언어란 인간의 의식 속에서 문화와 함께 흐르는 역사의 변화 속에서 함께 하는 것이기에 맞춤법 또한 혼란과 변화를 함께 한다고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 한 민족과 국가가 원활한 의사소통을 위해 표기 수단을 올바르게 사용하도록 기준을 마련하고 지키도록 노력하는 것은 중요하다. 하지만 오늘날 이러한 맞춤법 규정이 무너지고 있다. 한글은 음소주의 표기법과 형태주의 표기법으로 쓰여 질 수 있는데, 오늘날 컴퓨터의 영향으로 한글이 음소주의 표기법으로 많이 쓰여 지고 있다. 한글은 기본적으로 형태를 밝혀 적어야 그 뜻을 제대로 알 수 있다. 하지만 학생들은 컴퓨터 및 통신 매체 사용에 있어서 빨리 정보를 제공하기 위하여 한글을 소리 나는 대로 쓰고 있다. 따라서 맞춤법 교육을 통해 맞춤법 파괴의 심각성을 알고 바르게 쓰려는 태도를 지녀야 한다. 하지만, 실제 국어와 공통 교육과정에서 맞춤법과 관련된 단원 9학년 1학기 한 번뿐이다. 선택과목인 <문법>, <국어생활> 교과서에 표준어, 맞춤법 교육을 다루고 있지만 대다수의 학생들이 이 과목을 선택하지 않는다. 그러나 선택을 많이 안 할 뿐이지 7차 교육과정에 따른 <국어생활>, <문법> 교과서에 맞춤법이 차지하는 비중은 이전보다 높아졌다. 따라서 중요한 맞춤법 문제를 <문법>, <국어생활> 이 두 교과서에 어떻게 다루고 있는지 비교, 분석하고 문제점을 찾아내어 문제점을 개선할 필요성이 있다. 이에 본 연구는 고등학생들 대상으로 맞춤법에 제 1장에서 ...
언어란 인간의 의식 속에서 문화와 함께 흐르는 역사의 변화 속에서 함께 하는 것이기에 맞춤법 또한 혼란과 변화를 함께 한다고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 한 민족과 국가가 원활한 의사소통을 위해 표기 수단을 올바르게 사용하도록 기준을 마련하고 지키도록 노력하는 것은 중요하다. 하지만 오늘날 이러한 맞춤법 규정이 무너지고 있다. 한글은 음소주의 표기법과 형태주의 표기법으로 쓰여 질 수 있는데, 오늘날 컴퓨터의 영향으로 한글이 음소주의 표기법으로 많이 쓰여 지고 있다. 한글은 기본적으로 형태를 밝혀 적어야 그 뜻을 제대로 알 수 있다. 하지만 학생들은 컴퓨터 및 통신 매체 사용에 있어서 빨리 정보를 제공하기 위하여 한글을 소리 나는 대로 쓰고 있다. 따라서 맞춤법 교육을 통해 맞춤법 파괴의 심각성을 알고 바르게 쓰려는 태도를 지녀야 한다. 하지만, 실제 국어와 공통 교육과정에서 맞춤법과 관련된 단원 9학년 1학기 한 번뿐이다. 선택과목인 <문법>, <국어생활> 교과서에 표준어, 맞춤법 교육을 다루고 있지만 대다수의 학생들이 이 과목을 선택하지 않는다. 그러나 선택을 많이 안 할 뿐이지 7차 교육과정에 따른 <국어생활>, <문법> 교과서에 맞춤법이 차지하는 비중은 이전보다 높아졌다. 따라서 중요한 맞춤법 문제를 <문법>, <국어생활> 이 두 교과서에 어떻게 다루고 있는지 비교, 분석하고 문제점을 찾아내어 문제점을 개선할 필요성이 있다. 이에 본 연구는 고등학생들 대상으로 맞춤법에 제 1장에서 한글 맞춤법과 관련된 선행 연구들을 살펴 기존의 논의 들은 어떤 부분에 주안점을 두고 이루어졌는지 알아본다. 그리고 제 2장에서는 ‘한글 맞춤법 배경적 이론’을 조사 분석하고, 제 3장에서는 제7차 교육과정에서 맞춤법에 대해 주로 다루어지고 있는 <문법>, <국어생활>교과서의 내용을 살펴본다. 이를 바탕으로 제 4장에서는 교과서의 한글맞춤법 교육의 문제점과 개선 방안에 대한 연구를 바탕으로 제 5장에서 이를 실질적으로 활용할 수 있도록 구성주의의 입장에서 맞춤법 지도의 실제를 제시하고자 한다. 먼저 교수·학습 방법으로 탐구학습 방법을 제시하고 학습 모형을 구안하였으며 이것을 토대로 맞춤법 교육의 실제 지도안을 마련하였다. 지도안의 내용은 <문법>, <국어생활>교과서에 제시된 맞춤법의 내용을 중심으로 교수·학습활동을 제시했다. 마지막으로 제 6장에서는 지금까지의 논의에 대한 내용을 정리하고 본 연구의 의의 및 한계점을 제시하였다.
