90년대 중반 이후 초래된 IMF 금융위기와 그 극복의 과정에서 시행된 신자유주의 세계 질서로의 급속한 편입은 현실 세계에서 느끼는 폭압성과 억압을 가시화하고 이를 보편적으로 실감하게 만들었다. 후기 자본주의에 대한 실질적 대척점이 사라짐으로써 그에 근거해 있던 사회 변혁적 담론들은 그 현실 인식적 힘을 잃고 일종의 공황 상태 속에 놓이게 됨으로써, 사회 문화 각 영역은 급속히 자본주의적 이데올로기 속에 포섭되었다. 김인숙은 주로 당대의 정치,...
90년대 중반 이후 초래된 IMF 금융위기와 그 극복의 과정에서 시행된 신자유주의 세계 질서로의 급속한 편입은 현실 세계에서 느끼는 폭압성과 억압을 가시화하고 이를 보편적으로 실감하게 만들었다. 후기 자본주의에 대한 실질적 대척점이 사라짐으로써 그에 근거해 있던 사회 변혁적 담론들은 그 현실 인식적 힘을 잃고 일종의 공황 상태 속에 놓이게 됨으로써, 사회 문화 각 영역은 급속히 자본주의적 이데올로기 속에 포섭되었다. 김인숙은 주로 당대의 정치, 사회적 현실을 충실히 재현하는 민중, 노동 문학 계열의 작품을 비롯한 중산층 소시민, 여성의 현실을 리얼리즘적으로 그려 온 대표적인 중견 작가 중 하나로 평가되어 온 것이 사실이다. 90년대를 가로지르는 전환기적 경험은 작가의 현실에 대한 기존의 통념을 수정할 것과 이에 상응하는 문학 활동 전반의 성찰을 필연적으로 요구하는 것이었다. 이는 80년대가 남긴 시대적, 문학적 상흔을 글쓰기의 실존적 조건으로서 외면하지 않으면서, 한편으로는 90년대의 중요한 사회, 문화적 계기들로부터 현실의 실감을 예리하고 깊이 있게 포착해낼 수 있는 것이어야 했다. 이러한 지점에서 이뤄진 작가의 부단한 자기 성찰과 갱신은, 이제까지의 문제의식과 창작 방법을 넓게 견지하면서도 당대의 발전적 문학 논의와의 접점도 놓치지 않는 자신만의 고유한 문학적 대응을 일궈냈으며, 그러한 진정성을 통해 독자 대중의 공통 감각에 호소할 만한 삶의 실감을 가능케 하는 역할을 하고 있다. 이러한 현실에 대한 정직한 실감은 실존적 존재로서의 자기 열망의 서사를 통해 드러나며, 이는 ‘타자’의 발견을 통한 소통적 삶의 열망과 상통하는 것이다. 본고에서는 90년대 후반 이후의 근작들인 「브라스밴드를 기다리며」, 「개교기념일」, 「바다와 나비」, 「감옥의 뜰」을 통해 그간의 변화된 현실에 대한 김인숙의 문학적 대응은 구체적으로 어떠하며, ‘지금 · 여기’의 삶에서는 어떠한 의미에서 유효할 수 있는지를 밝히고자 한다. 이를 통해 ‘지금 · 여기’의 삶을 실존적으로 영위하기 위한 ‘나’와 ‘타자’의 소통적 관계 형성에 유의미한 방향을 제시해 줄 수 있다. Ⅲ장에서는 「브라스밴드를 기다리며」와 「개교기념일」을 통해, ‘존재의 상실과 타자의 발견’이 자기 소통이 가능한 실존적 회복의 조건임을 살펴본다. 90년대는 후기 자본주의의 고도의 전략과 그를 통한 도약이 우리 사회 · 문화 전반에 전면적이고 가시적으로 실현되는 시기였고, 따라서 문학 영역 역시 일종의 병리적 징후를 드러낼 수밖에 없었다. 