환경에 대한 관심이 점차 증가하고 환경 친화적 소비자 또는 친환경제품 사용자가 새롭게 등장하기 시작함에 따라 본 연구는 친환경제품 사용자와 친환경제품 비 사용자 간의 차이점에 대하여 분석하였다. 첫째는 친환경제품 사용자와 비사용자 간의 라이프스타일 차이를, 둘째는 두 그룹 간 제품별 친환경 소비자 행동 및 의식을 검증하고자 하였다. 첫째, 친환경제품 사용자와 친환경제품 비 사용자 라이프스타일 차이에 있어서 친환경제품 사용자는 건강을 고려하며, 광고에 관심이 많으며, 기 대중화된 브랜드에 신뢰를 가지고 있다. 그리고 쇼핑시 자신이 무엇을 사야하는지 목록을 작성하여 쇼핑을 하나, 고급상품은 바겐세일을 하는 경우는 이용하고, 가격이 다소 높더라도 유명브랜드 제품을 구매하는 특성을 가졌다. 이들 소비자는 노후를 위해서 미리 준비하며, 자식들에게 의존하지 않으려고 한다. ...
환경에 대한 관심이 점차 증가하고 환경 친화적 소비자 또는 친환경제품 사용자가 새롭게 등장하기 시작함에 따라 본 연구는 친환경제품 사용자와 친환경제품 비 사용자 간의 차이점에 대하여 분석하였다. 첫째는 친환경제품 사용자와 비사용자 간의 라이프스타일 차이를, 둘째는 두 그룹 간 제품별 친환경 소비자 행동 및 의식을 검증하고자 하였다. 첫째, 친환경제품 사용자와 친환경제품 비 사용자 라이프스타일 차이에 있어서 친환경제품 사용자는 건강을 고려하며, 광고에 관심이 많으며, 기 대중화된 브랜드에 신뢰를 가지고 있다. 그리고 쇼핑시 자신이 무엇을 사야하는지 목록을 작성하여 쇼핑을 하나, 고급상품은 바겐세일을 하는 경우는 이용하고, 가격이 다소 높더라도 유명브랜드 제품을 구매하는 특성을 가졌다. 이들 소비자는 노후를 위해서 미리 준비하며, 자식들에게 의존하지 않으려고 한다. 자산관리에 있어서도 높은 수익보다는 안전성을 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 둘째, 친환경제품별 소비자들의 의식 및 행동을 살펴본 결과, 이들은 주로 인터넷, TV, 신문, 잡지를 통해서 제품의 정보를 얻고 있었다. 그리고 제품 구매시 TV, 가구, 페인트는 전문매장을, 세제, 유기농 과일, 친환경농산물은 할인매장을 주로 활용하고 있었다. 특히 TV를 제외한 나머지 제품에서 이들 제품을 구입하는 데 중요하게 고려하는 요인으로 건강을 우선적으로 선정하였다. 이들 제품의 친환경 소비자행동 및 의식에 있어서 친환경제품 사용자와 비사용자간의 차이가 있을 것이라는 가설이 LED TV만을 제외한 제품에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 기업의 입장에서 고려해야 할 사항을 결론으로 도출하였으며, 향후 더 많은 연구표본과 지역을 고려한 분석과 적합한 라이프스타일 변수를 고려한 연구가 필요하다고 하겠다
환경에 대한 관심이 점차 증가하고 환경 친화적 소비자 또는 친환경제품 사용자가 새롭게 등장하기 시작함에 따라 본 연구는 친환경제품 사용자와 친환경제품 비 사용자 간의 차이점에 대하여 분석하였다. 첫째는 친환경제품 사용자와 비사용자 간의 라이프스타일 차이를, 둘째는 두 그룹 간 제품별 친환경 소비자 행동 및 의식을 검증하고자 하였다. 첫째, 친환경제품 사용자와 친환경제품 비 사용자 라이프스타일 차이에 있어서 친환경제품 사용자는 건강을 고려하며, 광고에 관심이 많으며, 기 대중화된 브랜드에 신뢰를 가지고 있다. 그리고 쇼핑시 자신이 무엇을 사야하는지 목록을 작성하여 쇼핑을 하나, 고급상품은 바겐세일을 하는 경우는 이용하고, 가격이 다소 높더라도 유명브랜드 제품을 구매하는 특성을 가졌다. 이들 소비자는 노후를 위해서 미리 준비하며, 자식들에게 의존하지 않으려고 한다. 자산관리에 있어서도 높은 수익보다는 안전성을 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 둘째, 친환경제품별 소비자들의 의식 및 행동을 살펴본 결과, 이들은 주로 인터넷, TV, 신문, 잡지를 통해서 제품의 정보를 얻고 있었다. 그리고 제품 구매시 TV, 가구, 페인트는 전문매장을, 세제, 유기농 과일, 친환경농산물은 할인매장을 주로 활용하고 있었다. 특히 TV를 제외한 나머지 제품에서 이들 제품을 구입하는 데 중요하게 고려하는 요인으로 건강을 우선적으로 선정하였다. 이들 제품의 친환경 소비자행동 및 의식에 있어서 친환경제품 사용자와 비사용자간의 차이가 있을 것이라는 가설이 LED TV만을 제외한 제품에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 기업의 입장에서 고려해야 할 사항을 결론으로 도출하였으며, 향후 더 많은 연구표본과 지역을 고려한 분석과 적합한 라이프스타일 변수를 고려한 연구가 필요하다고 하겠다
As a concern to environment is increasing and as an eco-friendly consumer or green product user gradually comes on, this survey analyzed the difference between user and non-user of green products. This thesis tried to verify the difference of life style between green products user and non-user and t...
As a concern to environment is increasing and as an eco-friendly consumer or green product user gradually comes on, this survey analyzed the difference between user and non-user of green products. This thesis tried to verify the difference of life style between green products user and non-user and to survey the behavior and the attitude between two groups. First, green products users have regard to their health, are concerned to the advertisement, and also have