언어란 인간의 의식 속에서 문화와 함께 흐르는 역사의 변화 속에서 함께 하는 것이기에 맞춤법 또한 혼란과 변화를 함께 한다고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 한 민족과 국가가 원활한 의사소통을 위해 표기 수단을 올바르게 사용하도록 기준을 마련하고 지키도록 노력하는 것은 중요하다. 하지만 오늘날 이러한 맞춤법 규정이 무너지고 있다. 한글은 음소주의 표기법과 형태주의 표기법으로 쓰여 질 수 있는데, 오늘날 컴퓨터의 영향으로 한글이 음소주의 표기법으로 많이 쓰여 지고 있다. 한글은 기본적으로 형태를 밝혀 적어야 그 뜻을 제대로 알 수 있다. 하지만 학생들은 컴퓨터 및 통신 매체 사용에 있어서 빨리 정보를 제공하기 위하여 한글을 소리 나는 대로 쓰고 있다. 따라서 맞춤법 교육을 통해 맞춤법 파괴의 심각성을 알고 바르게 쓰려는 태도를 지녀야 한다. 하지만, 실제 국어와 공통 교육과정에서 맞춤법과 관련된 단원 9학년 1학기 한 번뿐이다. 선택과목인 <문법>, <국어생활> 교과서에 표준어, 맞춤법 교육을 다루고 있지만 대다수의 학생들이 이 과목을 선택하지 않는다. 그러나 선택을 많이 안 할 뿐이지 7차 교육과정에 따른 <국어생활>, <문법> 교과서에 맞춤법이 차지하는 비중은 이전보다 높아졌다. 따라서 중요한 맞춤법 문제를 <문법>, <국어생활> 이 두 교과서에 어떻게 다루고 있는지 비교, 분석하고 문제점을 찾아내어 문제점을 개선할 필요성이 있다. 이에 본 연구는 고등학생들 대상으로 맞춤법에 제 1장에서 한글 맞춤법과 관련된 선행 연구들을 살펴 기존의 논의 들은 어떤 부분에 주안점을 두고 이루어졌는지 알아본다. 그리고 제 2장에서는 ‘한글 맞춤법 배경적 이론’을 조사 분석하고, 제 3장에서는 제7차 교육과정에서 맞춤법에 대해 주로 다루어지고 있는 <문법>, <국어생활>교과서의 내용을 살펴본다. 이를 바탕으로 제 4장에서는 교과서의 한글맞춤법 교육의 문제점과 개선 방안에 대한 연구를 바탕으로 제 5장에서 이를 실질적으로 활용할 수 있도록 구성주의의 입장에서 맞춤법 지도의 실제를 제시하고자 한다. 먼저 교수·학습 방법으로 탐구학습 방법을 제시하고 학습 모형을 구안하였으며 이것을 토대로 맞춤법 교육의 실제 지도안을 마련하였다. 지도안의 내용은 <문법>, <국어생활>교과서에 제시된 맞춤법의 내용을 중심으로 교수·학습활동을 제시했다. 마지막으로 제 6장에서는 지금까지의 논의에 대한 내용을 정리하고 본 연구의 의의 및 한계점을 제시하였다.
Due to the fact that languages have undergone changes along with those of culture and history in human consciousness, their spelling system has had historical confusion and transformation. Nevertheless, it would be important for a nation or a country to make efforts to establish and maintain its own...
