이 논문은 미술사에 있어 바로크 시대를 열었던 거장 카라바조의 초기 작품 중 하나인 <이집트 피신 중의 휴식>을 도상해석학적 방법으로 해석을 시도 한 연구이다.
카라바조는 빛과 어둠의 극단적 대조를 표현한 테네브리즘의 개척자였고, 자연주의라고 불리는 사실주의의 대가였다. 그의 새로운 기법과 화풍은 미술사 안에서 바로크라는 새로운 시대를 열었고 카라바지스띠(caravaggisti)라고 불린 추종자들을 만들어낼 만큼 큰 영향력을 가졌었다. 또한 그의 작품 속에 드러나는 깊은 가톨릭적 영성은 이후 종교 미술가들과 프로테스탄트 미술가들...
이 논문은 미술사에 있어 바로크 시대를 열었던 거장 카라바조의 초기 작품 중 하나인 <이집트 피신 중의 휴식>을 도상해석학적 방법으로 해석을 시도 한 연구이다.
카라바조는 빛과 어둠의 극단적 대조를 표현한 테네브리즘의 개척자였고, 자연주의라고 불리는 사실주의의 대가였다. 그의 새로운 기법과 화풍은 미술사 안에서 바로크라는 새로운 시대를 열었고 카라바지스띠(caravaggisti)라고 불린 추종자들을 만들어낼 만큼 큰 영향력을 가졌었다. 또한 그의 작품 속에 드러나는 깊은 가톨릭적 영성은 이후 종교 미술가들과 프로테스탄트 미술가들에게 깊은 영감을 주었다.
카라바조는 일반적인 명암법(chiaroscuro)에 ‘어둠(라틴어로 테네브래/tenebrae)’을 집어넣어 빛과 어둠의 극단적인 대조를 표현한 개척자였다. 카라바조의 이 화풍에서부터 테네브리즘(Tenebrism)이라는 기법이 나왔고, 이는 17세기 바로크 시대 이후 유럽 화단에 대단히 깊은 영향을 주었다. 바로크의 절정을 이루는 테네브리즘은 그림의 드라마적 효과를 높여주어 17세기 유럽화단을 지배하는 절대적인 시대사조로 발전하기에 이른다. 뿐 만 아니라, 그림 안의 사건이 그림 안에 갇혀있는 것이 아니라 밖으로 나와 그림 밖에 있는 우리의 공간과 이어지는 것과 같은 효과와 암시를 주는 바로크식 공간확장 기법으로 동시대 화풍과는 또 다른 길을 제시하였다. 더 나아가, 카라바조의 가장 혁신적인 특징은 일상생활에서 보이는 것을 직접 이끌어낸 열정적이고 생생한 시적 사실주의라는 것이다. 카라바조의 리얼리즘은 자연주의(Naturalism)라는 새로운 용어에 의해 그 이전의 것과 구별되었다. 사실 카라바조 이전에는 성스러운 주제가 동시대적 하층 생활의 관점에서 그려진 적은 결코 없었으나 카라바조는 속된 일상의 세계에서 거룩함의 미적 표정을 추구하였다. 그의 작품들 속에는 언제나 길거리에 걸어다는 사람들, 주위의 이웃들, 그들 속의 일상의 거룩함과 아름다움이 존재한다. 그의 작품에서는 깊은 지적 사색보다는 모든 사람에게 열려있는 내적 체험의 세계가 엿보인다. 그의 작품들은 신학적 도그마에 흔들리지 않는 '일상 속의 그리스도'를 표명하고 있으며, 그의 작품 속에 등장하는 성인(聖人)들 역시 일상 속의 우리 이웃의 얼굴들이었다. 그것은 가톨릭교도뿐만 아니라 프로테스탄트 교도의 마음도 움직이게 하였으며, 그의 깊은 영향은 북유럽 프로테스탄트 국가에서 가장 위대한 종교 예술가이며 풍부한 색채와 자화상을 통해 인간 성격에 대한 깊은 통찰을 보여주는 렘브란트에게도 영향을 주었다. 렘브란트는 카라바조의 테네브리즘에만 영향 받은 것이 아니라, 카라바조의 깊은 정신세계와 영성에도 영향을 받았던 것이다.
