본 연구에서 고찰한 국내 공항 여객터미널의 규모산정 기준과 적정규모 모델 및 공항규모별 평면구성요소 적용 계획기준을 정리하면 다음과 같다. 국내 공항 여객터미널에 적합한 규모산정 기준은 첫째, 여객터미널의 규모산정 기준은 전체시설면적 산정방식을 기준으로 적용한다. 둘째, 규모산정 기준 요소는 피크시 여객수, 여객서비스수준, 피크시 여객1인당 소요면적을 기준한다. 국내선 및 국제선 공항의 여객터미널 적정규모 모델을 산정한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내선 공항 여객터미널의 경우 2009년도 국내선 여객수요를 기준으로 여객터미널 적...
본 연구에서 고찰한 국내 공항 여객터미널의 규모산정 기준과 적정규모 모델 및 공항규모별 평면구성요소 적용 계획기준을 정리하면 다음과 같다. 국내 공항 여객터미널에 적합한 규모산정 기준은 첫째, 여객터미널의 규모산정 기준은 전체시설면적 산정방식을 기준으로 적용한다. 둘째, 규모산정 기준 요소는 피크시 여객수, 여객서비스수준, 피크시 여객1인당 소요면적을 기준한다. 국내선 및 국제선 공항의 여객터미널 적정규모 모델을 산정한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내선 공항 여객터미널의 경우 2009년도 국내선 여객수요를 기준으로 여객터미널 적정규모를 산정한 결과 제주공항을 제외한 13개 공항이 잉여면적을 나타내고 있다. 이에 국내공항의 항공정책을 거점공항 위주로 재편하여 여객증가의 가능성이 있는 각 권역별 거점공항은 최대한 활성화 될 수 있도록 해야 한다. 또한 지방 소규모 공항 중 향후 여객수요의 지속적인 감소가 불가피한 공항의 경우 항공관련 타 시설용도로의 전환 등 적극적인 대안 모색이 필요하다. 둘째, 국제선 공항 여객터미널의 경우 연도별 여객수 증감비율을 고려한 예상여객수를 기준으로 여객터미널 적정규모를 산정한 결과 대형거점공항에 비해 소형거점공항이 상대적으로 과다한 잉여면적을 나타내고 있다. 이에 향후 소형거점공항의 여객터미널 규모계획은 보수적으로 산정하여 경제성을 확보하고 향후 여객수요의 증가에 따라 확장할 수 있도록 한다. 중추공항, 거점공항, 일반공항의 공항규모별 평면구성요소 적용 계획기준을 정리하면 다음과 같다. 첫째, CIQ 운영방식 적용 기준시 중추공항은 초기 집중식 CIQ시스템을 적용하고 추후 분산식 CIQ시스템을 적용한다. 또한 거점공항은 집중식 CIQ시스템을 계획기준으로 하고 일반공항은 국제선 기능을 포함하지 않으므로 CIQ기능은 제외한다. 둘째, 여객동선체계 적용 기준시 중추공항은 피어형 또는 위성형의 평면구성형태와 다층 단면구성체제를 적용한다. 또한 거점공항은 선형 평면구성형태와 이층 또는 중층 단면구성체제를 적용하고 일반공항은 선형 평면구성형태와 단층 단면구성체제를 적용한다. 셋째, 체크인 시스템 적용 기준시 중추공항은 분산식 운영방식과 아일랜드형 체크인카운터 배치를 적용하고 거점공항 및 일반공항은 집중식 운영방식과 선형 체크인카운터 배치를 적용한다. 넷째, 보안검색 운영방식 적용 기준시 중추공항은 해당공항의 전략적 목표와 지정학적, 정치․군사․사회적 상황을 고려하여 분산식 또는 집중식 운영방식을 선정하여 적용한다. 또한 거점공항과 일반공항은 공항운영의 효율성을 고려하여 집중식 검색방식을 적용한다. 이와 같이 본 연구에서는 여객터미널의 규모산정 요소 및 기준을 고찰하였고 적정규모 모델을 제시하였다. 또한 공항규모와 평면구성요소가 여객터미널 계획 절차상 서로 연계되어 있으며 공항의 크기와 성격에 따라 평면구성요소 적용기준의 차이가 나타나는 것을 규명하였다. 이에 공항 여객터미널 규모와 평면구성요소에 관한 연구는 향후 공항 여객터미널 증축 또는 신축 계획시 여객터미널의 객관적인 규모산정 기준과 효율적인 평면구성에 대한 기본적인 계획기준 설정에 기초자료가 될 것이다.
