교육훈련과 보상시스템이 동기부여를 통해 기업성과에 미치는 영향 : 은행A사를 중심으로 The Effect of the Training and the Rewarding System on Firm Performance through Motivation : iIn the case of A Bank원문보기
본 연구의 목적은 동기부여에 영향을 미치는 선행변수로서 교육훈련과 보상시스템의 영향을 알아보고, 조직구성원에게 부여된 동기가 기업성과에 미치는 영향을 알아보았다. 또한 매개변수로 정서적 몰입의 영향도 분석하였다. 각 가설의 연구결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 교육훈련...
본 연구의 목적은 동기부여에 영향을 미치는 선행변수로서 교육훈련과 보상시스템의 영향을 알아보고, 조직구성원에게 부여된 동기가 기업성과에 미치는 영향을 알아보았다. 또한 매개변수로 정서적 몰입의 영향도 분석하였다. 각 가설의 연구결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 교육훈련 만족도, 보상시스템 공정성, 교육 및 보상 피드백만족도 모두 동기부여에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 교육훈련 만족도가 동기부여에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 보상시스템의 공정성이 가장 작은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 동기부여와 기업성과의 관계를 검증한 결과, 동기부여가 서비스품질성과 및 시간성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정서적 몰입은 기업성과에 부분적인 매개영향을 하는 것으로 보인다. 이 연구의 결과는 기업의 장기적인 성장관점에서 조직 구성원을 동기부여를 통해 관리하고 조직에 몰입하게 함으로써 기업의 성과를 향상시킬 수 있다는 것을 시사하고 있다.
본 연구의 목적은 동기부여에 영향을 미치는 선행변수로서 교육훈련과 보상시스템의 영향을 알아보고, 조직구성원에게 부여된 동기가 기업성과에 미치는 영향을 알아보았다. 또한 매개변수로 정서적 몰입의 영향도 분석하였다. 각 가설의 연구결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 교육훈련 만족도, 보상시스템 공정성, 교육 및 보상 피드백만족도 모두 동기부여에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 교육훈련 만족도가 동기부여에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 보상시스템의 공정성이 가장 작은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 동기부여와 기업성과의 관계를 검증한 결과, 동기부여가 서비스품질성과 및 시간성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정서적 몰입은 기업성과에 부분적인 매개영향을 하는 것으로 보인다. 이 연구의 결과는 기업의 장기적인 성장관점에서 조직 구성원을 동기부여를 통해 관리하고 조직에 몰입하게 함으로써 기업의 성과를 향상시킬 수 있다는 것을 시사하고 있다.
This study aimed to look into the effects of the training and the rewarding system as the antecedent variable affecting motivation and the effects of employees’ motivation on firm performance. In addition, it analyzed the effects of affective commitment as the parameter. The study results of each hy...
This study aimed to look into the effects of the training and the rewarding system as the antecedent variable affecting motivation and the effects of employees’ motivation on firm performance. In addition, it analyzed the effects of affective commitment as the parameter. The study results of each hypothesis were summarized as follows. First, training satisfaction, fairness of the rewarding system, and education and rewarding feedback satisfaction affected motivation positively(+). Among them, training satisfaction affected most greatly motivation while the fairness of the rewarding system gave the smallest influence on it. Second, as the result of inspection of the relations between motivation and firm performance, motivation positively affected service quality and time while affective commitment partially affected it as the parameter. The result of the study shows that employees’ motivation will increase the company’s performance by managing them and making them immersed to the organization from the view of a company’s long-term growth. \
This study aimed to look into the effects of the training and the rewarding system as the antecedent variable affecting motivation and the effects of employees’ motivation on firm performance. In addition, it analyzed the effects of affective commitment as the parameter. The study results of each hypothesis were summarized as follows. First, training satisfaction, fairness of the rewarding system, and education and rewarding feedback satisfaction affected motivation positively(+). Among them, training satisfaction affected most greatly motivation while the fairness of the rewarding system gave the smallest influence on it. Second, as the result of inspection of the relations between motivation and firm performance, motivation positively affected service quality and time while affective commitment partially affected it as the parameter. The result of the study shows that employees’ motivation will increase the company’s performance by managing them and making them immersed to the organization from the view of a company’s long-term growth. \
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.