독서논술 교육은 나날이 늘어나는 정보와 지식을 체계적으로 관리하고 통합적으로 재구성하는 능력이 요구되는 사회의 변화와 자신의 생각과 느낌을 능동적으로 표현할 수 있는 필자로의 발달을 꾀하는 작문 교육의 목표에서 그 필요성을 찾을 수 있다. 본 연구는 독서논술의 본질과 학습자의 특성을 고려하여 초등학생의 독서논술 지도에 관한 보다 실질적이고 구체적인 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 논술 지도의 한 방법으로 독서를 활용하기 위한 이론적 근거를 검토하고 독서논술 지도를 위한 수준별 학습 자료의 개발과 독서논술 쓰기의 ...
독서논술 교육은 나날이 늘어나는 정보와 지식을 체계적으로 관리하고 통합적으로 재구성하는 능력이 요구되는 사회의 변화와 자신의 생각과 느낌을 능동적으로 표현할 수 있는 필자로의 발달을 꾀하는 작문 교육의 목표에서 그 필요성을 찾을 수 있다. 본 연구는 독서논술의 본질과 학습자의 특성을 고려하여 초등학생의 독서논술 지도에 관한 보다 실질적이고 구체적인 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 논술 지도의 한 방법으로 독서를 활용하기 위한 이론적 근거를 검토하고 독서논술 지도를 위한 수준별 학습 자료의 개발과 독서논술 쓰기의 절차 및 전략에 대해 논의하였다. 그 내용을 장별로 정리하면 다음과 같다. 제 Ⅰ장에서는 독서논술 지도의 필요성과 활용에 대하여 논의하고 이를 뒷받침할 수 있는 선행 연구를 살펴보았다. 제 Ⅱ장에서는 독서와 논술의 관계, 독서논술의 개념과 특성, 독서논술의 교육적 의의를 통해 독서논술 교육의 바람직한 방향을 모색하였다. 제 Ⅲ장에서는 독서논술 프로그램의 설계와 그에 따른 수준별 유형을 분류하고, 독서논술 프로그램을 적용한 실제를 제시하였다. 본 연구에서는 독서논술의 수준별 유형을 이해하고 그 유형을 익혀서 독서논술 쓰기에 활용하는 활동을 통해 책을 읽고 난 후 자기의 생각을 논리적으로 펼쳐내는 글쓰기 활동이 이루어져 학생들의 독서논술 쓰기 능력이 향상되는 모습을 볼 수 있었다. 이와 같이 살펴본 결과 독서논술 지도를 위한 수준별 프로그램의 개발과 관련하여 본 연구가 지니는 의의는 다음과 같다. 첫째, 독서논술 프로그램을 중심으로 하여 독서와 작문의 통합을 논의했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 유사한 과정을 공유하고 있는 독서와 작문을 통합하여 교육적 상승효과를 얻는다는 통합 언어 교육의 관점에 따라 독서와 논술의 통합을 시도하였으며 그에 대한 구체적인 지도 방안을 제시하였다. 둘째, 독서논술 지도를 위한 학습 과정안을 유형별로 개발하고 실제 독서논술 지도에 적용할 수 있도록 구체적인 자료를 제시하였다. 독서논술 지도의 절차와 각 과정에 따른 전략, 유형별 학습지, 독서논술 제시문 등을 구안하고 이를 실제 학습 현장에 적용할 수 있도록 하였다. 셋째, 논술에 대한 경험이 없는 초등학생에게 적합한, 단계적으로 수준을 높여가는 독서논술 프로그램을 개발하였다. 대부분의 초등학교 현장에서는 마땅한 논술 지도 프로그램이 없어서 논술 지도에 관심을 가지지 않거나 논술 대회를 개최하는 학교에서도 논술의 제시문만 부여하고 한 편의 글을 완성하게 하여 학생들에게 논술 쓰기에 대한 부담감과 두려움을 주는 경우가 많다. 이러한 현실을 감안하여 개발한 기본형에서 심화형으로 나아가는 독서논술 쓰기는 기초 단계에서부터 체계적으로 형식을 갖추어가는 글쓰기로 논리적 논술 쓰기에 보다 쉽게 다가가게 하는 시도가 되었다고 본다. 본 연구에서는 독서논술 지도를 위한 수준별 프로그램의 개발을 통해 독서논술을 지도할 때 수준별 프로그램을 적용하는 것이 효과적임을 알 수 있었다. 따라서 논술을 처음 접해보는 학습자의 실정에 맞도록 단계와 전략을 적절히 재구성하고 사전에 교수 · 학습 계획을 세밀히 짠다면 그 활용의 효과가 충분히 있을 것이라 생각된다. 이를 위해서는 독서 활동 중에 학생들에게 자신의 의견이나 주장을 논리적으로 구성하고 표현해낼 수 있도록 지도하기 위한 현장 교사들의 독서논술에 대한 안목과 지속적인 관심이 요구된다. 또한 학습자에게는 쉽고 재미있는 독서논술 쓰기, 교사들에게는 효과적인 독서논술 지도 방안에 대한 후속 연구가 이루어지길 기대해 본다.
