오늘날 개방화와 함께 물밀 듯 쏟아져 들어온 외래문화와 상업적 대중음악에 무방비 상태로 노출되어 있는 어린이들은 본인도 모르는 사이에 대중음악에 길들여지고 있다. 대중음악이 말초적 감각에 호소하는 경향이 있다는 점을 고려해 볼 때, 이러한 대중음악은 어린이들의 사고력과 비판력을 저해시킬 뿐 아니라 정서적으로 불안정한 상태로 만들어 바람직한 인격형성에 장해요소가 되고 있다. 동요 부르기는 어린이들의 인성교육과 삶의 태도 배양을 위해 중요하다. 즉 동요 부르기는 즐거운 생활태도를 함양하고 자기발표의 장을 제공하며, 사회성을 발달시키고 아름다운 노랫말과 가락을 통해 밝고 ...
오늘날 개방화와 함께 물밀 듯 쏟아져 들어온 외래문화와 상업적 대중음악에 무방비 상태로 노출되어 있는 어린이들은 본인도 모르는 사이에 대중음악에 길들여지고 있다. 대중음악이 말초적 감각에 호소하는 경향이 있다는 점을 고려해 볼 때, 이러한 대중음악은 어린이들의 사고력과 비판력을 저해시킬 뿐 아니라 정서적으로 불안정한 상태로 만들어 바람직한 인격형성에 장해요소가 되고 있다. 동요 부르기는 어린이들의 인성교육과 삶의 태도 배양을 위해 중요하다. 즉 동요 부르기는 즐거운 생활태도를 함양하고 자기발표의 장을 제공하며, 사회성을 발달시키고 아름다운 노랫말과 가락을 통해 밝고 고운 심성을 함양하는 교육적 의의가 있다. 본 연구는 이러한 현실에 대한 대안으로 바람직한 인성과 태도 형성에 기여할 수 있는 동요 부르기를 생활화한 “동요 중심의 교실”을 운용하는 방안들을 제시한다. 본 연구에서는 동요의 입지가 서서히 좁아지고 있는 오늘날, 동요의 개념과 교육적인 가치를 알아보고, 초등학교 어린이들의 음악적 특성 및 발달 단계와 음악과 교육과정 중 가창과 감상 활동을 통한 동요 중심의 교실을 운영하는데 바탕이 되는 교육심리학을 살펴보았다. 이러한 이론적인 배경을 바탕으로 오늘날 어린이들이 동요를 선호하지 않는 이유를 분석하였다. 그리하여 인터넷 등 다양한 멀티미디어의 보급으로 바쁘게 변화하는 오늘날, 더 이상 동요는 학습의 도구로서 단순히 어린이가 배우고 익혀야 하는 음악교과의 교육적인 학습내용이 아닌, 맑고 고운 동요를 부르고 감상함으로써 음악적 흥미를 신장하고 어린이들의 정서를 내포한 하나의 “어린이들의 문화 아이콘”으로서 인지하고 받아들일 수 있는 동요 중심의 학급운영방안에 대해서 살펴보았다. 구체적인 “동요 중심의 교실” 운영 방안으로는 먼저 어린이들이 좋아하는 동요 선별 방안을 조사하고, 음악교과서 동요, 음악시간 추천 동요 및 컴퓨터의 다양한 프로그램을 이용한 음악시간 운영 방안을 제시하였다. 음악교과서 동요를 가르치는 방안으로는 어린이들이 아침에 등교하는 시간에 음악시간에 배운 제재곡을 들려주고, 교실 환경판을 이용하여 동요에 관련된 코너를 만들어 이번 주에 배우는 제재곡의 악보와 주요 리듬 및 관련된 그림에 관한 자료들을 전시해놓도록 한다. 그리고 동요 외워 부르기 목록표를 활용하여 어린이들이 제재곡을 외워서 부르면 스티커를 붙여주고, 매월 동요 외워 부르기 목록표를 점검하여 가장 많이 외운 어린이에게는 “동요쟁이”로 부르고, 점심시간에 인터넷 동요 감상 사이트에서 동요를 들려주는 역할을 부여하도록 한다. 음악시간의 추천 동요로는 <노래는 빛이야>, <화가>, <소리는 새콤, 글은 달콤>, <동요 나라>를 제시하였으며, 컴퓨터를 이용한 음악 프로그램으로는 “동요 노래방”, “음악 알아맞추기”, “도전 00곡”을 소개하였다. 동요 중심의 학급 경영은 월중·학급 행사시기 및 계절에 따른 운영 방안, 학교 일과, 교과목에 따른 운영 방안과 게임을 통한 운영 방안을 제시하였다. 구체적인 내용으로는 요일별 동요 중심의 아침자습 및 가족과 함께 하는 동요 프로그램 운영 방안, 동요 중심의 교실 환경 꾸미기 방안과 점심시간에 이용할 수 있는 대표적인 동요 사이트를 소개하였다. 구체적으로 동요 관련 사이트의 특징을 소개하여, 교사가 점심시간에 사이트 이용 시 참고할 수 있도록 하였다. 동요를 이용한 게임도 소개를 하였는데, 동요 듣고 제목 맞추기 게임, 릴레이 동요 부르기, 연상 동요 외치기, 빙고 게임하며 동요 외워 부르기 게임이 있다. 아기들은 태어난 후부터 주변의 다양한 음악 환경에 노출되는데, 특히 그 어느 장르의 음악보다 동요는 친숙한 가사와 가락으로 아기들이 가장 좋아하는 장르 중 하나이다. 하지만 어린이집, 유치원에서 어린이들이 즐겨 부르던 동요가 초등학교 고학년으로 갈수록 방송의 상업성과 주인 없는 대중문화의 범람과 예술음악에 대한 국민들의 무관심으로 인하여 “동요는 재미없고 시시하다”라는 선입견이 생기면서 동요를 부르지 않는 어린이들이 많이 늘어나게 되었다. 동요의 입지가 좁아져가고 있는 지금, 교사가 동요의 진정한 가치를 알고, 본 연구에 제시된 “동요 중심의 교실” 방안을 참고로 하여 운영한다면 어릴 때 엄마가 들려주시던 자장가를 듣고 곤히 잠잤던 아기 때의 기억처럼 어린이들이 동요의 아름다운 즐거움을 향유할 수 있지 않을까 제안해본다.
오늘날 개방화와 함께 물밀 듯 쏟아져 들어온 외래문화와 상업적 대중음악에 무방비 상태로 노출되어 있는 어린이들은 본인도 모르는 사이에 대중음악에 길들여지고 있다. 대중음악이 말초적 감각에 호소하는 경향이 있다는 점을 고려해 볼 때, 이러한 대중음악은 어린이들의 사고력과 비판력을 저해시킬 뿐 아니라 정서적으로 불안정한 상태로 만들어 바람직한 인격형성에 장해요소가 되고 있다. 동요 부르기는 어린이들의 인성교육과 삶의 태도 배양을 위해 중요하다. 즉 동요 부르기는 즐거운 생활태도를 함양하고 자기발표의 장을 제공하며, 사회성을 발달시키고 아름다운 노랫말과 가락을 통해 밝고 고운 심성을 함양하는 교육적 의의가 있다. 본 연구는 이러한 현실에 대한 대안으로 바람직한 인성과 태도 형성에 기여할 수 있는 동요 부르기를 생활화한 “동요 중심의 교실”을 운용하는 방안들을 제시한다. 본 연구에서는 동요의 입지가 서서히 좁아지고 있는 오늘날, 동요의 개념과 교육적인 가치를 알아보고, 초등학교 어린이들의 음악적 특성 및 발달 단계와 음악과 교육과정 중 가창과 감상 활동을 통한 동요 중심의 교실을 운영하는데 바탕이 되는 교육심리학을 살펴보았다. 이러한 이론적인 배경을 바탕으로 오늘날 어린이들이 동요를 선호하지 않는 이유를 분석하였다. 그리하여 인터넷 등 다양한 멀티미디어의 보급으로 바쁘게 변화하는 오늘날, 더 이상 동요는 학습의 도구로서 단순히 어린이가 배우고 익혀야 하는 음악교과의 교육적인 학습내용이 아닌, 맑고 고운 동요를 부르고 감상함으로써 음악적 흥미를 신장하고 어린이들의 정서를 내포한 하나의 “어린이들의 문화 아이콘”으로서 인지하고 받아들일 수 있는 동요 중심의 학급운영방안에 대해서 살펴보았다. 구체적인 “동요 중심의 교실” 운영 방안으로는 먼저 어린이들이 좋아하는 동요 선별 방안을 조사하고, 음악교과서 동요, 음악시간 추천 동요 및 컴퓨터의 다양한 프로그램을 이용한 음악시간 운영 방안을 제시하였다. 음악교과서 동요를 가르치는 방안으로는 어린이들이 아침에 등교하는 시간에 음악시간에 배운 제재곡을 들려주고, 교실 환경판을 이용하여 동요에 관련된 코너를 만들어 이번 주에 배우는 제재곡의 악보와 주요 리듬 및 관련된 그림에 관한 자료들을 전시해놓도록 한다. 