이 위대한 예술가의 초기 그림 중 하나인 <이집트 피신 중의 휴식>을 이 논문이 다루고자 하는 작품이다. 이 작품은 현재 로마의 도리아 팜필리 미술관(Galleria Doria Pamphili)에 있으며, 카라바조가 자신의 일생 중 가장 행복했던 기간에 그린 그림 중의 하나이다. 비운 했던 유년기에서 벗어나 희망의 땅 로마에서, 그를 절대적으로 후원하면서 천재성에 용기를 주었던 프란체스코 마리아 델 몬테(Francesco Maria del Monte, 1549-1627) 추기경의 도움으로 인해 처음으로 느꼈던 가정의 안락함을 성가정의 평온함으로 표현한 작품이다. 더불어 이 작품은 화가가 추구했던 세계와 깊은 종교적 정신이 일상의 삶 속에 스며들어 있는 작품이다.
첫 번째 장에서는 카라바조와 그의 시대에게 관해 간략하게 알아보았다. 이는 그가 활동했던 시기의 미술사적 흐름과 고객과 주문자의 역할, 그리고 카라바조의 테네브리즘이 후기 미술사조에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보기 위함이다.
이 연구의 두 번째 장에서는 카라바조의 작품세계를 그의 삶과 시대적 상황과 문화에 비추어서 분석하였다. 그의 작품 세계에 가장 큰 영향을 끼친 요인은 프로테스탄트 종교 개혁에 맞선 가톨릭개혁의 정신과 그를 후원한 가톨릭의 고위 성직자들인 인문주의자들이었다. 프로테스탄트 종교개혁의 엄격주의가 교회에서 그림과 조각을 몰아낸 반면, 트렌트 공의회의 가톨릭개혁 정신은 오히려 종교적 예술을 옹호하고 증진하였다. 뿐만 아니라 가톨릭교회의 고위성직자들이었던 인문주의자들에 의해 카라바조는 고대 문헌(즉 성경)과 음악 등 인문학적 세계에 깊이 들어갈 수 있었다. 카라바조의 작품 전체를 관통하는 그의 정신세계는 일상의 거룩함이었다. 그의 작품들 속의 그리스도와 성모 마리아, 많은 성인들은 카라바조와 매일 접하는 일상의 이웃들의 얼굴들이었고, 작품 속에 드러나는 주제 역시 일상 속에서 묻어나는 거룩함이었다.
3장에서 분석한 <이집트 피신 중의 휴식> 역시 카라바조의 정신세계와 일상에 대한 면밀한 관찰, 그리고 가톨릭 인문주의자들의 영향이 깊이 새겨진 작품이다.
카라바조의 <이집트 피신 중의 휴식>을 해석하기 위해, 이 연구는 파노프스키의 도상해석학을 이용할 것이다. 많은 경우, 미술작품을 이해하고 해석하기 위해 양식과 유형의 역사에 의존해 왔다. 그러나 카라바조는 동일한 유형과 양식적
이 논문은 미술사에 있어 바로크 시대를 열었던 거장 카라바조의 초기 작품 중 하나인 <이집트 피신 중의 휴식>을 도상해석학적 방법으로 해석을 시도 한 연구이다.
카라바조는 빛과 어둠의 극단적 대조를 표현한 테네브리즘의 개척자였고, 자연주의라고 불리는 사실주의의 대가였다. 그의 새로운 기법과 화풍은 미술사 안에서 바로크라는 새로운 시대를 열었고 카라바지스띠(caravaggisti)라고 불린 추종자들을 만들어낼 만큼 큰 영향력을 가졌었다. 또한 그의 작품 속에 드러나는 깊은 가톨릭적 영성은 이후 종교 미술가들과 프로테스탄트 미술가들에게 깊은 영감을 주었다.
