공간구조에서 본 소극장 무대조명에 관한 연구 : 아르코 예술극장 소극장, 자유 소극장, 대학로 예술극장 소극장 The study of a small theatre's stage Lighting from spatial structure's view : Focusing on Arko Art Theater Small Hall, Jayu Theater, Daehangno Arts Theater Small Hall원문보기
무대조명은 공연양식의 변화에 따라 발전되었으나, 한편으로는 물리적인 극장구조의 변화에서 구조적인 발전을 하였다. 20세기에 들어서면서 공연예술에 중심이 되고 있는 무대조명은 전기의 발전으로 인하여 극장건축구조에 의한 시각 예술에 기여하고 있다. 본 연구는 공연공간과 무대조명의 상관관계성에 따른 구조적인 변화를 중심으로 연구하고자 한다. 앞으로 극장건축구조에 있어서 무대조명의 구조적인 발전 가능성을 제시 하는데 이 연구에 목적이 있다. 공연공간은 대극장 중심으로 발전을 거듭 해 왔다. 각 시대마다 극장의 유형은 ...
무대조명은 공연양식의 변화에 따라 발전되었으나, 한편으로는 물리적인 극장구조의 변화에서 구조적인 발전을 하였다. 20세기에 들어서면서 공연예술에 중심이 되고 있는 무대조명은 전기의 발전으로 인하여 극장건축구조에 의한 시각 예술에 기여하고 있다. 본 연구는 공연공간과 무대조명의 상관관계성에 따른 구조적인 변화를 중심으로 연구하고자 한다. 앞으로 극장건축구조에 있어서 무대조명의 구조적인 발전 가능성을 제시 하는데 이 연구에 목적이 있다. 공연공간은 대극장 중심으로 발전을 거듭 해 왔다. 각 시대마다 극장의 유형은 사회적 영향으로 만들어진 사례이다. 20세기는 변화를 요구하는 시기였으며, 세계대전으로 폐허가 된 도시는 새로운 건축물을 요구하게 되었다. 건축가들은 기존의 극장건축에서 벗어나기 원했고 그 중심은 연극사에서 시작되었다. 고정된 무대와 환영효과에서 벗어나 보다 더 관객과 소통하기를 원하고, 사실적으로 다가가기를 원하였으며, 이탈의 범주에서 참여를 원하는 새로운 형태의 ‘극장’의 개념을 제시한다. 공간구조에서 무대와 객석의 분리된 체제에서 벗어나기 시작하였다. 무대와 객석의 구조적인 분리는 ‘극장’을 새로운 공간의 형태로 야기하였다. 연출적 상상력은 공간을 넘어 시각적 효과에 영향을 미치게 된다. 시각효과에 대한 극장 구조의 실질적 변화는 전기의 발달이었다. 전기의 발달은 고정된 프로시니엄 무대의 조명효과였던 각광을 탈피할 수 있는 계기를 마련하였다. 본 연구는 극장의 구조적인 변화와 소극장의 의미를 통해 무대조명의 구조적인 발달에 대해서 살펴보고자 한다. 소극장의 공간구조에서 본 무대조명을 통해 대극장 중심의 무대조명에서 탈피하여 소극장 무대조명의 창의적인 시각효과에 대하여 제시한다. 우리나라의 대표적인 소극장인 아르코 예술극장 소극장, 예술의 전당 오페라 하우스 자유소극장, 대학로 예술극장 소극장사례를 중심으로 공간구조에 대한 측면에서 분석된 소극장의 무대조명을 통해 무대조명의 발전에 방향을 제시하게 될 것이다. 본 연구는 다음과 같은 결론에 제시한다. 첫째, 소극장의 개념은 규모적인 면에서 작은 극장이지만 실질적인 의미는 ‘자유의지에 의한 실험정신’의 극장을 말한다. 소극장은 대극장과 구별되어 기존의 형식에서 벗어난 창의적인 실험공간이어야 한다. 둘째, 소극장의 무대 조명은 규모에서 무대와 객석의 거리에 대한 변화이다. 대극장의 무대와 객석의 분리에서 벗어난 소극장은 무대와 객석의 접촉에 의한 시각성을 제시한다. 셋째, 소극장의 공간구조에서 무대조명에 관한 효과는 제한적이며 가변성에 주목해야 한다. 제한된 공간구조는 대극장과는 구별되는 시각성을 제시한다. 제한된 공간구조는 공간구조의 가변성에 의한 유동적인 공간의 의미를 갖는다. 소극장 무대조명은 시각적인 측면에서 실험적인 사고가 이뤄져야 한다. 마지막으로 무대조명은 전기의 등장으로 인하여 극장의 구조적인 측면에서 다양한 발전을 하였다. 극장구조에 대한 발달은 시각적인 측면에서 대극장을 중심으로 이뤄지고 있는 것이 현재의 실정이다. 시각적인 미학은 대극장을 중심으로 무대조명의 발전을 이끌어 왔다. 극장의 변화는 무대 조명의 새로운 양상을 도모하는데 있다. 무대 조명의 발달은 공간구조에 대한 시각적인 측면에서 영향을 미치고 있다. 시각성에 대한 필요성은 건축적인 측면에서 무대조명과 시각성에 대한 상호교류가 이뤄지는 공간구조의 발전에 기본이 되어야 한다.