이제 현실은 복합적이고 중층적이며 다양한 미시적 맥락을 가지는 것이어서 보편적인 현실 인식이란 자본주의에 대한 지시어 반복일 뿐 그 자체만으로는 더 이상 전략적인 대응일 수 없게 된 것이다. 「브라스밴드를 기다리며」와 「개교기념일」의 인물들은 하나같이 존재감의 상실을 앓고 있고 이는 자기 정체성의 상실, 자기 소외 그리고 타자와의 소통 불능 상태로서 드러난다. 그러한 상태를 야기한 현실적 계기들은 대개 자기 응축적으로 암시되거나 원경화되어 있다는 점에서 변모의 일면을 보인다. 그러나 이러한 인물들의 내면 탐색은 냉소와 환멸의 나르시시즘적 내면 탐사와는 거리가 있다. 인물들은 불구적 상황 속에서 상실감을 내면화하고 있지만, 그러한 내면 응시를 통해 타자를 발견하거나 타자성의 경험으로 내면을 응시하게 되면서 실존의 회복과 소통의 시도를 모색하고 있다. 「브라스밴드를 기다리며」는 화자인 ‘나’의 막역지우의 죽음과 아내의 죽음이라는 극적상황을 설정하여 ‘나’가 아내에 대한 실존적 탐색을 해 가는 과정을 보여준다. 이러한 과정은 다름 아니라 ‘나’의 실존적 근거에 대한 자기 확인인 동시에 진정한 의미의 소통적 관계를 위한 조건의 탐색이라는 의미를 가지는 것이다. 「개교기념일」은 존재감 상실을 앓고 있는 ‘수’와 ‘오씨’의 구체적인 상실의 계기들을 각 인물들의 시점에 따른 서사를 통해 보여줌으로써 그러한 상처의 발견과 공유가 자기 실존적 탐색과 소통으로 이어질 수 있는 가능성임을 드러내고 있다. Ⅳ장에서는 전락의 서사를 통한 소통적 삶의 열망을 보여줌으로써 그것이 현실에 대한 응전의 자세임을 드러내고자 하였다. 이는 Ⅲ장의 문제의식-‘상실’과 ‘소통’에 대한 실존적 탐색-을 견지하면서 내면의 상실에서 벗어나 자기와의 소통(의 회복)을 시작하는 지점에서 나아가 소통적 삶의 가능성과 그에 대한 강렬한 열망이 바로 지금 · 여기의 현실을 사는 응전의 자세일 수 있음을 환기시키고 있다. 「바다와 나비」의 화자인 ‘나’가 처한 상황은 ‘남편’의 전락에서 비롯한 소통불능의 관계 때문이다. 그러나 중국이라는 국외적 공간에서 채금과 채금의 아버지와의 만남을 통해 ‘나’의 소통적 삶의 자세를 재확인하게 된다. 이는 ‘몸’과 ‘나비’라는 훼손된 삶의 모티프를 통해 남편에 대한 냉소를 거두고 그를 ‘나’의 소통적 삶의 조건으로 재승인하는 과정으로 귀결된다. 「감옥의 뜰」은 중국 하얼삔을 배경으로 ‘규상’이란 인물의 이틀간을 보여주는 이야기이다. 관광 상품으로 소비되는 중국을 상징적으로 드러내면서 일종의 전락을 경험한 규상과 화선의 현재는 각기 다른 방식으로 자기 부정의 서사를 드러낸다. 그러나 극도의 냉소와 환멸은 생의 포기에서 기인하는 것이 아니라 포기할 수 없는 생의 열망에서 기인하는 것임을 보여줌으로써 현실 응전의 자세를 환기한다. 나’와 ‘타자’의 관계 설정을 통한 부단한 자기 성찰의 서사는 ‘실존적 자기 회복’과 ‘소통적 삶’이라는 대안적 전망을 보여 주고 있다. 이렇듯 변화된 현실에 대한 문학적 방향 전환이 구체적인 작품 속 서사 전략을 통해 해명됨으로써 지금 · 여기의 현실에 대한 응전의 가능성을 탐색하려는 지점에 김인숙 소설의 변모가 놓여 있는 것임을 알 수 있다.
