through the Hong Kong Noir movies in years of 1980~2000. Through this article, I have found out the friendship, loyalty, brotherhood, filial piety, Confucianism of patriarchal system, retributive justice, Buddhism of Eukdo transmigrationism, and Guan Yu worshipping are controlling the thinking of Chinese and Hong Kong movies are never low quality movies seeking only amusement and commercial as the prejudice of people, but rather, it is a genre of art that contains the value and thinking of Chinese people generated in their 5 thousand years of history.
Due to the prejudice that Hong Kong moves are puerile and pleasurable, they have been under-evaluated by learned circles and ordinary people. Therefore, the study on Hong Kong moves has been very insignificant. In China, lots of studies have done on them but most of them are only concentrated on the movies in 2000s, so it is hard to find any study cases on the movies in 1980s and 1990s. The genre of Hong Kong Noir is not different too. Articles on Hong Kong Noir before 2000s have been monotonously written under the topic of 「The violence aesthetic shown in A BETTER TOMORROW(1986)」. I think, it happened because of lack in understanding and interest, and could be able to find out they fulfil commercial and story values at the same time as I have experienced lots of Hong Kong movies for a long time. That is why I chose Hong Kong movies as my Master's degree thesis to change the wrong fixed ideas that they only seek amusements.
While I was writing on Hong Kong Noir movies that are mostly common genre among Hong Kong movies, I studied the background of appearance and concept of Hong Kong Noir. They appeared when people worried about oppression and suppression of Chinese government after returning to China engaging with the Daeaman accident in the middle of 1980s just 10 year before the Hong Kong return. The concept of Hong Kong Noir means the movies of having topics on the sensitivity of the Orientals, values of Confucianism, and the underworld of Hong Kong where the logic of cruel dark society is coexisting.
The purpose of this study is to draw out the thinking structure of the Chinese people through the Hong Kong Noir movies in years of 1980~2000. Through this article, I have found out the friendship, loyalty, brotherhood, filial piety, Confucianism of patriarchal system, retributive justice, Buddhism of Eukdo transmigrationism, and Guan Yu worshipping are controlling the thinking of Chinese and Hong Kong movies are never low quality movies seeking only amusement and commercial as the prejudice of people, but rather, it is a genre of art that contains the value and thinking of Chinese people generated in their 5 thousand years of history.
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