언어란 단순히 정보를 전달하고, 생각을 나누고, 글을 쓰기 위한 도구가 아니다. 언어 속에는 그 사람의 생각이나 신념, 성격, 심리상태 등 많은 것이 포함되어 있기 마련이다. 또한 언어는 한 사회 문화 공동체의 정체성과 역사를 대변한다. 언어는 특정한 시대, 특정한 공간 안에서 살고 있는 사람들끼리 의사소통을 하기 위한 매개체로서, 일정한 형식과 체계를 갖추고 있다는 것이다. 그러므로 언어는 시대가 바뀌거나 공간이 달라지면 형식과 체계에 변동이 일어나게 된다.
최근 십여 년 전부터 인터넷이 활성화 되면서부터 인터넷 사용자만의 언...
언어란 단순히 정보를 전달하고, 생각을 나누고, 글을 쓰기 위한 도구가 아니다. 언어 속에는 그 사람의 생각이나 신념, 성격, 심리상태 등 많은 것이 포함되어 있기 마련이다. 또한 언어는 한 사회 문화 공동체의 정체성과 역사를 대변한다. 언어는 특정한 시대, 특정한 공간 안에서 살고 있는 사람들끼리 의사소통을 하기 위한 매개체로서, 일정한 형식과 체계를 갖추고 있다는 것이다. 그러므로 언어는 시대가 바뀌거나 공간이 달라지면 형식과 체계에 변동이 일어나게 된다.
최근 십여 년 전부터 인터넷이 활성화 되면서부터 인터넷 사용자만의 언어가 무수히 생멸되어 왔다. 일부에서만 사용하던 인터넷을 거의 모든 사람이 사용하게 되면서 인터넷 언어는 점점 청소년이 가장 받아들이거나 참여하기 쉬운 언어가 되었고, 인터넷, 문자, 오프라인까지 경계를 넘어서서 사용되는 언어가 되었다. 그로 인해 구세대와 신세대간의 의사소통은 점점 어려워지고 있다.
청소년들은 현실 세계보다는 사이버 세계에 보다 익숙하고 사이버 세계에서 그들만의 세계를 만들어가고 있다. 컴퓨터 통신망에 사용되고 있는 통신언어는 새로운 방식으로 자신의 생각을 표현하려는 청소년들의 욕구 때문에 일상 언어와는 다른 여러 가지 특징을 보여주고 있다. 또 크게 우려할 만한 것은 사이버 공간의 익명성 때문에 무책임하고 저속한 표현으로 넘쳐나고 있다는 것이다.
이 연구는 청소년들의 일상 언어를 통신언어와 비교하여 살펴보고, 청소년들의 언어생활 지도방안을 모색하고자 하는데 초점을 두고자 한다. 이와 관련하여 본 연구는 청소년들의 일상 언어와 통신언어를 비교 분석하여 살펴보고 청소년들의 일상 언어가 건전하고 바람직한 방향으로 나아가기 위한 청소년지도방안을 모색해 보고자 한다.
언어란 단순히 정보를 전달하고, 생각을 나누고, 글을 쓰기 위한 도구가 아니다. 언어 속에는 그 사람의 생각이나 신념, 성격, 심리상태 등 많은 것이 포함되어 있기 마련이다. 또한 언어는 한 사회 문화 공동체의 정체성과 역사를 대변한다. 언어는 특정한 시대, 특정한 공간 안에서 살고 있는 사람들끼리 의사소통을 하기 위한 매개체로서, 일정한 형식과 체계를 갖추고 있다는 것이다. 그러므로 언어는 시대가 바뀌거나 공간이 달라지면 형식과 체계에 변동이 일어나게 된다.
최근 십여 년 전부터 인터넷이 활성화 되면서부터 인터넷 사용자만의 언어가 무수히 생멸되어 왔다. 일부에서만 사용하던 인터넷을 거의 모든 사람이 사용하게 되면서 인터넷 언어는 점점 청소년이 가장 받아들이거나 참여하기 쉬운 언어가 되었고, 인터넷, 문자, 오프라인까지 경계를 넘어서서 사용되는 언어가 되었다. 그로 인해 구세대와 신세대간의 의사소통은 점점 어려워지고 있다.