카라바조는 일반적인 명암법(chiaroscuro)에 ‘어둠(라틴어로 테네브래/tenebrae)’을 집어넣어 빛과 어둠의 극단적인 대조를 표현한 개척자였다. 카라바조의 이 화풍에서부터 테네브리즘(Tenebrism)이라는 기법이 나왔고, 이는 17세기 바로크 시대 이후 유럽 화단에 대단히 깊은 영향을 주었다. 바로크의 절정을 이루는 테네브리즘은 그림의 드라마적 효과를 높여주어 17세기 유럽화단을 지배하는 절대적인 시대사조로 발전하기에 이른다. 뿐 만 아니라, 그림 안의 사건이 그림 안에 갇혀있는 것이 아니라 밖으로 나와 그림 밖에 있는 우리의 공간과 이어지는 것과 같은 효과와 암시를 주는 바로크식 공간확장 기법으로 동시대 화풍과는 또 다른 길을 제시하였다. 더 나아가, 카라바조의 가장 혁신적인 특징은 일상생활에서 보이는 것을 직접 이끌어낸 열정적이고 생생한 시적 사실주의라는 것이다. 카라바조의 리얼리즘은 자연주의(Naturalism)라는 새로운 용어에 의해 그 이전의 것과 구별되었다. 사실 카라바조 이전에는 성스러운 주제가 동시대적 하층 생활의 관점에서 그려진 적은 결코 없었으나 카라바조는 속된 일상의 세계에서 거룩함의 미적 표정을 추구하였다. 그의 작품들 속에는 언제나 길거리에 걸어다는 사람들, 주위의 이웃들, 그들 속의 일상의 거룩함과 아름다움이 존재한다. 그의 작품에서는 깊은 지적 사색보다는 모든 사람에게 열려있는 내적 체험의 세계가 엿보인다. 그의 작품들은 신학적 도그마에 흔들리지 않는 '일상 속의 그리스도'를 표명하고 있으며, 그의 작품 속에 등장하는 성인(聖人)들 역시 일상 속의 우리 이웃의 얼굴들이었다. 그것은 가톨릭교도뿐만 아니라 프로테스탄트 교도의 마음도 움직이게 하였으며, 그의 깊은 영향은 북유럽 프로테스탄트 국가에서 가장 위대한 종교 예술가이며 풍부한 색채와 자화상을 통해 인간 성격에 대한 깊은 통찰을 보여주는 렘브란트에게도 영향을 주었다. 렘브란트는 카라바조의 테네브리즘에만 영향 받은 것이 아니라, 카라바조의 깊은 정신세계와 영성에도 영향을 받았던 것이다.
이 위대한 예술가의 초기 그림 중 하나인 <이집트 피신 중의 휴식>을 이 논문이 다루고자 하는 작품이다. 이 작품은 현재 로마의 도리아 팜필리 미술관(Galleria Doria Pamphili)에 있으며, 카라바조가 자신의 일생 중 가장 행복했던 기간에 그린 그림 중의 하나이다. 비운 했던 유년기에서 벗어나 희망의 땅 로마에서, 그를 절대적으로 후원하면서 천재성에 용기를 주었던 프란체스코 마리아 델 몬테(Francesco Maria del Monte, 1549-1627) 추기경의 도움으로 인해 처음으로 느꼈던 가정의 안락함을 성가정의 평온함으로 표현한 작품이다. 더불어 이 작품은 화가가 추구했던 세계와 깊은 종교적 정신이 일상의 삶 속에 스며들어 있는 작품이다.
첫 번째 장에서는 카라바조와 그의 시대에게 관해 간략하게 알아보았다. 이는 그가 활동했던 시기의 미술사적 흐름과 고객과 주문자의 역할, 그리고 카라바조의 테네브리즘이 후기 미술사조에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보기 위함이다.
이 연구의 두 번째 장에서는 카라바조의 작품세계를 그의 삶과 시대적 상황과 문화에 비추어서 분석하였다. 그의 작품 세계에 가장 큰 영향을 끼친 요인은 프로테스탄트 종교 개혁에 맞선 가톨릭개혁의 정신과 그를 후원한 가톨릭의 고위 성직자들인 인문주의자들이었다. 프로테스탄트 종교개혁의 엄격주의가 교회에서 그림과 조각을 몰아낸 반면, 트렌트 공의회의 가톨릭개혁 정신은 오히려 종교적 예술을 옹호하고 증진하였다. 뿐만 아니라 가톨릭교회의 고위성직자들이었던 인문주의자들에 의해 카라바조는 고대 문헌(즉 성경)과 음악 등 인문학적 세계에 깊이 들어갈 수 있었다. 카라바조의 작품 전체를 관통하는 그의 정신세계는 일상의 거룩함이었다. 그의 작품들 속의 그리스도와 성모 마리아, 많은 성인들은 카라바조와 매일 접하는 일상의 이웃들의 얼굴들이었고, 작품 속에 드러나는 주제 역시 일상 속에서 묻어나는 거룩함이었다.
3장에서 분석한 <이집트 피신 중의 휴식> 역시 카라바조의 정신세계와 일상에 대한 면밀한 관찰, 그리고 가톨릭 인문주의자들의 영향이 깊이 새겨진 작품이다.
