이 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 진로자기효능감에 어떤 영향을 미치는지 검증하고자 하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 초등학생의 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램은 초등학생의 진로자기효능감 향상에 효과가 있는가를 밝히는 것이다.
연구대상은 울산광역시에 소재하는 N초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 각각 실험집단과 통제집단으로 참여하도록 하였다.
이 연구는 박인우(1995)의 체계적인 상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, 진로 집단상담 선행 프로그램들(김미숙, 2009; 김순임, 2006; 김옥환, 2001; 안현주, 2007; 안희자, 2009; 윤선옥, 2008)을 본 연구에 맞게 수정·보완하여 활용하거나 본 연구자가 새로 구안하여 구성하였다.
검사도구로는 박명심과 김성회(2006)의 고등학생용 진로자기효능감 척도를 수정·보완하여 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Windows 12에서 혼합변량분석(Mixed ...
이 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 진로자기효능감에 어떤 영향을 미치는지 검증하고자 하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 초등학생의 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램은 초등학생의 진로자기효능감 향상에 효과가 있는가를 밝히는 것이다.
연구대상은 울산광역시에 소재하는 N초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 각각 실험집단과 통제집단으로 참여하도록 하였다.
이 연구는 박인우(1995)의 체계적인 상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, 진로 집단상담 선행 프로그램들(김미숙, 2009; 김순임, 2006; 김옥환, 2001; 안현주, 2007; 안희자, 2009; 윤선옥, 2008)을 본 연구에 맞게 수정·보완하여 활용하거나 본 연구자가 새로 구안하여 구성하였다.
검사도구로는 박명심과 김성회(2006)의 고등학생용 진로자기효능감 척도를 수정·보완하여 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Windows 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적결과가 갖는 해석의 한계를 보완하기 위하여 집단원의 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다.
이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램을 처치한 실험집단은 통제집단에 비하여 진로자기효능감 향상에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 내용분석에서도 실험참가자들이 프로그램의 효과에 대해 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램이 초등학생의 진로자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다.
이 연구의 시사점은 초등학생의 진로발달 특성에 맞는 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하였고, 초등학교 현장에 진로지도를 위한 기초 자료를 제공했다는데 있다.
이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램을 통해 향상된 진로자기효능감이 실제로 진로를 탐색, 선택 및 수행하는 행동으로 발현될 수 있는 기회를 제공하는 후속 프로그램이 모색되어야 할 것이다. 둘째, 초등학교부터 정규 교육과정을 통해 지속적이고 체계적으로 프로그램을 적용할 수 있도록 교육과정의 재구성이 필요하다. 셋째, 아직까지 초등학생을 대상으로 하여 진로탐색, 진로결정, 진로수행의 세 영역을 모두 측정하는 진로자기효능감 척도 개발에 대한 연구가 부족하므로, 초등학생의 진로자기효능감을 진로탐색, 진로결정, 진로수행의 세 영역에서 측정할 수 있는 검사도구의 개발 연구가 필요하다.
이 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 진로자기효능감에 어떤 영향을 미치는지 검증하고자 하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 초등학생의 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램은 초등학생의 진로자기효능감 향상에 효과가 있는가를 밝히는 것이다.
연구대상은 울산광역시에 소재하는 N초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 각각 실험집단과 통제집단으로 참여하도록 하였다.
이 연구는 박인우(1995)의 체계적인 상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, 진로 집단상담 선행 프로그램들(김미숙, 2009; 김순임, 2006; 김옥환, 2001; 안현주, 2007; 안희자, 2009; 윤선옥, 2008)을 본 연구에 맞게 수정·보완하여 활용하거나 본 연구자가 새로 구안하여 구성하였다.
검사도구로는 박명심과 김성회(2006)의 고등학생용 진로자기효능감 척도를 수정·보완하여 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Windows 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적결과가 갖는 해석의 한계를 보완하기 위하여 집단원의 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다.
이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램을 처치한 실험집단은 통제집단에 비하여 진로자기효능감 향상에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 내용분석에서도 실험참가자들이 프로그램의 효과에 대해 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 진로자기효능감 향상을 위한 집단상담 프로그램이 초등학생의 진로자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다.
이 연구의 시사점은 초등학생의 진로발달 특성에 맞는 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하였고, 초등학교 현장에 진로지도를 위한 기초 자료를 제공했다는데 있다.
이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램을 통해 향상된 진로자기효능감이 실제로 진로를 탐색, 선택 및 수행하는 행동으로 발현될 수 있는 기회를 제공하는 후속 프로그램이 모색되어야 할 것이다. 둘째, 초등학교부터 정규 교육과정을 통해 지속적이고 체계적으로 프로그램을 적용할 수 있도록 교육과정의 재구성이 필요하다. 셋째, 아직까지 초등학생을 대상으로 하여 진로탐색, 진로결정, 진로수행의 세 영역을 모두 측정하는 진로자기효능감 척도 개발에 대한 연구가 부족하므로, 초등학생의 진로자기효능감을 진로탐색, 진로결정, 진로수행의 세 영역에서 측정할 수 있는 검사도구의 개발 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to develop and implement a group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students and identify what kind of effects this program has on their career self-efficacy. The selected study questions to serve this purpose are as follows. First, i...
