다원화 다문화의 시대를 살아갈 어린이들에게 정보의 홍수 속에서 스스로가 원하는 것을 바르게 분별하고 선택하는 능력과 세계를 바라보는 안목을 길러주기 위하여 미술 교육의 비중은 나날이 증대되고 있다. 그러나 아직까지도 교육현장에서는 표현기능 중심이 강하게 자리 잡고 있으며 틀에 박힌 교육과정에 얽매여 개인의 창의성이나 관심과는 거리가 먼 일률적인 학습이 적지 않게 이루어지고 있다. 미래사회로 가는 이 시대에 이러한 교사 중심의 획일적 교수-학습으로는 사회에서 요구하는 적응력과 생존력 및 다양한 창의력을 갖춘 인재 계발이 어렵다. 이 때문에 21세기의 미술교육은 아름다운 삶을 향유하기 위한 미적 안목을 높이고 조형요소와 원리를 이해하며 이를 자신의 방법으로 생각하고 표현하는 미술시간이 되어야 한다. 사람은 누구나 아홉 가지의 지능을 가지고 있다고 주장한 가드너(Gardner)의 ...
다원화 다문화의 시대를 살아갈 어린이들에게 정보의 홍수 속에서 스스로가 원하는 것을 바르게 분별하고 선택하는 능력과 세계를 바라보는 안목을 길러주기 위하여 미술 교육의 비중은 나날이 증대되고 있다. 그러나 아직까지도 교육현장에서는 표현기능 중심이 강하게 자리 잡고 있으며 틀에 박힌 교육과정에 얽매여 개인의 창의성이나 관심과는 거리가 먼 일률적인 학습이 적지 않게 이루어지고 있다. 미래사회로 가는 이 시대에 이러한 교사 중심의 획일적 교수-학습으로는 사회에서 요구하는 적응력과 생존력 및 다양한 창의력을 갖춘 인재 계발이 어렵다. 이 때문에 21세기의 미술교육은 아름다운 삶을 향유하기 위한 미적 안목을 높이고 조형요소와 원리를 이해하며 이를 자신의 방법으로 생각하고 표현하는 미술시간이 되어야 한다. 사람은 누구나 아홉 가지의 지능을 가지고 있다고 주장한 가드너(Gardner)의 다중지능이론에 의하면 모든 사람은 각자 다른 능력과 흥미를 가지고 있으며, 학습하는 과정도 다르므로 적절한 여건(용기, 좋은 내용, 좋은 교육)만 주어진다면, 비교적 높은 수준의 성취를 할 수 있다고 하였다. 아울러 그는 아홉 가지 지능은 서로 협응 하여 통합되며 발달하면서 여러 가지 복잡한 방식으로 교류하면서 작용한다고 하였다. 이에 본 연구자는 이러한 아홉 가지 지능 중 하나인 공간적 지능과 신체-운동적 지능을 각각 미술교과 및 체육교과와 많은 연관성을 지닌 지능으로 보고 이 두 교과를 통합 지도함으로써 개인이 가지고 있는 여러 가지 지능을 합하여 독특하고 개성 있는, 아울러 전인적인 인간을 형성 하는데 도움이 되는 다양하고 풍부한 학습 환경을 만들어 보고자 하였다. 이에 본 연구는 미술 수업에 있어 보다 능동적이고 학습자의 흥미를 높이기 위한 방법으로 신체 활동이 많은 체육과를 통합하여 미술수업을 보다 흥미 있게 학습할 수 있는 방안을 모색하는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 과정으로 먼저 다중지능이론과 통합교육과정 이론을 살펴 두 교과간의 통합의 의미를 찾아보았다. 그리고 미술과와 체육과의 교육과정 및 교과서 내용을 분석하여 단위 미술 시간 내 체육활동을 응용할 수 있도록 내용면에서 통합 가능한 영역 및 주제를 추출하였다. 이렇게 추출한 주제를 바탕으로 3, 4학년을 대상으로 두 교과간의 통합 수업 안을 개발하고 그 중 3학년을 대상으로 통합 수업안을 적용한 후 수업내용의 흥미도에 관한 설문을 실시하였다. 이러한 과정으로 실시한 설문을 바탕으로 수업 과정 및 결과물, 설문지를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 미술과와 체육과를 통합한 학습내용은 학생들의 흥미, 관심 및 즐거움이 그 이전보다 높게 나왔다. 평소 즐기던 표현 욕구에 신체적 활동 욕구까지 충족하면서 학생들은 보다 즐겁게 미술 수업에 참여 하였다. 둘째, 미술과와 체육과를 통합한 수업은 미술 수업 시 배워야 할 학습 내용의 이해에 도움이 되었다. 셋째, 활발한 신체활동은 긍정적이고 능동적인 학습 참여에 도움을 주었다. 넷째, 미술과와 체육과와의 통합 수업은 그간 연구되어 왔던 주지교과와의 통합과는 또 다른 성격으로 같은 예체능 계열의 통합 가능성을 보였다. 그러나 미술-체육과와의 통합이 모든 영역과 제재에 가능 한 것은 아니기 때문에 보다 효과적인 미술수업내의 통합 수업을 위하여 두 교과간의 면밀한 교육과정 및 교과내용을 분석하여 미술교과의 고유 목표를 훼손하지 않는 범위 내에 이루어 져야 한다. 아울러 체육활동이 미술학습 면에서 미적 감각이나 표현 능력, 조형능력에 어떠한 영향을 주는 지 그 효과 측면에서도 관계를 검증할 수 있는 후속 연구가 있어야 할 것이다. 또한 5, 6학년 학생 중 개인차이로 인해 작품 제작에 부담을 가지고 자신감이 결여되어 흥미를 잃어가는 집단을 선별하여 원인을 분석하고 학습 주제와 어울리는 신체활동을 투입한다면 이들에게 조금이나마 작품 제작에 대한 부담을 줄이고 마음을 열 수 있는 미술수업이 되는데 도움을 줄 수 있으리라 본다.
다원화 다문화의 시대를 살아갈 어린이들에게 정보의 홍수 속에서 스스로가 원하는 것을 바르게 분별하고 선택하는 능력과 세계를 바라보는 안목을 길러주기 위하여 미술 교육의 비중은 나날이 증대되고 있다. 그러나 아직까지도 교육현장에서는 표현기능 중심이 강하게 자리 잡고 있으며 틀에 박힌 교육과정에 얽매여 개인의 창의성이나 관심과는 거리가 먼 일률적인 학습이 적지 않게 이루어지고 있다. 미래사회로 가는 이 시대에 이러한 교사 중심의 획일적 교수-학습으로는 사회에서 요구하는 적응력과 생존력 및 다양한 창의력을 갖춘 인재 계발이 어렵다. 이 때문에 21세기의 미술교육은 아름다운 삶을 향유하기 위한 미적 안목을 높이고 조형요소와 원리를 이해하며 이를 자신의 방법으로 생각하고 표현하는 미술시간이 되어야 한다. 사람은 누구나 아홉 가지의 지능을 가지고 있다고 주장한 가드너(Gardner)의 다중지능이론에 의하면 모든 사람은 각자 다른 능력과 흥미를 가지고 있으며, 학습하는 과정도 다르므로 적절한 여건(용기, 좋은 내용, 좋은 교육)만 주어진다면, 비교적 높은 수준의 성취를 할 수 있다고 하였다. 아울러 그는 아홉 가지 지능은 서로 협응 하여 통합되며 발달하면서 여러 가지 복잡한 방식으로 교류하면서 작용한다고 하였다. 이에 본 연구자는 이러한 아홉 가지 지능 중 하나인 공간적 지능과 신체-운동적 지능을 각각 미술교과 및 체육교과와 많은 연관성을 지닌 지능으로 보고 이 두 교과를 통합 지도함으로써 개인이 가지고 있는 여러 가지 지능을 합하여 독특하고 개성 있는, 아울러 전인적인 인간을 형성 하는데 도움이 되는 다양하고 풍부한 학습 환경을 만들어 보고자 하였다. 