지하철 소방설비는 대구지하철 화재(2002.2.18) 이후 많은 변화가 있었다. 기존 운행지하철뿐만 아니라 신설중인 지하철도 ‘도시철도 종합안전 대책’(구건교부 2003. 9)에 따라 소방설비를 대폭 확충했다. 지하철에서 발생한 대형화재를 계기로 여러 가지 연구도 진행되었으며, 소방시설의 설치뿐만 아니라 운영시스템에 대해서도 많은 개선이 있었다.
처음 지하철은 단순히 수송수단으로서의 역할만 요구 되어왔으나, 현재는 지하철 이용 빈도가 많아지고 승강장에 체류하는 시간이 길어짐에 따라 하나의 생활공간으로서의 역할도 만족시켜야 하는 상황에 이르렀다. 또한 전반적인 생활수준이 향상됨에 따라 지하철내의 쾌적함과 안전성에 대한 인식이 높아지고 있으며, 환경개선에 대한 문제가 계속 제기 되고 있는 실정이다.
또한 대전시는 2006년 3월 16일 대전도시철도 1호선 1단계(판암∼정부청사), 2007년 4월 17일 대전도시철도 1호선과 2단계(정부청사∼반석 10.2 ...
지하철 소방설비는 대구지하철 화재(2002.2.18) 이후 많은 변화가 있었다. 기존 운행지하철뿐만 아니라 신설중인 지하철도 ‘도시철도 종합안전 대책’(구건교부 2003. 9)에 따라 소방설비를 대폭 확충했다. 지하철에서 발생한 대형화재를 계기로 여러 가지 연구도 진행되었으며, 소방시설의 설치뿐만 아니라 운영시스템에 대해서도 많은 개선이 있었다.
처음 지하철은 단순히 수송수단으로서의 역할만 요구 되어왔으나, 현재는 지하철 이용 빈도가 많아지고 승강장에 체류하는 시간이 길어짐에 따라 하나의 생활공간으로서의 역할도 만족시켜야 하는 상황에 이르렀다. 또한 전반적인 생활수준이 향상됨에 따라 지하철내의 쾌적함과 안전성에 대한 인식이 높아지고 있으며, 환경개선에 대한 문제가 계속 제기 되고 있는 실정이다.
또한 대전시는 2006년 3월 16일 대전도시철도 1호선 1단계(판암∼정부청사), 2007년 4월 17일 대전도시철도 1호선과 2단계(정부청사∼반석 10.2 km 구간) 개통하여 운영하고 있다.
따라서 본 연구에서는 대전지하철 승강장의 실태조사 및 분석을 통하여, 스크린도어의 공기질에 미치는 영향을 실테조사 및 분석을 통하여 스크린도어의 효율적인 운영방안 및 개선방안, 지하철역사의 공기질 항목 및 개선방안, 지하철 전동차내의 공기질 항목 및 개선방안을 제시하고자 한다.
1. 대전 지하철역사는 완전밀폐형 스크린도어 13곳, 반밀폐형 스크린도어 9곳이 설치되어 있음을 확인하였다.
2. 반밀폐형 스크린도어가 설치된 승강장은 선로 측에서 유입되는 열차 풍과 분진,소음 등에 의한 승강장 공기오염이 되고 이음을 알 수 있었다.
- 완전밀폐형 스크린도어를 설치하여 선로부와 승강장부가 완전히 차단되면 선로 측에서 유입되는 분진 등에 의한 공기오염을 방지하고 선로부의 부하가 차단되어 장비의 용량감소로 에너지절감 되며 전 외기방식(100%배기)에서 70%정도를 재순환하므로 냉난 운전비용 감소한다.
- 승강장 측에 외부공기의 급기로 향상 양압(+압력)유지를 선로 측의 오염된 공기유입을 방지하여 승강장 쾌적성을 확보 하여야 한다.
- 반밀폐형 스크린도어는 승객 추락방지용으로 사용되나 완전밀페형의 경우에는 추락 방지용은 물론 공조설비 용량감소, 하절기 냉방 설비운전의 에너지 절감, 실내 공기질 향상, 열차풍 감소 등 다른 효과를 기대할 수 있어 완전밀폐형으로 변경하여야 할 것이다.
3. 대전지하철 22개 역사 대합실, 승강장에 대한 공기질를 측정 분석한 결과 모든 항목이 환경부의 지하역사 실내 공기질 유지 및 권고기준에 적합할 뿐만 아니라 매우 양호한 상태인 것으로 확인 되었다.
