현대 사회를 살아가고 있는 우리는 급속한 정보화로 문화의 혼란과 가치관의 혼돈 속에 비인간화 된 현실 속에서 살아가고 있다. 최근에는 인터넷의 음란·폭력사이트의 무방비한 노출로 인해 초등학교 학생이나 청소년의 성 피해, 성폭력 및 성범죄 등이 사회문제화 되고 있다. 그 원인은 여러 가지가 있겠지만 가정이나 학교에서 지속적이고 체계화된 성교육이 실시되지 못하여 올바른 가치관과 성문화가 이루어지지 못한 결과로 사회적인 문제점을 가지고 있다고 본다. 본 연구는 학교홈페이지에 사이버 성교육방을 개설하고 이를 통해 지속적으로 성교육을 함으로써 초등학생들의 성윤리의식을 향상시키고자 하였다. 광역시 소재 초등학교 5·6학년 학생 남·여 각각 80명씩 160명을 대상으로 성의식 실태에 대한 영역을 구분하고 각 영역마다 3~4개의 문항을 설정하여 성교육을 실시한 실험군과 교육을 실시하지 않은 통제군을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 초등학생들의 성윤리의식 차이를 변인별로 분석함으로써 다변하는 인터넷 매체를 생활주변에서 쉽고 아무 거리낌 없이 사용하는 고학년 학생들의 성윤리의식 형성에 기여하고 올바른 성교육 기초 자료로 활용하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 학생들 스스로 성윤리의식에 대한 개념을 형성하도록 하며 사이버 성교육방의 자가진단학습을 통해 성윤리의식을 향상시키고 자신의 성에 대한 잘못된 인식을 반성하는 기회를 제공하는 것을 연구문제로 삼았다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 ...
현대 사회를 살아가고 있는 우리는 급속한 정보화로 문화의 혼란과 가치관의 혼돈 속에 비인간화 된 현실 속에서 살아가고 있다. 최근에는 인터넷의 음란·폭력사이트의 무방비한 노출로 인해 초등학교 학생이나 청소년의 성 피해, 성폭력 및 성범죄 등이 사회문제화 되고 있다. 그 원인은 여러 가지가 있겠지만 가정이나 학교에서 지속적이고 체계화된 성교육이 실시되지 못하여 올바른 가치관과 성문화가 이루어지지 못한 결과로 사회적인 문제점을 가지고 있다고 본다. 본 연구는 학교홈페이지에 사이버 성교육방을 개설하고 이를 통해 지속적으로 성교육을 함으로써 초등학생들의 성윤리의식을 향상시키고자 하였다. 광역시 소재 초등학교 5·6학년 학생 남·여 각각 80명씩 160명을 대상으로 성의식 실태에 대한 영역을 구분하고 각 영역마다 3~4개의 문항을 설정하여 성교육을 실시한 실험군과 교육을 실시하지 않은 통제군을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 초등학생들의 성윤리의식 차이를 변인별로 분석함으로써 다변하는 인터넷 매체를 생활주변에서 쉽고 아무 거리낌 없이 사용하는 고학년 학생들의 성윤리의식 형성에 기여하고 올바른 성교육 기초 자료로 활용하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 학생들 스스로 성윤리의식에 대한 개념을 형성하도록 하며 사이버 성교육방의 자가진단학습을 통해 성윤리의식을 향상시키고 자신의 성에 대한 잘못된 인식을 반성하는 기회를 제공하는 것을 연구문제로 삼았다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 방과후학교 컴퓨터 교육을 받고 있는 5·6학년 남·여 각 40명을 표집하여 실험집단과 통제집단으로 구성하였고 성교육 교재(교육인적자원부, 2001)를 학교 홈페이지에 사이버 성교육방을 만들어 활용하였다. 실험 대상자의 홈페이지 방문을 통제하면서 학습시킨 다음 향상된 성윤리의식 정도를 설문으로 응답하게 하였고 설문지를 통한 5·6학년학생의 남·여별로 성윤리 의식에 관련된 자료를 수집하여 비교 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 사이버 성교육초등학생들이 성교육에 전보다 많은 관심을 가진다. 둘째, 사이버 성교육활동은 성윤리의식에 대한 개념을 형성하도록 돕는다. 셋째, 사이버 성교육활동은 아동의 성윤리의식을 향상시킨다. 넷째, 사이버 성교육방의 자가진단학습은 아동 스스로 자신의 성에 대한 잘못된 인식을 반성하는 기회를 제공한다.
