본 논문은 웨슬리의 구원론의 핵심인 성화에 대해서 다룬다. 연구 방법에 있어서 웨슬리의 성화 단계를 살핀 후 성화와 성령과의 관계를 살펴보려 한다. 연구 목표를 해결하기 위해서 2장에서 성화 개념에 대해 살피고 3장에서 6장까지 성화 단계에 대해 연구하고자 한다. 그리고 7장에서 성화와 성령과의 관계를 다루고자 한다. 웨슬리의 성화 개념은 웨슬리에게 창조적으로 나온 것이 아니다. 믿음의 선배들의 영향을 받았으며 정통적인 교리안에 기반을 두고 있다. 웨슬리 성화의 개념은 성결과 사랑의 두 가지로 정의될수 있다. 소극적 개념인 성결과...
본 논문은 웨슬리의 구원론의 핵심인 성화에 대해서 다룬다. 연구 방법에 있어서 웨슬리의 성화 단계를 살핀 후 성화와 성령과의 관계를 살펴보려 한다. 연구 목표를 해결하기 위해서 2장에서 성화 개념에 대해 살피고 3장에서 6장까지 성화 단계에 대해 연구하고자 한다. 그리고 7장에서 성화와 성령과의 관계를 다루고자 한다. 웨슬리의 성화 개념은 웨슬리에게 창조적으로 나온 것이 아니다. 믿음의 선배들의 영향을 받았으며 정통적인 교리안에 기반을 두고 있다. 웨슬리 성화의 개념은 성결과 사랑의 두 가지로 정의될수 있다. 소극적 개념인 성결과 적극적 개념인 이웃 사랑으로 볼수 있다. 그리고 그 중심에는 하나님 사랑이 있다. 하나님 사랑을 받은 자가 자신을 거룩하게 하며, 이웃을 사랑하는 것이다. 웨슬리는 구원의 최종목적은 완전 성화라고 말한다 . 구원의 순서에서 성화는 의인과 궁극적인 구원과의 중간에 위치하며 그리스도인의 생활에 일체의 변화를 일으키는 것은 성화다. 현재적 구원은 믿음으로 받지만, 종국적인 구원에 가서 성화는 최후의 심날 궁극적인 의인의 조건이 된다. 초기 성화에는 선행 은총, 칭의전 회개, 거듭으로 나눌수 있다. 웨슬리의 성화론에 있어서 선행 은총은 중요한 위치를 차지한다. 선행 은총은 우리가 아직 죄인되었을때에 주어진 하나님의 선재적 은총으로서, 인간은 이 선행 은총에 반응함에 따라 자신의 구원에 대해서 책임을 지게 된다. 그러나 인간의 선택을 강조하는 것이 아닌, 하나님의 선재적 은혜를 강조하는 것이 선행 은총의 핵심이다. 여기서 우리는 복음적 신인협동설을 발견하게 된다. 점진적 성화는 대부분의 그리스도인에게 해당되는 부분이다. 여기에는 인간의 죄성과 성화가 뒤섞여 있다. 그러나 종국에 가서는 신자가 승리하게 될 것이다. 완전 성화란 인간이 완전함을 말하지 않고, 죄로부터의 자유함으로 볼 수 있다. 하나님만으로 만족하며, 자신은 아무것도 아님을 깨닫는 것이다. 그리고 하나님과의 지속적인 관계를 통하여 완전 성화를 이루는 것이다. 그러나 현세에서의 완전은 끝이 아니다. 하나님 앞에 서는 순간 최종적 의인이 되어야 하며, 이를 최종적 완전, 혹은 영화라고 한다. 이러한 모든 과정은 성령의 역사를 통하여 이루어진다. 웨슬리는 “우리를 모든 진리와 성결로 인도하는 것은 바로 성령”이라고 하였다. 성화는 그리스도인이 이루어야할 필수 과제이다. 성화의 단계에 대한 체계적인 이해가 성화되어 가는 과정에서 갈등하는 이들에게 답변이 될 것이다. 또한 성령을 배재한 성화는 이루어질수 없다. 성령의 역사 속에서 이루어 가는 성화와 과정들이 성화의 길을 걸어가는 이들에게 도움이 될 것이다.
