물류보안은 제품의 생산에서부터 시작하여 최종 소비지까지 전 구간의 물류 안전성을 보장하는 것을 말한다. 9.11 테러 이후, 피해국인 미국을 중심으로 물류보안에 관한 인식과 중요성이 대두되었다. 테러 피해국 이었던 미국은 테러 이후 정부기관에 별도로 물류보안을 위한 부처를 설립하고 일관성 있게 많은 제도와 법률을 제정하였다. 더욱이 2007년 8월에는 「9.11 테러 대책 이행법」을 제정하여 미국으로 들어가는 수출 컨테이너 화물을 100% 검색할 것을 의무화 하였다. 세계 최고 교역국이며 최강의 경제, 정치적 힘을 가진 미국의 이러한 움직임은 세계 모든 나라들에게 영향을 끼치게 되었다. 미국에 영향을 받은 많은 국제기구에서도 회원국들과의 회의와 협약을 거쳐 더욱 강화된 많은 규제와 규칙을 발표하게 되었다. 대표적인 세계기구로는 IMO, WCO. ISO등의 국제기구들이 물류보안을 위해 노력하고 있다. 그러나 우리나라의 경우 물류보안이 국제적으로 강화되기 시작한 지 5년이 지났음에도 아직 물류보안에 대한 이해가 여전히 낮은 것으로 나타났다. 따라서 본 논문에서는 선진국에 비해 취약한 우리나라 물류보안제도의 문제점과 개선방안에 대해 살펴보았다. 먼저 우리나라 물류보안제도의 문제점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 물류보안제도의 통합 SCM이 정립되어 있지 않다. 둘째, 물류보안업무 수요가 파악되고 있지 않다. 셋째, 물류보안 기준이 마련되지 않은 상태이다. 넷째, 국가간 물류보안 협력사업도 미흡하다. 다섯째, 기존 물류보안제도의 허점도 많다. 여섯째, 물류보안산업의 활용 및 투자가 미흡하다. 일곱째, 항만 물류보안시스템 구축도 소흘하다. 여덟째, 컨테이너 화물 추적 서비스 여건이 미흡하다. 이러한 문제점들을 토대로 ...
물류보안은 제품의 생산에서부터 시작하여 최종 소비지까지 전 구간의 물류 안전성을 보장하는 것을 말한다. 9.11 테러 이후, 피해국인 미국을 중심으로 물류보안에 관한 인식과 중요성이 대두되었다. 테러 피해국 이었던 미국은 테러 이후 정부기관에 별도로 물류보안을 위한 부처를 설립하고 일관성 있게 많은 제도와 법률을 제정하였다. 더욱이 2007년 8월에는 「9.11 테러 대책 이행법」을 제정하여 미국으로 들어가는 수출 컨테이너 화물을 100% 검색할 것을 의무화 하였다. 세계 최고 교역국이며 최강의 경제, 정치적 힘을 가진 미국의 이러한 움직임은 세계 모든 나라들에게 영향을 끼치게 되었다. 미국에 영향을 받은 많은 국제기구에서도 회원국들과의 회의와 협약을 거쳐 더욱 강화된 많은 규제와 규칙을 발표하게 되었다. 대표적인 세계기구로는 IMO, WCO. ISO등의 국제기구들이 물류보안을 위해 노력하고 있다. 그러나 우리나라의 경우 물류보안이 국제적으로 강화되기 시작한 지 5년이 지났음에도 아직 물류보안에 대한 이해가 여전히 낮은 것으로 나타났다. 따라서 본 논문에서는 선진국에 비해 취약한 우리나라 물류보안제도의 문제점과 개선방안에 대해 살펴보았다. 먼저 우리나라 물류보안제도의 문제점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 물류보안제도의 통합 SCM이 정립되어 있지 않다. 둘째, 물류보안업무 수요가 파악되고 있지 않다. 셋째, 물류보안 기준이 마련되지 않은 상태이다. 넷째, 국가간 물류보안 협력사업도 미흡하다. 다섯째, 기존 물류보안제도의 허점도 많다. 여섯째, 물류보안산업의 활용 및 투자가 미흡하다. 일곱째, 항만 물류보안시스템 구축도 소흘하다. 여덟째, 컨테이너 화물 추적 서비스 여건이 미흡하다. 이러한 문제점들을 토대로 SWOT분석을 실시한 결과, 우리나라 물류보안제도의 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 국가 물류보안체제를 개편해야 한다. 둘째, 물류보안 협력사업 추진하여야 한다. 셋째, 물류보안 인프라를 구축하고 전문인을 양성하여야 한다. 넷째, 물류보안경영시스템 ISO 확산을 하여야 한다. 다섯째, 물류보안 위기를 관리하고, 복구 대책을 마련하여야 한다. 또한 이러한 공급사슬 전 과정에서의 테러가 발생하기 전 보안도 중요하지만 앞으로 발생 가능성이 있는 사후 대처방안에 대해서도 구체적으로 연구되어야 할 것이다.
