본 연구는 통합적 문법 교육이 이상적인 문법 교육이라 상정하고 효과적인 통합적 문법 교육을 이루기 위해 멀티미디어를 활용해 보고자 한다. 멀티미디어를 교수ㆍ학습 현장에서 사용할 수 있도록 구체적인 실제를 구현해 내어 궁극적으로 통합적 문법 교육을 효과적으로 하는데 연구의 목적이 있다.
따라서 Ⅱ장에서는 문법 교육을 둘러싼 여러 담론들 즉, 부정적 입장, 독자적 입장, 통합적 입장, 포괄적 입장을 고찰하며 각 담론들에 문제를 제기하였다. 그 중 독자적 입장은 문법에 대해 지나치게 국어학적인 입장을 취하고, 교육의 주체가 되어야 할 학생들의 상황이라든가 교육적 필요성을 진지하게 고려하지 않았다. 포괄적 입장은 문법의 독자적 가치와 실용적 측면을 둘 다 고려하다 보니 학습 내용의 중복을 초래하였고 학습자에게 양적 부담감을 안겨 주었다.
이어 2007 개정 국어과 교육과정을 살폈다. 특기할 만한 것은 각 영역 간의 유기적 통합과 실제적 활용을 강조했다는 점이다. 문법이 국어과 내에 한 영역이라는 것을 떠올릴 때 문법 역시 국어과의 목표를 향하도록 해야 한다. 여러 이유들을 종합해 볼 때, 문법 교육이 각 기능 영역과 통합되어 일상 생활에서 문법 지식을 활용하여 듣고, 말하고, 읽고, 쓸 수 있도록 하는 것이 문법 교육의 목표가 되어야 한다. 즉 통합적인 문법 교육이 절실히 필요하다고 생각한다. 문법 지식의 기저성과 ...
본 연구는 통합적 문법 교육이 이상적인 문법 교육이라 상정하고 효과적인 통합적 문법 교육을 이루기 위해 멀티미디어를 활용해 보고자 한다. 멀티미디어를 교수ㆍ학습 현장에서 사용할 수 있도록 구체적인 실제를 구현해 내어 궁극적으로 통합적 문법 교육을 효과적으로 하는데 연구의 목적이 있다.
따라서 Ⅱ장에서는 문법 교육을 둘러싼 여러 담론들 즉, 부정적 입장, 독자적 입장, 통합적 입장, 포괄적 입장을 고찰하며 각 담론들에 문제를 제기하였다. 그 중 독자적 입장은 문법에 대해 지나치게 국어학적인 입장을 취하고, 교육의 주체가 되어야 할 학생들의 상황이라든가 교육적 필요성을 진지하게 고려하지 않았다. 포괄적 입장은 문법의 독자적 가치와 실용적 측면을 둘 다 고려하다 보니 학습 내용의 중복을 초래하였고 학습자에게 양적 부담감을 안겨 주었다.
이어 2007 개정 국어과 교육과정을 살폈다. 특기할 만한 것은 각 영역 간의 유기적 통합과 실제적 활용을 강조했다는 점이다. 문법이 국어과 내에 한 영역이라는 것을 떠올릴 때 문법 역시 국어과의 목표를 향하도록 해야 한다. 여러 이유들을 종합해 볼 때, 문법 교육이 각 기능 영역과 통합되어 일상 생활에서 문법 지식을 활용하여 듣고, 말하고, 읽고, 쓸 수 있도록 하는 것이 문법 교육의 목표가 되어야 한다. 즉 통합적인 문법 교육이 절실히 필요하다고 생각한다. 문법 지식의 기저성과 전이성, 국어 사용 능력의 신장 등이 통합적 문법 교육에서의 화두라고 할 수 있겠다.
그러나 실제 교육 현장에서 통합적 문법 교육을 하기란 어려움이 있다. 따라서 이에 멀티미디어가 효과적인 수단이 될 것이라 생각하고 3장에서는 교육에서의 멀티미디어의 개념과 통합적 문법 교육을 위해 활용될 수 있는 멀티미디어의 유형을 살폈다. 수업이라는 시간적, 공간적 한계를 뛰어 넘고 통합적인 문법 수업을 이루는 데 복합적인 매체인 문자, 그래픽, 음성, 동영상 등의 다양한 정보를 통합 처리하여 보고, 듣고, 느낄 수 있고, 기기와 상호작용이 가능한 멀티미디어의 역할이 클 것이라 생각한다.