4. 미세먼지는 대전 지하철 22개 역사 모두에서 승강장의 농도가 대합실의 농도 보다 높게 측정 되었다. 열차 풍에 의한 먼지의 발생이 승강장으로 유입되므로 승강장의 미세먼지 농도가 높게 측정되어다. 열차 풍에 의한 먼지의 유입은 에어커튼을 적용하여 먼지의 농도를 감소시킬 수 있을 것이다.
5. 완전밀폐형 스크린도어와 반밀폐형 스크린도어가 설치된 경우, 승강장의 미세먼지는 반밀폐형 스크린도어가 설치된 경우가 완전밀폐형 스크린도어가 설치된 경우보다 약 2배정도 높게 측정되었다
지하철 소방설비는 대구지하철 화재(2002.2.18) 이후 많은 변화가 있었다. 기존 운행지하철뿐만 아니라 신설중인 지하철도 ‘도시철도 종합안전 대책’(구건교부 2003. 9)에 따라 소방설비를 대폭 확충했다. 지하철에서 발생한 대형화재를 계기로 여러 가지 연구도 진행되었으며, 소방시설의 설치뿐만 아니라 운영시스템에 대해서도 많은 개선이 있었다.
처음 지하철은 단순히 수송수단으로서의 역할만 요구 되어왔으나, 현재는 지하철 이용 빈도가 많아지고 승강장에 체류하는 시간이 길어짐에 따라 하나의 생활공간으로서의 역할도 만족시켜야 하는 상황에 이르렀다. 또한 전반적인 생활수준이 향상됨에 따라 지하철내의 쾌적함과 안전성에 대한 인식이 높아지고 있으며, 환경개선에 대한 문제가 계속 제기 되고 있는 실정이다.
또한 대전시는 2006년 3월 16일 대전도시철도 1호선 1단계(판암∼정부청사), 2007년 4월 17일 대전도시철도 1호선과 2단계(정부청사∼반석 10.2 km 구간) 개통하여 운영하고 있다.
따라서 본 연구에서는 대전지하철 승강장의 실태조사 및 분석을 통하여, 스크린도어의 공기질에 미치는 영향을 실테조사 및 분석을 통하여 스크린도어의 효율적인 운영방안 및 개선방안, 지하철역사의 공기질 항목 및 개선방안, 지하철 전동차내의 공기질 항목 및 개선방안을 제시하고자 한다.
1. 대전 지하철역사는 완전밀폐형 스크린도어 13곳, 반밀폐형 스크린도어 9곳이 설치되어 있음을 확인하였다.
2. 반밀폐형 스크린도어가 설치된 승강장은 선로 측에서 유입되는 열차 풍과 분진,소음 등에 의한 승강장 공기오염이 되고 이음을 알 수 있었다.
- 완전밀폐형 스크린도어를 설치하여 선로부와 승강장부가 완전히 차단되면 선로 측에서 유입되는 분진 등에 의한 공기오염을 방지하고 선로부의 부하가 차단되어 장비의 용량감소로 에너지절감 되며 전 외기방식(100%배기)에서 70%정도를 재순환하므로 냉난 운전비용 감소한다.
- 승강장 측에 외부공기의 급기로 향상 양압(+압력)유지를 선로 측의 오염된 공기유입을 방지하여 승강장 쾌적성을 확보 하여야 한다.
- 반밀폐형 스크린도어는 승객 추락방지용으로 사용되나 완전밀페형의 경우에는 추락 방지용은 물론 공조설비 용량감소, 하절기 냉방 설비운전의 에너지 절감, 실내 공기질 향상, 열차풍 감소 등 다른 효과를 기대할 수 있어 완전밀폐형으로 변경하여야 할 것이다.
3. 대전지하철 22개 역사 대합실, 승강장에 대한 공기질를 측정 분석한 결과 모든 항목이 환경부의 지하역사 실내 공기질 유지 및 권고기준에 적합할 뿐만 아니라 매우 양호한 상태인 것으로 확인 되었다.
4. 미세먼지는 대전 지하철 22개 역사 모두에서 승강장의 농도가 대합실의 농도 보다 높게 측정 되었다. 열차 풍에 의한 먼지의 발생이 승강장으로 유입되므로 승강장의 미세먼지 농도가 높게 측정되어다. 열차 풍에 의한 먼지의 유입은 에어커튼을 적용하여 먼지의 농도를 감소시킬 수 있을 것이다.
5. 완전밀폐형 스크린도어와 반밀폐형 스크린도어가 설치된 경우, 승강장의 미세먼지는 반밀폐형 스크린도어가 설치된 경우가 완전밀폐형 스크린도어가 설치된 경우보다 약 2배정도 높게 측정되었다
Subway fire facilities has changed a lot since 2002 Dae-Gu Subway Fire (February 18). Not only the existing subways, but also subways in the making have largely expanded their fire facilities according to 'Metropolitan Transit Comprehensive Safety Measures' (Sep. 2003, former Department of Transport...
