본 연구는 초등학교 축구선수들의 성별, 역할별, 포지션별 경쟁불안수준과 스포츠 재미요인의 비교·분석을 통해 선수들의 기능향상에 도움을 주고 보다 효과적인 훈련을 위한 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 따라서 대구시내 축구선수 120명을 대상으로 경쟁불안과 스포츠재미요인에 관한 설문지를 초등학교 수준에 맞게 재구성하여 수집된 자료를 Window Spss 17.0 통계프로그램을 사용하였으며, 성별, 역할별, 포지션별에 따라 평균과 표준편차를 산출하...
본 연구는 초등학교 축구선수들의 성별, 역할별, 포지션별 경쟁불안수준과 스포츠 재미요인의 비교·분석을 통해 선수들의 기능향상에 도움을 주고 보다 효과적인 훈련을 위한 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 따라서 대구시내 축구선수 120명을 대상으로 경쟁불안과 스포츠재미요인에 관한 설문지를 초등학교 수준에 맞게 재구성하여 수집된 자료를 Window Spss 17.0 통계프로그램을 사용하였으며, 성별, 역할별, 포지션별에 따라 평균과 표준편차를 산출하고 일원변량 분석을 실시하였으며, 상관관계를 알아보기 위해 Pearson r을 측정하였다. 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 초등학교 축구선수의 경쟁불안 요인 중 상태자신감은 성별의 경우 남자, 역할의 경우 비주전, 포지션의 경우 전방공격수가 의미 있게 높았으며, 인지적 불안, 신체적 불안 수준에서는 유의한 차이가 없었다. 둘째, 초등학교 축구선수의 스포츠 요인의 차이에서는 성별의 경우 남자 선수들이 여자 선수들 보다 스포츠 재미요인이 의미 있게 높았으며 역할에서는 집단간에 의미 있는 차가 없었다. 포지션에서는 전방공격수와 미드필드가 후방수비수보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 축구선수들의 경쟁상태불안과 스포츠 재미요인의 상관관계에서는 의미 있는 차이가 없었으며 상관도가 낮은 것으로 나타났다. 본 연구의 결론을 통하여 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 초등학교 축구선수들의 심리적인 변인 중에서 불안 및 재미 요인만을 연구하였기에 한계가 있으므로 심리적 변인에 대한 다차원적인 연구가 필요하다. 둘째, 초등학교 축구선수들의 자신감 증진 및 불안수준을 조절하는데 필요한 불안심리 해소프로그램 개발이 필요하다. 셋째, 경쟁상태불안과 스포츠 재미요인 간의 관계를 축구뿐만 아니라 다른 종목에서의 적용이 필요하다.
본 연구는 초등학교 축구선수들의 성별, 역할별, 포지션별 경쟁불안수준과 스포츠 재미요인의 비교·분석을 통해 선수들의 기능향상에 도움을 주고 보다 효과적인 훈련을 위한 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 따라서 대구시내 축구선수 120명을 대상으로 경쟁불안과 스포츠재미요인에 관한 설문지를 초등학교 수준에 맞게 재구성하여 수집된 자료를 Window Spss 17.0 통계프로그램을 사용하였으며, 성별, 역할별, 포지션별에 따라 평균과 표준편차를 산출하고 일원변량 분석을 실시하였으며, 상관관계를 알아보기 위해 Pearson r을 측정하였다. 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 초등학교 축구선수의 경쟁불안 요인 중 상태자신감은 성별의 경우 남자, 역할의 경우 비주전, 포지션의 경우 전방공격수가 의미 있게 높았으며, 인지적 불안, 신체적 불안 수준에서는 유의한 차이가 없었다. 둘째, 초등학교 축구선수의 스포츠 요인의 차이에서는 성별의 경우 남자 선수들이 여자 선수들 보다 스포츠 재미요인이 의미 있게 높았으며 역할에서는 집단간에 의미 있는 차가 없었다. 포지션에서는 전방공격수와 미드필드가 후방수비수보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 축구선수들의 경쟁상태불안과 스포츠 재미요인의 상관관계에서는 의미 있는 차이가 없었으며 상관도가 낮은 것으로 나타났다. 본 연구의 결론을 통하여 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 초등학교 축구선수들의 심리적인 변인 중에서 불안 및 재미 요인만을 연구하였기에 한계가 있으므로 심리적 변인에 대한 다차원적인 연구가 필요하다. 둘째, 초등학교 축구선수들의 자신감 증진 및 불안수준을 조절하는데 필요한 불안심리 해소프로그램 개발이 필요하다. 셋째, 경쟁상태불안과 스포츠 재미요인 간의 관계를 축구뿐만 아니라 다른 종목에서의 적용이 필요하다.
The following study compares competition anxiety felt by elementary school soccer team athletes according to their gender, playing time, and playing position with the amount of satisfaction and enjoymentthey feel from participating in soccer. Through the results, we hope to provide a more efficient ...
The following study compares competition anxiety felt by elementary school soccer team athletes according to their gender, playing time, and playing position with the amount of satisfaction and enjoymentthey feel from participating in soccer. Through the results, we hope to provide a more efficient training program and improve skills. A survey was given to 120 Daegu elementary school soccer athletes'to assess the amounts of competition anxiety and personal satisfaction they felt from soccer; the results were arranged according to the averages and deviations by gender, playing time, and team position using the Windows SPSS 17.0 statistics program. To compare the results, the Pearson R program was used. The study results are as follows. First, there are several factors involved in competition anxiety, one of which is status confidence. Males had a higher rate of status confidence than women. When broken down by playing time, benchwarmers' status confidence was higher. When the results were broken down by position, then forwards had higher status confidence. Additionally, there was no difference between cognitive anxiety and somatic anxiety. Second, elementary school male athletes experienced more satisfaction and enjoyment with their sport than their female counterparts did. As a whole, however, there was a difference. When evaluated according to their playing position, forwards and midfielders experienced more satisfaction and enjoyment than defense players. Finally, there was little to no significant rate of difference in elementary school soccer athletes' competition anxiety and satisfaction and enjoyment with their sport.
The following study compares competition anxiety felt by elementary school soccer team athletes according to their gender, playing time, and playing position with the amount of satisfaction and enjoymentthey feel from participating in soccer. Through the results, we hope to provide a more efficient training program and improve skills. A survey was given to 120 Daegu elementary school soccer athletes'to assess the amounts of competition anxiety and personal satisfaction they felt from soccer; the results were arranged according to the averages and deviations by gender, playing time, and team position using the Windows SPSS 17.0 statistics program. To compare the results, the Pearson R program was used. The study results are as follows. First, there are several factors involved in competition anxiety, one of which is status confidence. Males had a higher rate of status confidence than women. When broken down by playing time, benchwarmers' status confidence was higher. When the results were broken down by position, then forwards had higher status confidence. Additionally, there was no difference between cognitive anxiety and somatic anxiety. Second, elementary school male athletes experienced more satisfaction and enjoyment with their sport than their female counterparts did. As a whole, however, there was a difference. When evaluated according to their playing position, forwards and midfielders experienced more satisfaction and enjoyment than defense players. Finally, there was little to no significant rate of difference in elementary school soccer athletes' competition anxiety and satisfaction and enjoyment with their sport.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.