<국문초록> 본 연구는 음악교육에 있어 유아기의 성장 발달에 맞는 리듬 교육의 중요성에 중점을 두고 리듬교육의 효과적인 방법으로서 달크로즈(Dalcroze) 교수법인 유리드믹스(Eurhythmics), 솔페이지(Solfege), 즉흥연주(Impovisation)에 대해 알아보았다. 이 교수법을 통해 유아들은 정확한 박을 익히고 박자감각이 길러지며, 다양한 신체표현을 유도하여 유아가 스스로 다이나믹스러운 연주를 할 수 있다. 또 악센트를 이해하고...
<국문초록> 본 연구는 음악교육에 있어 유아기의 성장 발달에 맞는 리듬 교육의 중요성에 중점을 두고 리듬교육의 효과적인 방법으로서 달크로즈(Dalcroze) 교수법인 유리드믹스(Eurhythmics), 솔페이지(Solfege), 즉흥연주(Impovisation)에 대해 알아보았다. 이 교수법을 통해 유아들은 정확한 박을 익히고 박자감각이 길러지며, 다양한 신체표현을 유도하여 유아가 스스로 다이나믹스러운 연주를 할 수 있다. 또 악센트를 이해하고 균형감각과 무게감을 표현할 수 있고, 음표와 쉼표의 길이정도를 자연스럽게 알 수 있다. 또한 규칙적인 템포와 변화하는 템포를 알고 신체 표현활동을 하여 창조적이고 자신감 있는 자기 표현력의 신장이 기대된다. 마지막으로 음악을 듣고 느끼며 표현해 봄으로써 프레이즈의 개념을 자연스럽게 몸으로 익히게 된다. 달크로즈는 음악의 가장 기초적이고 가장 근본적인 요소를 리듬교육이라 하였다. 리듬은 음악뿐 아니라 모든 예술의 기초이며 원동력이라 하고 리듬교육의 중요성을 강조하였다. 이에 본 연구자는 달크로즈의 교수법 중에서 유리드믹스를 활용하여 34가지 리듬요소 중에서 박, 다이나믹, 악센트, 음표와 쉼표, 템포, 프레이즈의 5가지로 선정하여 리듬을 보다 쉽고 흥미롭게 익히며 리듬감을 신장시키기 위하여 리듬지도 방법을 제시하였다. 나아가 다양하고 체계적인 리듬지도 방법을 달크로즈 전문 강사가 아니더라도 실제 교육 현장에서 적용 가능하도록 지도방법을 모색하였다. 그리고 유리드믹스 교육법이 유아들의 리듬감에 얼마나 도움을 주는지 알아보기 위해 실제로 현장에서 교육하고 있는 전문 강사들에게 설문조사를 하였다. 교육 받은 후에 유아들은 박자 감각이 정확해지는 것을 볼 수 있고 특히, 3~4세 유아들은 어려운 용어를 알 수는 없으나 구분하여 신체로 표현할 수 있고 5~6세 유아들은 용어까지도 알고 이해한다는 것을 알 수 있었다. 따라서 달크로즈 유리드믹스는 유아의 리듬감 향상과 발달에 효과적인 교수방법으로 본 연구를 통해 유아기 리듬감 향상을 위한 하나의 수단으로서 널리 활용되어 실제 학습에 도움이 되기를 기대해본다.
<국문초록> 본 연구는 음악교육에 있어 유아기의 성장 발달에 맞는 리듬 교육의 중요성에 중점을 두고 리듬교육의 효과적인 방법으로서 달크로즈(Dalcroze) 교수법인 유리드믹스(Eurhythmics), 솔페이지(Solfege), 즉흥연주(Impovisation)에 대해 알아보았다. 이 교수법을 통해 유아들은 정확한 박을 익히고 박자감각이 길러지며, 다양한 신체표현을 유도하여 유아가 스스로 다이나믹스러운 연주를 할 수 있다. 또 악센트를 이해하고 균형감각과 무게감을 표현할 수 있고, 음표와 쉼표의 길이정도를 자연스럽게 알 수 있다. 또한 규칙적인 템포와 변화하는 템포를 알고 신체 표현활동을 하여 창조적이고 자신감 있는 자기 표현력의 신장이 기대된다. 마지막으로 음악을 듣고 느끼며 표현해 봄으로써 프레이즈의 개념을 자연스럽게 몸으로 익히게 된다. 달크로즈는 음악의 가장 기초적이고 가장 근본적인 요소를 리듬교육이라 하였다. 리듬은 음악뿐 아니라 모든 예술의 기초이며 원동력이라 하고 리듬교육의 중요성을 강조하였다. 이에 본 연구자는 달크로즈의 교수법 중에서 유리드믹스를 활용하여 34가지 리듬요소 중에서 박, 다이나믹, 악센트, 음표와 쉼표, 템포, 프레이즈의 5가지로 선정하여 리듬을 보다 쉽고 흥미롭게 익히며 리듬감을 신장시키기 위하여 리듬지도 방법을 제시하였다. 나아가 다양하고 체계적인 리듬지도 방법을 달크로즈 전문 강사가 아니더라도 실제 교육 현장에서 적용 가능하도록 지도방법을 모색하였다. 그리고 유리드믹스 교육법이 유아들의 리듬감에 얼마나 도움을 주는지 알아보기 위해 실제로 현장에서 교육하고 있는 전문 강사들에게 설문조사를 하였다. 교육 받은 후에 유아들은 박자 감각이 정확해지는 것을 볼 수 있고 특히, 3~4세 유아들은 어려운 용어를 알 수는 없으나 구분하여 신체로 표현할 수 있고 5~6세 유아들은 용어까지도 알고 이해한다는 것을 알 수 있었다. 따라서 달크로즈 유리드믹스는 유아의 리듬감 향상과 발달에 효과적인 교수방법으로 본 연구를 통해 유아기 리듬감 향상을 위한 하나의 수단으로서 널리 활용되어 실제 학습에 도움이 되기를 기대해본다.