90년대 중반 이후 초래된 IMF 금융위기와 그 극복의 과정에서 시행된 신자유주의 세계 질서로의 급속한 편입은 현실 세계에서 느끼는 폭압성과 억압을 가시화하고 이를 보편적으로 실감하게 만들었다. 후기 자본주의에 대한 실질적 대척점이 사라짐으로써 그에 근거해 있던 사회 변혁적 담론들은 그 현실 인식적 힘을 잃고 일종의 공황 상태 속에 놓이게 됨으로써, 사회 문화 각 영역은 급속히 자본주의적 이데올로기 속에 포섭되었다. 김인숙은 주로 당대의 정치, 사회적 현실을 충실히 재현하는 민중, 노동 문학 계열의 작품을 비롯한 중산층 소시민, 여성의 현실을 리얼리즘적으로 그려 온 대표적인 중견 작가 중 하나로 평가되어 온 것이 사실이다. 90년대를 가로지르는 전환기적 경험은 작가의 현실에 대한 기존의 통념을 수정할 것과 이에 상응하는 문학 활동 전반의 성찰을 필연적으로 요구하는 것이었다. 이는 80년대가 남긴 시대적, 문학적 상흔을 글쓰기의 실존적 조건으로서 외면하지 않으면서, 한편으로는 90년대의 중요한 사회, 문화적 계기들로부터 현실의 실감을 예리하고 깊이 있게 포착해낼 수 있는 것이어야 했다. 이러한 지점에서 이뤄진 작가의 부단한 자기 성찰과 갱신은, 이제까지의 문제의식과 창작 방법을 넓게 견지하면서도 당대의 발전적 문학 논의와의 접점도 놓치지 않는 자신만의 고유한 문학적 대응을 일궈냈으며, 그러한 진정성을 통해 독자 대중의 공통 감각에 호소할 만한 삶의 실감을 가능케 하는 역할을 하고 있다. 이러한 현실에 대한 정직한 실감은 실존적 존재로서의 자기 열망의 서사를 통해 드러나며, 이는 ‘타자’의 발견을 통한 소통적 삶의 열망과 상통하는 것이다. 본고에서는 90년대 후반 이후의 근작들인 「브라스밴드를 기다리며」, 「개교기념일」, 「바다와 나비」, 「감옥의 뜰」을 통해 그간의 변화된 현실에 대한 김인숙의 문학적 대응은 구체적으로 어떠하며, ‘지금 · 여기’의 삶에서는 어떠한 의미에서 유효할 수 있는지를 밝히고자 한다. 이를 통해 ‘지금 · 여기’의 삶을 실존적으로 영위하기 위한 ‘나’와 ‘타자’의 소통적 관계 형성에 유의미한 방향을 제시해 줄 수 있다. Ⅲ장에서는 「브라스밴드를 기다리며」와 「개교기념일」을 통해, ‘존재의 상실과 타자의 발견’이 자기 소통이 가능한 실존적 회복의 조건임을 살펴본다. 90년대는 후기 자본주의의 고도의 전략과 그를 통한 도약이 우리 사회 · 문화 전반에 전면적이고 가시적으로 실현되는 시기였고, 따라서 문학 영역 역시 일종의 병리적 징후를 드러낼 수밖에 없었다. 이제 현실은 복합적이고 중층적이며 다양한 미시적 맥락을 가지는 것이어서 보편적인 현실 인식이란 자본주의에 대한 지시어 반복일 뿐 그 자체만으로는 더 이상 전략적인 대응일 수 없게 된 것이다. 「브라스밴드를 기다리며」와 「개교기념일」의 인물들은 하나같이 존재감의 상실을 앓고 있고 이는 자기 정체성의 상실, 자기 소외 그리고 타자와의 소통 불능 상태로서 드러난다. 그러한 상태를 야기한 현실적 계기들은 대개 자기 응축적으로 암시되거나 원경화되어 있다는 점에서 변모의 일면을 보인다. 그러나 이러한 인물들의 내면 탐색은 냉소와 환멸의 나르시시즘적 내면 탐사와는 거리가 있다. 