바르톡 피아노 음악에 나타난 리듬기법에 대한 硏究 : 바르톡 피아노 소나타 Op.26을 중심으로 A Study of Rhythm Technique in Bartok's Piano Music : focusing on Piano Sonata Op.26 by Bela Bartok원문보기
리듬은 전통적으로 선율, 화성과 더불어 음악을 이루는 주요한 요소로 알려져 왔다. 시간이라는 배경 없이 음악이 존재할 수 없듯이 규칙적이건 불규칙적이건 리듬이 없는 음악이 있을 수 없다는 사실은 리듬이 음악의 기초이고 생명인 것을 잘 나타내고 있다. 리듬은 시대마다 점차적으로 변화하는데 최초의 서양음악에서는 선율이 전례문에 나오는 단어들에 맞도록 그 형태가 갖추어졌던 것이었으며, 그 음악의 연주 효과는 가사의 운율에 달려 있었다. 바로크 시대 음악은 같은 음형을 반복하여 통일된 감정 표현을 함으로써 한 악장에 한 두 가지 감정만을 나타내는 경우가 잦았다. 고전주의 시대에 들어서는 계몽주의 사상을 통해 인간의 이성이 성숙되고 시민계급까지 음악을 공유하게 되었다. 인간의 여러가지 감정을 객관적 ...
리듬은 전통적으로 선율, 화성과 더불어 음악을 이루는 주요한 요소로 알려져 왔다. 시간이라는 배경 없이 음악이 존재할 수 없듯이 규칙적이건 불규칙적이건 리듬이 없는 음악이 있을 수 없다는 사실은 리듬이 음악의 기초이고 생명인 것을 잘 나타내고 있다. 리듬은 시대마다 점차적으로 변화하는데 최초의 서양음악에서는 선율이 전례문에 나오는 단어들에 맞도록 그 형태가 갖추어졌던 것이었으며, 그 음악의 연주 효과는 가사의 운율에 달려 있었다. 바로크 시대 음악은 같은 음형을 반복하여 통일된 감정 표현을 함으로써 한 악장에 한 두 가지 감정만을 나타내는 경우가 잦았다. 고전주의 시대에 들어서는 계몽주의 사상을 통해 인간의 이성이 성숙되고 시민계급까지 음악을 공유하게 되었다. 인간의 여러가지 감정을 객관적 균형 상태로 반영하고 있기 때문에 리듬 패턴이 대조와 균형을 이루면서 조화롭게 변화하기 시작하였다. 낭만주의 시대는 개인의 주관적 감정이 지배적인 시기였으므로 균형적인 요소가 깨지고 음악의 형태가 자유로워지면서 박자의 강한 구속에서 벗어나려고 했다. 따라서 좀 더 복잡하고 흥미로운 리듬 패턴들이 등장하였으며 왼손 또한 일정한 틀이 없는 자유로운 반주 패턴이 나오게 되었다. 19세기 후반부터 리듬의 개념이 확대되어 규칙적인 리듬으로 만족할 수 없게 되었다. 게다가 20세기와 현대에 이르러서는 화성과 조성의 개념이 사라지게 되어 리듬의 중요성이 부각되었고 비대칭적인 리듬 패턴을 탐구하게 된다. 20세기 음악에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있으면서 강한 리듬적 요소를 작품에 반영한 작곡가로 벨라 바르톡(Be´la Barto´k, 1881~1945)이 있다. 바르톡은 그의 음악에서 다른 요소들이 리듬에 종속된다고 말할 수 있을 정도로 리듬에 큰 역할을 부여했다. 바르톡의 독특한 대표적 리듬의 형태로는 파를란도 루바토 리듬, 엄격리듬, 부점리듬, 불가리아 리듬, 교차리듬, 복합리듬, 오스티나토 리듬 등이 있다. 바르톡 피아노 소나타 Op.26에서는 이러한 다양한 형태의 리듬을 보여주었으며 리듬의 분석만으로도 곡의 특징과 구조를 해석, 이해하는데 큰 도움이 되었다. 바르톡 소나타 Op.26에 사용된 리듬은 바르톡의 다른 작품들에도 반영되므로 본 논문을 통해 바르톡의 다른 작품들을 다루는데 도움이 되기를 바라며, 20세기 음악의 리듬적인 이해에 한 발 다가서길 바란다.
