높이뛰기는 학교 현장에서 주요 교육과정으로 채택되어 왔으나, 시설의 미비와 지도상의 어려움으로 체육교사들에게 수업 기피 종목으로 여겨져 왔다. 또한, 현재 우리나라의 육상선수 육성 시스템은 대부분의 학교에서 육상부를 의무적으로 운영하도록 하고 있으나, 전문적인 코치는 턱없이 부족하고 육상을 전공하지 않은 체육교사가 직접 학생선수를 지도하는 실정이다. 더욱이 여교사의 비율이 점차 증가하고 있는데, 이는 체육교과도 예외라 할 수 없으며, 남녀 체육교사 간의 실기 지도 능력의 차이가 있을 것으로 생각된다.
따라서, 이 연구는 높이뛰기 기록에 영향을 미치는 운동역학적 변인을 비교 분석하여 체육교사의 실기 지도 능력 및 전문성 향상을 위한 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다.
예비교사인 체육전공 사범계 남녀 대학생 각 5명씩 총 10명을 대상으로 ...
높이뛰기는 학교 현장에서 주요 교육과정으로 채택되어 왔으나, 시설의 미비와 지도상의 어려움으로 체육교사들에게 수업 기피 종목으로 여겨져 왔다. 또한, 현재 우리나라의 육상선수 육성 시스템은 대부분의 학교에서 육상부를 의무적으로 운영하도록 하고 있으나, 전문적인 코치는 턱없이 부족하고 육상을 전공하지 않은 체육교사가 직접 학생선수를 지도하는 실정이다. 더욱이 여교사의 비율이 점차 증가하고 있는데, 이는 체육교과도 예외라 할 수 없으며, 남녀 체육교사 간의 실기 지도 능력의 차이가 있을 것으로 생각된다.
따라서, 이 연구는 높이뛰기 기록에 영향을 미치는 운동역학적 변인을 비교 분석하여 체육교사의 실기 지도 능력 및 전문성 향상을 위한 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다.
예비교사인 체육전공 사범계 남녀 대학생 각 5명씩 총 10명을 대상으로 3차원 영상분석장비와 지면반력 측정장비를 이용하여 실험하였으며, 집단 간 운동학적 변인, 운동역학적 변인의 특성과 차이를 분석하였고, 집단 별 각 변인과 기록 간의 상관관계를 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
먼저, 운동학적 변인을 살펴보면 첫째, 발구름 1보 전부터 발구름 착지까지의 신체중심의 높이는 남학생이 여학생보다 높게 나타났으나, 신장비의 차이는 없는 것으로 보아 이는 신장과 하지장의 차이 때문이며, 발구름 이지 시와 신체중심의 최고높이에서는 남학생이 여학생보다 높아 발구름 동안 신체중심의 수직상승거리가 남학생이 여학생보다 더 큰 것으로 나타났다.
둘째, 신체중심의 최대수직속도와 발구름 이지 시의 신체중심 수직속도는 남학생이 여학생보다 크게 나타났다.
셋째, 양쪽 상지와 하지 모두 발구름 이지 시의 수직속도가 남학생이 여학생보다 크게 나타났다.
넷째, 발구름 이지 시 측경각도는 여학생이 남학생보다 크게 나타났다.
다섯째, 추진다리의 관절각도는 고관절 각도가 발구름 착지 시와 이지 시, 최대굴곡각도 모두 남학생보다 여학생이 크게 나타났고, 발구름 이지 시의 족관절 각도 역시 여학생이 큰 것으로 나타났다.
여섯째, 발구름 이지 시의 구름다리의 고관절 각도와 발구름 착지 시 및 이지 시의 족관절 각도는 남학생이 여학생보다 크게 나타났다.
운동역학적 변인으로는 첫째, 최대수직지면반력은 남학생이 여학생보다 큰 것으로 나타났다.
둘째, 최대수평지면반력은 남학생이 여학생보다 큰 것으로 나타났다.
셋째, 수직충격량은 남학생이 여학생보다 큰 것으로 나타났다.