The purpose of this study is to develop and implement a group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students and identify what kind of effects this program has on their career self-efficacy. The selected study questions to serve this purpose are as follows. First, in what way should the group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students be constructed? Second, does the group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students have an effect on improving career self-efficacy of elementary school students?
The object of study is two classes' students of 4th grade in 'N' elementary school in Ulsan composed of one class of the experimental group and the other of the control group.
The Development of a Group Counseling Program to Improve Career Self-Efficacy of Elementary School Students was designed on the basis of a counseling program development model by Park In-u(1995). In addition, several previous group counseling programs about Career(Kim Ouk Hwan, 2001; Kim Soon Im, 2006; Ahn Hyun Ju, 2007; Yun Sun Ok, 2008; Kim Mi Suk, 2009; An Hee Ja, 2009) were complemented and utilized or some parts of this program are newly composed for the purpose of this program.
The test tool was ‘Career Self-Efficacy Scale for High School Students’ by Park Myung-Sim and Kim Seong-Hoy was amended and supplemented. For data processing, 'Mixed ANOVA' from SPSS/Window 12 was used to analyze statistical results, and analysis of experience reports and counselor observation contents were also indicated to supplement the limitations in the interpretation of quantitative results.
The results obtained from this research are as follows. Compared to the control group, the experimental group utilizing group counseling program to improve career self-efficacy has shown a significant statistical difference in the improvement of career self-efficacy. The result of content analysis also indicated that those participants' response to the effect of the program was positive and accordingly it validated its positive effect on the enhancement of career self-efficacy.
The importance of this study is that the program is suitable for elementary school students. It was developed and proved to be effective and providing the basic information for career guidance is where it finds its importance.
For the follow-up study in the future, the following recommendations are suggested based on the research results described. First, it is necessary that the program be designed to give students an opportunity so that their career self-efficacy improved by this program comes out in their behavior. Second, the curriculum should be reorganized so that students receive a continuous and systematic career self-efficacy program from elementary school. Furthermore, few studies have ever paid attention to the career self-efficacy inventories including career research, career decision and career performance for elementary school students. Therefore career self-efficacy inventories including career research, career decision and career performance for elementary school students should be developed.
The purpose of this study is to develop and implement a group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students and identify what kind of effects this program has on their career self-efficacy. The selected study questions to serve this purpose are as follows. First, in what way should the group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students be constructed? Second, does the group counseling program to improve career self-efficacy of elementary school students have an effect on improving career self-efficacy of elementary school students?
The object of study is two classes' students of 4th grade in 'N' elementary school in Ulsan composed of one class of the experimental group and the other of the control group.
The Development of a Group Counseling Program to Improve Career Self-Efficacy of Elementary School Students was designed on the basis of a counseling program development model by Park In-u(1995). In addition, several previous group counseling programs about Career(Kim Ouk Hwan, 2001; Kim Soon Im, 2006; Ahn Hyun Ju, 2007; Yun Sun Ok, 2008; Kim Mi Suk, 2009; An Hee Ja, 2009) were complemented and utilized or some parts of this program are newly composed for the purpose of this program.
The test tool was ‘Career Self-Efficacy Scale for High School Students’ by Park Myung-Sim and Kim Seong-Hoy was amended and supplemented. For data processing, 'Mixed ANOVA' from SPSS/Window 12 was used to analyze statistical results, and analysis of experience reports and counselor observation contents were also indicated to supplement the limitations in the interpretation of quantitative results.
The results obtained from this research are as follows. Compared to the control group, the experimental group utilizing group counseling program to improve career self-efficacy has shown a significant statistical difference in the improvement of career self-efficacy. The result of content analysis also indicated that those participants' response to the effect of the program was positive and accordingly it validated its positive effect on the enhancement of career self-efficacy.
The importance of this study is that the program is suitable for elementary school students. It was developed and proved to be effective and providing the basic information for career guidance is where it finds its importance.
For the follow-up study in the future, the following recommendations are suggested based on the research results described. First, it is necessary that the program be designed to give students an opportunity so that their career self-efficacy improved by this program comes out in their behavior. Second, the curriculum should be reorganized so that students receive a continuous and systematic career self-efficacy program from elementary school. Furthermore, few studies have ever paid attention to the career self-efficacy inventories including career research, career decision and career performance for elementary school students. Therefore career self-efficacy inventories including career research, career decision and career performance for elementary school students should be developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.