또한 통합적 문법 교육을 위한 원리를 상정하였는데, 학습 자료의 실제성 강화의 원리, 문법 지식의 전이성 강화의 원리, 상호작용 강화의 원리, 자기 주도적 학습의 원리를 끌어낼 수 있었다. 개정 교육과정의 문법 영역과 각 기능 영역의 성취 기준을 중심으로 문법과 기능 영역의 연계 가능성을 검토하였고 중학교 즉, 7학년부터 9학년까지로 제한을 두어 그 통합 양상을 구현하였다.
4장에서는 3장을 바탕으로 멀티미디어를 활용한 통합적 문법 교육의 교수ㆍ학습을 실제적으로 구현해냈다. 3장에서의 개정 교육과정을 통한 문법 영역과 ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’ 영역의 연계성 검토 내용을 바탕으로 문법과 듣기, 문법과 말하기, 문법과 읽기, 문법과 쓰기의 통합 교수ㆍ학습 지도안을 구성하였다. 무엇보다 실제적이고 국어 활동이 다채롭게 결합된 형태의 언어 자료를 제시하는 것, 학습자가 스스로 능동적인 학습을 하는 것, 인터넷을 이용한 자유로운 의사소통을 하는 것에 중점을 두고 구안하였다. 통합적 문법 교육에서는 교사가 조언자, 조력자로서 자리해야 한다. 학습자가 교수ㆍ학습의 주체가 되어 문법 지식을 활용해 듣고, 말하고, 읽고, 쓰는 활동을 하도록 세심하게 그 과정을 지켜봐야 한다는 점에서 교사의 역할이 더 막중하다 할 수 있겠다.
통합적 문법 교육에 대한 연구가 문법 교육의 내용을 재구성하는 것에만 초점되어 있음을 고려할 때, 개정 교육과정에서 통합 내용을 분석하고 이를 바탕으로 실제 교수ㆍ학습안을 구체적으로 보였다는 데 그 의의가 있다 하겠다. 본 연구가 교사들에게는 실제 수업 현장에서 통합적 문법 교육이 필요함을 느끼고 직접 실행해 보도록 하는 데 용기를 주고, 학습자들에게는 문법 지식을 활용해 듣고, 말하고, 읽고, 쓸 수 있는 활동의 장을 열어 줄 수 있기를 바란다.
본 연구는 통합적 문법 교육이 이상적인 문법 교육이라 상정하고 효과적인 통합적 문법 교육을 이루기 위해 멀티미디어를 활용해 보고자 한다. 멀티미디어를 교수ㆍ학습 현장에서 사용할 수 있도록 구체적인 실제를 구현해 내어 궁극적으로 통합적 문법 교육을 효과적으로 하는데 연구의 목적이 있다.
따라서 Ⅱ장에서는 문법 교육을 둘러싼 여러 담론들 즉, 부정적 입장, 독자적 입장, 통합적 입장, 포괄적 입장을 고찰하며 각 담론들에 문제를 제기하였다. 그 중 독자적 입장은 문법에 대해 지나치게 국어학적인 입장을 취하고, 교육의 주체가 되어야 할 학생들의 상황이라든가 교육적 필요성을 진지하게 고려하지 않았다. 포괄적 입장은 문법의 독자적 가치와 실용적 측면을 둘 다 고려하다 보니 학습 내용의 중복을 초래하였고 학습자에게 양적 부담감을 안겨 주었다.
이어 2007 개정 국어과 교육과정을 살폈다. 특기할 만한 것은 각 영역 간의 유기적 통합과 실제적 활용을 강조했다는 점이다. 문법이 국어과 내에 한 영역이라는 것을 떠올릴 때 문법 역시 국어과의 목표를 향하도록 해야 한다. 여러 이유들을 종합해 볼 때, 문법 교육이 각 기능 영역과 통합되어 일상 생활에서 문법 지식을 활용하여 듣고, 말하고, 읽고, 쓸 수 있도록 하는 것이 문법 교육의 목표가 되어야 한다. 즉 통합적인 문법 교육이 절실히 필요하다고 생각한다. 문법 지식의 기저성과 전이성, 국어 사용 능력의 신장 등이 통합적 문법 교육에서의 화두라고 할 수 있겠다.
그러나 실제 교육 현장에서 통합적 문법 교육을 하기란 어려움이 있다. 따라서 이에 멀티미디어가 효과적인 수단이 될 것이라 생각하고 3장에서는 교육에서의 멀티미디어의 개념과 통합적 문법 교육을 위해 활용될 수 있는 멀티미디어의 유형을 살폈다. 수업이라는 시간적, 공간적 한계를 뛰어 넘고 통합적인 문법 수업을 이루는 데 복합적인 매체인 문자, 그래픽, 음성, 동영상 등의 다양한 정보를 통합 처리하여 보고, 듣고, 느낄 수 있고, 기기와 상호작용이 가능한 멀티미디어의 역할이 클 것이라 생각한다.
