본 논문은 황진이 설화를 수용한 여러 장르 중에서 서사적으로 동일한 맥락을 구비한 황진이 소설을 대상으로 문학적 수용 및 변용을 검토하여, 황진이 설화의 수용사적 의미와 고전적 가치를 재확인하는 것을 목적으로 한다. 문헌설화 및 구비설화에 등장하는 황진이 이야기를 신분 및 출생과 관련된 이야기·재색(才色)과 관련된 이야기·교유인물과 관련된 이야기·최후 기록 등 황진이의 생애에 따라 세분하여 살펴보았다. 이를 통해 황진이라는 인물이 지닌 총체적인 면모를 파악할 수 있었다. 황진이 설화를 세밀하게 정리·보완하는 한편 이러한 서사적 흐...
본 논문은 황진이 설화를 수용한 여러 장르 중에서 서사적으로 동일한 맥락을 구비한 황진이 소설을 대상으로 문학적 수용 및 변용을 검토하여, 황진이 설화의 수용사적 의미와 고전적 가치를 재확인하는 것을 목적으로 한다. 문헌설화 및 구비설화에 등장하는 황진이 이야기를 신분 및 출생과 관련된 이야기·재색(才色)과 관련된 이야기·교유인물과 관련된 이야기·최후 기록 등 황진이의 생애에 따라 세분하여 살펴보았다. 이를 통해 황진이라는 인물이 지닌 총체적인 면모를 파악할 수 있었다. 황진이 설화를 세밀하게 정리·보완하는 한편 이러한 서사적 흐름이 근현대 이후 황진이 소설 속에 어떻게 반영되는지를 고전적인 시각에서 살펴보았다. 황진이 소설의 전개 과정은 크게 세 시기로 나누어 고찰하였다. 1930년-1950년대 소설 속에 나타난 황진이의 모습은 설화의 내용과 유사한 양상을 보이고 있다. 1930년대 이태준의『황진이』에서 설화가 소설로 형성된 배경을 당대 역사소설의 흐름 속에서 살펴보았으며, 이어서 1950년대 작품인 박종화의 단편「황진이의 역천」과 정한숙의 장편『황진이』를 살펴보았다. 박종화는 설화의 원형을 그대로 소설적으로 형상화하였으며, 정한숙의 작품은 신문연재소설의 특성을 보여준다. 한편 1970년대 이후 황진이 소설은 초기소설의 경향을 이어서 황진이 설화를 계승·변용하며 발전하였다. 이러한 변모 양상을 최인호·한무숙·정비석의 작품 분석을 통해 확인하였다. 2000년 이후 황진이 소설은 다양한 양상으로 나타나기 시작하는데, 이를 김탁환·전경린·홍석중의 작품의 분석을 통하여 확인하였다. 이 세 작품은 황진이라는 동일한 인물을 형상화하고 있지만, 작가마다 상이한 관점을 드러내고 있었다. 재주 있는 기생의 이미지로 고정 관념화된 황진이가 아니라 학인(學人)이자 자유인, 참사랑의 실천인 등 다양한 인물상으로 재해석되었다. 이를 통해 황진이 설화라는 원천소스의 전통이 현대에도 꾸준한 생명력을 지니고 있으며, 모든 작가들이 황진이 설화를 작품의 모태로 중요하게 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 황진이 문학은 하나의 이야기로만 존재하는 것이 아니라 복합적이고 다양한 모습으로 당대 사회의 보편적 가치와 이념이 투영되는 동시에 여러 장르와 교섭하며 유기적인 관계를 맺으며 변화해왔다. 황진이가 직접 창작한 작품뿐만 아니라, 그녀의 삶과 작품을 직·간접적으로 기록한 문헌들로 확대·재생산됨으로써 황진이라는 인물은 시대를 초월하여 지속적으로 향유되고 있음을 확인했다. 황진이 설화라는 원천소스를 토대로 현대 작가들은 황진이의 작품세계와 삶의 행적을 재구성하였으며, 문학적 상상력을 발휘한 소설로 재생산하였다. 즉, 황진이 설화와 소설은 영화나 드라마 등의 다양한 매체로 확산되면서 황진이 문학이 끊임없는 생명력을 가질 수 있는 원동력이 되고 있다. 이러한 과정은 문학이 고전과 현대의 단절이 아니라 꾸준한 계승과 변용을 거쳐 연속선상에 놓인 장르라는 것을 알려준다. 특히 황진이 문학은 그 과정에서 다양한 시대 현실이 반영되었고, 인간에 대한 깊은 이해와 공감을 담은 결정체이다. 시대와 더불어 끊임없이 새롭게 재생산되고 있는 황진이 문학을 통해, 황진이라는 500여 년 전 인물이 현재의 독자들에게 꾸준히 의미를 던져주는 생명력 있는 존재라는 점, 그리고 앞으로도 지속적으로 향유될 수 있는 문학적 가치가 분명하다는 점을 확인하였다.