인물들은 불구적 상황 속에서 상실감을 내면화하고 있지만, 그러한 내면 응시를 통해 타자를 발견하거나 타자성의 경험으로 내면을 응시하게 되면서 실존의 회복과 소통의 시도를 모색하고 있다. 「브라스밴드를 기다리며」는 화자인 ‘나’의 막역지우의 죽음과 아내의 죽음이라는 극적상황을 설정하여 ‘나’가 아내에 대한 실존적 탐색을 해 가는 과정을 보여준다. 이러한 과정은 다름 아니라 ‘나’의 실존적 근거에 대한 자기 확인인 동시에 진정한 의미의 소통적 관계를 위한 조건의 탐색이라는 의미를 가지는 것이다. 「개교기념일」은 존재감 상실을 앓고 있는 ‘수’와 ‘오씨’의 구체적인 상실의 계기들을 각 인물들의 시점에 따른 서사를 통해 보여줌으로써 그러한 상처의 발견과 공유가 자기 실존적 탐색과 소통으로 이어질 수 있는 가능성임을 드러내고 있다. Ⅳ장에서는 전락의 서사를 통한 소통적 삶의 열망을 보여줌으로써 그것이 현실에 대한 응전의 자세임을 드러내고자 하였다. 이는 Ⅲ장의 문제의식-‘상실’과 ‘소통’에 대한 실존적 탐색-을 견지하면서 내면의 상실에서 벗어나 자기와의 소통(의 회복)을 시작하는 지점에서 나아가 소통적 삶의 가능성과 그에 대한 강렬한 열망이 바로 지금 · 여기의 현실을 사는 응전의 자세일 수 있음을 환기시키고 있다. 「바다와 나비」의 화자인 ‘나’가 처한 상황은 ‘남편’의 전락에서 비롯한 소통불능의 관계 때문이다. 그러나 중국이라는 국외적 공간에서 채금과 채금의 아버지와의 만남을 통해 ‘나’의 소통적 삶의 자세를 재확인하게 된다. 이는 ‘몸’과 ‘나비’라는 훼손된 삶의 모티프를 통해 남편에 대한 냉소를 거두고 그를 ‘나’의 소통적 삶의 조건으로 재승인하는 과정으로 귀결된다. 「감옥의 뜰」은 중국 하얼삔을 배경으로 ‘규상’이란 인물의 이틀간을 보여주는 이야기이다. 관광 상품으로 소비되는 중국을 상징적으로 드러내면서 일종의 전락을 경험한 규상과 화선의 현재는 각기 다른 방식으로 자기 부정의 서사를 드러낸다. 그러나 극도의 냉소와 환멸은 생의 포기에서 기인하는 것이 아니라 포기할 수 없는 생의 열망에서 기인하는 것임을 보여줌으로써 현실 응전의 자세를 환기한다. 나’와 ‘타자’의 관계 설정을 통한 부단한 자기 성찰의 서사는 ‘실존적 자기 회복’과 ‘소통적 삶’이라는 대안적 전망을 보여 주고 있다. 이렇듯 변화된 현실에 대한 문학적 방향 전환이 구체적인 작품 속 서사 전략을 통해 해명됨으로써 지금 · 여기의 현실에 대한 응전의 가능성을 탐색하려는 지점에 김인숙 소설의 변모가 놓여 있는 것임을 알 수 있다.
Financial crisis after the mid 1990s and the process of overcoming it leaded to the rapid movement to the new world order of neo-liberalism; which visualized, and even generalized violence and repression. With real antipodes concerning post-capitalism disappearing, discourses on social changes based...