물류보안은 제품의 생산에서부터 시작하여 최종 소비지까지 전 구간의 물류 안전성을 보장하는 것을 말한다. 9.11 테러 이후, 피해국인 미국을 중심으로 물류보안에 관한 인식과 중요성이 대두되었다. 테러 피해국 이었던 미국은 테러 이후 정부기관에 별도로 물류보안을 위한 부처를 설립하고 일관성 있게 많은 제도와 법률을 제정하였다. 더욱이 2007년 8월에는 「9.11 테러 대책 이행법」을 제정하여 미국으로 들어가는 수출 컨테이너 화물을 100% 검색할 것을 의무화 하였다. 세계 최고 교역국이며 최강의 경제, 정치적 힘을 가진 미국의 이러한 움직임은 세계 모든 나라들에게 영향을 끼치게 되었다. 미국에 영향을 받은 많은 국제기구에서도 회원국들과의 회의와 협약을 거쳐 더욱 강화된 많은 규제와 규칙을 발표하게 되었다. 대표적인 세계기구로는 IMO, WCO. ISO등의 국제기구들이 물류보안을 위해 노력하고 있다. 그러나 우리나라의 경우 물류보안이 국제적으로 강화되기 시작한 지 5년이 지났음에도 아직 물류보안에 대한 이해가 여전히 낮은 것으로 나타났다. 따라서 본 논문에서는 선진국에 비해 취약한 우리나라 물류보안제도의 문제점과 개선방안에 대해 살펴보았다. 먼저 우리나라 물류보안제도의 문제점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 물류보안제도의 통합 SCM이 정립되어 있지 않다. 둘째, 물류보안업무 수요가 파악되고 있지 않다. 셋째, 물류보안 기준이 마련되지 않은 상태이다. 넷째, 국가간 물류보안 협력사업도 미흡하다. 다섯째, 기존 물류보안제도의 허점도 많다. 여섯째, 물류보안산업의 활용 및 투자가 미흡하다. 일곱째, 항만 물류보안시스템 구축도 소흘하다. 여덟째, 컨테이너 화물 추적 서비스 여건이 미흡하다. 이러한 문제점들을 토대로 SWOT분석을 실시한 결과, 우리나라 물류보안제도의 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 국가 물류보안체제를 개편해야 한다. 둘째, 물류보안 협력사업 추진하여야 한다. 셋째, 물류보안 인프라를 구축하고 전문인을 양성하여야 한다. 넷째, 물류보안경영시스템 ISO 확산을 하여야 한다. 다섯째, 물류보안 위기를 관리하고, 복구 대책을 마련하여야 한다. 또한 이러한 공급사슬 전 과정에서의 테러가 발생하기 전 보안도 중요하지만 앞으로 발생 가능성이 있는 사후 대처방안에 대해서도 구체적으로 연구되어야 할 것이다.
The Supply Chain Security means ensuring the security of distribution in all courses from the production of products to the final use and consumption of the consumer. After the shock of 9.11 terror, there appeared the recognition of the importance of Supply Chain Security centering around the victim...
