우리는 많은 기사와 자료를 통하여 지하공간에서의 화재가 매우 중요하다고 생각은 해 왔지만 실제적으로 그 위험성을 느낀 것은 2003년 대구 지하철 화재 참사이다. 이 참사에서 나타난 것과 같이 지하공간에서 일단 화재가 발생할 경우 대형 참사로 발전될 가능성은 매우 높다. 최근 지하공간의 사용증대는 매우 활발하게 커지고 있으며, 그 이유로는 여러 가지가 있으나 대도시 토지 가격 상승으로 인한 지하공간의 활용증대, 도심 교통의 혼잡 등으로 인하여 도시철도(지하철)가 차지하는 교통의 비율이 점차 높아지고 있는 것이 사실이다. 여기에 따라 지하철 환승역, 지하 역사를 중심으로 다른 시설물(백화점, 지하상가) 등의 연계에 따른 대형화 및 집중화로 인해 유사시에 매우 큰 혼란이 예상된다. 이렇듯 도시철도 지하역사 및 터널에서의 화재는 대형 인명손실과 막대한 재산 피해로 직결되며, 특히 도시철도가 도심의 대표적인 대중교통수단임을 생각할 때 대전 도시철도 역시 현재는 1호선만 운행하고 있지만 훗날, 2호선, 3호선의 개통으로 환승역 등이 생길 것이며 이로 인하여 더욱 복잡해지고 대형화, 지하화 될 것이 확실하다. 따라서, 본 연구에서는 대전 도시철도 22개 역사의 전반적인 제연시스템에 대한 실태조사를 통한 ○○역사의 제연설비의 작동 관계, 배연용량 측정 및 분석, 제연설비의 문제점 및 효율적인 운영방안에 대하여 알아보았으며 보다 효율적이고 화재 시에 안전성을 높이기 위해 다음과 같은 개선안을 결론으로 얻었다. 1. 지하철 승강장 및 대합실 화재시의 배연용량은 국가화재안전기준의 제연설비(NFSC 501)에 따라 설계되고 있으며, 대전 도시철도의 경우 국가화재안전기준인 제연구역 당 50,000CMH(수직거리 3m이하)보다 용량이 큰 60,000CMH로 설치되어 있음을 알 수 있었다. 2. 대전 도시철도의 22개 역사 중 지하 3층 이하 역사가 18개 역사로 피난에 대하여 유리한 측면이 있지만 지하 4층 역사가 1개, 지하 5층의 역사가 3개로서 심도가 깊은 역사의 경우 본선 팬의 운전은 관제실 ...
우리는 많은 기사와 자료를 통하여 지하공간에서의 화재가 매우 중요하다고 생각은 해 왔지만 실제적으로 그 위험성을 느낀 것은 2003년 대구 지하철 화재 참사이다. 이 참사에서 나타난 것과 같이 지하공간에서 일단 화재가 발생할 경우 대형 참사로 발전될 가능성은 매우 높다. 최근 지하공간의 사용증대는 매우 활발하게 커지고 있으며, 그 이유로는 여러 가지가 있으나 대도시 토지 가격 상승으로 인한 지하공간의 활용증대, 도심 교통의 혼잡 등으로 인하여 도시철도(지하철)가 차지하는 교통의 비율이 점차 높아지고 있는 것이 사실이다. 여기에 따라 지하철 환승역, 지하 역사를 중심으로 다른 시설물(백화점, 지하상가) 등의 연계에 따른 대형화 및 집중화로 인해 유사시에 매우 큰 혼란이 예상된다. 이렇듯 도시철도 지하역사 및 터널에서의 화재는 대형 인명손실과 막대한 재산 피해로 직결되며, 특히 도시철도가 도심의 대표적인 대중교통수단임을 생각할 때 대전 도시철도 역시 현재는 1호선만 운행하고 있지만 훗날, 2호선, 3호선의 개통으로 환승역 등이 생길 것이며 이로 인하여 더욱 복잡해지고 대형화, 지하화 될 것이 확실하다. 따라서, 본 연구에서는 대전 도시철도 22개 역사의 전반적인 제연시스템에 대한 실태조사를 통한 ○○역사의 제연설비의 작동 관계, 배연용량 측정 및 분석, 제연설비의 문제점 및 효율적인 운영방안에 대하여 알아보았으며 보다 효율적이고 화재 시에 안전성을 높이기 위해 다음과 같은 개선안을 결론으로 얻었다. 1. 지하철 승강장 및 대합실 화재시의 배연용량은 국가화재안전기준의 제연설비(NFSC 501)에 따라 설계되고 있으며, 대전 도시철도의 경우 국가화재안전기준인 제연구역 당 50,000CMH(수직거리 3m이하)보다 용량이 큰 60,000CMH로 설치되어 있음을 알 수 있었다. 2. 대전 도시철도의 22개 역사 중 지하 3층 이하 역사가 18개 역사로 피난에 대하여 유리한 측면이 있지만 지하 4층 역사가 1개, 지하 5층의 역사가 3개로서 심도가 깊은 역사의 경우 본선 팬의 운전은 관제실 모니터링의 정확한 결과에 따라 승객 대피 반대 방향으로 급기운전이 되어야 함을 알 수 있었다. 3. 수동 연동으로 인하여 비 화재구역에서 설비가 작동할 수 있기 때문에 수동조작의 연동을 지양하고 감지기에 의한 자동감지와 연계 작동되는 시스템 보완이 선행되어야 하는 것을 알 수 있었다. 4. 제연설비의 덕트는 평상시 공조용이고 화재 시 제연용으로 전환하여 사용되어 자동제어 설정이 복잡하고 고장 및 오류로 혼란을 초래할 수 있다. 따라서, 승강장의 경우 천장 공간 이용한 공간 덕트로 화재 시 신속 정확하게 제연을 할 수 있도록 하여야 한다. 5. 공기조화설비와 겸용모드로 평상시 덕트 누기 등으로 성능이 저하되어도 취출구 별로 풍량을 확인하지 않으면 성능 저하요인을 평가하기 어려워 효율적인 관리를 위하여 T.A.B가 필요하다.
