이 연구의 목적은 습지생태지도 프로그램을 통한 습지생태교육이 초등학생들의 습지에 대한 인식 변화에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 우포늪의 특성과 여건에 맞는 습지생태지도의 작성 항목을 재구성하여 총체적인 측면에서 프로그램을 개발하여 적용한다. 둘째, 습지생태지도 프로그램이 초등학생들의 습지 인식 변화에 미치는 영향을 분석·검증한다. 본 연구에서는 문헌연구와 실험연구, 설문조사 방법을 실시하였다. 문헌연구를 통해 환경관련 요소를 추출하였고, 문헌연구 결과를 바탕으로 생태지도의 작성항목을 재구성하여 습지생태지도 프로그램을 적용하는 실험연구를 실시하였다. 정보 및 지식, 가치 및 태도, 개발 및 보존, 행동 및 참여의 4가지 영역의 검사문항과 아동들의 학습 결과물 분석을 통해 습지생태지도 프로그램이 습지 인식 변화에 미치는 효과를 양적, 질적으로 검증하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 습지생태지도 프로그램의 적용을 통해 관찰, 조사, 수집, 분류하고 변화를 관찰하여 지도화하면서 습득한 환경과학적 지식이 환경 지식의 습득에 보다 효과적이었음을 확인하였다. 둘째, 자연과의 상호작용을 깨닫게 되었으며 습지보존에 대한 관심을 높였고 습지에 대한 가치 및 태도 형성에 매우 효과적이었다. 셋째, 습지생태지도를 제작하는 과정을 통해 환경의 상황 및 이의 변화를 관찰하며 아동 자신이 직접 관련될 수 있는 범위 내에서 지역의 환경보존에 적극적으로 행동하고 참여하는데 큰 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 습지생태지도 프로그램은 일회적인 체험 프로그램을 넘어서서 학생 스스로 기획하고 참여하며 총체적인 측면에서 해당 지역의 공간적인 정보욕구를 충족시키고 예측 가능한 환경 개선 목표를 설정하여 ‘자기 환경화’가 가능한 교육적 접근이 될 수 있을 것이다. 지속적인 ...
이 연구의 목적은 습지생태지도 프로그램을 통한 습지생태교육이 초등학생들의 습지에 대한 인식 변화에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 우포늪의 특성과 여건에 맞는 습지생태지도의 작성 항목을 재구성하여 총체적인 측면에서 프로그램을 개발하여 적용한다. 둘째, 습지생태지도 프로그램이 초등학생들의 습지 인식 변화에 미치는 영향을 분석·검증한다. 본 연구에서는 문헌연구와 실험연구, 설문조사 방법을 실시하였다. 문헌연구를 통해 환경관련 요소를 추출하였고, 문헌연구 결과를 바탕으로 생태지도의 작성항목을 재구성하여 습지생태지도 프로그램을 적용하는 실험연구를 실시하였다. 정보 및 지식, 가치 및 태도, 개발 및 보존, 행동 및 참여의 4가지 영역의 검사문항과 아동들의 학습 결과물 분석을 통해 습지생태지도 프로그램이 습지 인식 변화에 미치는 효과를 양적, 질적으로 검증하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 습지생태지도 프로그램의 적용을 통해 관찰, 조사, 수집, 분류하고 변화를 관찰하여 지도화하면서 습득한 환경과학적 지식이 환경 지식의 습득에 보다 효과적이었음을 확인하였다. 둘째, 자연과의 상호작용을 깨닫게 되었으며 습지보존에 대한 관심을 높였고 습지에 대한 가치 및 태도 형성에 매우 효과적이었다. 셋째, 습지생태지도를 제작하는 과정을 통해 환경의 상황 및 이의 변화를 관찰하며 아동 자신이 직접 관련될 수 있는 범위 내에서 지역의 환경보존에 적극적으로 행동하고 참여하는데 큰 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 습지생태지도 프로그램은 일회적인 체험 프로그램을 넘어서서 학생 스스로 기획하고 참여하며 총체적인 측면에서 해당 지역의 공간적인 정보욕구를 충족시키고 예측 가능한 환경 개선 목표를 설정하여 ‘자기 환경화’가 가능한 교육적 접근이 될 수 있을 것이다. 지속적인 모니터링을 통한 생태지도의 제작은 자기 주도적 체험학습의 운영으로 주체적인 환경 행동의 가능성을 증진시킬 수 있을 것으로 기대한다. 이 연구의 결론을 토대로 하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 습지생태지도 프로그램이 보완되어 활용되려면 습지에 대한 기초교육이 학교 정규 교육과정에 편성되고 다양한 교수·학습 방법이 포함된 생태지도 프로그램이 활발하게 마련되어야 하며 앞으로의 연구에서는 조류, 어류 등의 동물을 포함한 생태계 전반의 습지생태지도 프로그램의 연구가 이루어지는 것이 필요하다.