독서논술 교육은 나날이 늘어나는 정보와 지식을 체계적으로 관리하고 통합적으로 재구성하는 능력이 요구되는 사회의 변화와 자신의 생각과 느낌을 능동적으로 표현할 수 있는 필자로의 발달을 꾀하는 작문 교육의 목표에서 그 필요성을 찾을 수 있다. 본 연구는 독서논술의 본질과 학습자의 특성을 고려하여 초등학생의 독서논술 지도에 관한 보다 실질적이고 구체적인 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 논술 지도의 한 방법으로 독서를 활용하기 위한 이론적 근거를 검토하고 독서논술 지도를 위한 수준별 학습 자료의 개발과 독서논술 쓰기의 절차 및 전략에 대해 논의하였다. 그 내용을 장별로 정리하면 다음과 같다. 제 Ⅰ장에서는 독서논술 지도의 필요성과 활용에 대하여 논의하고 이를 뒷받침할 수 있는 선행 연구를 살펴보았다. 제 Ⅱ장에서는 독서와 논술의 관계, 독서논술의 개념과 특성, 독서논술의 교육적 의의를 통해 독서논술 교육의 바람직한 방향을 모색하였다. 제 Ⅲ장에서는 독서논술 프로그램의 설계와 그에 따른 수준별 유형을 분류하고, 독서논술 프로그램을 적용한 실제를 제시하였다. 본 연구에서는 독서논술의 수준별 유형을 이해하고 그 유형을 익혀서 독서논술 쓰기에 활용하는 활동을 통해 책을 읽고 난 후 자기의 생각을 논리적으로 펼쳐내는 글쓰기 활동이 이루어져 학생들의 독서논술 쓰기 능력이 향상되는 모습을 볼 수 있었다. 이와 같이 살펴본 결과 독서논술 지도를 위한 수준별 프로그램의 개발과 관련하여 본 연구가 지니는 의의는 다음과 같다. 첫째, 독서논술 프로그램을 중심으로 하여 독서와 작문의 통합을 논의했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 유사한 과정을 공유하고 있는 독서와 작문을 통합하여 교육적 상승효과를 얻는다는 통합 언어 교육의 관점에 따라 독서와 논술의 통합을 시도하였으며 그에 대한 구체적인 지도 방안을 제시하였다. 둘째, 독서논술 지도를 위한 학습 과정안을 유형별로 개발하고 실제 독서논술 지도에 적용할 수 있도록 구체적인 자료를 제시하였다. 독서논술 지도의 절차와 각 과정에 따른 전략, 유형별 학습지, 독서논술 제시문 등을 구안하고 이를 실제 학습 현장에 적용할 수 있도록 하였다. 셋째, 논술에 대한 경험이 없는 초등학생에게 적합한, 단계적으로 수준을 높여가는 독서논술 프로그램을 개발하였다. 대부분의 초등학교 현장에서는 마땅한 논술 지도 프로그램이 없어서 논술 지도에 관심을 가지지 않거나 논술 대회를 개최하는 학교에서도 논술의 제시문만 부여하고 한 편의 글을 완성하게 하여 학생들에게 논술 쓰기에 대한 부담감과 두려움을 주는 경우가 많다. 이러한 현실을 감안하여 개발한 기본형에서 심화형으로 나아가는 독서논술 쓰기는 기초 단계에서부터 체계적으로 형식을 갖추어가는 글쓰기로 논리적 논술 쓰기에 보다 쉽게 다가가게 하는 시도가 되었다고 본다. 본 연구에서는 독서논술 지도를 위한 수준별 프로그램의 개발을 통해 독서논술을 지도할 때 수준별 프로그램을 적용하는 것이 효과적임을 알 수 있었다. 따라서 논술을 처음 접해보는 학습자의 실정에 맞도록 단계와 전략을 적절히 재구성하고 사전에 교수 · 학습 계획을 세밀히 짠다면 그 활용의 효과가 충분히 있을 것이라 생각된다. 이를 위해서는 독서 활동 중에 학생들에게 자신의 의견이나 주장을 논리적으로 구성하고 표현해낼 수 있도록 지도하기 위한 현장 교사들의 독서논술에 대한 안목과 지속적인 관심이 요구된다. 또한 학습자에게는 쉽고 재미있는 독서논술 쓰기, 교사들에게는 효과적인 독서논술 지도 방안에 대한 후속 연구가 이루어지길 기대해 본다.