그리고 동요 외워 부르기 목록표를 활용하여 어린이들이 제재곡을 외워서 부르면 스티커를 붙여주고, 매월 동요 외워 부르기 목록표를 점검하여 가장 많이 외운 어린이에게는 “동요쟁이”로 부르고, 점심시간에 인터넷 동요 감상 사이트에서 동요를 들려주는 역할을 부여하도록 한다. 음악시간의 추천 동요로는 <노래는 빛이야>, <화가>, <소리는 새콤, 글은 달콤>, <동요 나라>를 제시하였으며, 컴퓨터를 이용한 음악 프로그램으로는 “동요 노래방”, “음악 알아맞추기”, “도전 00곡”을 소개하였다. 동요 중심의 학급 경영은 월중·학급 행사시기 및 계절에 따른 운영 방안, 학교 일과, 교과목에 따른 운영 방안과 게임을 통한 운영 방안을 제시하였다. 구체적인 내용으로는 요일별 동요 중심의 아침자습 및 가족과 함께 하는 동요 프로그램 운영 방안, 동요 중심의 교실 환경 꾸미기 방안과 점심시간에 이용할 수 있는 대표적인 동요 사이트를 소개하였다. 구체적으로 동요 관련 사이트의 특징을 소개하여, 교사가 점심시간에 사이트 이용 시 참고할 수 있도록 하였다. 동요를 이용한 게임도 소개를 하였는데, 동요 듣고 제목 맞추기 게임, 릴레이 동요 부르기, 연상 동요 외치기, 빙고 게임하며 동요 외워 부르기 게임이 있다. 아기들은 태어난 후부터 주변의 다양한 음악 환경에 노출되는데, 특히 그 어느 장르의 음악보다 동요는 친숙한 가사와 가락으로 아기들이 가장 좋아하는 장르 중 하나이다. 하지만 어린이집, 유치원에서 어린이들이 즐겨 부르던 동요가 초등학교 고학년으로 갈수록 방송의 상업성과 주인 없는 대중문화의 범람과 예술음악에 대한 국민들의 무관심으로 인하여 “동요는 재미없고 시시하다”라는 선입견이 생기면서 동요를 부르지 않는 어린이들이 많이 늘어나게 되었다. 동요의 입지가 좁아져가고 있는 지금, 교사가 동요의 진정한 가치를 알고, 본 연구에 제시된 “동요 중심의 교실” 방안을 참고로 하여 운영한다면 어릴 때 엄마가 들려주시던 자장가를 듣고 곤히 잠잤던 아기 때의 기억처럼 어린이들이 동요의 아름다운 즐거움을 향유할 수 있지 않을까 제안해본다.
Today, children who are vulnerable to foreign cultures and commercial popular music rushed like a flood under the influence of openness have become habituated to popular music. Considering to popular music that has a tendency to appeal to trifling senses, such a popular music reduces children's thin...
Today, children who are vulnerable to foreign cultures and commercial popular music rushed like a flood under the influence of openness have become habituated to popular music. Considering to popular music that has a tendency to appeal to trifling senses, such a popular music reduces children's thinking power and critical ability as well as becomes an obstacle for building a desirable character, providing unstable emotional states. Singing children's songs is important to teach children's good character and develop life styles. Namely, singing children's songs has educational meanings including cultivating joyful life styles, providing self-performances, cultivating bright characters through beautiful lyrics and melodies. This study suggests plans to operate "Classes focusing on children's songs" that makes singing children's songs a part of life to make a positive contribution to establishing desirable characters and attitudes as alternative plans under the circumstances. In this study, while children's songs has decreased in these days, the concept and the educational values for children's songs are examined and children's musical characteristics, developmental stages and educational psychology that provides basic elements to operate classes focusing on children's songs through singing and appreciation in educational courses for music are explored. Based on such theological backgrounds, this study analyzed the reasons that children do not prefer children's songs. Therefore, this study examined the plans to operate classes focusing on children's songs that can be recognized and accepted as "Children's cultural icons" that increase musical interests and include children's emotions as making children singing and appreciating pure and beautiful children's songs, not educational contents seen in musical courses that children should learn as learning tools. As concrete operational plans for "Classes focusing on children's songs", first of all, plans to select children's songs that children prefer were examined and this study suggested children's songs in music textbooks, music time and music time