지난 100년간 우리는 과거의 역사와 전통을 뒤로 한 채, 근대화라는 화두를 앞에 두고 정치, 사회, 문화적인 모든 역량을 이것에 쏟아 부었다.
우리는 근대화라는 화두아래 전력을 쏟은 결과 1970년대 이후 급속한 경제 발전과 국민의 생활수준 향상을 가져왔다. 그리고 1980년대 이후부터는 전반적인 문화생활 향상에 대한 요구와 필요성에 부응하여 공연장에 대한 활발한 건축행위가 이루어져 왔으며, 그로 인하여 다양한 규모의 극장 및 공연장이 세워져서 그동안 충족될 수 없었던 문화생활의 양적 성장에 많은 도움을 주었다.
우리는 근대화를 통하여 다양성을 가진 문화를 수용하고 있고, 근대성이라는 이름으로 우리를 지배해 왔던 서양문명의 집착에 대하여 어느 정도 자유로운 현실을 맞이하고 있다.
근대화의 집착에서 벗어난 지금, 우리의 눈에는 우리의 전통공연 문화의 역사가 새롭게 보인다.
겨우 백년을 웃도는 서양의 공연문화 규범이 우리의 생활에 녹아있는 전통 공연문화사를 쉽게 재단 할 수는 없었던 것이다. 전통공연 문화사는 오랜 세월 동안 사람들이 살아온 총체적인 흔적을 담고 있다. 신과 인간, 배우와 관객, 제의와 놀이, 이념과 오락, 극장과 일상의 공간 등 다양한 문화적 기호들이 작용하여 공연행위가 만들어지고 향유되어 왔다. 우리의 전통공연 문화사를 보면 공연장은 작품, 연기자, 관객 등을 서로 만나게 해주면서 동시에 세 요소와 각각 관련을 맺는 공간이다. 우리의 전통공연은 무대 위에 국한된 행위가 아니다. 무대와 객석의 관계, 공연장의 구조, 심지어는 공연장이 위치한 도시의 분위기까지 공연 문화예술의 생산과 수용에 영향을 준다고 할 수 있다.
이러한 전통공연 문화의 역사를 고려 해보면 국악공연은 관객과 공연자가 같은 공간에서 함께 어우러짐으로 음악을 창의적으로 만들어 가며, 상호 감흥의 일치를 갖는 판 이 벌어 질 때 참다운 공연의 생명력이 있음을 알 수 있다.
그러나 현제의 국악전용공연장은 서양의 공연규범에 의해서 만들어진, 즉 무대 위의 공연자와 객석에 앉아서 관람하는 관객이 분명하게 단절적 구분이 되는 공연장에서 공연이 이루어짐으로 인하여 국악공연의 예술성이 감쇠되거나 공연의 감흥이 전달되지 않을 우려가 있다.
이러한 현실적 상황을 인지하여 본 논문은 국악공연의 특성을 적극 수용할 수 있는 무대형식 및 국악전용공연장 계획을 제안하여 우리의 전통 ...
지난 100년간 우리는 과거의 역사와 전통을 뒤로 한 채, 근대화라는 화두를 앞에 두고 정치, 사회, 문화적인 모든 역량을 이것에 쏟아 부었다.
우리는 근대화라는 화두아래 전력을 쏟은 결과 1970년대 이후 급속한 경제 발전과 국민의 생활수준 향상을 가져왔다. 그리고 1980년대 이후부터는 전반적인 문화생활 향상에 대한 요구와 필요성에 부응하여 공연장에 대한 활발한 건축행위가 이루어져 왔으며, 그로 인하여 다양한 규모의 극장 및 공연장이 세워져서 그동안 충족될 수 없었던 문화생활의 양적 성장에 많은 도움을 주었다.
우리는 근대화를 통하여 다양성을 가진 문화를 수용하고 있고, 근대성이라는 이름으로 우리를 지배해 왔던 서양문명의 집착에 대하여 어느 정도 자유로운 현실을 맞이하고 있다.
근대화의 집착에서 벗어난 지금, 우리의 눈에는 우리의 전통공연 문화의 역사가 새롭게 보인다.
겨우 백년을 웃도는 서양의 공연문화 규범이 우리의 생활에 녹아있는 전통 공연문화사를 쉽게 재단 할 수는 없었던 것이다. 전통공연 문화사는 오랜 세월 동안 사람들이 살아온 총체적인 흔적을 담고 있다. 신과 인간, 배우와 관객, 제의와 놀이, 이념과 오락, 극장과 일상의 공간 등 다양한 문화적 기호들이 작용하여 공연행위가 만들어지고 향유되어 왔다. 우리의 전통공연 문화사를 보면 공연장은 작품, 연기자, 관객 등을 서로 만나게 해주면서 동시에 세 요소와 각각 관련을 맺는 공간이다. 우리의 전통공연은 무대 위에 국한된 행위가 아니다. 무대와 객석의 관계, 공연장의 구조, 심지어는 공연장이 위치한 도시의 분위기까지 공연 문화예술의 생산과 수용에 영향을 준다고 할 수 있다.