The Supply Chain Security means ensuring the security of distribution in all courses from the production of products to the final use and consumption of the consumer. After the shock of 9.11 terror, there appeared the recognition of the importance of Supply Chain Security centering around the victim, the U.S. After the event, the U.S. government has created a new department for Supply Chain Security and made a number of laws, regulations and systems with consistency. What is more, it made it obligatory to examine 100% of the imported container freights coming into the territory of Korea by enacting the ‘9 11 anti-terrorism act’ on Aug 2007. Such a movement of the U.S. the biggest trade Korea and the most powerful Korea in the world in terms of economy and politics, has greatly impacted on all nations around the globel. Affected by the U.S., A number of international organizations have also announced many regulations and rules on more reinforced through conferences and treaties with member nations. For example such international organizations as IMO, WCO, and ISO endeavor for better distribution security. Yet, in the case of Korea, it turned out that the level of understanding of Supply Chain Security is till low despite the fact that it has been five years since Supply Chain Security began to be toughened at international level. This thesis takes account of the problem of and the way to improve the Supply Chain Security system of Korea, which is lower in status than that of advanced nations. The problems of the Supply Chain Security system of Korea are as follows. First, there is no established integrated SCM of the Supply Chain Security system. Second, the quantity of the demand of the Supply Chain Security task is not measured. Third, there are no criteria for distribution security. Fourth, there is little cooperative work with other nations concerning distribution security. Fifth, there are many loopholes in the current Supply Chain Security system. Sixth, there is little use of and investment for the Supply Chain Security industry. Seventh, there is little effort to build up the harbor Supply Chain Security system. Eighth, a better tracking system for container freights is required. Based on this understanding, SWOT analysis has been carried out. The outcome of the analysis suggests the following improvement schemes for the Supply Chain Security system of Korea. First, the national Supply Chain Security system should be reformed. Second, the cooperative works for Supply Chain Security should be undertaken. Third, the Supply Chain Security infrastructure should be established, and experts for this area are needed. Fourth, the Supply Chain Security management system ISO should be disseminated. Fifth, management of the Supply Chain Security risk and establishment of the recovery system are needed. In addition to the pre-security action needed before the attempt to terror is made in all the course of supply chain, the post-event action for the event, which can be possibly occurred in the future, should also be studied in a concrete way.
The Supply Chain Security means ensuring the security of distribution in all courses from the production of products to the final use and consumption of the consumer. After the shock of 9.11 terror, there appeared the recognition of the importance of Supply Chain Security centering around the victim, the U.S. After the event, the U.S. government has created a new department for Supply Chain Security and made a number of laws, regulations and systems with consistency. What is more, it made it obligatory to examine 100% of the imported container freights coming into the territory of Korea by enacting the ‘9 11 anti-terrorism act’ on Aug 2007. Such a movement of the U.S. the biggest trade Korea and the most powerful Korea in the world in terms of economy and politics, has greatly impacted on all nations around the globel. Affected by the U.S., A number of international organizations have also announced many regulations and rules on more reinforced through conferences and treaties with member nations. For example such international organizations as IMO, WCO, and ISO endeavor for better distribution security. Yet, in the case of Korea, it turned out that the level of understanding of Supply Chain Security is till low despite the fact that it has been five years since Supply Chain Security began to be toughened at international level. This thesis takes account of the problem of and the way to improve the Supply Chain Security system of Korea, which is lower in status than that of advanced nations. The problems of the Supply Chain Security system of Korea are as follows. First, there is no established integrated SCM of the Supply Chain Security system. Second, the quantity of the demand of the Supply Chain Security task is not measured. Third, there are no criteria for distribution security. Fourth, there is little cooperative work with other nations concerning distribution security. Fifth, there are many loopholes in the current Supply Chain Security system. Sixth, there is little use of and investment for the Supply Chain Security industry. Seventh, there is little effort to build up the harbor Supply Chain Security system. Eighth, a better tracking system for container freights is required. Based on this understanding, SWOT analysis has been carried out. The outcome of the analysis suggests the following improvement schemes for the Supply Chain Security system of Korea. First, the national Supply Chain Security system should be reformed. Second, the cooperative works for Supply Chain Security should be undertaken. Third, the Supply Chain Security infrastructure should be established, and experts for this area are needed. Fourth, the Supply Chain Security management system ISO should be disseminated. Fifth, management of the Supply Chain Security risk and establishment of the recovery system are needed. In addition to the pre-security action needed before the attempt to terror is made in all the course of supply chain, the post-event action for the event, which can be possibly occurred in the future, should also be studied in a concrete way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.