The necessity of essay writing can be found of the purpose of composition education that is to help develop good writers who can spontaneously express their thought, feeling, and social changes nowadays where the skill of systematic management and reconstructive integration of ever-increasing inform...
The necessity of essay writing can be found of the purpose of composition education that is to help develop good writers who can spontaneously express their thought, feeling, and social changes nowadays where the skill of systematic management and reconstructive integration of ever-increasing information and knowledge is required. And this investigation is intended to help develop practical and specified program for Elementary essay education, considering the nature and characteristics of essay writing and its learners. To this end, reviewed is the theoretical foundation to take advantage of book reading as a way of essay education and discussed is the development, process of writing and the strategy for essay education, and it is summarized as follows: The first chapter is for the discussion of the necessity, application of essay writing and the review of existing studies. In chapter II investigated is the desirable direction of essay education by looking into relationship between book reading and essay writing, the concept, characteristics, and the educational meaning of essay writing. Chapter III deals with designing of essay writing program and pattern analysis of each level of design and presents examples of actual applications of essay writing program. So the students were encouraged to practice logical writing of their thought when they read books, being helped to understand and familiarize themselves with the pattern of each level, and then the students were able to show some progress with their essay writing. With regard to the program development by level for essay writing, the meaning of this investigation is as follows: First, it is meaningful to discuss the integration of book reading and composition based on essay writing program. From the perspective of educational synergy effect of the integration of book reading and composition, specific instruction guide for the integration is proposed. Second, proposals for essay education by level are developed and materials for its application in actual essay education are specified. And designed are the process of essay education and strategy for each process, workbook for each type, presentative example for book reading essay, and they were made available for actual school work. Third, developed is book reading essay program that gradually increases its level and is suitable for Elementary students who do not have essay writing experience. Not having proper essay writing program, most of the elementary schools did not seem interested in essay writing. And even those schools that had essay meeting tended to burden their students by giving them only presentative example and asking them to complete their essay. And reality was considered for the development of essay writing program that gradually progresses from basic level to advanced level helping students learn well organized and logical writing. From this investigation, it becomes clear that an effective way is to develop and apply essay program by level. Therefore if the level and strategy is reconstructed suitable for students' situation with well organized teaching and learning plan, the effect of the efforts would be self evident. For this, teacher's eye at and consistent interest in book reading essay is necessary to help the students express logically their opinions and points. And also more studies are necessary to make essay writing easier and more interesting, and for more effective way of teaching essay writing.
The necessity of essay writing can be found of the purpose of composition education that is to help develop good writers who can spontaneously express their thought, feeling, and social changes nowadays where the skill of systematic management and reconstructive integration of ever-increasing information and knowledge is required. And this investigation is intended to help develop practical and specified program for Elementary essay education, considering the nature and characteristics of essay writing and its learners. To this end, reviewed is the theoretical foundation to take advantage of book reading as a way of essay education and discussed is the development, process of writing and the strategy for essay education, and it is summarized as follows: The first chapter is for the discussion of the necessity, application of essay writing and the review of existing studies. In chapter II investigated is the desirable direction of essay education by looking into relationship between book reading and essay writing, the concept, characteristics, and the educational meaning of essay writing. Chapter III deals with designing of essay writing program and pattern analysis of each level of design and presents examples of actual applications of essay writing program. So the students were encouraged to practice logical writing of their thought when they read books, being helped to understand and familiarize themselves with the pattern of each level, and then the students were able to show some progress with their essay writing. With regard to the program development by level for essay writing, the meaning of this investigation is as follows: First, it is meaningful to discuss the integration of book reading and composition based on essay writing program. From the perspective of educational synergy effect of the integration of book reading and composition, specific instruction guide for the integration is proposed. Second, proposals for essay education by level are developed and materials for its application in actual essay education are specified. And designed are the process of essay education and strategy for each process, workbook for each type, presentative example for book reading essay, and they were made available for actual school work. Third, developed is book reading essay program that gradually increases its level and is suitable for Elementary students who do not have essay writing experience. Not having proper essay writing program, most of the elementary schools did not seem interested in essay writing. And even those schools that had essay meeting tended to burden their students by giving them only presentative example and asking them to complete their essay. And reality was considered for the development of essay writing program that gradually progresses from basic level to advanced level helping students learn well organized and logical writing. From this investigation, it becomes clear that an effective way is to develop and apply essay program by level. Therefore if the level and strategy is reconstructed suitable for students' situation with well organized teaching and learning plan, the effect of the efforts would be self evident. For this, teacher's eye at and consistent interest in book reading essay is necessary to help the students express logically their opinions and points. And also more studies are necessary to make essay writing easier and more interesting, and for more effective way of teaching essay writing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.