또한 통합적 문법 교육을 위한 원리를 상정하였는데, 학습 자료의 실제성 강화의 원리, 문법 지식의 전이성 강화의 원리, 상호작용 강화의 원리, 자기 주도적 학습의 원리를 끌어낼 수 있었다. 개정 교육과정의 문법 영역과 각 기능 영역의 성취 기준을 중심으로 문법과 기능 영역의 연계 가능성을 검토하였고 중학교 즉, 7학년부터 9학년까지로 제한을 두어 그 통합 양상을 구현하였다.
4장에서는 3장을 바탕으로 멀티미디어를 활용한 통합적 문법 교육의 교수ㆍ학습을 실제적으로 구현해냈다. 3장에서의 개정 교육과정을 통한 문법 영역과 ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’ 영역의 연계성 검토 내용을 바탕으로 문법과 듣기, 문법과 말하기, 문법과 읽기, 문법과 쓰기의 통합 교수ㆍ학습 지도안을 구성하였다. 무엇보다 실제적이고 국어 활동이 다채롭게 결합된 형태의 언어 자료를 제시하는 것, 학습자가 스스로 능동적인 학습을 하는 것, 인터넷을 이용한 자유로운 의사소통을 하는 것에 중점을 두고 구안하였다. 통합적 문법 교육에서는 교사가 조언자, 조력자로서 자리해야 한다. 학습자가 교수ㆍ학습의 주체가 되어 문법 지식을 활용해 듣고, 말하고, 읽고, 쓰는 활동을 하도록 세심하게 그 과정을 지켜봐야 한다는 점에서 교사의 역할이 더 막중하다 할 수 있겠다.
통합적 문법 교육에 대한 연구가 문법 교육의 내용을 재구성하는 것에만 초점되어 있음을 고려할 때, 개정 교육과정에서 통합 내용을 분석하고 이를 바탕으로 실제 교수ㆍ학습안을 구체적으로 보였다는 데 그 의의가 있다 하겠다. 본 연구가 교사들에게는 실제 수업 현장에서 통합적 문법 교육이 필요함을 느끼고 직접 실행해 보도록 하는 데 용기를 주고, 학습자들에게는 문법 지식을 활용해 듣고, 말하고, 읽고, 쓸 수 있는 활동의 장을 열어 줄 수 있기를 바란다.
This study postulates that the integrated grammar education is the ideal method of grammar education and tries to utilize multimedia in a way to achieve effective integrated grammar education. It aims to use multimedia in a practical manner in the teaching-learning field. This is to successfully all...
This study postulates that the integrated grammar education is the ideal method of grammar education and tries to utilize multimedia in a way to achieve effective integrated grammar education. It aims to use multimedia in a practical manner in the teaching-learning field. This is to successfully allow the eventual realization of the integrated grammar education.
Therefore, Chapter Ⅱ has reviewed some stances on the grammar education: negative, segregational, integral, and comprehensive viewpoints, and then raised questions on each viewpoint. Among them, the segregated viewpoints take an excessive linguistic position and didn’t consider the educational needs of students, being the principal agent of education. Also, the comprehensive viewpoints considered both the independent values and practicality of grammar, resulting in repetition of educational contents and excessive quantitative burden on learners.
Subsequently, this study analyzed the 2007 Revised Curriculum. It is notable that the Curriculum emphasized integration of skills and their practical use. Considering that grammar is one skill of the language, grammar education also needs to comply with the aim of Korean language education. Putting all the reasons together, the purpose of grammar education should be integrating the grammar with other skills and helping learners listen, speak, read, and write in their daily usage. In brief, integrated grammar education is strongly required. The major talking points in the integrated grammar education are the foundational and transitional characteristics of grammatical knowledge and the improvement of the ability to speak the language.
However, there are some difficulties in performing the integrated grammar education in the real-life classroom. Therefore, multimedia can be its effective means, and Chapter Ⅲ defined the concept of multimedia in education and examined what types of multimedia could be used for the integrated grammar education. Multimedia will be able to play a significant role in education because it enables us to overcome the constraints of time and space, and to interact, such looking, listening and feeling, with the machine that processes multiple information such as characters, graphics, audio, and videos, which are necessary for integrated grammar education.
