이 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 토론 대화 전략을 활용하여 토론 능력을 신장시킬 수 있는 방안을 연구하는 것이다. 현재 토론의 중요성이 더욱 강조되어 학교에서 토론 중심 교육을 많이 실시한다. 특히, 초등학교는 독서 토론을 중심으로 토론 교육을 하고 있다. 그러나 학교에서 실시하는 토론 교육에서 가장 큰 문제점으로 학생들이 적극적으로 참여하지 않는다는 것과 이들을 참여시킬만한 효과적인 토론 방법의 제공이 부족하다는 것이 제기되었다. 이 문제를 개선하기 위해 본 연구자는 학생들이 토론에 적극적으로 참여하지 않는 이유를 토론 대...
이 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 토론 대화 전략을 활용하여 토론 능력을 신장시킬 수 있는 방안을 연구하는 것이다. 현재 토론의 중요성이 더욱 강조되어 학교에서 토론 중심 교육을 많이 실시한다. 특히, 초등학교는 독서 토론을 중심으로 토론 교육을 하고 있다. 그러나 학교에서 실시하는 토론 교육에서 가장 큰 문제점으로 학생들이 적극적으로 참여하지 않는다는 것과 이들을 참여시킬만한 효과적인 토론 방법의 제공이 부족하다는 것이 제기되었다. 이 문제를 개선하기 위해 본 연구자는 학생들이 토론에 적극적으로 참여하지 않는 이유를 토론 대화 전략의 지도 부재로 판단하였다. 그래서 초등학생에게 적절한 토론 대화 전략을 구안하고 적용하여 그 효과를 검증하였다. 이 연구에서는 다음과 같은 내용을 중심으로 논의를 전개하였다. 제 Ⅰ장에서는 연구의 필요성을 제시하고 선행 연구를 고찰하였다. 선행 연구 결과 토론 대화 형식 및 내용 조직 분석 연구에 비해 토론 대화 전략을 적용한 교육적 지도 연구가 부족하였고, 토론 능력을 기반으로 한 토론 활성화에 관한 방법 연구가 부족하다는 것을 알 수 있었다. 따라서 실제적인 토론 대화 전략을 통해 토론의 지도 방법을 연구하는 것이 필요함을 제시하였다. 제 Ⅱ장에서는 토론 대화의 개념과 구조, 토론 대화 전략의 종류를 설명하고 토론 대화 전략 지도의 의의를 고찰하였다. 본 연구를 통해 신장시키고자 하는 토론 능력의 개념을 정의하고 그 구성 요소를 설정하였다. 그리고 토론 모형을 분석하여 적절한 토론 모형을 선정하였고, 초등학생의 토론 대화 전략 사용 양상을 통해 연구에서 필요한 토론 대화 전략의 방향을 제시하였다. 제 Ⅲ장에서는 토론 대화 전략을 활용한 토론의 지도 원리와 방향을 설정하여 지도 단계를 설계하고, 구체적인 지도 방책을 구안하였다. 제 Ⅳ장에서는 앞서 구안한 지도 방책을 적용한 후, 그 결과를 분석하였다. 이를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 토론 대화 전략을 적용한 실험 집단이 적용하지 않은 통제 집단에 비해서 토론 능력이 신장되었다. 이는 학생들이 토론과 일반 대화의 차이점을 파악하고 토론에서 요구하는 토론 대화의 형식 및 내용 조직을 의식하고 말하는 것에 자신감을 가졌기 때문이라 판단된다. 둘째, 토론 능력을 7가지 영역으로 구분하고 각 영역에 따라 토론 대화 전략을 활용한 토론의 적용 효과를 검증했다. 그 결과 언어적 표현, 논증, 듣기, 상호 교섭, 적극성에 유의미한 차이가 있었다. 이 연구는 초등학생을 대상으로 한 토론 지도에 토론 대화 전략을 활용하는 것이 효과적임을 밝히고, 토론 대화 전략을 활용한 토론 지도 방안을 구안하는데 의의가 있다. 이러한 결과를 바탕으로 토론 중심의 교육 뿐 아니라 토론 그 자체의 교육이 활발히 이루어져 토론에 대한 학생들의 흥미를 유발하기를 바란다. 이로 인해 학생들이 적극적으로 토론 활동에 참여하여 궁극적으로 토론 능력의 신장이 이루어질 수 있기를 기대한다.