리듬은 전통적으로 선율, 화성과 더불어 음악을 이루는 주요한 요소로 알려져 왔다. 시간이라는 배경 없이 음악이 존재할 수 없듯이 규칙적이건 불규칙적이건 리듬이 없는 음악이 있을 수 없다는 사실은 리듬이 음악의 기초이고 생명인 것을 잘 나타내고 있다. 리듬은 시대마다 점차적으로 변화하는데 최초의 서양음악에서는 선율이 전례문에 나오는 단어들에 맞도록 그 형태가 갖추어졌던 것이었으며, 그 음악의 연주 효과는 가사의 운율에 달려 있었다. 바로크 시대 음악은 같은 음형을 반복하여 통일된 감정 표현을 함으로써 한 악장에 한 두 가지 감정만을 나타내는 경우가 잦았다. 고전주의 시대에 들어서는 계몽주의 사상을 통해 인간의 이성이 성숙되고 시민계급까지 음악을 공유하게 되었다. 인간의 여러가지 감정을 객관적 균형 상태로 반영하고 있기 때문에 리듬 패턴이 대조와 균형을 이루면서 조화롭게 변화하기 시작하였다. 낭만주의 시대는 개인의 주관적 감정이 지배적인 시기였으므로 균형적인 요소가 깨지고 음악의 형태가 자유로워지면서 박자의 강한 구속에서 벗어나려고 했다. 따라서 좀 더 복잡하고 흥미로운 리듬 패턴들이 등장하였으며 왼손 또한 일정한 틀이 없는 자유로운 반주 패턴이 나오게 되었다. 19세기 후반부터 리듬의 개념이 확대되어 규칙적인 리듬으로 만족할 수 없게 되었다. 게다가 20세기와 현대에 이르러서는 화성과 조성의 개념이 사라지게 되어 리듬의 중요성이 부각되었고 비대칭적인 리듬 패턴을 탐구하게 된다. 20세기 음악에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있으면서 강한 리듬적 요소를 작품에 반영한 작곡가로 벨라 바르톡(Be´la Barto´k, 1881~1945)이 있다. 바르톡은 그의 음악에서 다른 요소들이 리듬에 종속된다고 말할 수 있을 정도로 리듬에 큰 역할을 부여했다. 바르톡의 독특한 대표적 리듬의 형태로는 파를란도 루바토 리듬, 엄격리듬, 부점리듬, 불가리아 리듬, 교차리듬, 복합리듬, 오스티나토 리듬 등이 있다. 바르톡 피아노 소나타 Op.26에서는 이러한 다양한 형태의 리듬을 보여주었으며 리듬의 분석만으로도 곡의 특징과 구조를 해석, 이해하는데 큰 도움이 되었다. 바르톡 소나타 Op.26에 사용된 리듬은 바르톡의 다른 작품들에도 반영되므로 본 논문을 통해 바르톡의 다른 작품들을 다루는데 도움이 되기를 바라며, 20세기 음악의 리듬적인 이해에 한 발 다가서길 바란다.
Rhythm traditionally has been known as a major factor of music along with melody and harmony. Rhythm has been gradually changing in generation. Rhythm in early western music was formed according to words in common prayer, and efficiency of the music play relied on cadence of lyrics. Baroque music us...