This study examined Dalcroze's method of teaching -Eurhythmics, Solfege, and Impovisation - as an efficient teaching method, focusing on the importance of training of rhythm that fits growth and development of babyhood. This method can make an infant improve a sense of rhythm and variety expression...
This study examined Dalcroze's method of teaching -Eurhythmics, Solfege, and Impovisation - as an efficient teaching method, focusing on the importance of training of rhythm that fits growth and development of babyhood. This method can make an infant improve a sense of rhythm and variety expressions of the body and lead to play dynamically. Also, It can make an infant understand an accent, express the balance and sense of weight, and come to know the length of a note and a rest. In addition, The method is expected to improve creative and confident power of expressions by telling between the regular tempo and changing tempo, and using body expressions. Dalcroze suggested that training of rhythm was the most basic and fundamental factor of music. Also he emphasized that rhythm was the foundation and motivation in all arts as well as in music. This study suggests a method of rhythm training, taking Eurhythmics from Dalcroze's method of teaching and picking five phrases - 'clapper', 'dynamic', 'accent', 'note and rest', 'tempo' - of 34 rhythm elements in order to make rhythm easier and more exciting and to increase rhythm. Furthermore, this study deals with the variety and organized teaching method so that anyone can apply the method to the practical education. I surveyed professionals in the education field who were teaching with the eurhythmics method so that I could discern its effect on the development of rhythmic understanding in babyhood. My survey showed that after exposure to the eurhythmics method, babyhood were able to better develop a correct sense of rhythm. This was especially evident in babyhood aged 3 to 4, who did not understand the terms involved, yet were still able to express themselves rhythmically. babyhood aged 5 to 6 could understand the terms as well as express themselves with their body. Therefore, I respect that this study help Dalcroze's Eurhythmics to be used widely as an efficient method for improving and developing rhythm and to be useful in practical education.
This study examined Dalcroze's method of teaching -Eurhythmics, Solfege, and Impovisation - as an efficient teaching method, focusing on the importance of training of rhythm that fits growth and development of babyhood. This method can make an infant improve a sense of rhythm and variety expressions of the body and lead to play dynamically. Also, It can make an infant understand an accent, express the balance and sense of weight, and come to know the length of a note and a rest. In addition, The method is expected to improve creative and confident power of expressions by telling between the regular tempo and changing tempo, and using body expressions. Dalcroze suggested that training of rhythm was the most basic and fundamental factor of music. Also he emphasized that rhythm was the foundation and motivation in all arts as well as in music. This study suggests a method of rhythm training, taking Eurhythmics from Dalcroze's method of teaching and picking five phrases - 'clapper', 'dynamic', 'accent', 'note and rest', 'tempo' - of 34 rhythm elements in order to make rhythm easier and more exciting and to increase rhythm. Furthermore, this study deals with the variety and organized teaching method so that anyone can apply the method to the practical education. I surveyed professionals in the education field who were teaching with the eurhythmics method so that I could discern its effect on the development of rhythmic understanding in babyhood. My survey showed that after exposure to the eurhythmics method, babyhood were able to better develop a correct sense of rhythm. This was especially evident in babyhood aged 3 to 4, who did not understand the terms involved, yet were still able to express themselves rhythmically. babyhood aged 5 to 6 could understand the terms as well as express themselves with their body. Therefore, I respect that this study help Dalcroze's Eurhythmics to be used widely as an efficient method for improving and developing rhythm and to be useful in practical education.
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