마지막으로, 각 변인과 도약높이 간의 상관관계의 분석 결과는 첫째, 발구름 시간은 남녀 모두 도약높이, 수직지면반력과 각각 매우 높은 부적상관을 보여 발구름 시간이 짧을수록 도약높이와 수직지면반력이 높아지는 경향을 보였으나, 수직충격량과 발구름 시간의 관계는 남학생은 높은 상관을 보였으나 여학생은 유의한 상관을 보이지 않았다.
둘째, 발구름 이지 시의 신체중심의 수직속도는 남학생은 유의한 상관을 보이지 않았으며, 여학생은 도약높이와 높은 상관을 나타냈다.
셋째, 각 신체분절의 수직 힘과 수직지면반력의 관계는 남학생의 구름다리의 수직 힘이 매우 높은 상관을 보였으며, 그 외는 모두 유의한 상관을 보이지 않았다.
넷째, 여학생의 발구름 이지 시 측경각도와 도약높이 간의 관게는 높은 부적상관을 보였다.
다섯째, 여학생의 발구름 이지 시 추진다리의 슬관절과 족관절 각도는 도약높이와 높은 부적상관을 보였다.
여섯째, 남학생의 발구름 착지 시 구름다리의 고관절 각도는 도약높이와 높은 상관을 나타냈다.
일곱째, 신체중심의 전후속도와 도약높이 간의 관계에서 남학생은 높은 상관을 보였지만, 여학생은 유의한 상관을 보이지 않았고, 마지막 스트라이드의 길이와 도약높이 간의 관계는 남녀 모두 유의한 상관이 없는 것으로 나타났다.
높이뛰기는 학교 현장에서 주요 교육과정으로 채택되어 왔으나, 시설의 미비와 지도상의 어려움으로 체육교사들에게 수업 기피 종목으로 여겨져 왔다. 또한, 현재 우리나라의 육상선수 육성 시스템은 대부분의 학교에서 육상부를 의무적으로 운영하도록 하고 있으나, 전문적인 코치는 턱없이 부족하고 육상을 전공하지 않은 체육교사가 직접 학생선수를 지도하는 실정이다. 더욱이 여교사의 비율이 점차 증가하고 있는데, 이는 체육교과도 예외라 할 수 없으며, 남녀 체육교사 간의 실기 지도 능력의 차이가 있을 것으로 생각된다.
따라서, 이 연구는 높이뛰기 기록에 영향을 미치는 운동역학적 변인을 비교 분석하여 체육교사의 실기 지도 능력 및 전문성 향상을 위한 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다.
예비교사인 체육전공 사범계 남녀 대학생 각 5명씩 총 10명을 대상으로 3차원 영상분석장비와 지면반력 측정장비를 이용하여 실험하였으며, 집단 간 운동학적 변인, 운동역학적 변인의 특성과 차이를 분석하였고, 집단 별 각 변인과 기록 간의 상관관계를 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
먼저, 운동학적 변인을 살펴보면 첫째, 발구름 1보 전부터 발구름 착지까지의 신체중심의 높이는 남학생이 여학생보다 높게 나타났으나, 신장비의 차이는 없는 것으로 보아 이는 신장과 하지장의 차이 때문이며, 발구름 이지 시와 신체중심의 최고높이에서는 남학생이 여학생보다 높아 발구름 동안 신체중심의 수직상승거리가 남학생이 여학생보다 더 큰 것으로 나타났다.
둘째, 신체중심의 최대수직속도와 발구름 이지 시의 신체중심 수직속도는 남학생이 여학생보다 크게 나타났다.
셋째, 양쪽 상지와 하지 모두 발구름 이지 시의 수직속도가 남학생이 여학생보다 크게 나타났다.
넷째, 발구름 이지 시 측경각도는 여학생이 남학생보다 크게 나타났다.
다섯째, 추진다리의 관절각도는 고관절 각도가 발구름 착지 시와 이지 시, 최대굴곡각도 모두 남학생보다 여학생이 크게 나타났고, 발구름 이지 시의 족관절 각도 역시 여학생이 큰 것으로 나타났다.
여섯째, 발구름 이지 시의 구름다리의 고관절 각도와 발구름 착지 시 및 이지 시의 족관절 각도는 남학생이 여학생보다 크게 나타났다.
