19세기 오페라의 중심이 되었던 이탈리아 오페라의 대표 작곡가였던 쥬세뻬 베르디(Giuseppe Verdi 1813-1901)는 <리골레토(Rigoletto)>, <라 트라비아타(La Traviata)>, <일 트로바토레(Il Trovatore)>, <아이다(Aida)>등 수많은 명작들을 남겼다. 이중 <라 트라비아타(La Traviata)>는 베르디의 28편의 오페라 가운데 18번째 작품으로 이 오페라는 시회적 신분 때문에 억눌려온 인간을 주인공으로 삼은 비극으로, 원작은 뒤마 피스(Dumas Fils, 1824-1895)가 2...
19세기 오페라의 중심이 되었던 이탈리아 오페라의 대표 작곡가였던 쥬세뻬 베르디(Giuseppe Verdi 1813-1901)는 <리골레토(Rigoletto)>, <라 트라비아타(La Traviata)>, <일 트로바토레(Il Trovatore)>, <아이다(Aida)>등 수많은 명작들을 남겼다. 이중 <라 트라비아타(La Traviata)>는 베르디의 28편의 오페라 가운데 18번째 작품으로 이 오페라는 시회적 신분 때문에 억눌려온 인간을 주인공으로 삼은 비극으로, 원작은 뒤마 피스(Dumas Fils, 1824-1895)가 24세 때 쓴 소설, <동백아가씨> (La Damas aux Camelias)이다. 한 화류계 여인과 평범한 청년 시인의 신분을 뛰어넘는 사랑이라는 다소 진부한 것 같은 이야기이지만 그 안에는 당시 사회의 현실적인 문제들을 담고 있다. 순수한 사랑이라는 감정으로 해결되지 않는 사회의 비판적 시선과 위선적 행동은 결국 주인공 여인을 죽음으로 내몰게 된다. 낭만적인 사랑이야기를 보다 현실적이고 진솔하게 표현하였기에 더욱 감동적이다. 본 논문은 이 오페라의 여주인공인 비올렛타를 사랑하는 남주인공인 알프레도의 아리아[De’miei bollenti spiriti]를 연구 분석한 것이다. 이 아리아에서는 알프레도의 단순 하면서도 순수한 성격을 잘 표현하고 있으며, 또한 대조적으로 시인이라는 직업답게 몽상가적인 그의 성격을 음정의 변화를 통해 잘 표현해 주고 있다. 4분의 4박자로 시작 -> 4분의 3박자로 바뀌면서 사랑하는 여인에 대한 연민과, 단순함을 나타내고 있고, 레치타티보와 아리아를 같이 사용하여 보다 더 사실적인 묘사로 사랑하는 마음과, 그의 급격한 감정의 변화를 충분히 보여주고 있다. 또한 레치타티보 부분에서 빠르기가 Allegro vivace -> Andante -> Adagio -> Andante로 바뀌면서, 알프레도의 수 없는 감정의 변화와 순수하면서도 열정적인 사랑을 잘 보여주고 있다. 그리고 가사의 극적인 효과를 위해서 임시표, 당김음, 스타카토, 등을 사용하였다. 아리아 부분에서는 한층 더 고조된 감정을 전하기 위해 반음계적 임시표를 많이 사용하여, 미세한 감정의 변화까지도 섬세하게 표현해주고 있다. 이러한 모든 요소들을 잘 이해하고, 실제 연주에 있어 표현 할 수 있는 밑거름이 되기를 바란다.
19세기 오페라의 중심이 되었던 이탈리아 오페라의 대표 작곡가였던 쥬세뻬 베르디(Giuseppe Verdi 1813-1901)는 <리골레토(Rigoletto)>, <라 트라비아타(La Traviata)>, <일 트로바토레(Il Trovatore)>, <아이다(Aida)>등 수많은 명작들을 남겼다. 이중 <라 트라비아타(La Traviata)>는 베르디의 28편의 오페라 가운데 18번째 작품으로 이 오페라는 시회적 신분 때문에 억눌려온 인간을 주인공으로 삼은 비극으로, 원작은 뒤마 피스(Dumas Fils, 1824-1895)가 24세 때 쓴 소설, <동백아가씨> (La Damas aux Camelias)이다. 한 화류계 여인과 평범한 청년 시인의 신분을 뛰어넘는 사랑이라는 다소 진부한 것 같은 이야기이지만 그 안에는 당시 사회의 현실적인 문제들을 담고 있다. 순수한 사랑이라는 감정으로 해결되지 않는 사회의 비판적 시선과 위선적 행동은 결국 주인공 여인을 죽음으로 내몰게 된다. 낭만적인 사랑이야기를 보다 현실적이고 진솔하게 표현하였기에 더욱 감동적이다. 본 논문은 이 오페라의 여주인공인 비올렛타를 사랑하는 남주인공인 알프레도의 아리아[De’miei bollenti spiriti]를 연구 분석한 것이다. 이 아리아에서는 알프레도의 단순 하면서도 순수한 성격을 잘 표현하고 있으며, 또한 대조적으로 시인이라는 직업답게 몽상가적인 그의 성격을 음정의 변화를 통해 잘 표현해 주고 있다. 4분의 4박자로 시작 -> 4분의 3박자로 바뀌면서 사랑하는 여인에 대한 연민과, 단순함을 나타내고 있고, 레치타티보와 아리아를 같이 사용하여 보다 더 사실적인 묘사로 사랑하는 마음과, 그의 급격한 감정의 변화를 충분히 보여주고 있다. 또한 레치타티보 부분에서 빠르기가 Allegro vivace -> Andante -> Adagio -> Andante로 바뀌면서, 알프레도의 수 없는 감정의 변화와 순수하면서도 열정적인 사랑을 잘 보여주고 있다. 그리고 가사의 극적인 효과를 위해서 임시표, 당김음, 스타카토, 등을 사용하였다. 아리아 부분에서는 한층 더 고조된 감정을 전하기 위해 반음계적 임시표를 많이 사용하여, 미세한 감정의 변화까지도 섬세하게 표현해주고 있다. 이러한 모든 요소들을 잘 이해하고, 실제 연주에 있어 표현 할 수 있는 밑거름이 되기를 바란다.
