[학위논문]철도터널 굴착시 강관보강 그라우팅 품질관리 기법에 관한 연구 A Study on the Quality Control Techniques for Reinforced-rod Auto-grouting Method(RAM) of Railroad Tunnel Excavation원문보기
본 논문은 주입공사 중 관리해야 할 품질관리 요소기술을 자동화된 장치 적용 및 시험시공을 통하여 철도터널 건설현장에서 주입공법이 적용되는 공정의 그라우팅 품질관리 방법에 대한 연구결과로서 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1) 토사층에서는 한계주수시험을 통해서 대상지반의 특성에 적합한 최대주입압과 주입속도를 결정할 수 있었으며, 암반층에서는 Lugeon 시험을 통해서 주입 전·후의 ...
본 논문은 주입공사 중 관리해야 할 품질관리 요소기술을 자동화된 장치 적용 및 시험시공을 통하여 철도터널 건설현장에서 주입공법이 적용되는 공정의 그라우팅 품질관리 방법에 대한 연구결과로서 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1) 토사층에서는 한계주수시험을 통해서 대상지반의 특성에 적합한 최대주입압과 주입속도를 결정할 수 있었으며, 암반층에서는 Lugeon 시험을 통해서 주입 전·후의 투수성을 평가하였다. 2) p~q~t chart 분석을 통해서 주입압과 주입속도 및 지반 내부의 주입재 확산특성 등을 평가할 수 있었다. 3) 수압파쇄 및 일탈주입을 최대한 방지하기 위해서 4가지 모드의 주입중단 기준을 적용하면 주입효과 향상이 가능하다. 4) p~q~t chart 유형분석을 통해서 결정된 주입압, 주입속도 및 주입대상지반의 입도특성, 주입재의 점도특성으로 부터 설계자가 제시한 주입압(p), 주입속도(q), 주입재 침투반경(R) 값의 적합성을 평가함으로써 설계자와 시공자간의 시공조건 차이를 줄일 수 있다. 지금까지 그라우팅은 주입 전ㆍ후 투수성 변화와 표준관입시험(SPT)에 의한 지지력 변화 등 시공 후 효과 평가로만 품질관리가 수행되었다. 그러나 본 연구의 그라우팅 자동관리 시스템을 적용함으로써 p~q~t chart 유형 분석, 주입중단 관리기준 적용, 시공조건(p, q, R) 적합성 검증 등 시공 중 품질을 관리 할 수 있는 방법이 적용되어 그라우팅 시공ㆍ품질관리가 정성적 수준에서 정량적 수준으로 향상될 것으로 기대된다.
본 논문은 주입공사 중 관리해야 할 품질관리 요소기술을 자동화된 장치 적용 및 시험시공을 통하여 철도터널 건설현장에서 주입공법이 적용되는 공정의 그라우팅 품질관리 방법에 대한 연구결과로서 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1) 토사층에서는 한계주수시험을 통해서 대상지반의 특성에 적합한 최대주입압과 주입속도를 결정할 수 있었으며, 암반층에서는 Lugeon 시험을 통해서 주입 전·후의 투수성을 평가하였다. 2) p~q~t chart 분석을 통해서 주입압과 주입속도 및 지반 내부의 주입재 확산특성 등을 평가할 수 있었다. 3) 수압파쇄 및 일탈주입을 최대한 방지하기 위해서 4가지 모드의 주입중단 기준을 적용하면 주입효과 향상이 가능하다. 4) p~q~t chart 유형분석을 통해서 결정된 주입압, 주입속도 및 주입대상지반의 입도특성, 주입재의 점도특성으로 부터 설계자가 제시한 주입압(p), 주입속도(q), 주입재 침투반경(R) 값의 적합성을 평가함으로써 설계자와 시공자간의 시공조건 차이를 줄일 수 있다. 지금까지 그라우팅은 주입 전ㆍ후 투수성 변화와 표준관입시험(SPT)에 의한 지지력 변화 등 시공 후 효과 평가로만 품질관리가 수행되었다. 그러나 본 연구의 그라우팅 자동관리 시스템을 적용함으로써 p~q~t chart 유형 분석, 주입중단 관리기준 적용, 시공조건(p, q, R) 적합성 검증 등 시공 중 품질을 관리 할 수 있는 방법이 적용되어 그라우팅 시공ㆍ품질관리가 정성적 수준에서 정량적 수준으로 향상될 것으로 기대된다.
This paper will discuss the quality management skills and method through out by using the auto-grouting method and field test of grouting for the construction of the railway tunnelling. As a result the following conclusions were drawn. 1) Through the limit water injection test of the soil we can the...
This paper will discuss the quality management skills and method through out by using the auto-grouting method and field test of grouting for the construction of the railway tunnelling. As a result the following conclusions were drawn. 1) Through the limit water injection test of the soil we can the optimum injection pressure and injection speed of grouting, and through the Lugeon test of the rock we can assess the permeability of before and after grouting. 2) Through the p~q~t chart analysis, we can evaluate the injection pressure, injection speed and the internal characteristics of the soil while grouts were spreaded itself. 3) In order to prevent the hydraulic fracture of soil and break away from the grouts if you apply four kinds of mode of grouting stop criterion, injection effects can be improved. 4) By the analysis of p~q~t chart type, as determined through injection pressure, injection speed and injection of the target soil particle size characteristics, the viscosity of the injected material. From the above characteristics designers evaluate the fitness values of injection pressure(p), injection speed(q) and grouting penetration radius(R). So, builders can reduce the difference between the construction conditions. So far, to record and manage pressure(p) and speed(q) of grouting autographic devices such as integration flow-meter usually record data in a roll of paper. Integration flow-meter can record grouting flow quantity exactly, but the recorded pressures differ from the any basis such as initial, intermediate and final point. Therefore, it has been argued that is a need of reliable method to describe the connection between the pressure recorded by an integration flow-meter and the special properties of the grouting target ground. Auto-grouting method can describe the reliable connection between the grouting pressure and the special properties of the grouting target ground. So, in this paper by using auto-grouting methodng meare going to secure basis of quality control techniques during railroad tunnel excavation.
This paper will discuss the quality management skills and method through out by using the auto-grouting method and field test of grouting for the construction of the railway tunnelling. As a result the following conclusions were drawn. 1) Through the limit water injection test of the soil we can the optimum injection pressure and injection speed of grouting, and through the Lugeon test of the rock we can assess the permeability of before and after grouting. 2) Through the p~q~t chart analysis, we can evaluate the injection pressure, injection speed and the internal characteristics of the soil while grouts were spreaded itself. 3) In order to prevent the hydraulic fracture of soil and break away from the grouts if you apply four kinds of mode of grouting stop criterion, injection effects can be improved. 4) By the analysis of p~q~t chart type, as determined through injection pressure, injection speed and injection of the target soil particle size characteristics, the viscosity of the injected material. From the above characteristics designers evaluate the fitness values of injection pressure(p), injection speed(q) and grouting penetration radius(R). So, builders can reduce the difference between the construction conditions. So far, to record and manage pressure(p) and speed(q) of grouting autographic devices such as integration flow-meter usually record data in a roll of paper. Integration flow-meter can record grouting flow quantity exactly, but the recorded pressures differ from the any basis such as initial, intermediate and final point. Therefore, it has been argued that is a need of reliable method to describe the connection between the pressure recorded by an integration flow-meter and the special properties of the grouting target ground. Auto-grouting method can describe the reliable connection between the grouting pressure and the special properties of the grouting target ground. So, in this paper by using auto-grouting methodng meare going to secure basis of quality control techniques during railroad tunnel excavation.
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