골프기술인지와 클럽피팅인식이 클럽피팅 소비행동에 미치는 영향 Influences of Technical Recognition for Golf and the Club Fitting Recognition placed on the Consumption Activities of Club Fittings원문보기
본 연구의 목적은 국내골프클럽산업의 성장과 함께 골프클럽피팅산업의 발전을 도모하는데 있으며 골프인지와 골프욕구가 골프클럽피팅 소비행동에 어떠한 요인을 미치는지를 분석함으로써 골프클럽피팅업체 실무자에게 판매 촉진과 실무적인 기초 자료를 제시하는데 있다.
본 연구에서는 클럽피팅소비행동에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 측정도구로 설문지를 사용하였고, 설문지는 자기평가기입법을 통해 얻을 수 있는 유형들로 구성하였다. 본연구의 대상은 경기, 천안지역 골프연습장 이용자와, 피팅업체 방문자, 직업골퍼를 모집단으로 설정하였고, 350부의 설문지를 배포했으며 이중 288부의 자료가 실제분석에 사용되었다.
본 연구의 자료처리는 Window용 ...
본 연구의 목적은 국내골프클럽산업의 성장과 함께 골프클럽피팅산업의 발전을 도모하는데 있으며 골프인지와 골프욕구가 골프클럽피팅 소비행동에 어떠한 요인을 미치는지를 분석함으로써 골프클럽피팅업체 실무자에게 판매 촉진과 실무적인 기초 자료를 제시하는데 있다.
본 연구에서는 클럽피팅소비행동에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 측정도구로 설문지를 사용하였고, 설문지는 자기평가기입법을 통해 얻을 수 있는 유형들로 구성하였다. 본연구의 대상은 경기, 천안지역 골프연습장 이용자와, 피팅업체 방문자, 직업골퍼를 모집단으로 설정하였고, 350부의 설문지를 배포했으며 이중 288부의 자료가 실제분석에 사용되었다.
본 연구의 자료처리는 Window용 SPSS 17.0 version을 이용하였다. 먼저 독립변인 문항들을 요인화하기 위하여 탐색적 요인 분석을 실시하였으며, 각 요인 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 분석을 실시하였다. 또한 연구 대상자들의 인구통계학적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였다. 다음으로 인구통계학적인 특성에 따른 클럽피팅 소비행동의 차이를 조사하기 위하여 t-test와 일원 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 골프기술인지와 클럽피팅인식이 클럽피팅소비행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 상관관계를 확인한 후, 상관관계가 있는 변인들을 대상으로 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서는 모든 통계치의 유의수준을 .05로 설정하였다.
연구를 통하여 다음과 같은 결론을 알아냈다.
첫째, 인구통계학적특성에 따라서 클럽피팅소비행동에는 유의한 차이가 있었다. 성별에 따라서는 클럽피팅업체 추천의사에서 여성보다 남성의 평규값이 높게 나왔으며 연령에 따라서는 피팅업체 방문빈도에서 50대 이상보다 10대에서 40대사이의 골퍼들이 높은 값을 나타냈다. 직업유형에 따라서는 직업골퍼, 학생이 타직업에 비해서 피팅관심도, 피팅업체 방문빈도, 소비비용, 피팅업체 재방문의사, 추천의사에서 높은 값을 나타냈다. 구력에 따라서는 3년 이하의 구력을 가지고 있는 골퍼보다 3년 이상의 구력이 있는 골퍼들의 평균이 소비행동의 모든 요인에서 높게 나타났다. 핸디캡에 따라서는 80타 이하의 상급자(lowhandicapper)집단의 평균값이 81~90타, 91타이상의 집단보다 높게 나타났다. 하지만 교육수준에 따른 클럽피팅소비행동에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 독립변인인 골프기술인지와 클럽피팅인식은 클럽피팅 소비행동에 영향을 미쳤다. 골프기술인지의 하위요인인 골프기술욕구는 피팅관심도, 피팅업체 방문빈도, 소비비용, 피팅업체 재방문의사, 추천의사에 영향을 미쳤으며 아이언 기술만족도은 소비비용에 영향을 미쳤다. 하지만 티샷 기술만족도는 클럽피팅소비행동에 영향을 미치지 않았다. 클럽피팅인식의 하위요인인 클럽피팅을 통한 티샷기술향상기대 정도는 피팅관심도, 피팅업체 방문빈도, 소비비용, 피팅업체 재방문의사, 추천의사에 영향을 미쳤고 클럽성능인식 또한 클럽피팅업체 재방문의사와 추천의사에 영향을 미쳤다.
