본 연구는 독서의 방법 중에서 속도와 관련되는 정독과 속독이 성인의 기억 및 주의집중에 미치는 효과를 분석하는데 목적을 두고, 성인 60명을 대상으로 선정하여 이 중 속독 훈련을 받은 21명은 독서훈련을 받은 속독집단에 배정하고, 속독교육을 전혀 받은 적이 없는 39명 중 20명은 정독집단에, 19명은 속독훈련을 받지 않은 속독집단에 배정하였다. 본 연구의 중요 결론은 다음과 같다. 첫째, 과제 기억에 있어 정독과 속독경험이 있는 속독은 속독경...
본 연구는 독서의 방법 중에서 속도와 관련되는 정독과 속독이 성인의 기억 및 주의집중에 미치는 효과를 분석하는데 목적을 두고, 성인 60명을 대상으로 선정하여 이 중 속독 훈련을 받은 21명은 독서훈련을 받은 속독집단에 배정하고, 속독교육을 전혀 받은 적이 없는 39명 중 20명은 정독집단에, 19명은 속독훈련을 받지 않은 속독집단에 배정하였다. 본 연구의 중요 결론은 다음과 같다. 첫째, 과제 기억에 있어 정독과 속독경험이 있는 속독은 속독경험이 없는 속독보다 더 높은 기억력을 보여준다. 그러나 객관식 문항의 기억에서는 속독의 경험이 없는 속독과 정독간에는 유의미한 차이가 없으나 속독의 경험이 있는 속독과는 차이가 잇다. 따라서 평소 독서시 속독의 경험을 쌓는 것은 독서의 효율성을 높이기 위해 필요하다. 둘째, 독서 집중력에 있어 정독과 속독경험이 있는 사람의 속독간에는 차이가 없다. 따라서 속독 경험이 있는 사람의 속독은 정독에 못지 않게 독서집중력을 보이고 있다. 그러나 심화지향의 집중력은 정독이 가높고 속독 경험이 있는 사람의 속독도 이에 미치지 못한다.
본 연구는 독서의 방법 중에서 속도와 관련되는 정독과 속독이 성인의 기억 및 주의집중에 미치는 효과를 분석하는데 목적을 두고, 성인 60명을 대상으로 선정하여 이 중 속독 훈련을 받은 21명은 독서훈련을 받은 속독집단에 배정하고, 속독교육을 전혀 받은 적이 없는 39명 중 20명은 정독집단에, 19명은 속독훈련을 받지 않은 속독집단에 배정하였다. 본 연구의 중요 결론은 다음과 같다. 첫째, 과제 기억에 있어 정독과 속독경험이 있는 속독은 속독경험이 없는 속독보다 더 높은 기억력을 보여준다. 그러나 객관식 문항의 기억에서는 속독의 경험이 없는 속독과 정독간에는 유의미한 차이가 없으나 속독의 경험이 있는 속독과는 차이가 잇다. 따라서 평소 독서시 속독의 경험을 쌓는 것은 독서의 효율성을 높이기 위해 필요하다. 둘째, 독서 집중력에 있어 정독과 속독경험이 있는 사람의 속독간에는 차이가 없다. 따라서 속독 경험이 있는 사람의 속독은 정독에 못지 않게 독서집중력을 보이고 있다. 그러나 심화지향의 집중력은 정독이 가높고 속독 경험이 있는 사람의 속독도 이에 미치지 못한다.
This study was aimed to analyze the impact of intensive reading and fast reading on adult's memory and attention. 60 adults were sampled, among whom 21 people who were trained for fast reading were assigned to fast reading group. Among 39 who had never been trained for fast reading, 20 were assigned...
This study was aimed to analyze the impact of intensive reading and fast reading on adult's memory and attention. 60 adults were sampled, among whom 21 people who were trained for fast reading were assigned to fast reading group. Among 39 who had never been trained for fast reading, 20 were assigned to intensive reading group, and 19 were assigned to fast reading group. The conclusion of this study is as follows. First, in terms of the amount of memory in task assignment questions, trained fast reading and intensive reading show a higher level of memory amount than untrained fast reading. However, memory in multiple choice questions shows no significant difference between intensive reading and fast reading with no experience of fast reading training, and shows a difference between intensive reading and fast reading with the training of fast reading. Therefore, it is suggested that getting some training for fast reading when reading a book is necessary to improve the efficiency of reading. Second, in terms of reading concentration, there is no difference between intensive reading and trained fast reading. Thus, fast reading after training shows as much concentration as intensive reading. However, in terms of intensity of attention, intensive reading is found to be the highest and is more concentrative than trained fast reading.
This study was aimed to analyze the impact of intensive reading and fast reading on adult's memory and attention. 60 adults were sampled, among whom 21 people who were trained for fast reading were assigned to fast reading group. Among 39 who had never been trained for fast reading, 20 were assigned to intensive reading group, and 19 were assigned to fast reading group. The conclusion of this study is as follows. First, in terms of the amount of memory in task assignment questions, trained fast reading and intensive reading show a higher level of memory amount than untrained fast reading. However, memory in multiple choice questions shows no significant difference between intensive reading and fast reading with no experience of fast reading training, and shows a difference between intensive reading and fast reading with the training of fast reading. Therefore, it is suggested that getting some training for fast reading when reading a book is necessary to improve the efficiency of reading. Second, in terms of reading concentration, there is no difference between intensive reading and trained fast reading. Thus, fast reading after training shows as much concentration as intensive reading. However, in terms of intensity of attention, intensive reading is found to be the highest and is more concentrative than trained fast reading.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.