Subway fire facilities has changed a lot since 2002 Dae-Gu Subway Fire (February 18). Not only the existing subways, but also subways in the making have largely expanded their fire facilities according to 'Metropolitan Transit Comprehensive Safety Measures' (Sep. 2003, former Department of Transportation). After this huge fire, many researches have taken place and there have been big improvement on not only the installation of fire facilities but also operating system.
Subways are asked to serve as a part of living space since they are more frequently used and people stay longer in the stations, not like the old days when they were simply a kind of transportation. More people are raising their voices on improving subway environment and turing their eyes to safety and comfort.
As of Daejeon Metropolitan Transit Corporation, the first stage of line one (from Panam to Government Building) opened on March16th, 2006, and the second stageofline one (from Government Building to Bansuk, 10.2km)opened on April 17th, 2007 in the city of Daejeon.
This research aims to give ways to effectively operate and improve screen doors, air quality of the stations, and air quality of trains through surveys and analysis on Daejoen subway platforms and the impact of screen doors on indoor air quality.
1. We have confirmed that there are 13 Daejoen subway stations with completely-sealed screen doors and 9 stations with half-sealed screen doors.
2. Stations with half-sealed screen doors are being polluted due to wind, dust, and noise.
-If the completely-sealed screen doors are installed, railways and the stations will be completely separated which will prevent the pollution caused from dust flowing from the railways, electrical load of railways will be blocked to conserve energy, about 70% of out air will be circulated which will help decrease the air conditioning cost.
-Stations must be kept pleasant at all times by preventing the inflow of polluted air by maintaining positive pressure with air supply to the station.
-Half-sealed screen doors are used to prevent people from falling down, but completely-sealed screen doors can also be used for decreasing capacity of air-conditioning system, conserving energy when operating air-conditioner, improving air quality inside the train, lessening train wind. So we can conclude that it is better to change all the screen doors to completely-sealed ones.
3. The measurement and analysis of 22 Daejeon subway stations and platforms tell us that they fit into recommended standard of air quality maintenance by department of environment.
4. As of dust particles, it is more severe in platforms than in stations in all 22 cases because dust caused by train wind is flowed into platforms. This could be improved by applying air curtains.
5. There were twice more dust particles in stations with half-sealed screen doors than in stations with completely-sealed screen doors.
Subway fire facilities has changed a lot since 2002 Dae-Gu Subway Fire (February 18). Not only the existing subways, but also subways in the making have largely expanded their fire facilities according to 'Metropolitan Transit Comprehensive Safety Measures' (Sep. 2003, former Department of Transportation). After this huge fire, many researches have taken place and there have been big improvement on not only the installation of fire facilities but also operating system.
Subways are asked to serve as a part of living space since they are more frequently used and people stay longer in the stations, not like the old days when they were simply a kind of transportation. More people are raising their voices on improving subway environment and turing their eyes to safety and comfort.
As of Daejeon Metropolitan Transit Corporation, the first stage of line one (from Panam to Government Building) opened on March16th, 2006, and the second stageofline one (from Government Building to Bansuk, 10.2km)opened on April 17th, 2007 in the city of Daejeon.
This research aims to give ways to effectively operate and improve screen doors, air quality of the stations, and air quality of trains through surveys and analysis on Daejoen subway platforms and the impact of screen doors on indoor air quality.
1. We have confirmed that there are 13 Daejoen subway stations with completely-sealed screen doors and 9 stations with half-sealed screen doors.
2. Stations with half-sealed screen doors are being polluted due to wind, dust, and noise.
-If the completely-sealed screen doors are installed, railways and the stations will be completely separated which will prevent the pollution caused from dust flowing from the railways, electrical load of railways will be blocked to conserve energy, about 70% of out air will be circulated which will help decrease the air conditioning cost.
-Stations must be kept pleasant at all times by preventing the inflow of polluted air by maintaining positive pressure with air supply to the station.
-Half-sealed screen doors are used to prevent people from falling down, but completely-sealed screen doors can also be used for decreasing capacity of air-conditioning system, conserving energy when operating air-conditioner, improving air quality inside the train, lessening train wind. So we can conclude that it is better to change all the screen doors to completely-sealed ones.
3. The measurement and analysis of 22 Daejeon subway stations and platforms tell us that they fit into recommended standard of air quality maintenance by department of environment.
4. As of dust particles, it is more severe in platforms than in stations in all 22 cases because dust caused by train wind is flowed into platforms. This could be improved by applying air curtains.
5. There were twice more dust particles in stations with half-sealed screen doors than in stations with completely-sealed screen doors.
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