Financial crisis after the mid 1990s and the process of overcoming it leaded to the rapid movement to the new world order of neo-liberalism; which visualized, and even generalized violence and repression. With real antipodes concerning post-capitalism disappearing, discourses on social changes based on them lost the power of perceiving the reality, and were placed in a state of panic. Also each area in human society and culture was incorporated into the capitalist ideology at an alarming rate. Kim In-suk is usually considered as one of the leading writers who not only have the works of people's or workers' literature that depict the political and social realities at that time accurately, but also describe the lives of ordinary lower middle class citizens and women realistically. Transitional experiences over the whole period of 1990s required the writer to modify the established notions of reality and to reflect on the corresponding literary activity as a whole. She should not have to ignore scars of time on literature left from 80s which were existential conditions, while exactly capturing the sense of the reality made by major social and cultural causes in the 90s. Steady self-reflection and self-innovation for herself in that time helped her to adhere to the critical mind and writing style, and let her create her own literary actions without missing a contact point for literary progressive arguments those days. Such authenticity made the sense of the real appealing to the common feeling of public readers. The true sense of reality was revealed through writing her aspiration for an existential being, which was equivalent to the strong desire to live a communicative life to acknowledge 'others'. In this article, Kim In-suk's recent works in the late 90s, such as 「Waiting for Brass band」,「An Anniversary of the Opening of a School」,「Sea and a Butterfly」,「Yard in the Prison」showed what her literary reaction to the changed reality was like and how the life 'here and now' was valid. It would suggest a meaningful way to make a communicative relationship between 'me' and 'others' in order to lead the life 'here and now' existentially. In the Part Ⅲ, 「Waiting for Brass band」 and 「An Anniversary of the Opening of a School」 indicated that ignorance of existence and acknowledgement of others was essential for existential recovery making self-communication possible. It was in the 90s that sophisticated strategies of post-capitalism and the leaps resulting from them were visualized throughout the society and culture, and it was natural that a kind of pathological symptom emerged in the area of literature as well. Therefore, the reality was complicated and multi-layered, and had various micro-level contexts; the universal perception of reality was nothing but repeated words directing a capitalism and could not be the strategic response per se any more. Most of the characters in「Waiting for Brassband」and「An Anniversary of the Opening of a School」are suffering from the loss of existence, which is described as the conditions of loss of self-identity, self-isolation and non-communication with others. There was a kind of change in that realistic chances causing such conditions were mostly implied in a self-condensed way or viewed in a remote way. But exploring the inside of these characters were far from Narcissism having cynical smile and disillusionment. Her characters internalized their sense of loss in the handicapped circumstance, but they also tried to find a way to recover their existence and to communicate by admitting others through exploring their inside or by staring at their insides through experiencing others. 「Waiting for Brass band」shows the process of existential search for the wife conducted by 'I' in the extreme conditions of experiencing the death of his best friend and his wife. This process brought forth the meaningful search for the conditions of true communicative relationships as well as self-identification achieved on the existential basis. 「An Anniversary of the Opening of a School」describes the causes of physical loss by 'Sue' and 'Mr. Oh' who are deprived of the sense of existence according to each person's point of view, and reveals that discovering and sharing such scars could be connected to the existential search and communication. In the part Ⅳ, it was displayed that the desire of communicative life in description of degeneration was a fighting attitude to the reality. It was obvious that the true fighting attitude was the desire to live a communicative life and to live a realistic life here and now in the place of beginning self-communication breaking the deprivation of the inside, accompanying the awareness of the problem in the part Ⅲ - the existential search for 'loss' and 'communication'. 'I' in「Sea and a Butterfly」suffer from the non-communication with her 'husband' raised by his falling. But, in China, which is the outside of the country, the attitude toward communicative life of 'I' was confirmed through the reunion between Chae-guem and Chae-guem's father. 'I' ended up approving of her husband as a condition of a communicative life, after ceasing the cynical smile to the husband through a 'body' and a 'butterfly' as motives of destroyed life. 「Yard in the Prison」is a story about two days of a man named 'Kyu-sang' in Hairbin, China. It depicted China symbolically as tour packages, and Kyu-sang and Hwa-sun who had experienced a kind of degeneration now showed the process of denying himself or herself in different ways. But the true fighting attitudes were defined by concluding that the drastic cynical cold and disillusionment did not originate from the abandonment of the life itself, but from the passion of not giving up the life. Writings on constant introspection based on making a relationship between 'I' and 'others' resulted in an alternative perspective of 'existential self-managed recovery' and 'communicative life'. To conclude, it was in the place of searching a possibility of reacting to the present of here and now by clarifying a literary switch related to the changed reality through the strategies of writing in her specifical works that the transition of Kim In-suk's novels was.