현대 사회를 살아가고 있는 우리는 급속한 정보화로 문화의 혼란과 가치관의 혼돈 속에 비인간화 된 현실 속에서 살아가고 있다. 최근에는 인터넷의 음란·폭력사이트의 무방비한 노출로 인해 초등학교 학생이나 청소년의 성 피해, 성폭력 및 성범죄 등이 사회문제화 되고 있다. 그 원인은 여러 가지가 있겠지만 가정이나 학교에서 지속적이고 체계화된 성교육이 실시되지 못하여 올바른 가치관과 성문화가 이루어지지 못한 결과로 사회적인 문제점을 가지고 있다고 본다. 본 연구는 학교홈페이지에 사이버 성교육방을 개설하고 이를 통해 지속적으로 성교육을 함으로써 초등학생들의 성윤리의식을 향상시키고자 하였다. 광역시 소재 초등학교 5·6학년 학생 남·여 각각 80명씩 160명을 대상으로 성의식 실태에 대한 영역을 구분하고 각 영역마다 3~4개의 문항을 설정하여 성교육을 실시한 실험군과 교육을 실시하지 않은 통제군을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 초등학생들의 성윤리의식 차이를 변인별로 분석함으로써 다변하는 인터넷 매체를 생활주변에서 쉽고 아무 거리낌 없이 사용하는 고학년 학생들의 성윤리의식 형성에 기여하고 올바른 성교육 기초 자료로 활용하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 학생들 스스로 성윤리의식에 대한 개념을 형성하도록 하며 사이버 성교육방의 자가진단학습을 통해 성윤리의식을 향상시키고 자신의 성에 대한 잘못된 인식을 반성하는 기회를 제공하는 것을 연구문제로 삼았다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 방과후학교 컴퓨터 교육을 받고 있는 5·6학년 남·여 각 40명을 표집하여 실험집단과 통제집단으로 구성하였고 성교육 교재(교육인적자원부, 2001)를 학교 홈페이지에 사이버 성교육방을 만들어 활용하였다. 실험 대상자의 홈페이지 방문을 통제하면서 학습시킨 다음 향상된 성윤리의식 정도를 설문으로 응답하게 하였고 설문지를 통한 5·6학년학생의 남·여별로 성윤리 의식에 관련된 자료를 수집하여 비교 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 사이버 성교육초등학생들이 성교육에 전보다 많은 관심을 가진다. 둘째, 사이버 성교육활동은 성윤리의식에 대한 개념을 형성하도록 돕는다. 셋째, 사이버 성교육활동은 아동의 성윤리의식을 향상시킨다. 넷째, 사이버 성교육방의 자가진단학습은 아동 스스로 자신의 성에 대한 잘못된 인식을 반성하는 기회를 제공한다.
In current society, we are living in brazier culture which is quick confusion and inhuman anger in chaos inside of sense of value result in information society. The elementary school student or teenagers are facing social problem anger, such as characteristic damage, sexual assault and the sexual cr...
In current society, we are living in brazier culture which is quick confusion and inhuman anger in chaos inside of sense of value result in information society. The elementary school student or teenagers are facing social problem anger, such as characteristic damage, sexual assault and the sexual crime, It is caused by to recently with defenseless one exposure of obscenity and violent of the Internet. Among the many reasons, It is the primary reason that continuous and the sex education at home or school is not executed properly. It has a social problem from a sense of value and sexual culture cannot accomplished. In this research, we open the cyber spatial sex education room in school home page and lead continuous sex education. We also try to improve the sexual ethics for elementary students. We divided the domain area with sexual knowledge among 5th and 6th grade students as much as 80 girls and 80 boys from Daegu city. We executed questionnaires based on 3~4 question items about under setting the experimental group which executes a sex education and the control group which does not execute the education. Base on the analyzing the differences for sexual ethics of elementary students, this research provide the sex education fundamental data and also contribute for forming of sexual ethical characteristic for the students who are using the internet with easy. To achieve the objectives, we asked the students form the concept of sexual ethics. It improve the frost of oneself own diagnosis studying of the cyber spatial sex education room and provides the chance to reflects the recognition which goes wrong the fact. We collected and composes each 40 students as sample data of the experimental group and the control group who are 5th and 6th grade girls and boys at school computer education after school. We made and used the cyber spatial sex education room in school home page using the sex education teaching material (Ministry of Educational Human Resource 2001). We asked the students to answer the questions about an improvement degree of sexual ethics after visiting the home page under control. We collected and analyzed the questionnaires for the 5th and 6th grade girls and boys. Our conclusion is as followings; First, the cyber spatial sex education elementary students are more interesting in sex education. Second, the cyber spatial sex education activity helps in order to form the concept for sexual ethics characteristic. Third, cyber spatial sex education activity improves the sexual ethical characteristic of the students. Fourth, we can give a good chance to reflect misconceptions about the sexual knowledge using own diagnosis studying of cyber spatial sex education room.
In current society, we are living in brazier culture which is quick confusion and inhuman anger in chaos inside of sense of value result in information society. The elementary school student or teenagers are facing social problem anger, such as characteristic damage, sexual assault and the sexual crime, It is caused by to recently with defenseless one exposure of obscenity and violent of the Internet. Among the many reasons, It is the primary reason that continuous and the sex education at home or school is not executed properly. It has a social problem from a sense of value and sexual culture cannot accomplished. In this research, we open the cyber spatial sex education room in school home page and lead continuous sex education. We also try to improve the sexual ethics for elementary students. We divided the domain area with sexual knowledge among 5th and 6th grade students as much as 80 girls and 80 boys from Daegu city. We executed questionnaires based on 3~4 question items about under setting the experimental group which executes a sex education and the control group which does not execute the education. Base on the analyzing the differences for sexual ethics of elementary students, this research provide the sex education fundamental data and also contribute for forming of sexual ethical characteristic for the students who are using the internet with easy. To achieve the objectives, we asked the students form the concept of sexual ethics. It improve the frost of oneself own diagnosis studying of the cyber spatial sex education room and provides the chance to reflects the recognition which goes wrong the fact. We collected and composes each 40 students as sample data of the experimental group and the control group who are 5th and 6th grade girls and boys at school computer education after school. We made and used the cyber spatial sex education room in school home page using the sex education teaching material (Ministry of Educational Human Resource 2001). We asked the students to answer the questions about an improvement degree of sexual ethics after visiting the home page under control. We collected and analyzed the questionnaires for the 5th and 6th grade girls and boys. Our conclusion is as followings; First, the cyber spatial sex education elementary students are more interesting in sex education. Second, the cyber spatial sex education activity helps in order to form the concept for sexual ethics characteristic. Third, cyber spatial sex education activity improves the sexual ethical characteristic of the students. Fourth, we can give a good chance to reflect misconceptions about the sexual knowledge using own diagnosis studying of cyber spatial sex education room.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.