이에 본 연구는 미술 수업에 있어 보다 능동적이고 학습자의 흥미를 높이기 위한 방법으로 신체 활동이 많은 체육과를 통합하여 미술수업을 보다 흥미 있게 학습할 수 있는 방안을 모색하는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 과정으로 먼저 다중지능이론과 통합교육과정 이론을 살펴 두 교과간의 통합의 의미를 찾아보았다. 그리고 미술과와 체육과의 교육과정 및 교과서 내용을 분석하여 단위 미술 시간 내 체육활동을 응용할 수 있도록 내용면에서 통합 가능한 영역 및 주제를 추출하였다. 이렇게 추출한 주제를 바탕으로 3, 4학년을 대상으로 두 교과간의 통합 수업 안을 개발하고 그 중 3학년을 대상으로 통합 수업안을 적용한 후 수업내용의 흥미도에 관한 설문을 실시하였다. 이러한 과정으로 실시한 설문을 바탕으로 수업 과정 및 결과물, 설문지를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 미술과와 체육과를 통합한 학습내용은 학생들의 흥미, 관심 및 즐거움이 그 이전보다 높게 나왔다. 평소 즐기던 표현 욕구에 신체적 활동 욕구까지 충족하면서 학생들은 보다 즐겁게 미술 수업에 참여 하였다. 둘째, 미술과와 체육과를 통합한 수업은 미술 수업 시 배워야 할 학습 내용의 이해에 도움이 되었다. 셋째, 활발한 신체활동은 긍정적이고 능동적인 학습 참여에 도움을 주었다. 넷째, 미술과와 체육과와의 통합 수업은 그간 연구되어 왔던 주지교과와의 통합과는 또 다른 성격으로 같은 예체능 계열의 통합 가능성을 보였다. 그러나 미술-체육과와의 통합이 모든 영역과 제재에 가능 한 것은 아니기 때문에 보다 효과적인 미술수업내의 통합 수업을 위하여 두 교과간의 면밀한 교육과정 및 교과내용을 분석하여 미술교과의 고유 목표를 훼손하지 않는 범위 내에 이루어 져야 한다. 아울러 체육활동이 미술학습 면에서 미적 감각이나 표현 능력, 조형능력에 어떠한 영향을 주는 지 그 효과 측면에서도 관계를 검증할 수 있는 후속 연구가 있어야 할 것이다. 또한 5, 6학년 학생 중 개인차이로 인해 작품 제작에 부담을 가지고 자신감이 결여되어 흥미를 잃어가는 집단을 선별하여 원인을 분석하고 학습 주제와 어울리는 신체활동을 투입한다면 이들에게 조금이나마 작품 제작에 대한 부담을 줄이고 마음을 열 수 있는 미술수업이 되는데 도움을 줄 수 있으리라 본다.
For children who will be living in a multifaceted and multi cultural era, the weight of art education is increasing daily in order for them to develop a worldly outlook and the ability to correctly differentiate and decide what they want within a flood of information. At the scenes of education, how...
For children who will be living in a multifaceted and multi cultural era, the weight of art education is increasing daily in order for them to develop a worldly outlook and the ability to correctly differentiate and decide what they want within a flood of information. At the scenes of education, however, expressive skills are strongly emphasized and standardized learning distant from individual creativity or interests is common due to restrictive curriculums. As the future society approaches, such teacher-centered and uniform learning is not fit to cultivate personnel with abilities to adapt, survive, and be creative. Art classes must be a time to develop an artistic eye to enjoy a beautiful life, and to understand elements and principles of visual form and to think and express them in one’s own way. According to Gardner’s theory of multiple intelligences, human beings have nine kinds of intelligences, and everyone has different talents and interests as well as different processes of learning. Therefore, given the right conditions (encouragement, good content, good education), anyone can attain a relatively high level of accomplishment. He also proposed that the nine categories of intelligence work in cooperation, develop coordinately, act together in many complex ways, and communicate with each other. In this present study, two of the nine categories intelligences, spatial intelligence and bodily-kinesthetic intelligence, were related respectively to the subjects of art and physical education, and by integrating the education of the two subject matters, the study aimed to create a learning environment that expands on an individual’s many different types of intelligences and helps develop a unique and well rounded person. With the purpose to make art classes more active and interesting, this study devised a plan to integrate the arts and physical education containing much bodily activity