카라바조의 <이집트 피신 중의 휴식>을 해석하기 위해, 이 연구는 파노프스키의 도상해석학을 이용할 것이다. 많은 경우, 미술작품을 이해하고 해석하기 위해 양식과 유형의 역사에 의존해 왔다. 그러나 카라바조는 동일한 유형과 양식적
This thesis is a study to attempt to interpret a painting called "Rest on the Flight into Egypt" created by Caravaggio who opened Baroque period in the art history.
Caravaggio was a pioneer of tenebrism, that is, a skill of radical contrast between light and darkness, as well as an expert of realism...
This thesis is a study to attempt to interpret a painting called "Rest on the Flight into Egypt" created by Caravaggio who opened Baroque period in the art history.
Caravaggio was a pioneer of tenebrism, that is, a skill of radical contrast between light and darkness, as well as an expert of realism called naturalism. His skill and style opened a new period called Baroque and had made many painters be called the "caravaggisti" who followed caravaggio's skill and style. In addition, the Catholic spirituality expressed in his works had a deep impact on the religious painters in the following period.
Caravaggio was the pioneer who brought darkness(in latin language, tenebrae) into the chiaroscuro. The term "tenebrism," derived from this skill of Caravaggio's, developed into the greates influence on the european paintings in the Baroque of the 17 century. Furthermore, by using the effect of expanded space, that is, an illusion that a space in a work looks like a space in our real space, Caravaggio showed a new way of paint different from the other works of that period. One of the best remarkable characteristic in the works of Caravaggio, however, is a poetic realism. His realism was called Naturalism and, in this respect, differed from the past one. In fact, before Caravaggio, no body had expressed some divine objects in the light of viewpoint of lower class, but Caravaggio always looked for the beauty of the holiness expressed by the world of everyday life. His works always showed 'Christ in everyday life' and saints that we can see in our neighbors' faces. This religiosity in his works influenced not only on the Christianity, whether the Catholic or the Protestant, but also on many religios painters such as Rembrandt in the Netherlands.
Caravaggio's "Rest on the Flight into Egypt" is the work that this study deals with. This work is now in the Gallery of Doria Pamphili in Rome, Italy, and one of the works that Caravaggio painted in the happiest period. In this sense, the serenity of the Holy Family in his work reflects Caravaggio's psychological state in the period under the auspieces of the Catholic humanists such Cardinal Francesco Maria del Monte (1549-1627), and the subject of the work reveals his deep religiosity and spirituality.
On the basis of that consideration, the first chapter of this study concerns the socio-cultural background of the time. The late-Renaissance, in particular that of Lombardia, Italy, had a great impact on the painting style of Caravaggion. Furthermore, this chapter explained the socio-economic background of the Caravaggion's periods and the impact of Caravaggion on european paintings.
The second major concern of this study is the life and works of Caravaggio. From the iconological perspective, a work is a product of a person as well as of history. In this sense, "Rest on the Flight into Egypt" reflects not only Caravaggio's psychological state but also the background, such as the help of humanists, and historical context such as Catholic reformation and its promotion for the art. The biggiest impact on his work was the Catholic reformation agaist the Protestant Reformation, and the Catholic humanists. Through the Catholic reformation, the Catholic Church promoted the painters and the sculuptors in the Church, while the protestants removed the art works in the church. In addition, the Catholic humanists helped Caravaggio meet the world of ancient text, such as the Bible, myth, and some events of history, and the humanities.
The last concern of this study is the analysis and interpretation of "Rest on the Flight into Egypt" on the basic rubric of the iconology. First of all, the third chapter examined the iconology of Panofsky. In many cases, the interpretation of the paintings relies on the history of styles or types in the art works. However, the iconology aims to interpret symbols and cultural context in the art works, basing on the interpretation of styles and types. According to Panofsky, there are three subject matters or meaning strata in the art works. The pre-iconographical step as the first stratum of meanings focuses on primary or natural subject matter. The most basic level of understanding, this stratum consists of perception of the work’s pure form. The second stratum is iconographical step focusing on secondary or conventional subject matter. This stratum brings to the equation cultural and iconographic knowledge. The last step is the iconology interpreting the intrinsic meaning or content. This level takes into account personal, technical, and cultural history into the understanding of a work. It looks at art not as an isolated incident, but as the product of a historical environment.
On the basis of the examination of the iconology, this chapter attempted to interpret "Rest on the Flight into Egypt" of Caravaggio. In the analysis of the intrinsic meaning and cultural symptom, this work reflects Caravaggio' happiest period of his whole life. This work also reveals Caravaggio's deep spiritual insight that God is immanent in people's everyday lives and the holiness emerges out of everyday lives. In this respect, Caravaggio was a mute theologian and silent preacher who fundamentally followed the spirit of Catholic reformation.