우리는 많은 기사와 자료를 통하여 지하공간에서의 화재가 매우 중요하다고 생각은 해 왔지만 실제적으로 그 위험성을 느낀 것은 2003년 대구 지하철 화재 참사이다. 이 참사에서 나타난 것과 같이 지하공간에서 일단 화재가 발생할 경우 대형 참사로 발전될 가능성은 매우 높다. 최근 지하공간의 사용증대는 매우 활발하게 커지고 있으며, 그 이유로는 여러 가지가 있으나 대도시 토지 가격 상승으로 인한 지하공간의 활용증대, 도심 교통의 혼잡 등으로 인하여 도시철도(지하철)가 차지하는 교통의 비율이 점차 높아지고 있는 것이 사실이다. 여기에 따라 지하철 환승역, 지하 역사를 중심으로 다른 시설물(백화점, 지하상가) 등의 연계에 따른 대형화 및 집중화로 인해 유사시에 매우 큰 혼란이 예상된다. 이렇듯 도시철도 지하역사 및 터널에서의 화재는 대형 인명손실과 막대한 재산 피해로 직결되며, 특히 도시철도가 도심의 대표적인 대중교통수단임을 생각할 때 대전 도시철도 역시 현재는 1호선만 운행하고 있지만 훗날, 2호선, 3호선의 개통으로 환승역 등이 생길 것이며 이로 인하여 더욱 복잡해지고 대형화, 지하화 될 것이 확실하다. 따라서, 본 연구에서는 대전 도시철도 22개 역사의 전반적인 제연시스템에 대한 실태조사를 통한 ○○역사의 제연설비의 작동 관계, 배연용량 측정 및 분석, 제연설비의 문제점 및 효율적인 운영방안에 대하여 알아보았으며 보다 효율적이고 화재 시에 안전성을 높이기 위해 다음과 같은 개선안을 결론으로 얻었다. 1. 지하철 승강장 및 대합실 화재시의 배연용량은 국가화재안전기준의 제연설비(NFSC 501)에 따라 설계되고 있으며, 대전 도시철도의 경우 국가화재안전기준인 제연구역 당 50,000CMH(수직거리 3m이하)보다 용량이 큰 60,000CMH로 설치되어 있음을 알 수 있었다. 2. 대전 도시철도의 22개 역사 중 지하 3층 이하 역사가 18개 역사로 피난에 대하여 유리한 측면이 있지만 지하 4층 역사가 1개, 지하 5층의 역사가 3개로서 심도가 깊은 역사의 경우 본선 팬의 운전은 관제실 모니터링의 정확한 결과에 따라 승객 대피 반대 방향으로 급기운전이 되어야 함을 알 수 있었다. 3. 수동 연동으로 인하여 비 화재구역에서 설비가 작동할 수 있기 때문에 수동조작의 연동을 지양하고 감지기에 의한 자동감지와 연계 작동되는 시스템 보완이 선행되어야 하는 것을 알 수 있었다. 4. 제연설비의 덕트는 평상시 공조용이고 화재 시 제연용으로 전환하여 사용되어 자동제어 설정이 복잡하고 고장 및 오류로 혼란을 초래할 수 있다. 따라서, 승강장의 경우 천장 공간 이용한 공간 덕트로 화재 시 신속 정확하게 제연을 할 수 있도록 하여야 한다. 5. 공기조화설비와 겸용모드로 평상시 덕트 누기 등으로 성능이 저하되어도 취출구 별로 풍량을 확인하지 않으면 성능 저하요인을 평가하기 어려워 효율적인 관리를 위하여 T.A.B가 필요하다.