and thereby make art class a more interesting learning experience. To do this, the theory of multiple intelligences and theory of integrated curriculum were first observed and the significance of the two subjects’ integration was explored. Then the curriculum and textbook contents of art and physical education were analyzed, and the areas and themes of physical activities that can be applied to an art class were selected. Based on these selected themes, an integrated lesson plan targeted to third and fourth grade students were developed and executed on third grade students, and afterwards, a survey regarding the students’ level of interest was given. Based on an analysis of the lesson plan, its results, and the survey, the following conclusions were made. First, contents which integrated art and physical education showed higher levels of student interest and enjoyment. By satisfying both the need for expression and the need for physical activity, students were able to participate in the art class more happily. Second, the lesson integrating art and physical education helped students understand the content of the art class. Third, lively physical activity helped in creating an optimistic and active learning environment. Fourth, the integration of art and physical education was different in nature than the integration of the core subjects, showing potential of integrating courses in the arts and physical education department. However, art-physical education integration is not possible in all areas and topics, so in order to effectively integrate physical education into art lessons, the two subject matters’ curriculums and contents must be carefully analyzed and the integration must be done within a boundary that does not damage the original purpose of the art curriculum. Additionally, further studies must be done regarding the effect physical activity has on artistic learning such as artistic expression, expressive skills, and design ability. Also, if fifth and sixth grade students who feel pressured in artwork production, lose confidence, and thereby lose interest are selected and the cause of such changes are analyzed, physical activities related to the topic of learning can be incorporated to help reduce the pressure of artwork production and provide an atmosphere which allows them to open their minds.
For children who will be living in a multifaceted and multi cultural era, the weight of art education is increasing daily in order for them to develop a worldly outlook and the ability to correctly differentiate and decide what they want within a flood of information. At the scenes of education, however, expressive skills are strongly emphasized and standardized learning distant from individual creativity or interests is common due to restrictive curriculums. As the future society approaches, such teacher-centered and uniform learning is not fit to cultivate personnel with abilities to adapt, survive, and be creative. Art classes must be a time to develop an artistic eye to enjoy a beautiful life, and to understand elements and principles of visual form and to think and express them in one’s own way. According to Gardner’s theory of multiple intelligences, human beings have nine kinds of intelligences, and everyone has different talents and interests as well as different