This thesis is a study to attempt to interpret a painting called "Rest on the Flight into Egypt" created by Caravaggio who opened Baroque period in the art history.
Caravaggio was a pioneer of tenebrism, that is, a skill of radical contrast between light and darkness, as well as an expert of realism called naturalism. His skill and style opened a new period called Baroque and had made many painters be called the "caravaggisti" who followed caravaggio's skill and style. In addition, the Catholic spirituality expressed in his works had a deep impact on the religious painters in the following period.
Caravaggio was the pioneer who brought darkness(in latin language, tenebrae) into the chiaroscuro. The term "tenebrism," derived from this skill of Caravaggio's, developed into the greates influence on the european paintings in the Baroque of the 17 century. Furthermore, by using the effect of expanded space, that is, an illusion that a space in a work looks like a space in our real space, Caravaggio showed a new way of paint different from the other works of that period. One of the best remarkable characteristic in the works of Caravaggio, however, is a poetic realism. His realism was called Naturalism and, in this respect, differed from the past one. In fact, before Caravaggio, no body had expressed some divine objects in the light of viewpoint of lower class, but Caravaggio always looked for the beauty of the holiness expressed by the world of everyday life. His works always showed 'Christ in everyday life' and saints that we can see in our neighbors' faces. This religiosity in his works influenced not only on the Christianity, whether the Catholic or the Protestant, but also on many religios painters such as Rembrandt in the Netherlands.
Caravaggio's "Rest on the Flight into Egypt" is the work that this study deals with. This work is now in the Gallery of Doria Pamphili in Rome, Italy, and one of the works that Caravaggio painted in the happiest period. In this sense, the serenity of the Holy Family in his work reflects Caravaggio's psychological state in the period under the auspieces of the Catholic humanists such Cardinal Francesco Maria del Monte (1549-1627), and the subject of the work reveals his deep religiosity and spirituality.
On the basis of that consideration, the first chapter of this study concerns the socio-cultural background of the time. The late-Renaissance, in particular that of Lombardia, Italy, had a great impact on the painting style of Caravaggion. Furthermore, this chapter explained the socio-economic background of the Caravaggion's periods and the impact of Caravaggion on european paintings.
The second major concern of this study is the life and works of Caravaggio. From the iconological perspective, a work is a product of a person as well as of history. In this sense, "Rest on the Flight into Egypt" reflects not only Caravaggio's psychological state but also the background, such as the help of humanists, and historical context such as Catholic reformation and its promotion for the art. The biggiest impact on his work was the Catholic reformation agaist the Protestant Reformation, and the Catholic humanists. Through the Catholic reformation, the Catholic Church promoted the painters and the sculuptors in the Church, while the protestants removed the art works in the church. In addition, the Catholic humanists helped Caravaggio meet the world of ancient text, such as the Bible, myth, and some events of history, and the humanities.
The last concern of this study is the analysis and interpretation of "Rest on the Flight into Egypt" on the basic rubric of the iconology. First of all, the third chapter examined the iconology of Panofsky. In many cases, the interpretation of the paintings relies on the history of styles or types in the art works. However, the iconology aims to interpret symbols and cultural context in the art works, basing on the interpretation of styles and types. According to Panofsky, there are three subject matters or meaning strata in the art works. The pre-iconographical step as the first stratum of meanings focuses on primary or natural subject matter. The most basic level of understanding, this stratum consists of perception of the work’s pure form. The second stratum is iconographical step focusing on secondary or conventional subject matter. This stratum brings to the equation cultural and iconographic knowledge. The last step is the iconology interpreting the intrinsic meaning or content. This level takes into account personal, technical, and cultural history into the understanding of a work. It looks at art not as an isolated incident, but as the product of a historical environment.
On the basis of the examination of the iconology, this chapter attempted to interpret "Rest on the Flight into Egypt" of Caravaggio. In the analysis of the intrinsic meaning and cultural symptom, this work reflects Caravaggio' happiest period of his whole life. This work also reveals Caravaggio's deep spiritual insight that God is immanent in people's everyday lives and the holiness emerges out of everyday lives. In this respect, Caravaggio was a mute theologian and silent preacher who fundamentally followed the spirit of Catholic reformation.
주제어
#미술학
#미술이론
#카라바조
#바로크미술
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.