본 연구는 중세의 여성의 삶과 신비주의적 현상들의 관계와 당대의 시대적 배경에서 힐데가르트와 그녀의 신비주의를 조명하려고 하는 시도이다. 다시 말해 중세 여성들의 삶은 어떠했는지 그 여성들에게 중세 여성신비주의가 가지고 있는 의의가 무엇인지, 과연 어떤 종류의 신비적 현상들이 여성들에게 일어났는지에 대해서 살펴보길 원한다. 힐데가르트가 활동하였던 중세는 여성들이 역사나 종교에 참여하는 일이 거의 불가능하였다. 여성은 교회에서 말할 수도 없고, 교리를 해석할 수도 없고, 이를 가르칠 수도 없었다. 그런데 12세기 후반에서 15세기 ...
본 연구는 중세의 여성의 삶과 신비주의적 현상들의 관계와 당대의 시대적 배경에서 힐데가르트와 그녀의 신비주의를 조명하려고 하는 시도이다. 다시 말해 중세 여성들의 삶은 어떠했는지 그 여성들에게 중세 여성신비주의가 가지고 있는 의의가 무엇인지, 과연 어떤 종류의 신비적 현상들이 여성들에게 일어났는지에 대해서 살펴보길 원한다. 힐데가르트가 활동하였던 중세는 여성들이 역사나 종교에 참여하는 일이 거의 불가능하였다. 여성은 교회에서 말할 수도 없고, 교리를 해석할 수도 없고, 이를 가르칠 수도 없었다. 그런데 12세기 후반에서 15세기 초에 이르는 종교의 새로운 형태인 신비주의적 경향들이 일어난다. 이 신비적인 형태를 통하여서 성녀의 수가 급격하게 증가하게 된다. 그리고 당시의 시대의 제약에서 벗어나 자신의 목소리를 낼 수 있게 되었다. 즉, 신비주의는 자신의 소리를 낼 수 없었던 중세 여성들에게 종교에 참여할 수 있는 길을 만들어 주고 있는 것이다. 힐데가르트는 또한 신비적인 현상들을 통하여 교회의 세속화와 부패, 새로운 종교적 열망이 불러온 이단의 융성, 황제와 교황의 대립으로 인한 사회적, 정치적 혼란이 팽배한 시대에 현실에 대한 날카로운 인식으로 자신의 소리를 세상을 향해 외치고 있다. 힐데가르트는 교권에 의해 받아들여진 유일한 여성이었다. 또한 교황에 의하여 자신의 체험을 저술할 수 있도록 허가를 받은 유일한 여성, 공개적으로 사제들, 심지어 주교에게도 설교를 할 수 있었던 유일한 여성, 다시 말하면 교권에 의하여 설교와 저술에 권위를 인정받은 유일한 여성이었다. 또한 힐데가르트는 당시 중세의 여성과는 드물게 방대한 저작을 남겼으며, 당시 여성에게 주어졌던 전통적인 역할을 뛰어 넘어 다방면에 걸쳐 활동하였다. 이 글은 힐데가르트를 역사적 소재로 파악하기 보다는 당대의 시대적 배경 속에서 조명하고자 하였다. 표면상으로는 가부장제의 한계를 위반하지 않으면서 완전히 새로운 역할을 만들어낸 그녀의 방법과 자신만의 독특한 신비적 영성으로 자신만의 소리를 냈던 그녀의 면모를 살펴봄으로써 중세의 여성의 삶과 신비주의의 연관성뿐만 아니라 현재를 살아가고 있는 우리에게 남긴 유산은 무엇인지 살펴보는 것에 있다.
본 연구는 중세의 여성의 삶과 신비주의적 현상들의 관계와 당대의 시대적 배경에서 힐데가르트와 그녀의 신비주의를 조명하려고 하는 시도이다. 다시 말해 중세 여성들의 삶은 어떠했는지 그 여성들에게 중세 여성신비주의가 가지고 있는 의의가 무엇인지, 과연 어떤 종류의 신비적 현상들이 여성들에게 일어났는지에 대해서 살펴보길 원한다. 힐데가르트가 활동하였던 중세는 여성들이 역사나 종교에 참여하는 일이 거의 불가능하였다. 여성은 교회에서 말할 수도 없고, 교리를 해석할 수도 없고, 이를 가르칠 수도 없었다. 그런데 12세기 후반에서 15세기 초에 이르는 종교의 새로운 형태인 신비주의적 경향들이 일어난다. 이 신비적인 형태를 통하여서 성녀의 수가 급격하게 증가하게 된다. 그리고 당시의 시대의 제약에서 벗어나 자신의 목소리를 낼 수 있게 되었다. 즉, 신비주의는 자신의 소리를 낼 수 없었던 중세 여성들에게 종교에 참여할 수 있는 길을 만들어 주고 있는 것이다. 힐데가르트는 또한 신비적인 현상들을 통하여 교회의 세속화와 부패, 새로운 종교적 열망이 불러온 이단의 융성, 황제와 교황의 대립으로 인한 사회적, 정치적 혼란이 팽배한 시대에 현실에 대한 날카로운 인식으로 자신의 소리를 세상을 향해 외치고 있다. 힐데가르트는 교권에 의해 받아들여진 유일한 여성이었다. 또한 교황에 의하여 자신의 체험을 저술할 수 있도록 허가를 받은 유일한 여성, 공개적으로 사제들, 심지어 주교에게도 설교를 할 수 있었던 유일한 여성, 다시 말하면 교권에 의하여 설교와 저술에 권위를 인정받은 유일한 여성이었다. 또한 힐데가르트는 당시 중세의 여성과는 드물게 방대한 저작을 남겼으며, 당시 여성에게 주어졌던 전통적인 역할을 뛰어 넘어 다방면에 걸쳐 활동하였다. 이 글은 힐데가르트를 역사적 소재로 파악하기 보다는 당대의 시대적 배경 속에서 조명하고자 하였다. 표면상으로는 가부장제의 한계를 위반하지 않으면서 완전히 새로운 역할을 만들어낸 그녀의 방법과 자신만의 독특한 신비적 영성으로 자신만의 소리를 냈던 그녀의 면모를 살펴봄으로써 중세의 여성의 삶과 신비주의의 연관성뿐만 아니라 현재를 살아가고 있는 우리에게 남긴 유산은 무엇인지 살펴보는 것에 있다.