운동역학적 변인으로는 첫째, 최대수직지면반력은 남학생이 여학생보다 큰 것으로 나타났다.
둘째, 최대수평지면반력은 남학생이 여학생보다 큰 것으로 나타났다.
셋째, 수직충격량은 남학생이 여학생보다 큰 것으로 나타났다.
마지막으로, 각 변인과 도약높이 간의 상관관계의 분석 결과는 첫째, 발구름 시간은 남녀 모두 도약높이, 수직지면반력과 각각 매우 높은 부적상관을 보여 발구름 시간이 짧을수록 도약높이와 수직지면반력이 높아지는 경향을 보였으나, 수직충격량과 발구름 시간의 관계는 남학생은 높은 상관을 보였으나 여학생은 유의한 상관을 보이지 않았다.
둘째, 발구름 이지 시의 신체중심의 수직속도는 남학생은 유의한 상관을 보이지 않았으며, 여학생은 도약높이와 높은 상관을 나타냈다.
셋째, 각 신체분절의 수직 힘과 수직지면반력의 관계는 남학생의 구름다리의 수직 힘이 매우 높은 상관을 보였으며, 그 외는 모두 유의한 상관을 보이지 않았다.
넷째, 여학생의 발구름 이지 시 측경각도와 도약높이 간의 관게는 높은 부적상관을 보였다.
다섯째, 여학생의 발구름 이지 시 추진다리의 슬관절과 족관절 각도는 도약높이와 높은 부적상관을 보였다.
여섯째, 남학생의 발구름 착지 시 구름다리의 고관절 각도는 도약높이와 높은 상관을 나타냈다.
일곱째, 신체중심의 전후속도와 도약높이 간의 관계에서 남학생은 높은 상관을 보였지만, 여학생은 유의한 상관을 보이지 않았고, 마지막 스트라이드의 길이와 도약높이 간의 관계는 남녀 모두 유의한 상관이 없는 것으로 나타났다.
High jump has been adopted as a part of major curriculums in school, but avoided by physical education teachers due to insufficient facilities and difficulties in instruction. In addition, the current athlete training system in Korea stipulates that school shall run an athletic club, but physical ed...
High jump has been adopted as a part of major curriculums in school, but avoided by physical education teachers due to insufficient facilities and difficulties in instruction. In addition, the current athlete training system in Korea stipulates that school shall run an athletic club, but physical education teachers that did not major in athletics train student players as there are few professional coaches. Besides, the ratio of female teachers is increasing in physical education as well, which indicates the possibilities that the level of practical teaching skills of male and female teachers might be different.
Thus, this study aims to comparatively analyze kinetic variables that affect high jump records and thus to provide the basic data for enhancement of physical education teachers' teaching skills and expertise.
10 students who were majoring in physical education in a college of education - five male and five female - were chosen for the experiment in which the 3D image analyzer and ground reaction force measuring unit were adopted. The kinetic variables of the groups, the characteristics and differences were analyzed, and the relation between each variable and record in each group was examined. The results are as follows:
First, as to kinetic variables, it turned out that the height of male students' body center from one step before stamping to landing was higher than that of female students, but no difference in terms of stature was found, which indicates that the difference in the length of lower limbs affected the result. As to the moment of stamping and the highest of the body center, male students made higher scores than female students, which indicates that the former's vertical ascension distance of the body center is longer than that of the latter.
Second, as to the max rising speed of the body center, and the rising speed of the body center upon stamping, male students were a lot better than female students.
Third, as to the max rising speed of the standing leg, the rising speed of the left upper limps upon stamping, and the rising speed of the take-off leg, it turned out that male students were better than female students.
Fourth, as to the difference in angles of the legs upon stamping, female students recorded higher values than male students.
Fifth, as to the angles of the hip joint and ankle joint of the take-off leg upon stamping, male students recorded higher values than female students.
As to kinetic variables, first, male students' maximum ground reaction force was stronger than that of female students.
Second, male students' maximum horizontal ground reaction force was stronger than that of female students.
Third, male students' vertical shock was more than that of female students.