Financial crisis after the mid 1990s and the process of overcoming it leaded to the rapid movement to the new world order of neo-liberalism; which visualized, and even generalized violence and repression. With real antipodes concerning post-capitalism disappearing, discourses on social changes based on them lost the power of perceiving the reality, and were placed in a state of panic. Also each area in human society and culture was incorporated into the capitalist ideology at an alarming rate. Kim In-suk is usually considered as one of the leading writers who not only have the works of people's or workers' literature that depict the political and social realities at that time accurately, but also describe the lives of ordinary lower middle class citizens and women realistically. Transitional experiences over the whole period of 1990s required the writer to modify the established notions of reality and to reflect on the corresponding literary activity as a whole. She should not have to ignore scars of time on literature left from 80s which were existential conditions, while exactly capturing the sense of the reality made by major social and cultural causes in the 90s. Steady self-reflection and self-innovation for herself in that time helped her to adhere to the critical mind and writing style, and let her create her own literary actions without missing a contact point for literary progressive arguments those days. Such authenticity made the sense of the real appealing to the common feeling of public readers. The true sense of reality was revealed through writing her aspiration for an existential being, which was equivalent to the strong desire to live a communicative life to acknowledge 'others'. In this article, Kim In-suk's recent works in the late 90s, such as 「Waiting for Brass band」,「An Anniversary of the Opening of a School」,「Sea and a Butterfly」,「Yard in the Prison」showed what her literary reaction to the changed reality was like and how the life 'here and now' was valid. It would suggest a meaningful way to make a communicative relationship between 'me' and 'others' in order to lead the life 'here and now' existentially. In the Part Ⅲ, 「Waiting for Brass band」 and 「An Anniversary of the Opening of a School」 indicated that ignorance of existence and acknowledgement of others was essential for existential recovery making self-communication possible. It was in the 90s that sophisticated strategies of post-capitalism and the leaps resulting from them were visualized throughout the society and culture, and it was natural that a kind of pathological symptom emerged in the area of literature as well. Therefore, the reality was complicated and multi-layered, and had various micro-level contexts; the universal perception of reality was nothing but repeated words directing a capitalism and could not be the strategic response per se any more. Most of the characters in「Waiting for Brassband」and「An Anniversary of the Opening of a School」are suffering from the loss of existence, which is described as the conditions of loss of self-identity, self-isolation and non-communication with others. There was a kind of change in that realistic chances causing such conditions were mostly implied in a self-condensed way or viewed in a remote way. But exploring the inside of these characters were far from Narcissism having cynical smile and disillusionment. Her characters internalized their sense of loss in the handicapped circumstance, but they also tried to find a way to recover their existence and to communicate by admitting others through exploring their inside or by staring at their insides through experiencing others. 「Waiting for Brass band」shows the process of existential search for the wife conducted by 'I' in the extreme conditions of experiencing the death of his best friend and his wife. This process brought forth the meaningful search for the conditions of true communicative relationships as well as self-identification achieved on the existential basis. 「An Anniversary of the Opening of a School」describes the causes of physical loss by 'Sue' and 'Mr. Oh' who are deprived of the sense of existence according to each person's point of view, and reveals that discovering and sharing such scars could be connected to the existential search and communication. In the part Ⅳ, it was displayed that the desire of communicative life in description of degeneration was a fighting attitude to the reality. It was obvious that the true fighting attitude was the desire to live a communicative life and to live a realistic life here and now in the place of beginning self-communication breaking the deprivation of the inside, accompanying the awareness of the problem in the part Ⅲ - the existential search for 'loss' and 'communication'. 'I' in「Sea and a Butterfly」suffer from the non-communication with her 'husband' raised by his falling. But, in China, which is the outside of the country, the attitude toward communicative life of 'I' was confirmed through the reunion between Chae-guem and Chae-guem's father. 'I' ended up approving of her husband as a condition of a communicative life, after ceasing the cynical smile to the husband through a 'body' and a 'butterfly' as motives of destroyed life. 「Yard in the Prison」is a story about two days of a man named 'Kyu-sang' in Hairbin, China. It depicted China symbolically as tour packages, and Kyu-sang and Hwa-sun who had experienced a kind of degeneration now showed the process of denying himself or herself in different ways. But the true fighting attitudes were defined by concluding that the drastic cynical cold and disillusionment did not originate from the abandonment of the life itself, but from the passion of not giving up the life. Writings on constant introspection based on making a relationship between 'I' and 'others' resulted in an alternative perspective of 'existential self-managed recovery' and 'communicative life'. To conclude, it was in the place of searching a possibility of reacting to the present of here and now by clarifying a literary switch related to the changed reality through the strategies of writing in her specifical works that the transition of Kim In-suk's novels was.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.