무대조명은 공연양식의 변화에 따라 발전되었으나, 한편으로는 물리적인 극장구조의 변화에서 구조적인 발전을 하였다. 20세기에 들어서면서 공연예술에 중심이 되고 있는 무대조명은 전기의 발전으로 인하여 극장건축구조에 의한 시각 예술에 기여하고 있다. 본 연구는 공연공간과 무대조명의 상관관계성에 따른 구조적인 변화를 중심으로 연구하고자 한다. 앞으로 극장건축구조에 있어서 무대조명의 구조적인 발전 가능성을 제시 하는데 이 연구에 목적이 있다. 공연공간은 대극장 중심으로 발전을 거듭 해 왔다. 각 시대마다 극장의 유형은 사회적 영향으로 만들어진 사례이다. 20세기는 변화를 요구하는 시기였으며, 세계대전으로 폐허가 된 도시는 새로운 건축물을 요구하게 되었다. 건축가들은 기존의 극장건축에서 벗어나기 원했고 그 중심은 연극사에서 시작되었다. 고정된 무대와 환영효과에서 벗어나 보다 더 관객과 소통하기를 원하고, 사실적으로 다가가기를 원하였으며, 이탈의 범주에서 참여를 원하는 새로운 형태의 ‘극장’의 개념을 제시한다. 공간구조에서 무대와 객석의 분리된 체제에서 벗어나기 시작하였다. 무대와 객석의 구조적인 분리는 ‘극장’을 새로운 공간의 형태로 야기하였다. 연출적 상상력은 공간을 넘어 시각적 효과에 영향을 미치게 된다. 시각효과에 대한 극장 구조의 실질적 변화는 전기의 발달이었다. 전기의 발달은 고정된 프로시니엄 무대의 조명효과였던 각광을 탈피할 수 있는 계기를 마련하였다. 본 연구는 극장의 구조적인 변화와 소극장의 의미를 통해 무대조명의 구조적인 발달에 대해서 살펴보고자 한다. 소극장의 공간구조에서 본 무대조명을 통해 대극장 중심의 무대조명에서 탈피하여 소극장 무대조명의 창의적인 시각효과에 대하여 제시한다. 우리나라의 대표적인 소극장인 아르코 예술극장 소극장, 예술의 전당 오페라 하우스 자유소극장, 대학로 예술극장 소극장사례를 중심으로 공간구조에 대한 측면에서 분석된 소극장의 무대조명을 통해 무대조명의 발전에 방향을 제시하게 될 것이다. 본 연구는 다음과 같은 결론에 제시한다. 첫째, 소극장의 개념은 규모적인 면에서 작은 극장이지만 실질적인 의미는 ‘자유의지에 의한 실험정신’의 극장을 말한다. 소극장은 대극장과 구별되어 기존의 형식에서 벗어난 창의적인 실험공간이어야 한다. 둘째, 소극장의 무대 조명은 규모에서 무대와 객석의 거리에 대한 변화이다. 대극장의 무대와 객석의 분리에서 벗어난 소극장은 무대와 객석의 접촉에 의한 시각성을 제시한다. 셋째, 소극장의 공간구조에서 무대조명에 관한 효과는 제한적이며 가변성에 주목해야 한다. 제한된 공간구조는 대극장과는 구별되는 시각성을 제시한다. 제한된 공간구조는 공간구조의 가변성에 의한 유동적인 공간의 의미를 갖는다. 소극장 무대조명은 시각적인 측면에서 실험적인 사고가 이뤄져야 한다. 마지막으로 무대조명은 전기의 등장으로 인하여 극장의 구조적인 측면에서 다양한 발전을 하였다. 극장구조에 대한 발달은 시각적인 측면에서 대극장을 중심으로 이뤄지고 있는 것이 현재의 실정이다. 시각적인 미학은 대극장을 중심으로 무대조명의 발전을 이끌어 왔다. 극장의 변화는 무대 조명의 새로운 양상을 도모하는데 있다. 무대 조명의 발달은 공간구조에 대한 시각적인 측면에서 영향을 미치고 있다. 시각성에 대한 필요성은 건축적인 측면에서 무대조명과 시각성에 대한 상호교류가 이뤄지는 공간구조의 발전에 기본이 되어야 한다.
Stage lighting has been developed by change of the performance style and physical structure in theatre. In the 20th century, stage lighting being central to performing arts contributes for visual arts under the influence of electric development. This Study will be central on the performance space an...