본 연구의 목적은 국내골프클럽산업의 성장과 함께 골프클럽피팅산업의 발전을 도모하는데 있으며 골프인지와 골프욕구가 골프클럽피팅 소비행동에 어떠한 요인을 미치는지를 분석함으로써 골프클럽피팅업체 실무자에게 판매 촉진과 실무적인 기초 자료를 제시하는데 있다.
본 연구에서는 클럽피팅소비행동에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 측정도구로 설문지를 사용하였고, 설문지는 자기평가기입법을 통해 얻을 수 있는 유형들로 구성하였다. 본연구의 대상은 경기, 천안지역 골프연습장 이용자와, 피팅업체 방문자, 직업골퍼를 모집단으로 설정하였고, 350부의 설문지를 배포했으며 이중 288부의 자료가 실제분석에 사용되었다.
본 연구의 자료처리는 Window용 SPSS 17.0 version을 이용하였다. 먼저 독립변인 문항들을 요인화하기 위하여 탐색적 요인 분석을 실시하였으며, 각 요인 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 분석을 실시하였다. 또한 연구 대상자들의 인구통계학적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였다. 다음으로 인구통계학적인 특성에 따른 클럽피팅 소비행동의 차이를 조사하기 위하여 t-test와 일원 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 골프기술인지와 클럽피팅인식이 클럽피팅소비행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 상관관계를 확인한 후, 상관관계가 있는 변인들을 대상으로 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서는 모든 통계치의 유의수준을 .05로 설정하였다.
연구를 통하여 다음과 같은 결론을 알아냈다.
첫째, 인구통계학적특성에 따라서 클럽피팅소비행동에는 유의한 차이가 있었다. 성별에 따라서는 클럽피팅업체 추천의사에서 여성보다 남성의 평규값이 높게 나왔으며 연령에 따라서는 피팅업체 방문빈도에서 50대 이상보다 10대에서 40대사이의 골퍼들이 높은 값을 나타냈다. 직업유형에 따라서는 직업골퍼, 학생이 타직업에 비해서 피팅관심도, 피팅업체 방문빈도, 소비비용, 피팅업체 재방문의사, 추천의사에서 높은 값을 나타냈다. 구력에 따라서는 3년 이하의 구력을 가지고 있는 골퍼보다 3년 이상의 구력이 있는 골퍼들의 평균이 소비행동의 모든 요인에서 높게 나타났다. 핸디캡에 따라서는 80타 이하의 상급자(lowhandicapper)집단의 평균값이 81~90타, 91타이상의 집단보다 높게 나타났다. 하지만 교육수준에 따른 클럽피팅소비행동에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 독립변인인 골프기술인지와 클럽피팅인식은 클럽피팅 소비행동에 영향을 미쳤다. 골프기술인지의 하위요인인 골프기술욕구는 피팅관심도, 피팅업체 방문빈도, 소비비용, 피팅업체 재방문의사, 추천의사에 영향을 미쳤으며 아이언 기술만족도은 소비비용에 영향을 미쳤다. 하지만 티샷 기술만족도는 클럽피팅소비행동에 영향을 미치지 않았다. 클럽피팅인식의 하위요인인 클럽피팅을 통한 티샷기술향상기대 정도는 피팅관심도, 피팅업체 방문빈도, 소비비용, 피팅업체 재방문의사, 추천의사에 영향을 미쳤고 클럽성능인식 또한 클럽피팅업체 재방문의사와 추천의사에 영향을 미쳤다.
The purpose of the present study is placed on promoting the growth of domestic golf club industry along with the developments of the golf club fitting industry.
Within the present study, the questionnaire survey was used as the measurement tool for finding out the influential factors for the consump...
The purpose of the present study is placed on promoting the growth of domestic golf club industry along with the developments of the golf club fitting industry.
Within the present study, the questionnaire survey was used as the measurement tool for finding out the influential factors for the consumption activities of club fitting and the survey was structured with the forms to gain the answers by the self-evaluation method. Moreover, the users of driving ranges in the Gyeonggi and Cheonan regions, visitors to the fitting companies and the professional golfers were settled as the subjects of the present study to distribute the total of 350 surveys and amongst the 350 surveys, 288 were used in the actual analysis.
The data processing of the study was accomplished using the SPSS 17.0 v. for Windows. First, the exploratory factor analysis was executed for factoring the individual items and for the purpose of verifying the reliability amongst each factors, the reliability analysis was executed. Furthermore, the frequency analysis was executed to find out the demographical qualities of the surveyed subjects. Next, the t-test and the one-way ANOVA were executed for investigating the differences of consumption activities for club fitting according to the demographical qualities. To find out the influences of the technical recognition for golf and the club fitting recognition placed on the consumption activities of club fitting, the correlation was confirmed and the regression analysis was executed subjected towards the variables with correlations. Moreover, the significance level of all statistics in the study was settled as .05.