이러한 전통공연 문화의 역사를 고려 해보면 국악공연은 관객과 공연자가 같은 공간에서 함께 어우러짐으로 음악을 창의적으로 만들어 가며, 상호 감흥의 일치를 갖는 판 이 벌어 질 때 참다운 공연의 생명력이 있음을 알 수 있다.
그러나 현제의 국악전용공연장은 서양의 공연규범에 의해서 만들어진, 즉 무대 위의 공연자와 객석에 앉아서 관람하는 관객이 분명하게 단절적 구분이 되는 공연장에서 공연이 이루어짐으로 인하여 국악공연의 예술성이 감쇠되거나 공연의 감흥이 전달되지 않을 우려가 있다.
이러한 현실적 상황을 인지하여 본 논문은 국악공연의 특성을 적극 수용할 수 있는 무대형식 및 국악전용공연장 계획을 제안하여 우리의 전통 공연예술의 높은 예술성을 보전하고 국악을 전승, 보전, 보급하며 국악의 대중화 및 공연문화의 현대화를 이루는데 기여하기 위한 목적의 논문이다.
연구방법은 다음과 같다.
첫째, 국악의 일반적 고찰을 통하여 국악의 정의, 국악의 공연유형, 자연과의 관계를 분석한다.
둘째, 기성 국악공연장의 시설과 공연 현황을 분석한다.
셋째, 국악공연장의 조성계획분석을 통하여 음향공간의 실내설계의 계획, 음향특성, 객석공간의 단면특성, 무대와 객석의 적정규모의 계획을 파악한다.
넷째, 위의 분석을 통하여 전용 국악공연장 조성의 이론적 근거를 도출 후 전용공연장의 디자인계획을 완성 한다.
이러한 연구를 통하여 다음과 같은 이론적 결론을 제시 한다.
건축의 외부 요소인 자연의 적극적인 도입과 활용은 단순한 소리만을 전달하는 국악이 아니라, 우리 고유의 공연문화인 연희공간을 가능하게 할 수 있다는 가능성을 확인하였다.
우리나라의 기성 공연장 계획은 공연특성을 고려한 전용 공연장보다는 경제적인 이유와 운영상의 문제에서 기인한 다목적 공연장 이었다. 그러나 국악 공연장은 서양의 공연 규범과 비교 하여 볼 때 연주 및 연기방식, 연주자와 관객과의 관계에서 많은 차이점이 있음을 알 수 있다. 그리고 서양음악과 국악의 음향설계 계획이 달라야 함을 알 수 있다. 이러한 이론적 고찰을 통하여 건축과 자연 그리고 우리의 고유한 전통음악인 국악이 온전해지는 국악당 설계를 제시하였다.
지난 100년간 우리는 과거의 역사와 전통을 뒤로 한 채, 근대화라는 화두를 앞에 두고 정치, 사회, 문화적인 모든 역량을 이것에 쏟아 부었다.
우리는 근대화라는 화두아래 전력을 쏟은 결과 1970년대 이후 급속한 경제 발전과 국민의 생활수준 향상을 가져왔다. 그리고 1980년대 이후부터는 전반적인 문화생활 향상에 대한 요구와 필요성에 부응하여 공연장에 대한 활발한 건축행위가 이루어져 왔으며, 그로 인하여 다양한 규모의 극장 및 공연장이 세워져서 그동안 충족될 수 없었던 문화생활의 양적 성장에 많은 도움을 주었다.
우리는 근대화를 통하여 다양성을 가진 문화를 수용하고 있고, 근대성이라는 이름으로 우리를 지배해 왔던 서양문명의 집착에 대하여 어느 정도 자유로운 현실을 맞이하고 있다.
근대화의 집착에서 벗어난 지금, 우리의 눈에는 우리의 전통공연 문화의 역사가 새롭게 보인다.
겨우 백년을 웃도는 서양의 공연문화 규범이 우리의 생활에 녹아있는 전통 공연문화사를 쉽게 재단 할 수는 없었던 것이다. 전통공연 문화사는 오랜 세월 동안 사람들이 살아온 총체적인 흔적을 담고 있다. 신과 인간, 배우와 관객, 제의와 놀이, 이념과 오락, 극장과 일상의 공간 등 다양한 문화적 기호들이 작용하여 공연행위가 만들어지고 향유되어 왔다. 우리의 전통공연 문화사를 보면 공연장은 작품, 연기자, 관객 등을 서로 만나게 해주면서 동시에 세 요소와 각각 관련을 맺는 공간이다. 우리의 전통공연은 무대 위에 국한된 행위가 아니다. 무대와 객석의 관계, 공연장의 구조, 심지어는 공연장이 위치한 도시의 분위기까지 공연 문화예술의 생산과 수용에 영향을 준다고 할 수 있다.
