끊임없이 변화 발전하는 정보화시대 21세기, 광고시장이 수요와 방법적 측면에서 상당부분 디지털화 되는 가운데 인쇄홍보물은 고유한 특성을 살리면서도 소비자와의 직접적 커뮤니케이션 관계를 유지하며 그 영역을 확고히 하고 있다.
인쇄홍보물은 다양한 커뮤니케이션을 통한 크리에이티브 콘셉트를 광고주의 판매 메시지로 변형하여 구체화시키는 작업이다. 여기에는 홍보계획 및 인쇄물의 기술적 특성, 정해진 예산범위, 제작물에 대한 광고주와 대행사의 요구사항 그...
끊임없이 변화 발전하는 정보화시대 21세기, 광고시장이 수요와 방법적 측면에서 상당부분 디지털화 되는 가운데 인쇄홍보물은 고유한 특성을 살리면서도 소비자와의 직접적 커뮤니케이션 관계를 유지하며 그 영역을 확고히 하고 있다.
인쇄홍보물은 다양한 커뮤니케이션을 통한 크리에이티브 콘셉트를 광고주의 판매 메시지로 변형하여 구체화시키는 작업이다. 여기에는 홍보계획 및 인쇄물의 기술적 특성, 정해진 예산범위, 제작물에 대한 광고주와 대행사의 요구사항 그리고 마지막으로 인쇄물의 제작, 집행에 주어질 수 있는 시간 등의 여러 요소들이 고려되어야 한다.
이런 의미에서, 본 연구에서는 인쇄홍보물의 의뢰단계에서 배포까지의 제작과정에서 발생하는 복잡하고 제한적인 상관관계의 요소들이, 광고주와 디자이너 또는 소비자 상호간에 어떻게 요구되고 소구되는지 실제 결과물을 통해 살펴보고 이를 통해 상품 홍보에 적합한 디자인과 제작과정을 연구하여 보다 효과적이고 실질적인 방법을 제시하고자 한다.
광고목적에 따라 전시홍보, 상품판매, 행사홍보 등으로 크게 분류하여 현실적인 토대 위에서 개선책을 제안하고 인쇄홍보물의 활성화를 추구해 나갈 수 있는 발상의 전환이 필요함을 인식시키고자 한다.
끊임없이 변화 발전하는 정보화시대 21세기, 광고시장이 수요와 방법적 측면에서 상당부분 디지털화 되는 가운데 인쇄홍보물은 고유한 특성을 살리면서도 소비자와의 직접적 커뮤니케이션 관계를 유지하며 그 영역을 확고히 하고 있다.
인쇄홍보물은 다양한 커뮤니케이션을 통한 크리에이티브 콘셉트를 광고주의 판매 메시지로 변형하여 구체화시키는 작업이다. 여기에는 홍보계획 및 인쇄물의 기술적 특성, 정해진 예산범위, 제작물에 대한 광고주와 대행사의 요구사항 그리고 마지막으로 인쇄물의 제작, 집행에 주어질 수 있는 시간 등의 여러 요소들이 고려되어야 한다.
이런 의미에서, 본 연구에서는 인쇄홍보물의 의뢰단계에서 배포까지의 제작과정에서 발생하는 복잡하고 제한적인 상관관계의 요소들이, 광고주와 디자이너 또는 소비자 상호간에 어떻게 요구되고 소구되는지 실제 결과물을 통해 살펴보고 이를 통해 상품 홍보에 적합한 디자인과 제작과정을 연구하여 보다 효과적이고 실질적인 방법을 제시하고자 한다.
광고목적에 따라 전시홍보, 상품판매, 행사홍보 등으로 크게 분류하여 현실적인 토대 위에서 개선책을 제안하고 인쇄홍보물의 활성화를 추구해 나갈 수 있는 발상의 전환이 필요함을 인식시키고자 한다.
In 21st century, endlessly changing and developing information time, the advertising market has been digitalized in the aspect of the demand and the aspect of the method and the printed public relations materials have their firm position in the field with their own traits and the relationship of the...
In 21st century, endlessly changing and developing information time, the advertising market has been digitalized in the aspect of the demand and the aspect of the method and the printed public relations materials have their firm position in the field with their own traits and the relationship of the direct communication with their customers.
The operation of the printed public relations materials is to get creative concepts through various communications with the customers and change and embody it as marketing owners' selling message. To do that, numerous elements such as marketing plans, the technical traits of the printed materials, the fixed budget plan, the marketing owner and the agent's requirements of the materials and the time given for manufacturing and executing the materials.
From this point of view, this research analyzes how the elements of the complex and limited correlations generated in the manufacturing process from the proposal stage of the materials to the distribution of them were required and solved between a marketing owner and a designer or among the customers with the actual result sources. With that, I could study appropriate designs and manufacturing processes for marketing products. Moreover, I intend to suggest more effective and practical methods.
The thesis mainly divides the materials into exhibition marketing, product sales and event marketing, points out how to improve the methods based on the realistic foundation and indicates the necessity of reforming ideas to pursue the revitalization of the printed public relations materials.
In 21st century, endlessly changing and developing information time, the advertising market has been digitalized in the aspect of the demand and the aspect of the method and the printed public relations materials have their firm position in the field with their own traits and the relationship of the direct communication with their customers.
The operation of the printed public relations materials is to get creative concepts through various communications with the customers and change and embody it as marketing owners' selling message. To do that, numerous elements such as marketing plans, the technical traits of the printed materials, the fixed budget plan, the marketing owner and the agent's requirements of the materials and the time given for manufacturing and executing the materials.
From this point of view, this research analyzes how the elements of the complex and limited correlations generated in the manufacturing process from the proposal stage of the materials to the distribution of them were required and solved between a marketing owner and a designer or among the customers with the actual result sources. With that, I could study appropriate designs and manufacturing processes for marketing products. Moreover, I intend to suggest more effective and practical methods.
The thesis mainly divides the materials into exhibition marketing, product sales and event marketing, points out how to improve the methods based on the realistic foundation and indicates the necessity of reforming ideas to pursue the revitalization of the printed public relations materials.
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