본 논문은 황진이 설화를 수용한 여러 장르 중에서 서사적으로 동일한 맥락을 구비한 황진이 소설을 대상으로 문학적 수용 및 변용을 검토하여, 황진이 설화의 수용사적 의미와 고전적 가치를 재확인하는 것을 목적으로 한다. 문헌설화 및 구비설화에 등장하는 황진이 이야기를 신분 및 출생과 관련된 이야기·재색(才色)과 관련된 이야기·교유인물과 관련된 이야기·최후 기록 등 황진이의 생애에 따라 세분하여 살펴보았다. 이를 통해 황진이라는 인물이 지닌 총체적인 면모를 파악할 수 있었다. 황진이 설화를 세밀하게 정리·보완하는 한편 이러한 서사적 흐름이 근현대 이후 황진이 소설 속에 어떻게 반영되는지를 고전적인 시각에서 살펴보았다. 황진이 소설의 전개 과정은 크게 세 시기로 나누어 고찰하였다. 1930년-1950년대 소설 속에 나타난 황진이의 모습은 설화의 내용과 유사한 양상을 보이고 있다. 1930년대 이태준의『황진이』에서 설화가 소설로 형성된 배경을 당대 역사소설의 흐름 속에서 살펴보았으며, 이어서 1950년대 작품인 박종화의 단편「황진이의 역천」과 정한숙의 장편『황진이』를 살펴보았다. 박종화는 설화의 원형을 그대로 소설적으로 형상화하였으며, 정한숙의 작품은 신문연재소설의 특성을 보여준다. 한편 1970년대 이후 황진이 소설은 초기소설의 경향을 이어서 황진이 설화를 계승·변용하며 발전하였다. 이러한 변모 양상을 최인호·한무숙·정비석의 작품 분석을 통해 확인하였다. 2000년 이후 황진이 소설은 다양한 양상으로 나타나기 시작하는데, 이를 김탁환·전경린·홍석중의 작품의 분석을 통하여 확인하였다. 이 세 작품은 황진이라는 동일한 인물을 형상화하고 있지만, 작가마다 상이한 관점을 드러내고 있었다. 재주 있는 기생의 이미지로 고정 관념화된 황진이가 아니라 학인(學人)이자 자유인, 참사랑의 실천인 등 다양한 인물상으로 재해석되었다. 이를 통해 황진이 설화라는 원천소스의 전통이 현대에도 꾸준한 생명력을 지니고 있으며, 모든 작가들이 황진이 설화를 작품의 모태로 중요하게 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 황진이 문학은 하나의 이야기로만 존재하는 것이 아니라 복합적이고 다양한 모습으로 당대 사회의 보편적 가치와 이념이 투영되는 동시에 여러 장르와 교섭하며 유기적인 관계를 맺으며 변화해왔다. 황진이가 직접 창작한 작품뿐만 아니라, 그녀의 삶과 작품을 직·간접적으로 기록한 문헌들로 확대·재생산됨으로써 황진이라는 인물은 시대를 초월하여 지속적으로 향유되고 있음을 확인했다. 황진이 설화라는 원천소스를 토대로 현대 작가들은 황진이의 작품세계와 삶의 행적을 재구성하였으며, 문학적 상상력을 발휘한 소설로 재생산하였다. 즉, 황진이 설화와 소설은 영화나 드라마 등의 다양한 매체로 확산되면서 황진이 문학이 끊임없는 생명력을 가질 수 있는 원동력이 되고 있다. 이러한 과정은 문학이 고전과 현대의 단절이 아니라 꾸준한 계승과 변용을 거쳐 연속선상에 놓인 장르라는 것을 알려준다. 특히 황진이 문학은 그 과정에서 다양한 시대 현실이 반영되었고, 인간에 대한 깊은 이해와 공감을 담은 결정체이다. 시대와 더불어 끊임없이 새롭게 재생산되고 있는 황진이 문학을 통해, 황진이라는 500여 년 전 인물이 현재의 독자들에게 꾸준히 의미를 던져주는 생명력 있는 존재라는 점, 그리고 앞으로도 지속적으로 향유될 수 있는 문학적 가치가 분명하다는 점을 확인하였다.