Lastly, the findings regarding the correlation between each variable and jumping height are as follows:
First, the stamping time was in highly negative relation to the jumping height and vertical ground reaction force as for both men and women, which indicates that the shorter the stamping time was, the higher the jumping height was and the stronger the vertical ground reaction force was. However, no meaningful relation was found among male students as to the measure of vertical shock while highly negative relation was shown among female students.
Second, as to the rising speed of the body center upon stamping, the close relation with the rising height was found among both men and women.
Third, as to the relation between the rising speed of each body limb and ground reaction force, no meaningful relation was found except the body and left upper limb of female students and take-off legs of male students.
Fourth, as female students, the relation between the difference in angles of the two legs upon stamping and the rising height was very negative.
Fifth, as female students, the angle of the hip joint and knee joint of the standing leg upon stamping was in highly negative relation to the rising height.
Sixth, the angle of the hip joint and knee joint of the take-off leg upon landing among male students was in close relation to the rising height.
Seventh, it turned out that the length of the last stride and the vertical speed of the body center had no meaningful relation with the rising height as for both men and women, which indicates the necessity of practice of approach runs.
High jump has been adopted as a part of major curriculums in school, but avoided by physical education teachers due to insufficient facilities and difficulties in instruction. In addition, the current athlete training system in Korea stipulates that school shall run an athletic club, but physical education teachers that did not major in athletics train student players as there are few professional coaches. Besides, the ratio of female teachers is increasing in physical education as well, which indicates the possibilities that the level of practical teaching skills of male and female teachers might be different.
Thus, this study aims to comparatively analyze kinetic variables that affect high jump records and thus to provide the basic data for enhancement of physical education teachers' teaching skills and expertise.
10 students who were majoring in physical education in a college of education - five male and five female - were chosen for the experiment in which the 3D image analyzer and ground reaction force measuring unit were adopted. The kinetic variables of the groups, the characteristics and differences were analyzed, and the relation between each variable and record in each group was examined. The results are as follows:
First, as to kinetic variables, it turned out that the height of male students' body center from one step before stamping to landing was higher than that of female students, but no difference in terms of stature was found, which indicates that the difference in the length of lower limbs affected the result. As to the moment of stamping and the highest of the body center, male students made higher scores than female students, which indicates that the former's vertical ascension distance of the body center is longer than that of the latter.
Second, as to the max rising speed of the body center, and the rising speed of the body center upon stamping, male students were a lot better than female students.
Third, as to the max rising speed of the standing leg, the rising speed of the left upper limps upon stamping, and the rising speed of the take-off leg, it turned out that male students were better than female students.
Fourth, as to the difference in angles of the legs upon stamping, female students recorded higher values than male students.
Fifth, as to the angles of the hip joint and ankle joint of the take-off leg upon stamping, male students recorded higher values than female students.
As to kinetic variables, first, male students' maximum ground reaction force was stronger than that of female students.
Second, male students' maximum horizontal ground reaction force was stronger than that of female students.
Third, male students' vertical shock was more than that of female students.
Lastly, the findings regarding the correlation between each variable and jumping height are as follows:
First, the stamping time was in highly negative relation to the jumping height and vertical ground reaction force as for both men and women, which indicates that the shorter the stamping time was, the higher the jumping height was and the stronger the vertical ground reaction force was. However, no meaningful relation was found among male students as to the measure of vertical shock while highly negative relation was shown among female students.
Second, as to the rising speed of the body center upon stamping, the close relation with the rising height was found among both men and women.
Third, as to the relation between the rising speed of each body limb and ground reaction force, no meaningful relation was found except the body and left upper limb of female students and take-off legs of male students.
Fourth, as female students, the relation between the difference in angles of the two legs upon stamping and the rising height was very negative.
Fifth, as female students, the angle of the hip joint and knee joint of the standing leg upon stamping was in highly negative relation to the rising height.
Sixth, the angle of the hip joint and knee joint of the take-off leg upon landing among male students was in close relation to the rising height.
Seventh, it turned out that the length of the last stride and the vertical speed of the body center had no meaningful relation with the rising height as for both men and women, which indicates the necessity of practice of approach runs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.