Due to the fact that languages have undergone changes along with those of culture and history in human consciousness, their spelling system has had historical confusion and transformation. Nevertheless, it would be important for a nation or a country to make efforts to establish and maintain its own standard for the spelling system in language to use its appropriate means of writing and have smooth communications. However, such rules of Korean spelling have fallen apart today. Hangeul could be written based on phonogram and formalism and Hangeul has been largely written according to phonogram due to the influence of computer use. People are able to know the meanings of Hangeul properly when its form is shown clearly. However, students have tended to write Hangeul as it sounds to exchange information as fast as possible in the use of computer and communication media. In this regard, it is necessary for students to have an attitude towards knowing the severity of destruction of spelling system and using it rightly through the education of spelling system. However, there have been only once during the first semester of the 9th grade when students could have an actual chance to learn the spelling system of Hangeul in Korean language and common educational curriculum. Even if the themes of standard language and spelling system have been taught in the textbooks of the electives and , a large majority of students have not chosen these subjects. These subjects have not been selected by many students, but the emphasis on spelling system in these subjects according to the 7th educational curriculum has been higher than in the previous curriculum. Therefore, it would be necessary to compare and analyze how these two textbooks have dealt with crucial issues of spelling system, to find out and improve the problems. In this aspect, this study examined the preceding researches related to spelling system of Hangeul for high school students in Chapter 1 to find out what they have focused on. Then, in Chapter 2, this study investigated and analyzed the 'background theory of spelling system in Hangeul.’ In Chapter 3, this study looked closely into the content of the textbooks of and that dealt mainly with the spelling system in the 7th educational curriculum. Based on these findings, the study examined the problems with the spelling system of Hangeul shown in these textbooks and improvement methods in Chapter 4. Then, Chapter 5 of this study attempted to suggest the real examples of spelling system teaching from the perspectives of constructivists so as to practically use them. First of all, this study suggested methods of inquiry learning as a teaching-learning method, contrived learning models and established an actual teaching plan of spelling system education based on them. The content of the teaching plan would be based on the content of spelling system suggested in the textbooks of and and it created teaching-learning activities. Lastly, Chapter 6 of this study summarized the issues discussed so far and suggested the meaning and limitations.
Due to the fact that languages have undergone changes along with those of culture and history in human consciousness, their spelling system has had historical confusion and transformation. Nevertheless, it would be important for a nation or a country to make efforts to establish and maintain its own standard for the spelling system in language to use its appropriate means of writing and have smooth communications. However, such rules of Korean spelling have fallen apart today. Hangeul could be written based on phonogram and formalism and Hangeul has been largely written according to phonogram due to the influence of computer use. People are able to know the meanings of Hangeul properly when its form is shown clearly. However, students have tended to write Hangeul as it sounds to exchange information as fast as possible in the use of computer and communication media. In this regard, it is necessary for students to have an attitude towards knowing the severity of destruction of spelling system and using it rightly through the education of spelling system. However, there have been only once during the first semester of the 9th grade when students could have an actual chance to learn the spelling system of Hangeul in Korean language and common educational curriculum. Even if the themes of standard language and spelling system have been taught in the textbooks of the electives and , a large majority of students have not chosen these subjects. These subjects have not been selected by many students, but the emphasis on spelling system in these subjects according to the 7th educational curriculum has been higher than in the previous curriculum. Therefore, it would be necessary to compare and analyze how these two textbooks have dealt with crucial issues of spelling system, to find out and improve the problems. In this aspect, this study examined the preceding researches related to spelling system of Hangeul for high school students in Chapter 1 to find out what they have focused on. Then, in Chapter 2, this study investigated and analyzed the 'background theory of spelling system in Hangeul.’ In Chapter 3, this study looked closely into the content of the textbooks of and that dealt mainly with the spelling system in the 7th educational curriculum. Based on these findings, the study examined the problems with the spelling system of Hangeul shown in these textbooks and improvement methods in Chapter 4. Then, Chapter 5 of this study attempted to suggest the real examples of spelling system teaching from the perspectives of constructivists so as to practically use them. First of all, this study suggested methods of inquiry learning as a teaching-learning method, contrived learning models and established an actual teaching plan of spelling system education based on them. The content of the teaching plan would be based on the content of spelling system suggested in the textbooks of and and it created teaching-learning activities. Lastly, Chapter 6 of this study summarized the issues discussed so far and suggested the meaning and limitations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.