This purposed to review the literary accommodation and transformation of Hwangjinee folk tales by Hwangjinee novels that have the same descriptive context among many genres that accommodated Hwangjinee folk tales in order to reconfirm the meaning of Hwangjinee folk tales in terms of the history of a...
This purposed to review the literary accommodation and transformation of Hwangjinee folk tales by Hwangjinee novels that have the same descriptive context among many genres that accommodated Hwangjinee folk tales in order to reconfirm the meaning of Hwangjinee folk tales in terms of the history of accommodation and their value as a classic. The stories of Hwangjinee appearing in literary folk tales and oral folk taleswere subdivided in accordance with her life into stories regarding her status and birth, stories regarding her intelligence and beauty, stories regarding the persons she had relationships with and the final record to review the stories. Through this way, the total aspects of the character Hwangjineecould be understood. While minutely organizing and supplementing Hwangjinee folk tales, this author reviewed how such descriptive streams were reflected in Hwangjinee novels written during the modern times and the contemporary times from a classical angle of sight. The processes of development of Hwangjinee novels were largely divided into three periods of time for study. The image of Hwangjinee appeared in novels written in the 1930s-the 1950s show similar appearances to those in the contents of the folk tales. The background of the formation of the folk tales into a novel in 『Hwangjinee』written by Lee, Tae-Jun in the 1930s was reviewed in the stream of history novels at that time and then works in the 1950s, 「Hwangjinee’s crossing against heaven」, a short story by Park, Jong-Hwa and 『Hwangjinee』, a full-length novel by Jeong, Han-Suk were reviewed. Park, Jong-Hwa shaped the original form of the folk tales as they were into a novel and the work of Jeong, Han-Suk shows the characteristics of newspaper serial novels. Hwangjinee novels since the 1970s have succeeded the tendency of the early novels to develop while succeeding and transforming Hwangjinee folk tales. The pattern of these changes was identified through analyses of works of Chio, In-Ho; Han, Mu-Suk and Jeong, Bi-Seok. After 2000, Hwangjinee novels began to appear in diverse forms and this was identified through analyses of works of Kim, Tak-Hwan· Jeon, Gyeong-Lin· Hong, Seok-Jung. Although these three works embodied the same character, Hwangjinee, each writer showed a viewpoint different from that of the others. Instead of the stereotyped image of a talented Korean geisha, Hwangjinee was reinterpreted as diverse figures such as a scholar and free person, a heroin of love etc. It could be identified that, through this, the tradition of the original source, Hwangjinee folk taleshas consistent vitality even in the contemporary times and that all writers were perceiving Hwangjinee folk tales as the important matrix of their works. Hwangjinee literature has not just existed as a story but reflected the universal value and ideology of society at that time as well as having intercourse with many genres to make organic relationships and change. It was identified that the figure named Hwangjinee has been continuously enjoyed surpassing times not only through the works created by Hwangjinee herself but also literature that recorded her life and works directly and indirectly. Based on the original source, Hwangjinee folk tales, writers in the contemporary times reconstructed the world of works by Hwangjinee and the trail of her life and reproduced novels by exerting literary imaginations. That is, Hwangjinee folk tales and novels have been diffused into diverse media such as movies and dramas thereby becoming the motive power to enable Hwangjinee literature to have unceasing vitality. This course tells us that literature is a genre that goes through steady succession and transformations to be placed on a continuous line instead of severance between classics and contemporary works. Especially, Hwangjinee literature is a fruit that reflected diverse realities of times in the course and contains deep understanding and sympathy about humans. Through Hwangjinee literature that is unceasingly reproduced along with times, it was identified that the figure from 500 years ago named Hwangjinee was a being with vitality that unceasingly cast meanings to readers and that she had obvious literary value that can be continuously enjoyed hereafter too.
