본 연구는 원예치료 프로그램이 학습지진아의 과제수행행동과 자신감 및 자아존중감에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상은 부산광역시에 소재하는 D초등학교의 특수학급 아동 중 지능검사 결과 IQ 75~80에 해당하며 기초학습기능이 한 학년 이상 뒤떨어지는 결과를 보인 학습지진아 2명으로 하였다. 이들을 대상으로 매주 1회씩 약 1시간 동안, 총 20회기의 원예치료 프로그램을 투입하며 변화를 관찰하였다. 원예치료 프로그램의 실시 전과 후에 각각 자신...
본 연구는 원예치료 프로그램이 학습지진아의 과제수행행동과 자신감 및 자아존중감에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상은 부산광역시에 소재하는 D초등학교의 특수학급 아동 중 지능검사 결과 IQ 75~80에 해당하며 기초학습기능이 한 학년 이상 뒤떨어지는 결과를 보인 학습지진아 2명으로 하였다. 이들을 대상으로 매주 1회씩 약 1시간 동안, 총 20회기의 원예치료 프로그램을 투입하며 변화를 관찰하였다. 원예치료 프로그램의 실시 전과 후에 각각 자신감과 자아존중감 검사를 하여 그 변화를 분석하였고, 프로그램의 투입 중에 발생하는 과제수행행동은 전반기, 중반기, 후반기를 각 1회씩 촬영하여 그 변화를 알아보았다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 과제수행행동 발생율을 높이는데 효과가 있다. 이는 식물을 이용한 다양한 활동이 아동에게 즐거움과 성취감을 주어서 과제수행행동 발생율을 높인 것으로 보인다. 둘째, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 자신감 향상에 효과가 있다. 이는 매 회기마다 아동 스스로 꽃이나 나무를 심거나 이들을 이용한 다양한 활동을 완성할 수 있었기 때문이다. 또한 반복되는 기본 활동에 의하여 도구를 다루거나 식물을 심는 기술을 능숙히 익히게 된 것이 자신감을 갖는데 도움을 준 것으로 보인다. 셋째, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 자아존중감 향상에 효과가 있다. 이는 아동 스스로 완성한 작품을 통하여 성취감을 느끼고 결과물을 남에게 소개하고 선물하는 과정을 통하여 자기의 소중함과 존재감을 높게 인식했기 때문이라 생각된다. 이상의 연구 결과, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 과제수행행동과 자신감 및 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구는 원예치료 프로그램이 학습지진아의 과제수행행동과 자신감 및 자아존중감에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상은 부산광역시에 소재하는 D초등학교의 특수학급 아동 중 지능검사 결과 IQ 75~80에 해당하며 기초학습기능이 한 학년 이상 뒤떨어지는 결과를 보인 학습지진아 2명으로 하였다. 이들을 대상으로 매주 1회씩 약 1시간 동안, 총 20회기의 원예치료 프로그램을 투입하며 변화를 관찰하였다. 원예치료 프로그램의 실시 전과 후에 각각 자신감과 자아존중감 검사를 하여 그 변화를 분석하였고, 프로그램의 투입 중에 발생하는 과제수행행동은 전반기, 중반기, 후반기를 각 1회씩 촬영하여 그 변화를 알아보았다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 과제수행행동 발생율을 높이는데 효과가 있다. 이는 식물을 이용한 다양한 활동이 아동에게 즐거움과 성취감을 주어서 과제수행행동 발생율을 높인 것으로 보인다. 둘째, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 자신감 향상에 효과가 있다. 이는 매 회기마다 아동 스스로 꽃이나 나무를 심거나 이들을 이용한 다양한 활동을 완성할 수 있었기 때문이다. 또한 반복되는 기본 활동에 의하여 도구를 다루거나 식물을 심는 기술을 능숙히 익히게 된 것이 자신감을 갖는데 도움을 준 것으로 보인다. 셋째, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 자아존중감 향상에 효과가 있다. 이는 아동 스스로 완성한 작품을 통하여 성취감을 느끼고 결과물을 남에게 소개하고 선물하는 과정을 통하여 자기의 소중함과 존재감을 높게 인식했기 때문이라 생각된다. 이상의 연구 결과, 원예치료 프로그램은 학습지진아의 과제수행행동과 자신감 및 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
Abstract The purpose of this study is to identify the effects of horticultural therapy on task performing behaviors, Self-confidence and Self-esteem in Slow-learners. This study focused on two children with IQ 75~80 and significantly low performance in basic learning performance test compared to the...