Rhythm traditionally has been known as a major factor of music along with melody and harmony. Rhythm has been gradually changing in generation. Rhythm in early western music was formed according to words in common prayer, and efficiency of the music play relied on cadence of lyrics. Baroque music usually revealed emotion by repetitive play of same figure to show only one emotion per one chapter. Classicism music thru Enlightenment enabled bourgeoisie to share with mature human rationality. Various contrast and balance rhythm patterns were introduced because they reflect many different human emotions in objective balanced state. Personal subjective emotion prevailed during Romanticism period, It broke balancing factor, music style became more free form and tried to escape from strong binding of measure. Accordingly, more complicated and interesting rhythm patterns are appeared, and free style accompaniment patterns appeared for left hand without any specific regulations. Starting from late 19th century, concept of rhythm had been enlarged, and people could not be satisfied with regular rhythm styles. Furthermore in 20th century and in modern times, the concepts of harmony and tonality are disappeared which highlighted importance of rhythm more, and began to explore asymmetric rhythm patterns. Be´la Barto´k, who has important position in 20th century music, is a composer reflected strong rhythmic factor into his opus. Bart6k imposed huge role to rhythm to his music so people say that other factors of his music are dependent upon rhythm. The most famous type of Barto´k's rhythms are Parlando Rubato Rhythm, Tempo Giusto Rhythm, Dotted Rhythm, Bulgarian Rhythm, Cross Rhythm, Poly Rhythm, Ostinato Rhythm, etc. Barto´k's piano sonata Op.26 shows variety of these rhythm styles, and it helped study and understand the music in some degree only by analysis on rhythms. I hope this research be useful in handling Barto´k's other opus because the rhythms applied to Barto´k sonata Op.26 are also reflected to other of his opus, and hope this research help people closer to rhythmic stage of 20th century music.
Rhythm traditionally has been known as a major factor of music along with melody and harmony. Rhythm has been gradually changing in generation. Rhythm in early western music was formed according to words in common prayer, and efficiency of the music play relied on cadence of lyrics. Baroque music usually revealed emotion by repetitive play of same figure to show only one emotion per one chapter. Classicism music thru Enlightenment enabled bourgeoisie to share with mature human rationality. Various contrast and balance rhythm patterns were introduced because they reflect many different human emotions in objective balanced state. Personal subjective emotion prevailed during Romanticism period, It broke balancing factor, music style became more free form and tried to escape from strong binding of measure. Accordingly, more complicated and interesting rhythm patterns are appeared, and free style accompaniment patterns appeared for left hand without any specific regulations. Starting from late 19th century, concept of rhythm had been enlarged, and people could not be satisfied with regular rhythm styles. Furthermore in 20th century and in modern times, the concepts of harmony and tonality are disappeared which highlighted importance of rhythm more, and began to explore asymmetric rhythm patterns. Be´la Barto´k, who has important position in 20th century music, is a composer reflected strong rhythmic factor into his opus. Bart6k imposed huge role to rhythm to his music so people say that other factors of his music are dependent upon rhythm. The most famous type of Barto´k's rhythms are Parlando Rubato Rhythm, Tempo Giusto Rhythm, Dotted Rhythm, Bulgarian Rhythm, Cross Rhythm, Poly Rhythm, Ostinato Rhythm, etc. Barto´k's piano sonata Op.26 shows variety of these rhythm styles, and it helped study and understand the music in some degree only by analysis on rhythms. I hope this research be useful in handling Barto´k's other opus because the rhythms applied to Barto´k sonata Op.26 are also reflected to other of his opus, and hope this research help people closer to rhythmic stage of 20th century music.
주제어
#바르톡 리듬 분석 리듬기법 바르톡 피아노 소나타 Op.26 20세기 음악 Bartok rhythm analysis rhythm technique Piano sonata Op.26 20th century music
학위논문 정보
저자
변주희
학위수여기관
仁濟大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
專攻
지도교수
노경원
발행연도
2009
총페이지
ix, 62 p.
키워드
바르톡 리듬 분석 리듬기법 바르톡 피아노 소나타 Op.26 20세기 음악 Bartok rhythm analysis rhythm technique Piano sonata Op.26 20th century music
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.