This purposed to review the literary accommodation and transformation of Hwangjinee folk tales by Hwangjinee novels that have the same descriptive context among many genres that accommodated Hwangjinee folk tales in order to reconfirm the meaning of Hwangjinee folk tales in terms of the history of accommodation and their value as a classic. The stories of Hwangjinee appearing in literary folk tales and oral folk taleswere subdivided in accordance with her life into stories regarding her status and birth, stories regarding her intelligence and beauty, stories regarding the persons she had relationships with and the final record to review the stories. Through this way, the total aspects of the character Hwangjineecould be understood. While minutely organizing and supplementing Hwangjinee folk tales, this author reviewed how such descriptive streams were reflected in Hwangjinee novels written during the modern times and the contemporary times from a classical angle of sight. The processes of development of Hwangjinee novels were largely divided into three periods of time for study. The image of Hwangjinee appeared in novels written in the 1930s-the 1950s show similar appearances to those in the contents of the folk tales. The background of the formation of the folk tales into a novel in 『Hwangjinee』written by Lee, Tae-Jun in the 1930s was reviewed in the stream of history novels at that time and then works in the 1950s, 「Hwangjinee’s crossing against heaven」, a short story by Park, Jong-Hwa and 『Hwangjinee』, a full-length novel by Jeong, Han-Suk were reviewed. Park, Jong-Hwa shaped the original form of the folk tales as they were into a novel and the work of Jeong, Han-Suk shows the characteristics of newspaper serial novels. Hwangjinee novels since the 1970s have succeeded the tendency of the early novels to develop while succeeding and transforming Hwangjinee folk tales. The pattern of these changes was identified through analyses of works of Chio, In-Ho; Han, Mu-Suk and Jeong, Bi-Seok. After 2000, Hwangjinee novels began to appear in diverse forms and this was identified through analyses of works of Kim, Tak-Hwan· Jeon, Gyeong-Lin· Hong, Seok-Jung. Although these three works embodied the same character, Hwangjinee, each writer showed a viewpoint different from that of the others. Instead of the stereotyped image of a talented Korean geisha, Hwangjinee was reinterpreted as diverse figures such as a scholar and free person, a heroin of love etc. It could be identified that, through this, the tradition of the original source, Hwangjinee folk taleshas consistent vitality even in the contemporary times and that all writers were perceiving Hwangjinee folk tales as the important matrix of their works. Hwangjinee literature has not just existed as a story but reflected the universal value and ideology of society at that time as well as having intercourse with many genres to make organic relationships and change. It was identified that the figure named Hwangjinee has been continuously enjoyed surpassing times not only through the works created by Hwangjinee herself but also literature that recorded her life and works directly and indirectly. Based on the original source, Hwangjinee folk tales, writers in the contemporary times reconstructed the world of works by Hwangjinee and the trail of her life and reproduced novels by exerting literary imaginations. That is, Hwangjinee folk tales and novels have been diffused into diverse media such as movies and dramas thereby becoming the motive power to enable Hwangjinee literature to have unceasing vitality. This course tells us that literature is a genre that goes through steady succession and transformations to be placed on a continuous line instead of severance between classics and contemporary works. Especially, Hwangjinee literature is a fruit that reflected diverse realities of times in the course and contains deep understanding and sympathy about humans. Through Hwangjinee literature that is unceasingly reproduced along with times, it was identified that the figure from 500 years ago named Hwangjinee was a being with vitality that unceasingly cast meanings to readers and that she had obvious literary value that can be continuously enjoyed hereafter too.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.