Stage lighting has been developed by change of the performance style and physical structure in theatre. In the 20th century, stage lighting being central to performing arts contributes for visual arts under the influence of electric development. This Study will be central on the performance space and mutual relation due of the stage lighting and aim at bringing up with the structural growth of the stage lighting. A public performance of space has been developed repeatedly. The variety style of theatre is creatures of the age. The 20th century was the time of changes therefore the cities that was ruined by World War required a new architectures. Architects want to slough off the construction of the old theatre and it began with theatrical history. They want to communicate with audience over a fixed stage and illusion effects, to come near audience. It led the new style of theatrical concept and broke the separated style in spatial structures. Actually, the structural of the separation of stage and house led new spatial type and effects on visual things over an imagination area. This visual effect's change in theatrical structure was come from electric development. It must help to break the footlight as a representative of lighting effect in fixed proscenium stage. That gave a change, which can propose a lighting effect on aspect of variety structures. The study reviews structural development of the stage lighting through the change of the structural of the theater and the meaning of the small theater. Here is a purpose to show the creative visual effect on small theater's stage lighting through the stage lighting on its space structure. It also needs to break the stage lighting on main theatre-centered. We can analyze as small theater's stage lighting at the side for the space structure though three examples, the Arco Arts Theatre Small Thter, the small theatre Jayu (SeoulArtCenter)and the Daehangno Arts Small Center. It is not for the complaint about the stage lighting in small theatre but for development possibility through the recognition for such a problem. The study of well watched the structural development led the results are as following. Firstly, the concept of the small theater is named as 'experimental mind by free will' though actually it is real meaning which is small theatre. It must be a very creative experimental space. Secondly, the stage lighting in small theater is a change of the distance between the stage and the seat. The small theater, which escaped from distance for the perspective drawing of the Main proscenium theater, can show a variable sight characteristic. The sight characteristics for distance can visualize light-effects by the contact of an actor and a spectator. Thirdly, in spatial structure, the stage lighting effects in small theatre can look after the variety of flexibility and multiplicity in the limited space. The space has been suggested by up & down stage's flexibility in our vertical structure show the variety lighting effects through the spatial effect by stage lighting. Finally, the stage lighting has been developed variously at the structural side of the theater by the invention of the electricity. In this time, the development of theater's structure is for Main proscenium theater-centered. This theatrical change is for new aspect in stage lighting. In the process of stage lighting, I explain the necessity of the sight characteristics in the effect of visual aspect in spatial structure. After all, it can help to develop the sight characteristics in structural side interactively.
Stage lighting has been developed by change of the performance style and physical structure in theatre. In the 20th century, stage lighting being central to performing arts contributes for visual arts under the influence of electric development. This Study will be central on the performance space and mutual relation due of the stage lighting and aim at bringing up with the structural growth of the stage lighting. A public performance of space has been developed repeatedly. The variety style of theatre is creatures of the age. The 20th century was the time of changes therefore the cities that was ruined by World War required a new architectures. Architects want to slough off the construction of the old theatre and it began with theatrical history. They want to communicate with audience over a fixed stage and illusion effects, to come near audience. It led the new style of theatrical concept and broke the separated style in spatial structures. Actually, the structural of the separation of stage and house led new spatial type and effects on visual things over an imagination area. This visual effect's change in theatrical structure was come from electric development. It must help to break the footlight as a representative of lighting effect in fixed proscenium stage. That gave a change, which can propose a lighting effect on aspect of variety structures. The study reviews structural development of the stage lighting through the change of the structural of the theater and the meaning of the small theater. Here is a purpose to show the creative visual effect on small theater's stage lighting through the stage lighting on its space structure. It also needs to break the stage lighting on main theatre-centered. We can analyze as small theater's stage lighting at the side for the space structure though three examples, the Arco Arts Theatre Small Thter, the small theatre Jayu (SeoulArtCenter)and the Daehangno Arts Small Center. It is not for the complaint about the stage lighting in small theatre but for development possibility through the recognition for such a problem. The study of well watched the structural development led the results are as following. Firstly, the concept of the small theater is named as 'experimental mind by free will' though actually it is real meaning which is small theatre. It must be a very creative experimental space. Secondly, the stage lighting in small theater is a change of the distance between the stage and the seat. The small theater, which escaped from distance for the perspective drawing of the Main proscenium theater, can show a variable sight characteristic. The sight characteristics for distance can visualize light-effects by the contact of an actor and a spectator. Thirdly, in spatial structure, the stage lighting effects in small theatre can look after the variety of flexibility and multiplicity in the limited space. The space has been suggested by up & down stage's flexibility in our vertical structure show the variety lighting effects through the spatial effect by stage lighting. Finally, the stage lighting has been developed variously at the structural side of the theater by the invention of the electricity. In this time, the development of theater's structure is for Main proscenium theater-centered. This theatrical change is for new aspect in stage lighting. In the process of stage lighting, I explain the necessity of the sight characteristics in the effect of visual aspect in spatial structure. After all, it can help to develop the sight characteristics in structural side interactively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.