이 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 토론 대화 전략을 활용하여 토론 능력을 신장시킬 수 있는 방안을 연구하는 것이다. 현재 토론의 중요성이 더욱 강조되어 학교에서 토론 중심 교육을 많이 실시한다. 특히, 초등학교는 독서 토론을 중심으로 토론 교육을 하고 있다. 그러나 학교에서 실시하는 토론 교육에서 가장 큰 문제점으로 학생들이 적극적으로 참여하지 않는다는 것과 이들을 참여시킬만한 효과적인 토론 방법의 제공이 부족하다는 것이 제기되었다. 이 문제를 개선하기 위해 본 연구자는 학생들이 토론에 적극적으로 참여하지 않는 이유를 토론 대화 전략의 지도 부재로 판단하였다. 그래서 초등학생에게 적절한 토론 대화 전략을 구안하고 적용하여 그 효과를 검증하였다. 이 연구에서는 다음과 같은 내용을 중심으로 논의를 전개하였다. 제 Ⅰ장에서는 연구의 필요성을 제시하고 선행 연구를 고찰하였다. 선행 연구 결과 토론 대화 형식 및 내용 조직 분석 연구에 비해 토론 대화 전략을 적용한 교육적 지도 연구가 부족하였고, 토론 능력을 기반으로 한 토론 활성화에 관한 방법 연구가 부족하다는 것을 알 수 있었다. 따라서 실제적인 토론 대화 전략을 통해 토론의 지도 방법을 연구하는 것이 필요함을 제시하였다. 제 Ⅱ장에서는 토론 대화의 개념과 구조, 토론 대화 전략의 종류를 설명하고 토론 대화 전략 지도의 의의를 고찰하였다. 본 연구를 통해 신장시키고자 하는 토론 능력의 개념을 정의하고 그 구성 요소를 설정하였다. 그리고 토론 모형을 분석하여 적절한 토론 모형을 선정하였고, 초등학생의 토론 대화 전략 사용 양상을 통해 연구에서 필요한 토론 대화 전략의 방향을 제시하였다. 제 Ⅲ장에서는 토론 대화 전략을 활용한 토론의 지도 원리와 방향을 설정하여 지도 단계를 설계하고, 구체적인 지도 방책을 구안하였다. 제 Ⅳ장에서는 앞서 구안한 지도 방책을 적용한 후, 그 결과를 분석하였다. 이를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 토론 대화 전략을 적용한 실험 집단이 적용하지 않은 통제 집단에 비해서 토론 능력이 신장되었다. 이는 학생들이 토론과 일반 대화의 차이점을 파악하고 토론에서 요구하는 토론 대화의 형식 및 내용 조직을 의식하고 말하는 것에 자신감을 가졌기 때문이라 판단된다. 둘째, 토론 능력을 7가지 영역으로 구분하고 각 영역에 따라 토론 대화 전략을 활용한 토론의 적용 효과를 검증했다. 그 결과 언어적 표현, 논증, 듣기, 상호 교섭, 적극성에 유의미한 차이가 있었다. 이 연구는 초등학생을 대상으로 한 토론 지도에 토론 대화 전략을 활용하는 것이 효과적임을 밝히고, 토론 대화 전략을 활용한 토론 지도 방안을 구안하는데 의의가 있다. 이러한 결과를 바탕으로 토론 중심의 교육 뿐 아니라 토론 그 자체의 교육이 활발히 이루어져 토론에 대한 학생들의 흥미를 유발하기를 바란다. 이로 인해 학생들이 적극적으로 토론 활동에 참여하여 궁극적으로 토론 능력의 신장이 이루어질 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study was to examine how to utilize a discussion dialog strategy to boost the discussion skills of elementary schoolers. Currently, the importance of discussion is increasingly stressed, and discussion-centered education is prevailing in school education. Specifically, elementary...