이러한 전통공연 문화의 역사를 고려 해보면 국악공연은 관객과 공연자가 같은 공간에서 함께 어우러짐으로 음악을 창의적으로 만들어 가며, 상호 감흥의 일치를 갖는 판 이 벌어 질 때 참다운 공연의 생명력이 있음을 알 수 있다.
그러나 현제의 국악전용공연장은 서양의 공연규범에 의해서 만들어진, 즉 무대 위의 공연자와 객석에 앉아서 관람하는 관객이 분명하게 단절적 구분이 되는 공연장에서 공연이 이루어짐으로 인하여 국악공연의 예술성이 감쇠되거나 공연의 감흥이 전달되지 않을 우려가 있다.
이러한 현실적 상황을 인지하여 본 논문은 국악공연의 특성을 적극 수용할 수 있는 무대형식 및 국악전용공연장 계획을 제안하여 우리의 전통 공연예술의 높은 예술성을 보전하고 국악을 전승, 보전, 보급하며 국악의 대중화 및 공연문화의 현대화를 이루는데 기여하기 위한 목적의 논문이다.
연구방법은 다음과 같다.
첫째, 국악의 일반적 고찰을 통하여 국악의 정의, 국악의 공연유형, 자연과의 관계를 분석한다.
둘째, 기성 국악공연장의 시설과 공연 현황을 분석한다.
셋째, 국악공연장의 조성계획분석을 통하여 음향공간의 실내설계의 계획, 음향특성, 객석공간의 단면특성, 무대와 객석의 적정규모의 계획을 파악한다.
넷째, 위의 분석을 통하여 전용 국악공연장 조성의 이론적 근거를 도출 후 전용공연장의 디자인계획을 완성 한다.
이러한 연구를 통하여 다음과 같은 이론적 결론을 제시 한다.
건축의 외부 요소인 자연의 적극적인 도입과 활용은 단순한 소리만을 전달하는 국악이 아니라, 우리 고유의 공연문화인 연희공간을 가능하게 할 수 있다는 가능성을 확인하였다.
우리나라의 기성 공연장 계획은 공연특성을 고려한 전용 공연장보다는 경제적인 이유와 운영상의 문제에서 기인한 다목적 공연장 이었다. 그러나 국악 공연장은 서양의 공연 규범과 비교 하여 볼 때 연주 및 연기방식, 연주자와 관객과의 관계에서 많은 차이점이 있음을 알 수 있다. 그리고 서양음악과 국악의 음향설계 계획이 달라야 함을 알 수 있다. 이러한 이론적 고찰을 통하여 건축과 자연 그리고 우리의 고유한 전통음악인 국악이 온전해지는 국악당 설계를 제시하였다.
For the past 100 years, we have devoted all our ability of politics, society and culture to the modernization, the most urgent topic throughout the times, leaving our history and tradition behind. In consequence, it has brought us a rapid economy development and improvement of living standard since ...
For the past 100 years, we have devoted all our ability of politics, society and culture to the modernization, the most urgent topic throughout the times, leaving our history and tradition behind. In consequence, it has brought us a rapid economy development and improvement of living standard since 1970s. Lots of various scaled performance centers or theatres have been constructed to satisfy demands and needs to improve a cultural life in general since 1980s, and this was helpful for a quantitative development of a cultural life which was not sufficient to enjoy before.
We have adopted cultures which have a diversity through the modernization, and now are facing a reality somewhat free from the obsession for western civilization which has governed us in the name of the modernization.
Being free from the obsession for the modernization, we see our history of traditional performance culture approaching us as if it were a new one. Standards of western performance culture which aged nearly over 100 years could not easily cut out our traditional performance culture melted in our daily lives. our history of traditional performance culture contains overall trace of people's lives for long time. Performance activities have been created and enjoyed under functions of various cultural symbols such as the God and humans, actors and audience, a ritual ceremony and a play, an ideology and an entertainment, a theatre and a daily life space etc. When we look back the history of our traditional performance culture, the place of performance is getting the art, actors and audience meet together and also is the space where said three factors are associating each other. our traditional performance is not an activity limited to a stage only. A relation between
a stage and seats, a structure of performance facility or even a atmosphere of the city where the performance facility is placed are able to affect a production and acceptance of a performance cultural arts.