본 연구에서 고찰한 국내 공항 여객터미널의 규모산정 기준과 적정규모 모델 및 공항규모별 평면구성요소 적용 계획기준을 정리하면 다음과 같다. 국내 공항 여객터미널에 적합한 규모산정 기준은 첫째, 여객터미널의 규모산정 기준은 전체시설면적 산정방식을 기준으로 적용한다. 둘째, 규모산정 기준 요소는 피크시 여객수, 여객서비스수준, 피크시 여객1인당 소요면적을 기준한다. 국내선 및 국제선 공항의 여객터미널 적정규모 모델을 산정한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내선 공항 여객터미널의 경우 2009년도 국내선 여객수요를 기준으로 여객터미널 적정규모를 산정한 결과 제주공항을 제외한 13개 공항이 잉여면적을 나타내고 있다. 이에 국내공항의 항공정책을 거점공항 위주로 재편하여 여객증가의 가능성이 있는 각 권역별 거점공항은 최대한 활성화 될 수 있도록 해야 한다. 또한 지방 소규모 공항 중 향후 여객수요의 지속적인 감소가 불가피한 공항의 경우 항공관련 타 시설용도로의 전환 등 적극적인 대안 모색이 필요하다. 둘째, 국제선 공항 여객터미널의 경우 연도별 여객수 증감비율을 고려한 예상여객수를 기준으로 여객터미널 적정규모를 산정한 결과 대형거점공항에 비해 소형거점공항이 상대적으로 과다한 잉여면적을 나타내고 있다. 이에 향후 소형거점공항의 여객터미널 규모계획은 보수적으로 산정하여 경제성을 확보하고 향후 여객수요의 증가에 따라 확장할 수 있도록 한다. 중추공항, 거점공항, 일반공항의 공항규모별 평면구성요소 적용 계획기준을 정리하면 다음과 같다. 첫째, CIQ 운영방식 적용 기준시 중추공항은 초기 집중식 CIQ시스템을 적용하고 추후 분산식 CIQ시스템을 적용한다. 또한 거점공항은 집중식 CIQ시스템을 계획기준으로 하고 일반공항은 국제선 기능을 포함하지 않으므로 CIQ기능은 제외한다. 둘째, 여객동선체계 적용 기준시 중추공항은 피어형 또는 위성형의 평면구성형태와 다층 단면구성체제를 적용한다. 또한 거점공항은 선형 평면구성형태와 이층 또는 중층 단면구성체제를 적용하고 일반공항은 선형 평면구성형태와 단층 단면구성체제를 적용한다. 셋째, 체크인 시스템 적용 기준시 중추공항은 분산식 운영방식과 아일랜드형 체크인카운터 배치를 적용하고 거점공항 및 일반공항은 집중식 운영방식과 선형 체크인카운터 배치를 적용한다. 넷째, 보안검색 운영방식 적용 기준시 중추공항은 해당공항의 전략적 목표와 지정학적, 정치․군사․사회적 상황을 고려하여 분산식 또는 집중식 운영방식을 선정하여 적용한다. 또한 거점공항과 일반공항은 공항운영의 효율성을 고려하여 집중식 검색방식을 적용한다. 이와 같이 본 연구에서는 여객터미널의 규모산정 요소 및 기준을 고찰하였고 적정규모 모델을 제시하였다. 또한 공항규모와 평면구성요소가 여객터미널 계획 절차상 서로 연계되어 있으며 공항의 크기와 성격에 따라 평면구성요소 적용기준의 차이가 나타나는 것을 규명하였다. 이에 공항 여객터미널 규모와 평면구성요소에 관한 연구는 향후 공항 여객터미널 증축 또는 신축 계획시 여객터미널의 객관적인 규모산정 기준과 효율적인 평면구성에 대한 기본적인 계획기준 설정에 기초자료가 될 것이다.
This study looked into the criteria of calculating the size of domestic airports passenger terminal, proposed proper size model, and set up the plan and criteria of applying plan layout elements by the airport sizes, and the results are as follows: Criteria of calculating proper size for domestic ai...