The representative opera composer, Giuseppe Verdi(1813-1901) of Italy where was the center of 19th century opera, produced a number of masterpieces such as , , , etc, Among them, , the 18th work from Verdi's 28 opera works is the tragedy where the person who lived under repression due to social sta...
The representative opera composer, Giuseppe Verdi(1813-1901) of Italy where was the center of 19th century opera, produced a number of masterpieces such as , , , etc, Among them, , the 18th work from Verdi's 28 opera works is the tragedy where the person who lived under repression due to social status is the heroine. The original work is the novel, La Damas aux Can1Clias which Dumas Fils(1824-1895) wrote in his 24 years old. The theme of the work is love beyond the social status between a woman in red-light district and an ordinary young poet. Though the story seems to be somewhat old fashioned, it reflects the practical problems in the society at that time. The heroine was eventually driven to death due to the critical views and hypocritical actions from the society which the feeling of pure love could not work to solve. It is highly impressive, because the expression is very practical and frank, though the story is romantic one. This research studied and analyzed the aria [De’miei bollenti spiriti] of Alfredo, the hero who loves Violetta, the heroine of the opera. The aria expresses the simple and pure character of Alfredo well. By contrast, it also successfully expresses his character of dreamer matching with the job of poet through the change of musical interval. Starting quadruple time and changing to three quarter time, the aria shows the compassion for the sweetheart and the simplicity of Alfredo who indulges in comfort and happiness, while he does not recognize the reality. Using recitative and aria together, the loving mind resulted by very real description and his sudden changes of emotion is fully shown. And in the recitative part, as the tempo changes from Allegro vivace -> Andante -> Adagio to Andante, many changes of Alfredo’s emotion and pure, passionate love is shown. For the dramatic effect of libretto, accidental, syncopated rhythms, staccato etc. were used. In the aria part, chromatical accidental was frequently used to convey highly elevated emotion and even the changes of detailed emotion was expressed. I want this research can be the basis to help expression in the actual perfomance through understanding of all these factors.
The representative opera composer, Giuseppe Verdi(1813-1901) of Italy where was the center of 19th century opera, produced a number of masterpieces such as , , , etc, Among them, , the 18th work from Verdi's 28 opera works is the tragedy where the person who lived under repression due to social status is the heroine. The original work is the novel, La Damas aux Can1Clias which Dumas Fils(1824-1895) wrote in his 24 years old. The theme of the work is love beyond the social status between a woman in red-light district and an ordinary young poet. Though the story seems to be somewhat old fashioned, it reflects the practical problems in the society at that time. The heroine was eventually driven to death due to the critical views and hypocritical actions from the society which the feeling of pure love could not work to solve. It is highly impressive, because the expression is very practical and frank, though the story is romantic one. This research studied and analyzed the aria [De’miei bollenti spiriti] of Alfredo, the hero who loves Violetta, the heroine of the opera. The aria expresses the simple and pure character of Alfredo well. By contrast, it also successfully expresses his character of dreamer matching with the job of poet through the change of musical interval. Starting quadruple time and changing to three quarter time, the aria shows the compassion for the sweetheart and the simplicity of Alfredo who indulges in comfort and happiness, while he does not recognize the reality. Using recitative and aria together, the loving mind resulted by very real description and his sudden changes of emotion is fully shown. And in the recitative part, as the tempo changes from Allegro vivace -> Andante -> Adagio to Andante, many changes of Alfredo’s emotion and pure, passionate love is shown. For the dramatic effect of libretto, accidental, syncopated rhythms, staccato etc. were used. In the aria part, chromatical accidental was frequently used to convey highly elevated emotion and even the changes of detailed emotion was expressed. I want this research can be the basis to help expression in the actual perfomance through understanding of all these factors.
주제어
#베르디 오페라 라 트라비아타 테너 아리아 De' miei bollenti spiriti
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.