Considering the history of this traditional performance culture, we can realize that the performance of national classical music is producing a music creatively with actors and audience get joined together in the same space, and a true vital power comes when both have the same inspiration each other. But we are now worrying if the artistry of performance of national classical music decrease or an inspiration of the performance can not be delivered because existing performance halls exclusive for national classical music were designed under the western standard so that actors on a stage and audience in seats are separated clearly. Recognizing this realistic situation, this study is carried out to suggest a plan of a stage typed performance facility exclusive for national classical music which is able to positively accept the characteristics of national classical music performance so that it could preserve a high artistry of our traditional performance arts, and succeed, preserve and distribute our national classical music, after all contribute to the popularization of national classical music and modernization of its performance culture.
Researching methods are as follows.
First, I have analyzed the definition and performance types of national classical music and its relation with the nature through a general study on a national classical music. Second, I have analyzed existing performance facilities exclusive for national classical music and its performance situation. Third, through the analysis of design plan of performance facility for national classical music, I have understood a plan of interior design of sound space, characteristic of sound and a cross section of seats space, a stage and a proper scale of seats. Fourth, through above analyses, I have completed a design plan of the performance facility exclusive for national classical music after deriving theoretical grounds for that.
Through above research, I am presenting following theoretical conclusion.
I have confirmed a possibility that a positive application and utilization of the nature which is an external element of an architecture can make national classical music not only deliver sounds simply but also provide a recreational space which is our own performance culture. Our existing plan of performance facility was a multi purpose one instead of an exclusive performance facility which should consider characteristic of a performance because of economic and operational problems. But, comparing to standards of western performance, the performance facility for national classical music has many differences in playing instruments, playing methods, players and audience etc. Also we could realize that designs for sound between western music and national classical music should be different each other. Through these theoretical study, I have suggested a design of a performance facility where an architecture, the nature and our national classical music are associating purely in harmony.
For the past 100 years, we have devoted all our ability of politics, society and culture to the modernization, the most urgent topic throughout the times, leaving our history and tradition behind. In consequence, it has brought us a rapid economy development and improvement of living standard since 1970s. Lots of various scaled performance centers or theatres have been constructed to satisfy demands and needs to improve a cultural life in general since 1980s, and this was helpful for a quantitative development of a cultural life which was not sufficient to enjoy before.
We have adopted cultures which have a diversity through the modernization, and now are facing a reality somewhat free from the obsession for western civilization which has governed us in the name of the modernization.
Being free from the obsession for the modernization, we see our history of traditional performance culture approaching us as if it were a new one. Standards of western performance culture which aged nearly over 100 years could not easily cut out our traditional performance culture melted in our daily lives. our history of traditional performance culture contains overall trace of people's lives for long time. Performance activities have been created and enjoyed under functions of various cultural symbols such as the God and humans, actors and audience, a ritual ceremony and a play, an ideology and an entertainment, a theatre and a daily life space etc. When we look back the history of our traditional performance culture, the place of performance is getting the art, actors and audience meet together and also is the space where said three factors are associating each other. our traditional performance is not an activity limited to a stage only. A relation between
a stage and seats, a structure of performance facility or even a atmosphere of the city where the performance facility is placed are able to affect a production and acceptance of a performance cultural arts.
Considering the history of this traditional performance culture, we can realize that the performance of national classical music is producing a music creatively with actors and audience get joined together in the same space, and a true vital power comes when both have the same inspiration each other. But we are now worrying if the artistry of performance of national classical music decrease or an inspiration of the performance can not be delivered because existing performance halls exclusive for national classical music were designed under the western standard so that actors on a stage and audience in seats are separated clearly. Recognizing this realistic situation, this study is carried out to suggest a plan of a stage typed performance facility exclusive for national classical music which is able to positively accept the characteristics of national classical music performance so that it could preserve a high artistry of our traditional performance arts, and succeed, preserve and distribute our national classical music, after all contribute to the popularization of national classical music and modernization of its performance culture.
Researching methods are as follows.
First, I have analyzed the definition and performance types of national classical music and its relation with the nature through a general study on a national classical music. Second, I have analyzed existing performance facilities exclusive for national classical music and its performance situation. Third, through the analysis of design plan of performance facility for national classical music, I have understood a plan of interior design of sound space, characteristic of sound and a cross section of seats space, a stage and a proper scale of seats. Fourth, through above analyses, I have completed a design plan of the performance facility exclusive for national classical music after deriving theoretical grounds for that.
Through above research, I am presenting following theoretical conclusion.
I have confirmed a possibility that a positive application and utilization of the nature which is an external element of an architecture can make national classical music not only deliver sounds simply but also provide a recreational space which is our own performance culture. Our existing plan of performance facility was a multi purpose one instead of an exclusive performance facility which should consider characteristic of a performance because of economic and operational problems. But, comparing to standards of western performance, the performance facility for national classical music has many differences in playing instruments, playing methods, players and audience etc. Also we could realize that designs for sound between western music and national classical music should be different each other. Through these theoretical study, I have suggested a design of a performance facility where an architecture, the nature and our national classical music are associating purely in harmony.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.