processes of learning. Therefore, given the right conditions (encouragement, good content, good education), anyone can attain a relatively high level of accomplishment. He also proposed that the nine categories of intelligence work in cooperation, develop coordinately, act together in many complex ways, and communicate with each other. In this present study, two of the nine categories intelligences, spatial intelligence and bodily-kinesthetic intelligence, were related respectively to the subjects of art and physical education, and by integrating the education of the two subject matters, the study aimed to create a learning environment that expands on an individual’s many different types of intelligences and helps develop a unique and well rounded person. With the purpose to make art classes more active and interesting, this study devised a plan to integrate the arts and physical education containing much bodily activity and thereby make art class a more interesting learning experience. To do this, the theory of multiple intelligences and theory of integrated curriculum were first observed and the significance of the two subjects’ integration was explored. Then the curriculum and textbook contents of art and physical education were analyzed, and the areas and themes of physical activities that can be applied to an art class were selected. Based on these selected themes, an integrated lesson plan targeted to third and fourth grade students were developed and executed on third grade students, and afterwards, a survey regarding the students’ level of interest was given. Based on an analysis of the lesson plan, its results, and the survey, the following conclusions were made. First, contents which integrated art and physical education showed higher levels of student interest and enjoyment. By satisfying both the need for expression and the need for physical activity, students were able to participate in the art class more happily. Second, the lesson integrating art and physical education helped students understand the content of the art class. Third, lively physical activity helped in creating an optimistic and active learning environment. Fourth, the integration of art and physical education was different in nature than the integration of the core subjects, showing potential of integrating courses in the arts and physical education department. However, art-physical education integration is not possible in all areas and topics, so in order to effectively integrate physical education into art lessons, the two subject matters’ curriculums and contents must be carefully analyzed and the integration must be done within a boundary that does not damage the original purpose of the art curriculum. Additionally, further studies must be done regarding the effect physical activity has on artistic learning such as artistic expression, expressive skills, and design ability. Also, if fifth and sixth grade students who feel pressured in artwork production, lose confidence, and thereby lose interest are selected and the cause of such changes are analyzed, physical activities related to the topic of learning can be incorporated to help reduce the pressure of artwork production and provide an atmosphere which allows them to open their minds.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.