이 연구의 목적은 습지생태지도 프로그램을 통한 습지생태교육이 초등학생들의 습지에 대한 인식 변화에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 우포늪의 특성과 여건에 맞는 습지생태지도의 작성 항목을 재구성하여 총체적인 측면에서 프로그램을 개발하여 적용한다. 둘째, 습지생태지도 프로그램이 초등학생들의 습지 인식 변화에 미치는 영향을 분석·검증한다. 본 연구에서는 문헌연구와 실험연구, 설문조사 방법을 실시하였다. 문헌연구를 통해 환경관련 요소를 추출하였고, 문헌연구 결과를 바탕으로 생태지도의 작성항목을 재구성하여 습지생태지도 프로그램을 적용하는 실험연구를 실시하였다. 정보 및 지식, 가치 및 태도, 개발 및 보존, 행동 및 참여의 4가지 영역의 검사문항과 아동들의 학습 결과물 분석을 통해 습지생태지도 프로그램이 습지 인식 변화에 미치는 효과를 양적, 질적으로 검증하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 습지생태지도 프로그램의 적용을 통해 관찰, 조사, 수집, 분류하고 변화를 관찰하여 지도화하면서 습득한 환경과학적 지식이 환경 지식의 습득에 보다 효과적이었음을 확인하였다. 둘째, 자연과의 상호작용을 깨닫게 되었으며 습지보존에 대한 관심을 높였고 습지에 대한 가치 및 태도 형성에 매우 효과적이었다. 셋째, 습지생태지도를 제작하는 과정을 통해 환경의 상황 및 이의 변화를 관찰하며 아동 자신이 직접 관련될 수 있는 범위 내에서 지역의 환경보존에 적극적으로 행동하고 참여하는데 큰 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 습지생태지도 프로그램은 일회적인 체험 프로그램을 넘어서서 학생 스스로 기획하고 참여하며 총체적인 측면에서 해당 지역의 공간적인 정보욕구를 충족시키고 예측 가능한 환경 개선 목표를 설정하여 ‘자기 환경화’가 가능한 교육적 접근이 될 수 있을 것이다. 지속적인 모니터링을 통한 생태지도의 제작은 자기 주도적 체험학습의 운영으로 주체적인 환경 행동의 가능성을 증진시킬 수 있을 것으로 기대한다. 이 연구의 결론을 토대로 하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 습지생태지도 프로그램이 보완되어 활용되려면 습지에 대한 기초교육이 학교 정규 교육과정에 편성되고 다양한 교수·학습 방법이 포함된 생태지도 프로그램이 활발하게 마련되어야 하며 앞으로의 연구에서는 조류, 어류 등의 동물을 포함한 생태계 전반의 습지생태지도 프로그램의 연구가 이루어지는 것이 필요하다.
The study aims to comprehend the effect of the wetland ecology education on the elementary school students' changes of recognition about wetland through the wetland ecology map program. The subject of this study for achieving the purpose is as follows. First, it reconstructed the writing item of wet...