The following conclusions were found through the study.
First, there existed significant differences within the consumption activities of club fittings according to the demographical qualities. Within the factor of recommendation for club fitting companies, the average value of males appeared greater than females and for the frquency of visitations to the fitting companies, the golfers in age groups between teens and 40s appeared with the higher value in comparison to those over the age of 50. In accordance with the type of profession, the professional golfers and students displayed higher values in the degree of interests for fitting, visitations to the fitting companies, consumed amount, intentions for revisiting the fitting companies and the intentions for making purchases. As for the experiences, the average of the golfers with over 3 years of experiences displayed higher within all activities of consumer activities in comparison to those with experiences under 3 years. In accordance with the handicap of the golfer, the average value of the low handicapper groups of under 80 strokes appeared to be higher than the groups of 81~90 strokes and groups over 91 strokes. However, the consumption activities for club fittings according to the level of education did not exhibit any significant differences.
Second, the independent variables of the technical recognition for golf and the club fitting recognitions held influences on the consumption activities of club fittings. For the technical recognition of golf, the low factors of technical desires for golf influenced on the degree of interest, frequency of visitations to fitting companies, consumed expenses, intentions for revisiting the fitting companies and the intentions for recommendation and the technical satisfaction for irons had influenced the consumed expenses. Nevertheless, the technical satisfactions for tee shots did not hold influences on the consumption activities of club fittings. The degree of anticipated technical improvements for tee-shot techniques through the low factors of club fitting influenced on the degree of interests, frequency of visitations to the fitting companies, consumed amounts, revisiting the fitting companies and their intentions for purchases and the functional recognition of clubs also displayed influences on the intentions for revisiting the club fitting companies and their intentions for making purchases.
The purpose of the present study is placed on promoting the growth of domestic golf club industry along with the developments of the golf club fitting industry.
Within the present study, the questionnaire survey was used as the measurement tool for finding out the influential factors for the consumption activities of club fitting and the survey was structured with the forms to gain the answers by the self-evaluation method. Moreover, the users of driving ranges in the Gyeonggi and Cheonan regions, visitors to the fitting companies and the professional golfers were settled as the subjects of the present study to distribute the total of 350 surveys and amongst the 350 surveys, 288 were used in the actual analysis.
The data processing of the study was accomplished using the SPSS 17.0 v. for Windows. First, the exploratory factor analysis was executed for factoring the individual items and for the purpose of verifying the reliability amongst each factors, the reliability analysis was executed. Furthermore, the frequency analysis was executed to find out the demographical qualities of the surveyed subjects. Next, the t-test and the one-way ANOVA were executed for investigating the differences of consumption activities for club fitting according to the demographical qualities. To find out the influences of the technical recognition for golf and the club fitting recognition placed on the consumption activities of club fitting, the correlation was confirmed and the regression analysis was executed subjected towards the variables with correlations. Moreover, the significance level of all statistics in the study was settled as .05.
The following conclusions were found through the study.
First, there existed significant differences within the consumption activities of club fittings according to the demographical qualities. Within the factor of recommendation for club fitting companies, the average value of males appeared greater than females and for the frquency of visitations to the fitting companies, the golfers in age groups between teens and 40s appeared with the higher value in comparison to those over the age of 50. In accordance with the type of profession, the professional golfers and students displayed higher values in the degree of interests for fitting, visitations to the fitting companies, consumed amount, intentions for revisiting the fitting companies and the intentions for making purchases. As for the experiences, the average of the golfers with over 3 years of experiences displayed higher within all activities of consumer activities in comparison to those with experiences under 3 years. In accordance with the handicap of the golfer, the average value of the low handicapper groups of under 80 strokes appeared to be higher than the groups of 81~90 strokes and groups over 91 strokes. However, the consumption activities for club fittings according to the level of education did not exhibit any significant differences.
Second, the independent variables of the technical recognition for golf and the club fitting recognitions held influences on the consumption activities of club fittings. For the technical recognition of golf, the low factors of technical desires for golf influenced on the degree of interest, frequency of visitations to fitting companies, consumed expenses, intentions for revisiting the fitting companies and the intentions for recommendation and the technical satisfaction for irons had influenced the consumed expenses. Nevertheless, the technical satisfactions for tee shots did not hold influences on the consumption activities of club fittings. The degree of anticipated technical improvements for tee-shot techniques through the low factors of club fitting influenced on the degree of interests, frequency of visitations to the fitting companies, consumed amounts, revisiting the fitting companies and their intentions for purchases and the functional recognition of clubs also displayed influences on the intentions for revisiting the club fitting companies and their intentions for making purchases.
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