operating plans using a variety of programs with computers. For the plans to teach children's songs in music textbooks, children are allowed to listen to songs that they learn in music class while going to school and music scores of the songs they learn in music class and materials related to major rhythm and pictures are to be displayed. And teachers put stickers on children who can sing a song by heart, applying lists for singing songs by heart per month and call a child who memorizes most songs "Children's song expert" and allow him or her to let other students listen to children's songs from the Internet during lunch time. , , , and are suggested and "Children's song studio", "Naming songs", and "Challenge for 00 songs" are introduced as music programs using computers. In order to operate classes focusing on children's song, operation plans with regard to month, classroom activities, seasons, class schedules, subjects, and games are suggested. For concrete contents, morning self-study focusing on children's songs and operation plans for children's song programs with family, plans for establishing classroom atmosphere focusing on children's songs, and representative sites for children's song for lunch time are introduced. Furthermore, teachers are able to refer during lunch time, introducing the characteristics of the sites related to children's songs. Games using children's songs were introduced and they included naming children's songs after listening, relaying children's songs, shouting children's songs, and singing children's songs by heart while playing a bingo game. As a baby is exposed to a variety of music environment surrounded, especially, children's songs are the most favorable for a baby with familiar melodies and lyrics. However, the number of children who hesitate to sing children's songs after considering "Children's songs are not funny and dull due to the commercial purposes, a reckless rush of popular cultures, and the indifference of people as children who enjoy children's songs in their kindergartens grow older. When children's songs become shrinked, if teachers understand the true value of children's song and operate "Classes focusing on children's song" by applying the plans suggested in this study, they study believe that children are able to enjoy the beauty of children's songs as early memories that a baby sleeps while a mother sings a lullaby.
Today, children who are vulnerable to foreign cultures and commercial popular music rushed like a flood under the influence of openness have become habituated to popular music. Considering to popular music that has a tendency to appeal to trifling senses, such a popular music reduces children's thinking power and critical ability as well as becomes an obstacle for building a desirable character, providing unstable emotional states. Singing children's songs is important to teach children's good character and develop life styles. Namely, singing children's songs has educational meanings including cultivating joyful life styles, providing self-performances, cultivating bright characters through beautiful lyrics and melodies. This study suggests plans to operate "Classes focusing on children's songs" that makes singing children's songs a part of life to make a positive contribution to establishing desirable characters and attitudes as alternative plans under the circumstances. In this study, while children's songs has decreased in these days, the concept and the educational values