청소년들은 현실 세계보다는 사이버 세계에 보다 익숙하고 사이버 세계에서 그들만의 세계를 만들어가고 있다. 컴퓨터 통신망에 사용되고 있는 통신언어는 새로운 방식으로 자신의 생각을 표현하려는 청소년들의 욕구 때문에 일상 언어와는 다른 여러 가지 특징을 보여주고 있다. 또 크게 우려할 만한 것은 사이버 공간의 익명성 때문에 무책임하고 저속한 표현으로 넘쳐나고 있다는 것이다.
이 연구는 청소년들의 일상 언어를 통신언어와 비교하여 살펴보고, 청소년들의 언어생활 지도방안을 모색하고자 하는데 초점을 두고자 한다. 이와 관련하여 본 연구는 청소년들의 일상 언어와 통신언어를 비교 분석하여 살펴보고 청소년들의 일상 언어가 건전하고 바람직한 방향으로 나아가기 위한 청소년지도방안을 모색해 보고자 한다.
Language is not a mere tool for information communication, exchanging ideas or for writing. In language itself , it includes the persons thoughts or belief , personality ,the mental state and so on. Also language shows the identification of the social-cultual community and history. Language is a int...
Language is not a mere tool for information communication, exchanging ideas or for writing. In language itself , it includes the persons thoughts or belief , personality ,the mental state and so on. Also language shows the identification of the social-cultual community and history. Language is a intermediation between the people of same time and space which has a form and system. Therefore language experiences changes in form and system when the time or space of the language changes. Teenagers tend to be used to cyber space than the real world and they are making their own world in it. The words that are used in communication network is very different from ordinary language because of the desire of teenagers wanting to express their thoughts in a new way. And another concern is the anonymity in cyber space that produces the irresponsible and vulgar expressions . This research will focus on the differences between the cyber space and ordinary language and finding a language guidance for teenagers. Related with this , this research will compare and observe the two language forms and find a language guidance for teenagers to a healthy and desirable language habit .
This research has these concrete purpose.
First, making clear of the online language of teenagers daily life. Online language , using computers and cellphones as a intermediation has been used through imaginary space online environment and is spreading fast due to the features of online - easy access , simultaneity , openness. Online language was used only in computer conversations but now it has spread it's range to e-mails, notice boards , text messages and moreover, our daily life .
Second , confirm the influence of online language.
This research will confirm focusing on the positive and negative influence . Because we use computer frequently and using online language is inevitable teenagers have to have a cool and critical view and discriminate positive and negative influences. In this perspective , this research will have a purpose on confirming online language influence.
Third, present a language purification program.
Understanding that the situation of teenage language usage is out of state and having a critical mind and realizing the need of concrete effort , this research will search for the solutions in school education aspect , social family aspect and teenage guidance aspect . Concerning the destruction of daily language by online language , this research has a purpose to help the middle and high school students of Pusan to form a right habit of PC online language and to use proper Korean.
Language is not a mere tool for information communication, exchanging ideas or for writing. In language itself , it includes the persons thoughts or belief , personality ,the mental state and so on. Also language shows the identification of the social-cultual community and history. Language is a intermediation between the people of same time and space which has a form and system. Therefore language experiences changes in form and system when the time or space of the language changes. Teenagers tend to be used to cyber space than the real world and they are making their own world in it. The words that are used in communication network is very different from ordinary language because of the desire of teenagers wanting to express their thoughts in a new way. And another concern is the anonymity in cyber space that produces the irresponsible and vulgar expressions . This research will focus on the differences between the cyber space and ordinary language and finding a language guidance for teenagers. Related with this , this research will compare and observe the two language forms and find a language guidance for teenagers to a healthy and desirable language habit .
This research has these concrete purpose.
First, making clear of the online language of teenagers daily life. Online language , using computers and cellphones as a intermediation has been used through imaginary space online environment and is spreading fast due to the features of online - easy access , simultaneity , openness. Online language was used only in computer conversations but now it has spread it's range to e-mails, notice boards , text messages and moreover, our daily life .
Second , confirm the influence of online language.
This research will confirm focusing on the positive and negative influence . Because we use computer frequently and using online language is inevitable teenagers have to have a cool and critical view and discriminate positive and negative influences. In this perspective , this research will have a purpose on confirming online language influence.
Third, present a language purification program.
Understanding that the situation of teenage language usage is out of state and having a critical mind and realizing the need of concrete effort , this research will search for the solutions in school education aspect , social family aspect and teenage guidance aspect . Concerning the destruction of daily language by online language , this research has a purpose to help the middle and high school students of Pusan to form a right habit of PC online language and to use proper Korean.
주제어
#청소년 언어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.