민주사회에서 평등이념이란 모든 인간은 평등하게 창조되었다는 정신에 입각해서 모든 인간이 혈통, 신분, 인종, 재산, 성별에 관계없이 일체의 차별을 받아서는 안 된다는 것이다.
그러므로 민주사회에서 개인이 인간다운 생활을 할 수 있도록 참다운 평등을 실현하고 인간의 존엄한 가치를 실현할 수 있도록 존중해 주어야 한다. 특히 인간의 잠재능력을 계발할 수 있는 수단이 교육이라면 교육은 무엇보다도 교육의 기회를 통한 평등실현에 온 힘을 기울여야 할 것이다.
더구나 어떤 사회에서도 삶의 질의 사회적 조건이 단순히 객관적으로 주어지기만 하는 것이라기보다는 개인의 자아실현에 의해서 주체적으로 획득되고 성취되는 것이라 한다면 개인의 잠재능력의 계발을 위한 기회와 조건이야말로 가장 중요한 삶의 조건이 아닐 수 없다.
또한 현대의 제도화된 교육은 한 개인의 장래에 영향을 미치는 영향력이 점차 증대하고 있다. 한 개인이 받게 되는 교육의 질이나 종류에 따라서 그의 장래 직업이나 사회적 위신 등이 크게 달라진다.
이러한 이유 때문에 현대 민주사회의 모든 국가들은 모든 국민이 능력에 따라 평등하게 교육을 받을 수 있는 평등교육의 원칙을 채택하고 있다.
우리 나라도 교육의 평등은 국가의 이념이 되었으며 헌법은 "모든 국민은 능력에 따라 평등하게 교육을 받을 권리를 가진다"라고 선언하고 있다.
교육의 기회를 통한 평등이라 함은 학생 개개인의 수월성 성취를 위한 교육기회, 학습여건 그리고 학업성취의 평등화를 보장하는데 있다.
그러나 보다 중요한 것은 누구나 학교교육을 받는다고 해서 학생 개개인의 소질을 계발할 수있고 실지로 잘 배울 수 있느냐가 심각한 관건이 된다.
따라서 이 연구는 사회복지이념의 관점에서 교육의 기회를 중심으로 평등과 관련한 학자들의 주장에서 교육평등실현의 한계요인을 분석하고 이에 대한 Rawl's의 정의론적 관점에서 교육의 기회를 통한 평등실현의 시사점을 찾고자 한다.
민주사회에서 평등이념이란 모든 인간은 평등하게 창조되었다는 정신에 입각해서 모든 인간이 혈통, 신분, 인종, 재산, 성별에 관계없이 일체의 차별을 받아서는 안 된다는 것이다.
그러므로 민주사회에서 개인이 인간다운 생활을 할 수 있도록 참다운 평등을 실현하고 인간의 존엄한 가치를 실현할 수 있도록 존중해 주어야 한다. 특히 인간의 잠재능력을 계발할 수 있는 수단이 교육이라면 교육은 무엇보다도 교육의 기회를 통한 평등실현에 온 힘을 기울여야 할 것이다.
더구나 어떤 사회에서도 삶의 질의 사회적 조건이 단순히 객관적으로 주어지기만 하는 것이라기보다는 개인의 자아실현에 의해서 주체적으로 획득되고 성취되는 것이라 한다면 개인의 잠재능력의 계발을 위한 기회와 조건이야말로 가장 중요한 삶의 조건이 아닐 수 없다.
또한 현대의 제도화된 교육은 한 개인의 장래에 영향을 미치는 영향력이 점차 증대하고 있다. 한 개인이 받게 되는 교육의 질이나 종류에 따라서 그의 장래 직업이나 사회적 위신 등이 크게 달라진다.
이러한 이유 때문에 현대 민주사회의 모든 국가들은 모든 국민이 능력에 따라 평등하게 교육을 받을 수 있는 평등교육의 원칙을 채택하고 있다.
우리 나라도 교육의 평등은 국가의 이념이 되었으며 헌법은 "모든 국민은 능력에 따라 평등하게 교육을 받을 권리를 가진다"라고 선언하고 있다.
교육의 기회를 통한 평등이라 함은 학생 개개인의 수월성 성취를 위한 교육기회, 학습여건 그리고 학업성취의 평등화를 보장하는데 있다.
그러나 보다 중요한 것은 누구나 학교교육을 받는다고 해서 학생 개개인의 소질을 계발할 수있고 실지로 잘 배울 수 있느냐가 심각한 관건이 된다.
따라서 이 연구는 사회복지이념의 관점에서 교육의 기회를 중심으로 평등과 관련한 학자들의 주장에서 교육평등실현의 한계요인을 분석하고 이에 대한 Rawl's의 정의론적 관점에서 교육의 기회를 통한 평등실현의 시사점을 찾고자 한다.
Equal ideology of democracy is that all human being created equally shouldn't be discriminated by lineage , statues, race, wealth, sex.
Therefore, democracy should practice true equality for people to live humanly and respect them to accomplish noble value.
Especially, above all, we should be devote...
Equal ideology of democracy is that all human being created equally shouldn't be discriminated by lineage , statues, race, wealth, sex.
Therefore, democracy should practice true equality for people to live humanly and respect them to accomplish noble value.
Especially, above all, we should be devoted to educational equalization if education is a tool for developing the human's potential.
Moreover ,if equality of life as social conditions is not only simply given but is independently acquired and achieved, “the opportunity and condition for developing person's potential ability" is the most important element of life.
In addition, the modern institutionalized education has increased the influence of the each person' future.
According to the quality and kind of education one person receive, their future job and social statues will change.
This is the reason that why all modern democratic nations has adapted the principle of equal education for people to receive.
Equal education become a ideology of nation in our country and constitutional law declares that " All people has a right to receive education equally according to its ability.
Equality through education aim at guaranteeing opportunity of individual enable achievement, studying environment and equalization of studying achievement.
However, more important thing and serious issue are developing talents of each students and making them learn well through school education.
So, this research will analyze the limited element of educational equal practice insisted by scholar related in educational quality in terms of social welfare ideology and find out issue point of equal practice through education from Rawals's Justice term as a solution.
Equal ideology of democracy is that all human being created equally shouldn't be discriminated by lineage , statues, race, wealth, sex.
Therefore, democracy should practice true equality for people to live humanly and respect them to accomplish noble value.
Especially, above all, we should be devoted to educational equalization if education is a tool for developing the human's potential.
Moreover ,if equality of life as social conditions is not only simply given but is independently acquired and achieved, “the opportunity and condition for developing person's potential ability" is the most important element of life.
In addition, the modern institutionalized education has increased the influence of the each person' future.
According to the quality and kind of education one person receive, their future job and social statues will change.
This is the reason that why all modern democratic nations has adapted the principle of equal education for people to receive.
Equal education become a ideology of nation in our country and constitutional law declares that " All people has a right to receive education equally according to its ability.
Equality through education aim at guaranteeing opportunity of individual enable achievement, studying environment and equalization of studying achievement.
However, more important thing and serious issue are developing talents of each students and making them learn well through school education.
So, this research will analyze the limited element of educational equal practice insisted by scholar related in educational quality in terms of social welfare ideology and find out issue point of equal practice through education from Rawals's Justice term as a solution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.