for children's songs are examined and children's musical characteristics, developmental stages and educational psychology that provides basic elements to operate classes focusing on children's songs through singing and appreciation in educational courses for music are explored. Based on such theological backgrounds, this study analyzed the reasons that children do not prefer children's songs. Therefore, this study examined the plans to operate classes focusing on children's songs that can be recognized and accepted as "Children's cultural icons" that increase musical interests and include children's emotions as making children singing and appreciating pure and beautiful children's songs, not educational contents seen in musical courses that children should learn as learning tools. As concrete operational plans for "Classes focusing on children's songs", first of all, plans to select children's songs that children prefer were examined and this study suggested children's songs in music textbooks, music time and music time operating plans using a variety of programs with computers. For the plans to teach children's songs in music textbooks, children are allowed to listen to songs that they learn in music class while going to school and music scores of the songs they learn in music class and materials related to major rhythm and pictures are to be displayed. And teachers put stickers on children who can sing a song by heart, applying lists for singing songs by heart per month and call a child who memorizes most songs "Children's song expert" and allow him or her to let other students listen to children's songs from the Internet during lunch time. , , , and are suggested and "Children's song studio", "Naming songs", and "Challenge for 00 songs" are introduced as music programs using computers. In order to operate classes focusing on children's song, operation plans with regard to month, classroom activities, seasons, class schedules, subjects, and games are suggested. For concrete contents, morning self-study focusing on children's songs and operation plans for children's song programs with family, plans for establishing classroom atmosphere focusing on children's songs, and representative sites for children's song for lunch time are introduced. Furthermore, teachers are able to refer during lunch time, introducing the characteristics of the sites related to children's songs. Games using children's songs were introduced and they included naming children's songs after listening, relaying children's songs, shouting children's songs, and singing children's songs by heart while playing a bingo game. As a baby is exposed to a variety of music environment surrounded, especially, children's songs are the most favorable for a baby with familiar melodies and lyrics. However, the number of children who hesitate to sing children's songs after considering "Children's songs are not funny and dull due to the commercial purposes, a reckless rush of popular cultures, and the indifference of people as children who enjoy children's songs in their kindergartens grow older. When children's songs become shrinked, if teachers understand the true value of children's song and operate "Classes focusing on children's song" by applying the plans suggested in this study, they study believe that children are able to enjoy the beauty of children's songs as early memories that a baby sleeps while a mother sings a lullaby.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.