The purpose of this study was to examine how to utilize a discussion dialog strategy to boost the discussion skills of elementary schoolers. Currently, the importance of discussion is increasingly stressed, and discussion-centered education is prevailing in school education. Specifically, elementary schools provide discussion education as post-reading activities. The problem is that students are not interactive in discussion class, and another problem is a lack of effective discussion methods that could stir up their participation. A lack of education about discussion dialog strategies is considered in this study as a major reason that students aren't active in discussion class. Therefore a discussion dialog strategy was devised to be appropriate at the level of school children, and its effect was checked. Chapter Ⅰ described the necessity of this study and reviewed earlier studies. As a result of investigating earlier studies, it's found that a lot of studies have focused on the form and content of discussion dialog, but few studies have ever revolved around education of discussion dialog or how to bolster discussion and discussion skills. So the necessity of education about discussion through practical discussion dialog strategies was explained. Chapter Ⅱ discussed the concept, structure and strategies of discussion dialog. The concept of discussion skills that this study tried to improve was defined, and the components of the skills were selected. Existing discussion models were analyzed to select an appropriate model, and the use of discussion dialog strategies among elementary schoolers was checked to determine the right direction for the development of a discussion dialog strategy. Chapter Ⅲ set up the principles, directions and stages of discussion guidance utilizing a discussion dialog strategy and mapped out detailed lesson plans. Chapter Ⅳ provided discussion education according to the plans and analyzed the output of it. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that employed the discussion dialog strategy showed a better improvement in discussion skills than the control group that didn't. It seemed because the experimental group students learned about the differences between discussion and daily routine dialog and about the form and structure of discussion, and because they eventually got to express their opinions with confidence. Second, discussion skills were categorized into seven factors, and how the discussion education affected the seven discussion skills was verified. And there appeared significant gaps in verbal expression, demonstration, listening, compromise and activeness. This study was meaningful in that it proved the effectiveness of the application of a discussion dialog strategy into discussion guidance geared toward elementary schoolers and tried to devise the method of discussion education by employing a discussion dialog strategy. And this study is expected to make not only discussion-centered education but education of discussion itself prevailing to stir up the interest and participation of students to boost their discussion skills.
The purpose of this study was to examine how to utilize a discussion dialog strategy to boost the discussion skills of elementary schoolers. Currently, the importance of discussion is increasingly stressed, and discussion-centered education is prevailing in school education. Specifically, elementary schools provide discussion education as post-reading activities. The problem is that students are not interactive in discussion class, and another problem is a lack of effective discussion methods that could stir up their participation. A lack of education about discussion dialog strategies is considered in this study as a major reason that students aren't active in discussion class. Therefore a discussion dialog strategy was devised to be appropriate at the level of school children, and its effect was checked. Chapter Ⅰ described the necessity of this study and reviewed earlier studies. As a result of investigating earlier studies, it's found that a lot of studies have focused on the form and content of discussion dialog, but few studies have ever revolved around education of discussion dialog or how to bolster discussion and discussion skills. So the necessity of education about discussion through practical discussion dialog strategies was explained. Chapter Ⅱ discussed the concept, structure and strategies of discussion dialog. The concept of discussion skills that this study tried to improve was defined, and the components of the skills were selected. Existing discussion models were analyzed to select an appropriate model, and the use of discussion dialog strategies among elementary schoolers was checked to determine the right direction for the development of a discussion dialog strategy. Chapter Ⅲ set up the principles, directions and stages of discussion guidance utilizing a discussion dialog strategy and mapped out detailed lesson plans. Chapter Ⅳ provided discussion education according to the plans and analyzed the output of it. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that employed the discussion dialog strategy showed a better improvement in discussion skills than the control group that didn't. It seemed because the experimental group students learned about the differences between discussion and daily routine dialog and about the form and structure of discussion, and because they eventually got to express their opinions with confidence. Second, discussion skills were categorized into seven factors, and how the discussion education affected the seven discussion skills was verified. And there appeared significant gaps in verbal expression, demonstration, listening, compromise and activeness. This study was meaningful in that it proved the effectiveness of the application of a discussion dialog strategy into discussion guidance geared toward elementary schoolers and tried to devise the method of discussion education by employing a discussion dialog strategy. And this study is expected to make not only discussion-centered education but education of discussion itself prevailing to stir up the interest and participation of students to boost their discussion skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.