Abstract The purpose of this study is to identify the effects of horticultural therapy on task performing behaviors, Self-confidence and Self-esteem in Slow-learners. This study focused on two children with IQ 75~80 and significantly low performance in basic learning performance test compared to the non-handicapped children in the special classroom, D elementary school, Busan Metropolitan City. The issues of the research were as follows ; 1) Is the horticultural therapy program effective for increasing task performing behaviors in Slow-learners? 2) Is the horticultural therapy program effective for improving self-confidence in Slow-learners? 3) Is the horticultural therapy program effective for improving self-esteem in Slow-learners? This horticultural therapy scheduled for 20 sessions and observed the subjects' behaviors. There was 1 session in a week and each session proceeded for 1 hour. The data was analyzed by self confidence and self esteem test score to identify any significant changes in scores between before sessions and after sessions. The changes in task performance in the horticultural therapy had been monitored by filming one time in the first, middle and second half parts of each session. The findings of this study were as follows; First, the horticultural therapy program was effective for increasing the incidence of task performing behaviors in slow-learners of special classroom. It seems that various cultivating plants activities give pleasure and feeling successful to slow-learners of special classroom. Second, the horticultural therapy program was effective for improving self- confidence in slow-learners of special classroom. It seems that slow-learners of special classroom build-up self confidence by doing various activities such as planting trees and flowers. Also it seems that they increase their self-confidence by handling tools and learning the techniques of planting trees by repeating basic activities. Third, the horticultural therapy program was effective for improving self- esteem in slow-learners of special classroom. It seems that slow-learners of special classroom are coming to realize their identity and value through the completion of their task, showing and presenting their products.
Abstract The purpose of this study is to identify the effects of horticultural therapy on task performing behaviors, Self-confidence and Self-esteem in Slow-learners. This study focused on two children with IQ 75~80 and significantly low performance in basic learning performance test compared to the non-handicapped children in the special classroom, D elementary school, Busan Metropolitan City. The issues of the research were as follows ; 1) Is the horticultural therapy program effective for increasing task performing behaviors in Slow-learners? 2) Is the horticultural therapy program effective for improving self-confidence in Slow-learners? 3) Is the horticultural therapy program effective for improving self-esteem in Slow-learners? This horticultural therapy scheduled for 20 sessions and observed the subjects' behaviors. There was 1 session in a week and each session proceeded for 1 hour. The data was analyzed by self confidence and self esteem test score to identify any significant changes in scores between before sessions and after sessions. The changes in task performance in the horticultural therapy had been monitored by filming one time in the first, middle and second half parts of each session. The findings of this study were as follows; First, the horticultural therapy program was effective for increasing the incidence of task performing behaviors in slow-learners of special classroom. It seems that various cultivating plants activities give pleasure and feeling successful to slow-learners of special classroom. Second, the horticultural therapy program was effective for improving self- confidence in slow-learners of special classroom. It seems that slow-learners of special classroom build-up self confidence by doing various activities such as planting trees and flowers. Also it seems that they increase their self-confidence by handling tools and learning the techniques of planting trees by repeating basic activities. Third, the horticultural therapy program was effective for improving self- esteem in slow-learners of special classroom. It seems that slow-learners of special classroom are coming to realize their identity and value through the completion of their task, showing and presenting their products.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.