a trust in the previously popularized brands. And they shop with a buy list in case of shopping, buy goods on a bargain sale, and have their peculiarities on buying the well-known bland product even if a price is some high. This kind of consumers previously provide for their old age and don't want to depend on their children. It showed that they prefer safety to high profits on asset management. Second, as a result of looking about consciousness and action of consumers particularly to eco-friendly products, they were mainly getting information of products through the Internet, TV, newspaper, and magazines. And they mainly buy TV, furniture, wet paint through major outlets and detergent, organic farming fruit, environment-friendly agricultural products through discount shop. Especially, they primarily selected health, as the most important factor on purchasing products except TV. The hypothesis that there is a difference between green product user and non-user showed that there are the differences between products only except LED TV. Based on this result of research, this thesis drew the conclusion, such as things that business must consider. Infuture, it is required to analyze with more study samples and regions, and to research considering various life-style variables.
As a concern to environment is increasing and as an eco-friendly consumer or green product user gradually comes on, this survey analyzed the difference between user and non-user of green products. This thesis tried to verify the difference of life style between green products user and non-user and to survey the behavior and the attitude between two groups. First, green products users have regard to their health, are concerned to the advertisement, and also have a trust in the previously popularized brands. And they shop with a buy list in case of shopping, buy goods on a bargain sale, and have their peculiarities on buying the well-known bland product even if a price is some high. This kind of consumers previously provide for their old age and don't want to depend on their children. It showed that they prefer safety to high profits on asset management. Second, as a result of looking about consciousness and action of consumers particularly to eco-friendly products, they were mainly getting information of products through the Internet, TV, newspaper, and magazines. And they mainly buy TV, furniture, wet paint through major outlets and detergent, organic farming fruit, environment-friendly agricultural products through discount shop. Especially, they primarily selected health, as the most important factor on purchasing products except TV. The hypothesis that there is a difference between green product user and non-user showed that there are the differences between products only except LED TV. Based on this result of research, this thesis drew the conclusion, such as things that business must consider. Infuture, it is required to analyze with more study samples and regions, and to research considering various life-style variables.
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