This study tries to emphasize Hildegard von Bingen and her mysticism in lives of the women in the Middle Ages, the relation of the mystical happenings and the periodical background of the time. In other words, this study wants us to see what the lives of the women of the Middle Ages were like, what ...
This study tries to emphasize Hildegard von Bingen and her mysticism in lives of the women in the Middle Ages, the relation of the mystical happenings and the periodical background of the time. In other words, this study wants us to see what the lives of the women of the Middle Ages were like, what the meanings of the medieval women mysticism meant to the women, and what types of mystical happenings occurred to the women. The Middle Age when Hildegard von Bingen serviced was when it was nearly impossible for the women to participate in history or religion. Women were not allowed to speak in churches, they were not allowed to interpret doctrines, and could not teach them. However, a new form of mystical trends of religion occur from the late 12th Century to the early 15th Century. The mystical form causes the number of saints to rapidly increase. Furthermore, women are able to speak with their voice with unlimited restrictions of the time. In other words, mysticism was creating the pathway for the women in the Middle Ages who could not let their voice out, participate in religion. Hildegard von Bingen is also screaming out aloud to the world with the strong cognition of the reality, towards the time that is overflowing with societal, political confusion due to the deconsecration and corruption of the church, the heretical prosperity of the new religious desire, and the conflict between the emperor and the Pope. Hildegard von Bingen is the only female who was accepted by the authority. She was the only female who gained the permission from the emperor to write her experiences, was the only female who could publicly lecture priests and even bishops. In other words, she was the only female who was recognized by the authority for her prestige in lectures and writings. Unlike the other women of the Middle Ages, Hildegard von Bingen left vast number of writings, and worked in various fields unlike the others who only played the traditional women roles of the time. This writing is to exaggerate in the periodical background of the Middle Ages, rather than understand Hildegard von Bingen as a historical subject. By looking at her methods of creating absolutely new roles without violating any restrictions of the patriarchy on the surface, and her aspects that cried out independently with a unique mystical spirituality, we can realize not only the connection between the women's lives in the Middle ages with the mysticism, but also what heritage is currently left for us.
This study tries to emphasize Hildegard von Bingen and her mysticism in lives of the women in the Middle Ages, the relation of the mystical happenings and the periodical background of the time. In other words, this study wants us to see what the lives of the women of the Middle Ages were like, what the meanings of the medieval women mysticism meant to the women, and what types of mystical happenings occurred to the women. The Middle Age when Hildegard von Bingen serviced was when it was nearly impossible for the women to participate in history or religion. Women were not allowed to speak in churches, they were not allowed to interpret doctrines, and could not teach them. However, a new form of mystical trends of religion occur from the late 12th Century to the early 15th Century. The mystical form causes the number of saints to rapidly increase. Furthermore, women are able to speak with their voice with unlimited restrictions of the time. In other words, mysticism was creating the pathway for the women in the Middle Ages who could not let their voice out, participate in religion. Hildegard von Bingen is also screaming out aloud to the world with the strong cognition of the reality, towards the time that is overflowing with societal, political confusion due to the deconsecration and corruption of the church, the heretical prosperity of the new religious desire, and the conflict between the emperor and the Pope. Hildegard von Bingen is the only female who was accepted by the authority. She was the only female who gained the permission from the emperor to write her experiences, was the only female who could publicly lecture priests and even bishops. In other words, she was the only female who was recognized by the authority for her prestige in lectures and writings. Unlike the other women of the Middle Ages, Hildegard von Bingen left vast number of writings, and worked in various fields unlike the others who only played the traditional women roles of the time. This writing is to exaggerate in the periodical background of the Middle Ages, rather than understand Hildegard von Bingen as a historical subject. By looking at her methods of creating absolutely new roles without violating any restrictions of the patriarchy on the surface, and her aspects that cried out independently with a unique mystical spirituality, we can realize not only the connection between the women's lives in the Middle ages with the mysticism, but also what heritage is currently left for us.
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#힐데가르트
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