Many articles and materials tell us the importance of underground fire, but not until 2003 Dae-Gu subway fire did we actually feel the danger of such events. As we can see from the case, when fire breaks out underground, it is highly likely to become a huge disaster. Recently, underground space is b...
Many articles and materials tell us the importance of underground fire, but not until 2003 Dae-Gu subway fire did we actually feel the danger of such events. As we can see from the case, when fire breaks out underground, it is highly likely to become a huge disaster. Recently, underground space is being widely used, partially because of heavy traffic and price rise of real estate in big cities that cause subways to rank higher in terms of transportation. This leads to more subway lines and other facilities connected to underground stations (such as department stores and shopping centers) and a huge chaos is expected in case of emergency. Fire in subway stations and tunnels leads straight to the massive loss of lives and properties. Given that subways are one of the main transportations in the city, while DaeJeon Metropolitan Express Transit Corporation only has one line for now, is expected to have more lines which will result in bigger stations and more underground facilities. So, we have examined the smoke control systems of twenty-two DaeJeon subway stations to figure out the operation relations of smoke management systems of ○○station, measured and analyzed the capacity of smoke exhaust, and find out the problems of smoke management system and its effective operation strategy. After thorough examination, we have acquired the following conclusion that will be more efficient and safer in case of fire. 1. The capacity of smoke exhaust in cases of fire in subway platform and waiting area is designed based on the National Fire Safety Code: Smoke Management System (NFSC 501). For DaeJeon Metropolitan Express Transit Corporation, the capacity is set for 60,000CMH which is bigger than the NFSC standard of 50,000CMH per district(vertical distance 3m or lower). 2. 18 out of 22 stations of DaeJeon Subways are less than three stories underground which makes it easier to escape, but one station goes down four stories underground and three stations go down to five stories underground. The fans have to be operated to the opposite direction of passengers' escape according to the accurate monitoring result of the control room. 3. The fact that manual interlocking could cause the facilities to work in non-fire district tells us that the systems security linked to automatic sensors should be reinforced rather than maintaining manual interlocking of systems. 4. The duct of the smoke management system can cause confusion due to malfunction or errors because it is normally used for air-conditioning, but is used for smoke exhaust during fire, thus complicating automatic control system set-up. So, for platform, we should use spacial duct using ceilings, so we can precisely manage smoke in case of fire. 5. It is combined with air handing units and is hard to evaluate the reason for degradation of performance if not clarified by the wind quantity per vent, so we need T.A.B for effective management.
Many articles and materials tell us the importance of underground fire, but not until 2003 Dae-Gu subway fire did we actually feel the danger of such events. As we can see from the case, when fire breaks out underground, it is highly likely to become a huge disaster. Recently, underground space is being widely used, partially because of heavy traffic and price rise of real estate in big cities that cause subways to rank higher in terms of transportation. This leads to more subway lines and other facilities connected to underground stations (such as department stores and shopping centers) and a huge chaos is expected in case of emergency. Fire in subway stations and tunnels leads straight to the massive loss of lives and properties. Given that subways are one of the main transportations in the city, while DaeJeon Metropolitan Express Transit Corporation only has one line for now, is expected to have more lines which will result in bigger stations and more underground facilities. So, we have examined the smoke control systems of twenty-two DaeJeon subway stations to figure out the operation relations of smoke management systems of ○○station, measured and analyzed the capacity of smoke exhaust, and find out the problems of smoke management system and its effective operation strategy. After thorough examination, we have acquired the following conclusion that will be more efficient and safer in case of fire. 1. The capacity of smoke exhaust in cases of fire in subway platform and waiting area is designed based on the National Fire Safety Code: Smoke Management System (NFSC 501). For DaeJeon Metropolitan Express Transit Corporation, the capacity is set for 60,000CMH which is bigger than the NFSC standard of 50,000CMH per district(vertical distance 3m or lower). 2. 18 out of 22 stations of DaeJeon Subways are less than three stories underground which makes it easier to escape, but one station goes down four stories underground and three stations go down to five stories underground. The fans have to be operated to the opposite direction of passengers' escape according to the accurate monitoring result of the control room. 3. The fact that manual interlocking could cause the facilities to work in non-fire district tells us that the systems security linked to automatic sensors should be reinforced rather than maintaining manual interlocking of systems. 4. The duct of the smoke management system can cause confusion due to malfunction or errors because it is normally used for air-conditioning, but is used for smoke exhaust during fire, thus complicating automatic control system set-up. So, for platform, we should use spacial duct using ceilings, so we can precisely manage smoke in case of fire. 5. It is combined with air handing units and is hard to evaluate the reason for degradation of performance if not clarified by the wind quantity per vent, so we need T.A.B for effective management.
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