본 논문은 웨슬리의 구원론의 핵심인 성화에 대해서 다룬다. 연구 방법에 있어서 웨슬리의 성화 단계를 살핀 후 성화와 성령과의 관계를 살펴보려 한다. 연구 목표를 해결하기 위해서 2장에서 성화 개념에 대해 살피고 3장에서 6장까지 성화 단계에 대해 연구하고자 한다. 그리고 7장에서 성화와 성령과의 관계를 다루고자 한다. 웨슬리의 성화 개념은 웨슬리에게 창조적으로 나온 것이 아니다. 믿음의 선배들의 영향을 받았으며 정통적인 교리안에 기반을 두고 있다. 웨슬리 성화의 개념은 성결과 사랑의 두 가지로 정의될수 있다. 소극적 개념인 성결과 적극적 개념인 이웃 사랑으로 볼수 있다. 그리고 그 중심에는 하나님 사랑이 있다. 하나님 사랑을 받은 자가 자신을 거룩하게 하며, 이웃을 사랑하는 것이다. 웨슬리는 구원의 최종목적은 완전 성화라고 말한다 . 구원의 순서에서 성화는 의인과 궁극적인 구원과의 중간에 위치하며 그리스도인의 생활에 일체의 변화를 일으키는 것은 성화다. 현재적 구원은 믿음으로 받지만, 종국적인 구원에 가서 성화는 최후의 심날 궁극적인 의인의 조건이 된다. 초기 성화에는 선행 은총, 칭의전 회개, 거듭으로 나눌수 있다. 웨슬리의 성화론에 있어서 선행 은총은 중요한 위치를 차지한다. 선행 은총은 우리가 아직 죄인되었을때에 주어진 하나님의 선재적 은총으로서, 인간은 이 선행 은총에 반응함에 따라 자신의 구원에 대해서 책임을 지게 된다. 그러나 인간의 선택을 강조하는 것이 아닌, 하나님의 선재적 은혜를 강조하는 것이 선행 은총의 핵심이다. 여기서 우리는 복음적 신인협동설을 발견하게 된다. 점진적 성화는 대부분의 그리스도인에게 해당되는 부분이다. 여기에는 인간의 죄성과 성화가 뒤섞여 있다. 그러나 종국에 가서는 신자가 승리하게 될 것이다. 완전 성화란 인간이 완전함을 말하지 않고, 죄로부터의 자유함으로 볼 수 있다. 하나님만으로 만족하며, 자신은 아무것도 아님을 깨닫는 것이다. 그리고 하나님과의 지속적인 관계를 통하여 완전 성화를 이루는 것이다. 그러나 현세에서의 완전은 끝이 아니다. 하나님 앞에 서는 순간 최종적 의인이 되어야 하며, 이를 최종적 완전, 혹은 영화라고 한다. 이러한 모든 과정은 성령의 역사를 통하여 이루어진다. 웨슬리는 “우리를 모든 진리와 성결로 인도하는 것은 바로 성령”이라고 하였다. 성화는 그리스도인이 이루어야할 필수 과제이다. 성화의 단계에 대한 체계적인 이해가 성화되어 가는 과정에서 갈등하는 이들에게 답변이 될 것이다. 또한 성령을 배재한 성화는 이루어질수 없다. 성령의 역사 속에서 이루어 가는 성화와 과정들이 성화의 길을 걸어가는 이들에게 도움이 될 것이다.
In this thesis, I would like to handle about sanctification which is the core of the theory of Wesley’s salvation. In a study method, this thesis has several processes. First of all, I would like to consider the process of Wesley’s sanctification and then consider the relation between sanctification...