Then, this study drew some principles for the integrated grammar education: the principle of reinforcing the practicality of educational materials, the principle of reinforcing the transition of grammar knowledge, the principle of reinforcing the interaction, and the principle of encouraging learners’ self-study.
It has evaluated the possibility of integrating grammar skills and functional skills, focusing on the achievement standards of the skills in the Revised Curriculum, and then presented its integral aspects by limiting on middle schools, or 7th to 9th grades.
Chapter Ⅳ presented the teaching-learning model for integrated grammar education using multimedia, based on Chapter Ⅲ. On the foundation of what we investigated in Chapter Ⅲ, it has constructed the integrated teaching-learning plans for grammar-listening, grammar-speaking, grammar-reading, and grammar-writing classes. Above all, these plans focused on presenting materials that include integrated forms of practical and colorful language activities, helping students study actively and communicate freely through the Internet. In the integrated grammar education, the teacher should act as an advisor and helper. The teacher’s role is of great importance as he/she should be watching carefully the process that learners, as the main agent of the teaching-learning activity, practice listening, speaking, reading, and writing, using their grammatical knowledge.
Considering that the previous studies on integrated grammar education have only dealt with reconstructing the contents of grammar education, this study has contributed to practically presenting the teaching-learning plans based on the analysis of integrated education in the Revised Curriculum. This study will be able to encourage teachers to recognize the needs for the integrated grammar education and practice it in their classroom, and also help students practice listening, speaking, reading, and writing with the aid of their knowledge on grammar.
This study postulates that the integrated grammar education is the ideal method of grammar education and tries to utilize multimedia in a way to achieve effective integrated grammar education. It aims to use multimedia in a practical manner in the teaching-learning field. This is to successfully allow the eventual realization of the integrated grammar education.
Therefore, Chapter Ⅱ has reviewed some stances on the grammar education: negative, segregational, integral, and comprehensive viewpoints, and then raised questions on each viewpoint. Among them, the segregated viewpoints take an excessive linguistic position and didn’t consider the educational needs of students, being the principal agent of education. Also, the comprehensive viewpoints considered both the independent values and practicality of grammar, resulting in repetition of educational contents and excessive quantitative burden on learners.
Subsequently, this study analyzed the 2007 Revised Curriculum. It is notable that the Curriculum emphasized integration of skills and their practical use. Considering that grammar is one skill of the language, grammar education also needs to comply with the aim of Korean language education. Putting all the reasons together, the purpose of grammar education should be integrating the grammar with other skills and helping learners listen, speak, read, and write in their daily usage. In brief, integrated grammar education is strongly required. The major talking points in the integrated grammar education are the foundational and transitional characteristics of grammatical knowledge and the improvement of the ability to speak the language.
However, there are some difficulties in performing the integrated grammar education in the real-life classroom. Therefore, multimedia can be its effective means, and Chapter Ⅲ defined the concept of multimedia in education and examined what types of multimedia could be used for the integrated grammar education. Multimedia will be able to play a significant role in education because it enables us to overcome the constraints of time and space, and to interact, such looking, listening and feeling, with the machine that processes multiple information such as characters, graphics, audio, and videos, which are necessary for integrated grammar education.
Then, this study drew some principles for the integrated grammar education: the principle of reinforcing the practicality of educational materials, the principle of reinforcing the transition of grammar knowledge, the principle of reinforcing the interaction, and the principle of encouraging learners’ self-study.
It has evaluated the possibility of integrating grammar skills and functional skills, focusing on the achievement standards of the skills in the Revised Curriculum, and then presented its integral aspects by limiting on middle schools, or 7th to 9th grades.
Chapter Ⅳ presented the teaching-learning model for integrated grammar education using multimedia, based on Chapter Ⅲ. On the foundation of what we investigated in Chapter Ⅲ, it has constructed the integrated teaching-learning plans for grammar-listening, grammar-speaking, grammar-reading, and grammar-writing classes. Above all, these plans focused on presenting materials that include integrated forms of practical and colorful language activities, helping students study actively and communicate freely through the Internet. In the integrated grammar education, the teacher should act as an advisor and helper. The teacher’s role is of great importance as he/she should be watching carefully the process that learners, as the main agent of the teaching-learning activity, practice listening, speaking, reading, and writing, using their grammatical knowledge.
Considering that the previous studies on integrated grammar education have only dealt with reconstructing the contents of grammar education, this study has contributed to practically presenting the teaching-learning plans based on the analysis of integrated education in the Revised Curriculum. This study will be able to encourage teachers to recognize the needs for the integrated grammar education and practice it in their classroom, and also help students practice listening, speaking, reading, and writing with the aid of their knowledge on grammar.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.