본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)의 가곡 작품 「네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesänge op. 121)」를 분석 연구한 논문이다. 19세기 낭만주의 시대의 작곡가로 교향곡, 실내음악, 피아노곡의 다양한 장르의 작품을 발표하여 음악사적으로 중요한 평가를 받는 작곡자인 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 다수의 독일 예술가곡 작품을 남긴 작곡자로 손꼽힌다. 이 곡은 브람스 생애의 마지막 가곡 작품이며, 그의 큰 특징 중 하나인 고전주의...
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)의 가곡 작품 「네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesänge op. 121)」를 분석 연구한 논문이다. 19세기 낭만주의 시대의 작곡가로 교향곡, 실내음악, 피아노곡의 다양한 장르의 작품을 발표하여 음악사적으로 중요한 평가를 받는 작곡자인 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 다수의 독일 예술가곡 작품을 남긴 작곡자로 손꼽힌다. 이 곡은 브람스 생애의 마지막 가곡 작품이며, 그의 큰 특징 중 하나인 고전주의 작곡기법은 이 곡의 중심이 되는 기법이라 할 수 있다. 이에, 19세기에 전성기를 이루었던 독일 예술가곡인 리트(Lied)의 발전 과정과 특징을 살펴본 뒤, 브람스 예술 가곡의 특징을 고찰한 후에「네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesänge op. 121)」를 분석하려고 한다. 분석을 통하여 브람스 예술 가곡의 특징과 작곡 기법 요소, 그리고 그가 삶을 통해 항상 말하고자 했던 '죽음'과 '사랑'이 곡에서 어떻게 융화되어 표현되는지 확인해보고자 함이다. 연구에 사용된 악보는 이며, 가사의 원문은 의 것을, 번역은 <대한성서공회. 개역개정판 성경전서, 서울 : 대한성서공회. 2002.>(1,2,4곡) 및 <대한성서공회. 공동번역 성서, 서울 : 대한성서공회. 2003.>(3곡)에서 인용하였다.
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)의 가곡 작품 「네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesänge op. 121)」를 분석 연구한 논문이다. 19세기 낭만주의 시대의 작곡가로 교향곡, 실내음악, 피아노곡의 다양한 장르의 작품을 발표하여 음악사적으로 중요한 평가를 받는 작곡자인 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 다수의 독일 예술가곡 작품을 남긴 작곡자로 손꼽힌다. 이 곡은 브람스 생애의 마지막 가곡 작품이며, 그의 큰 특징 중 하나인 고전주의 작곡기법은 이 곡의 중심이 되는 기법이라 할 수 있다. 이에, 19세기에 전성기를 이루었던 독일 예술가곡인 리트(Lied)의 발전 과정과 특징을 살펴본 뒤, 브람스 예술 가곡의 특징을 고찰한 후에「네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesänge op. 121)」를 분석하려고 한다. 분석을 통하여 브람스 예술 가곡의 특징과 작곡 기법 요소, 그리고 그가 삶을 통해 항상 말하고자 했던 '죽음'과 '사랑'이 곡에서 어떻게 융화되어 표현되는지 확인해보고자 함이다. 연구에 사용된 악보는 이며, 가사의 원문은 의 것을, 번역은 <대한성서공회. 개역개정판 성경전서, 서울 : 대한성서공회. 2002.>(1,2,4곡) 및 <대한성서공회. 공동번역 성서, 서울 : 대한성서공회. 2003.>(3곡)에서 인용하였다.
In the 19th Century, German song called Lied, a genre of music that developed along with the development of piano and romanticist literature based on Germany's romanticist art style that valued subjective emotions and appreciations, reached its heights with composers F. Schubert (1797-1828), R. Schu...
In the 19th Century, German song called Lied, a genre of music that developed along with the development of piano and romanticist literature based on Germany's romanticist art style that valued subjective emotions and appreciations, reached its heights with composers F. Schubert (1797-1828), R. Schumann (1810-1856), and H. Wolf (1860-1903). Johannes Brahms (1833-1897), who was influenced by Schubert and Schumann for the composing of Lied, was another romanticist composer of that time and left about 300 pieces of song. Unlike other Lied composers of his time, he was highly interested in folk music, chose poems of relatively less known writers, and composed Lied for themes in nature, love, and death. Also, he confronted the New-German-School music style and adopted many classical techniques as he respected and succeeded the aesthetic values of classical music. This is why he often used strophic, hemiola, arpeggio, and syncopation. Vier ernste Gesange op. 121」which includes all of these characteristics, consists of four pieces and all of the lyrics are from the Bible. This music is known as one of the greatest artistic songs of Brahms. This study examined how「Vier ernste Gesange op. 121」the last song Brahms composed before his death, displays Brahms' characterized composing techniques.
In the 19th Century, German song called Lied, a genre of music that developed along with the development of piano and romanticist literature based on Germany's romanticist art style that valued subjective emotions and appreciations, reached its heights with composers F. Schubert (1797-1828), R. Schumann (1810-1856), and H. Wolf (1860-1903). Johannes Brahms (1833-1897), who was influenced by Schubert and Schumann for the composing of Lied, was another romanticist composer of that time and left about 300 pieces of song. Unlike other Lied composers of his time, he was highly interested in folk music, chose poems of relatively less known writers, and composed Lied for themes in nature, love, and death. Also, he confronted the New-German-School music style and adopted many classical techniques as he respected and succeeded the aesthetic values of classical music. This is why he often used strophic, hemiola, arpeggio, and syncopation. Vier ernste Gesange op. 121」which includes all of these characteristics, consists of four pieces and all of the lyrics are from the Bible. This music is known as one of the greatest artistic songs of Brahms. This study examined how「Vier ernste Gesange op. 121」the last song Brahms composed before his death, displays Brahms' characterized composing techniques.
주제어
#Brahms, Johannes
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.