In this thesis, I would like to handle about sanctification which is the core of the theory of Wesley’s salvation. In a study method, this thesis has several processes. First of all, I would like to consider the process of Wesley’s sanctification and then consider the relation between sanctification and the Holy Spirit. Second, I’m going to examine the concept of the sanctification in order to solve a goal of a study in chapter 2, and study about the process of the sanctification from chapter 3 to chapter 6. Finally, I’m going to handle the relation between sanctification and the Holy Spirit in chapter 7. The concept of Wesley’s sanctification is creatively not derived from him. He was affected by seniors of faith and based on orthodoxy doctrine. The concept of Wesley’s sanctification is given a definition as two ways, that is, holiness and love. It is holiness which is a passive concept and love of all neighbors that is a positive concept. God’s love is the main of its concept. If someone get God’s love, he or she is sanctified by God’s grace. As the result, he or she loves all neighbors. Wesley insist that the ultimate goal of salvation is entire sanctification. In order of salvation, sanctification lie midway between justification and ultimate salvation and sanctification make a change life of Christian totally. We get the present salvation by faith but sanctification will become a condition of ultimate justification on the Last Judgment Day when we get to ultimate salvation. The initial stage of sanctification is divided into three aspects. They are prevenient grace, repentance before justification, and regeneration. Prevenient grace take possession of important position in the doctrine of Wesley’s sanctification. Prevenient grace is God’s prevenient grace which is given us when we are still sinners. As a human react to prevenient grace, they take the responsibility for salvation of themselves. Wesley does not emphasize selection of a human but emphasize God’s prevenient grace in this part. This is the main point of prevenient grace. We find out Evangelical Synergism at this point. Gradual sanctification comes under the most Christian. A sin of a human is mingled with sanctification in the process of gradual sanctification but a believer will prevail in the long run. Entire sanctification does not mean perfection of a human being but freedom from sin. When a human reach to the stage of entire sanctification, they are only satisfied with God and realize they are nothing. Then entire sanctification is realized through continuous relation with God. Perfection of this world life is, however, not at an end. The moment we stand on just in front of God we become ultimate righteous man. In other words, it is called ultimate perfection or glorification. This all kinds of process are realized through the power of the Holy Spirit. Wesley says, “The Holy Spirit lead us to all truth and holiness.” Christians have to attain a mandatory assignment called sanctification. The systematic understanding about the stage of sanctification will be a answer to people who conflict during being sanctified. To the exclusion of the Holy Spirit, sanctification can not be accomplished. Sanctification and its process which is realized by the work of the Holy Spirit will provide valuable aid for those who seek for sanctification.
In this thesis, I would like to handle about sanctification which is the core of the theory of Wesley’s salvation. In a study method, this thesis has several processes. First of all, I would like to consider the process of Wesley’s sanctification and then consider the relation between sanctification and the Holy Spirit. Second, I’m going to examine the concept of the sanctification in order to solve a goal of a study in chapter 2, and study about the process of the sanctification from chapter 3 to chapter 6. Finally, I’m going to handle the relation between sanctification and the Holy Spirit in chapter 7. The concept of Wesley’s sanctification is creatively not derived from him. He was affected by seniors of faith and based on orthodoxy doctrine. The concept of Wesley’s sanctification is given a definition as two ways, that is, holiness and love. It is holiness which is a passive concept and love of all neighbors that is a positive concept. God’s love is the main of its concept. If someone get God’s love, he or she is sanctified by God’s grace. As the result, he or she loves all neighbors. Wesley insist that the ultimate goal of salvation is entire sanctification. In order of salvation, sanctification lie midway between justification and ultimate salvation and sanctification make a change life of Christian totally. We get the present salvation by faith but sanctification will become a condition of ultimate justification on the Last Judgment Day when we get to ultimate salvation. The initial stage of sanctification is divided into three aspects. They are prevenient grace, repentance before justification, and regeneration. Prevenient grace take possession of important position in the doctrine of Wesley’s sanctification. Prevenient grace is God’s prevenient grace which is given us when we are still sinners. As a human react to prevenient grace, they take the responsibility for salvation of themselves. Wesley does not emphasize selection of a human but emphasize God’s prevenient grace in this part. This is the main point of prevenient grace. We find out Evangelical Synergism at this point. Gradual sanctification comes under the most Christian. A sin of a human is mingled with sanctification in the process of gradual sanctification but a believer will prevail in the long run. Entire sanctification does not mean perfection of a human being but freedom from sin. When a human reach to the stage of entire sanctification, they are only satisfied with God and realize they are nothing. Then entire sanctification is realized through continuous relation with God. Perfection of this world life is, however, not at an end. The moment we stand on just in front of God we become ultimate righteous man. In other words, it is called ultimate perfection or glorification. This all kinds of process are realized through the power of the Holy Spirit. Wesley says, “The Holy Spirit lead us to all truth and holiness.” Christians have to attain a mandatory assignment called sanctification. The systematic understanding about the stage of sanctification will be a answer to people who conflict during being sanctified. To the exclusion of the Holy Spirit, sanctification can not be accomplished. Sanctification and its process which is realized by the work of the Holy Spirit will provide valuable aid for those who seek for sanctification.
주제어
#성화론 초기 성화 완전 성화
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