The study aims to comprehend the effect of the wetland ecology education on the elementary school students' changes of recognition about wetland through the wetland ecology map program. The subject of this study for achieving the purpose is as follows. First, it reconstructed the writing item of wetland ecology map which is proper to the characteristic and condition of Upo wetland and developed the program in holistic perspective and applied it. Second, it analyzed and verified the effect of the wetland ecology map program on the elementary school students' changes of recognition about wetland. In this study, the literary research, the experimental research and the survey methods were operated. Through the literary research, the environmental factors were extracted, and the writing item of ecology map was reconstructed based on the literary research, so the experimental research was operated with the wetland ecology map program. Through four areas of test items such as the information and knowledge, values and attitudes, development and conservation, behavior and participation, and the analysis of children's study results, the effect of the wetland ecology map program on changes of recognition about wetland was verified quantitatively and qualitatively. The result of this study is as follows. First, through the application of the wetland ecology map program, it was confirmed that the environmental scientific knowledge acquired during observation, investigation, collection, classification, the observation of changes and mapping was more effective for the acquisition of environmental knowledge. Second, I came to realize interaction with nature and raised the interest in the conservation of wetland and it was very effective for forming the values for and attitudes towards wetland. Third, through the process of producing the wetland ecology map, I was able to see there were great effects on acting and participating actively in the local environmental conservation within the range which children themselves can observe the situations and the change of environment and directly relate with it. wetland ecology map program would be able to be an educational approach which can achieve the ‘personalization of environment’ setting up predictable environmental improvement goals and satisfying the needs of spatial information of the appropriate regions from the holistic perspective that students themselves plan and participate beyond a one-time experience program. Production of ecological map through continuous monitoring is expected to improve the possibility of subjective environmental actions by operating self-directed learning. Based on the conclusion of this study, I would suggest the following. For weltand ecology map program to be supplemented and utilized, the basic education of wetland should be organized in regular school curriculum, ecology map program including various teaching-learning methods be prepared actively, and in future studies, studies of ecosystem-wide wetland ecology map program including animals like birds and fish are necessary.
The study aims to comprehend the effect of the wetland ecology education on the elementary school students' changes of recognition about wetland through the wetland ecology map program. The subject of this study for achieving the purpose is as follows. First, it reconstructed the writing item of wetland ecology map which is proper to the characteristic and condition of Upo wetland and developed the program in holistic perspective and applied it. Second, it analyzed and verified the effect of the wetland ecology map program on the elementary school students' changes of recognition about wetland. In this study, the literary research, the experimental research and the survey methods were operated. Through the literary research, the environmental factors were extracted, and the writing item of ecology map was reconstructed based on the literary research, so the experimental research was operated with the wetland ecology map program. Through four areas of test items such as the information and knowledge, values and attitudes, development and conservation, behavior and participation, and the analysis of children's study results, the effect of the wetland ecology map program on changes of recognition about wetland was verified quantitatively and qualitatively. The result of this study is as follows. First, through the application of the wetland ecology map program, it was confirmed that the environmental scientific knowledge acquired during observation, investigation, collection, classification, the observation of changes and mapping was more effective for the acquisition of environmental knowledge. Second, I came to realize interaction with nature and raised the interest in the conservation of wetland and it was very effective for forming the values for and attitudes towards wetland. Third, through the process of producing the wetland ecology map, I was able to see there were great effects on acting and participating actively in the local environmental conservation within the range which children themselves can observe the situations and the change of environment and directly relate with it. wetland ecology map program would be able to be an educational approach which can achieve the ‘personalization of environment’ setting up predictable environmental improvement goals and satisfying the needs of spatial information of the appropriate regions from the holistic perspective that students themselves plan and participate beyond a one-time experience program. Production of ecological map through continuous monitoring is expected to improve the possibility of subjective environmental actions by operating self-directed learning. Based on the conclusion of this study, I would suggest the following. For weltand ecology map program to be supplemented and utilized, the basic education of wetland should be organized in regular school curriculum, ecology map program including various teaching-learning methods be prepared actively, and in future studies, studies of ecosystem-wide wetland ecology map program including animals like birds and fish are necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.