This study looked into the criteria of calculating the size of domestic airports passenger terminal, proposed proper size model, and set up the plan and criteria of applying plan layout elements by the airport sizes, and the results are as follows: Criteria of calculating proper size for domestic airport passenger terminal are as follows: First, as criteria of calculating passenger terminal size, break-down method shall be applied. Second, the elements of size calculation include number of passengers at peak, passenger service level, and area required per passenger at peak. Models of proper sizes of passenger terminals at domestic and international airports were calculated, and the results are as follows: First, in case of domestic airports passenger terminal, as a result of calculating proper size of passenger terminal based on domestic passenger demand in 2009, 13 airports except for Jeju airport showed surplus area. Therefore, domestic airports aviation policy should be revised with emphasis on stronghold airports, and stronghold airports by the regions that hold potential of passenger increase should be activated to maximum extent. In addition, in case of airports where continued reduction of future passenger demand is inevitable among regional small airports, active countermeasures like conversion to other aviation related facility purpose need be sought for. Second, for international airport passenger terminals, proper sizes of passenger terminal were calculated based on the anticipated number of passengers considering the rates of increase and decrease in passengers by the years, and as a result, small stronghold airports showed excessive surplus area relatively compared with large stronghold airports. Therefore, as for the plan for future small stronghold airports passenger terminals, the sizes should be calculated conservatively, securing economic profitability, and then be extended depending on the increase or decrease of passengers demand. The criteria of plan layout elements application by hub airports, stronghold airports and general airports were arranged, and the results are as follows: First, the criteria of applying CIQ operation methods are as follows: For hub airports, initial concentrated type CIQ system is applied, and then distributed type CIQ system is applied later on. In addition, for stronghold airports, concentrated type CIQ system is applied, and for general airports, which do not include international line functions, CIQ function is excluded. Second, passenger circulation system application criteria are as follows: For hub airport, terminal concept of pier type or satellite type and multi-level system are applied, and for stronghold airports, linear type and two-level or one & half-level system are applied. and for general airports, linear type and one-level system are applied. Third, check-in system application criteria are as follows: For hub airports, spilt type and island type are applied, and for the check-in system of stronghold airports and general airports, centralized type and linear type are applied. Fourth, criteria of applying security search operation methods are as follows: For hub airports, distributed type or concentrated type are selected and applied by considering the strategic objective, geo-political, political, military and social situations of applicable airport. For stronghold airports and general airports, concentrated type search methods are applied by considering the efficiency of airport operation. As such, this study examined passenger terminal size calculating elements and criteria, and proposed proper size models. In addition, this study also clarified that airport size and plan layout elements are inter-linked in the procedure of passenger terminal planning, and differences exists in the criteria of applying plan layout elements depending on airport size and nature. Therefore, the results of this study will serve as basic data for setting up the objective size calculating criteria for passenger terminals and basic planning criteria for efficient plan layout elements in planning extension construction or new construction of airport passenger terminal later on.
This study looked into the criteria of calculating the size of domestic airports passenger terminal, proposed proper size model, and set up the plan and criteria of applying plan layout elements by the airport sizes, and the results are as follows: Criteria of calculating proper size for domestic airport passenger terminal are as follows: First, as criteria of calculating passenger terminal size, break-down method shall be applied. Second, the elements of size calculation include number of passengers at peak, passenger service level, and area required per passenger at peak. Models of proper sizes of passenger terminals at domestic and international airports were calculated, and the results are as follows: First, in case of domestic airports passenger terminal, as a result of calculating proper size of passenger terminal based on domestic passenger demand in 2009, 13 airports except for Jeju airport showed surplus area. Therefore, domestic airports aviation policy should be revised with emphasis on stronghold airports, and stronghold airports by the regions that hold potential of passenger increase should be activated to maximum extent. In addition, in case of airports where continued reduction of future passenger demand is inevitable among regional small airports, active countermeasures like conversion to other aviation related facility purpose need be sought for. Second, for international airport passenger terminals, proper sizes of passenger terminal were calculated based on the anticipated number of passengers considering the rates of increase and decrease in passengers by the years, and as a result, small stronghold airports showed excessive surplus area relatively compared with large stronghold airports. Therefore, as for the plan for future small stronghold airports passenger terminals, the sizes should be calculated conservatively, securing economic profitability, and then be extended depending on the increase or decrease of passengers demand. The criteria of plan layout elements application by hub airports, stronghold airports and general airports were arranged, and the results are as follows: First, the criteria of applying CIQ operation methods are as follows: For hub airports, initial concentrated type CIQ system is applied, and then distributed type CIQ system is applied later on. In addition, for stronghold airports, concentrated type CIQ system is applied, and for general airports, which do not include international line functions, CIQ function is excluded. Second, passenger circulation system application criteria are as follows: For hub airport, terminal concept of pier type or satellite type and multi-level system are applied, and for stronghold airports, linear type and two-level or one & half-level system are applied. and for general airports, linear type and one-level system are applied. Third, check-in system application criteria are as follows: For hub airports, spilt type and island type are applied, and for the check-in system of stronghold airports and general airports, centralized type and linear type are applied. Fourth, criteria of applying security search operation methods are as follows: For hub airports, distributed type or concentrated type are selected and applied by considering the strategic objective, geo-political, political, military and social situations of applicable airport. For stronghold airports and general airports, concentrated type search methods are applied by considering the efficiency of airport operation. As such, this study examined passenger terminal size calculating elements and criteria, and proposed proper size models. In addition, this study also clarified that airport size and plan layout elements are inter-linked in the procedure of passenger terminal planning, and differences exists in the criteria of applying plan layout elements depending on airport size and nature. Therefore, the results of this study will serve as basic data for setting up the objective size calculating criteria for passenger terminals and basic planning criteria for efficient plan layout elements in planning extension construction or new construction of airport passenger terminal later on.
주제어
#규모산정 요소 및 기준 적정규모 모델 평면구성요소 계획기준
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