현대 사회경제의 비약적인 발전과 물질적인 충족이 이루어지면서 시민들은 질적인 여가 생활을 즐길 수 있는 가로공간에 대해 관심을 갖게 되었다 .이는 진보된 시민의식과 현대사회에 있어 필연적으로 생성되는 발전단계로 볼 수 있으며 도시 공공영역의 활성과 질적 제고를 통해 얻고자 하는 사회적 가치와 노력인 것이다. 특히 가로시설물은 도시 가로환경을 구성하는 하나의 요소로서 시민들이 안전하고 쾌적한 주거환경에서 생활을 하고 나아가 문화, 여가, 및 다양한 정보를 자연스럽게 습득하고 누릴 수 있는 최상의 환경을 창조하는 역할을 하게 된다. 또한 가로시설물은 지역적 특성, 문화의 기능 및 도시의 정체성을 표현할 수 있는 수단으로서 현재 신도시 개발의 상위계획에 대응한 디자인가이드라인과 설치에 대한 기준을 제시하고 있다. 따라서 본 논문은 가로시설물과 가로환경의 ...
현대 사회경제의 비약적인 발전과 물질적인 충족이 이루어지면서 시민들은 질적인 여가 생활을 즐길 수 있는 가로공간에 대해 관심을 갖게 되었다 .이는 진보된 시민의식과 현대사회에 있어 필연적으로 생성되는 발전단계로 볼 수 있으며 도시 공공영역의 활성과 질적 제고를 통해 얻고자 하는 사회적 가치와 노력인 것이다. 특히 가로시설물은 도시 가로환경을 구성하는 하나의 요소로서 시민들이 안전하고 쾌적한 주거환경에서 생활을 하고 나아가 문화, 여가, 및 다양한 정보를 자연스럽게 습득하고 누릴 수 있는 최상의 환경을 창조하는 역할을 하게 된다. 또한 가로시설물은 지역적 특성, 문화의 기능 및 도시의 정체성을 표현할 수 있는 수단으로서 현재 신도시 개발의 상위계획에 대응한 디자인가이드라인과 설치에 대한 기준을 제시하고 있다. 따라서 본 논문은 가로시설물과 가로환경의 관계성, ‘통합디자인’의 구성 체계를 주목하고 현재 한국의 광교신도시와 혁신도시의 가로시설물 디자인을 분석한 후, 디자인의 개발목표와 특성 평가를 진행함으로서 향후 신도시가로시설물 디자인의 방향을 제시하는데 목적을 두고 있다. 현재 기존도시의 가로시설물은 도시계획단계의 추후사업에 의해 조성된 것으로 도시 또는 지역 별 개선사업에 의해 디자인자체의 통일성이 결여되고 무분별한 설치로 인해 전반적인 도시경관을 파괴 할 뿐 만 아니라 실질적으로 시민들의 안전성조차 확보하지 못하고 있는 심각한 문제성을 드러내고 있다. 이는 도시개발의 상위계획에서 가로시설물 디자인 가이드라인이 체계적으로 형성되어 있지 않았고 가로의 구조 및 형태 등 특성에 대해 충분히 분석하지 않은 토대에서 설치하게 되는 문제점에서 비롯된 것이다. 그러나 신도시의 경우 도시개발이 계획적으로 이루어지기 때문에 이러한 문제점에 대해 조정과 제어가 가능하다는 점이다. 이러한 연구의 필요성에 의해 본 연구자는 신도시의 이론적 고찰을 통해 ‘계획된 도시’라는 도시적 특성을 제시하고 가로시설물의 특성 및 디자인 요소에 대해 살펴보며 이에 따라 광교신도시와 혁신도시의 시설물 개발사례의 분석을 진행함으로서 현재 한국의 신도시 가로시설물의 디자인적 특성을 제시하고자 한다. 결론적으로 통합된 도시, 인간중심의 도시를 조성하기 위해서 시설물 디자인은 주체적인 개발이 아닌 가로공간과의 통합, 도시상위계획에 따른 지역특성에 부합된 차별화된 디자인을 제시해야 하며 이러한 목표를 달성하기 위해서는 반드시 가로시설물의 디자인 가이드라인과 배치기준에 대한 세부적인 사항을 도시 상위단계에서 반영해야 하는 것이다.
현대 사회경제의 비약적인 발전과 물질적인 충족이 이루어지면서 시민들은 질적인 여가 생활을 즐길 수 있는 가로공간에 대해 관심을 갖게 되었다 .이는 진보된 시민의식과 현대사회에 있어 필연적으로 생성되는 발전단계로 볼 수 있으며 도시 공공영역의 활성과 질적 제고를 통해 얻고자 하는 사회적 가치와 노력인 것이다. 특히 가로시설물은 도시 가로환경을 구성하는 하나의 요소로서 시민들이 안전하고 쾌적한 주거환경에서 생활을 하고 나아가 문화, 여가, 및 다양한 정보를 자연스럽게 습득하고 누릴 수 있는 최상의 환경을 창조하는 역할을 하게 된다. 또한 가로시설물은 지역적 특성, 문화의 기능 및 도시의 정체성을 표현할 수 있는 수단으로서 현재 신도시 개발의 상위계획에 대응한 디자인가이드라인과 설치에 대한 기준을 제시하고 있다. 따라서 본 논문은 가로시설물과 가로환경의 관계성, ‘통합디자인’의 구성 체계를 주목하고 현재 한국의 광교신도시와 혁신도시의 가로시설물 디자인을 분석한 후, 디자인의 개발목표와 특성 평가를 진행함으로서 향후 신도시가로시설물 디자인의 방향을 제시하는데 목적을 두고 있다. 현재 기존도시의 가로시설물은 도시계획단계의 추후사업에 의해 조성된 것으로 도시 또는 지역 별 개선사업에 의해 디자인자체의 통일성이 결여되고 무분별한 설치로 인해 전반적인 도시경관을 파괴 할 뿐 만 아니라 실질적으로 시민들의 안전성조차 확보하지 못하고 있는 심각한 문제성을 드러내고 있다. 이는 도시개발의 상위계획에서 가로시설물 디자인 가이드라인이 체계적으로 형성되어 있지 않았고 가로의 구조 및 형태 등 특성에 대해 충분히 분석하지 않은 토대에서 설치하게 되는 문제점에서 비롯된 것이다. 그러나 신도시의 경우 도시개발이 계획적으로 이루어지기 때문에 이러한 문제점에 대해 조정과 제어가 가능하다는 점이다. 이러한 연구의 필요성에 의해 본 연구자는 신도시의 이론적 고찰을 통해 ‘계획된 도시’라는 도시적 특성을 제시하고 가로시설물의 특성 및 디자인 요소에 대해 살펴보며 이에 따라 광교신도시와 혁신도시의 시설물 개발사례의 분석을 진행함으로서 현재 한국의 신도시 가로시설물의 디자인적 특성을 제시하고자 한다. 결론적으로 통합된 도시, 인간중심의 도시를 조성하기 위해서 시설물 디자인은 주체적인 개발이 아닌 가로공간과의 통합, 도시상위계획에 따른 지역특성에 부합된 차별화된 디자인을 제시해야 하며 이러한 목표를 달성하기 위해서는 반드시 가로시설물의 디자인 가이드라인과 배치기준에 대한 세부적인 사항을 도시 상위단계에서 반영해야 하는 것이다.
he modern society and economy have grown remarkably up with materialistic satisfaction. Together with such progress, the citizens have come to be interested in avenue space where they can enjoy their high quality leisure life. Such interest can be thought be a growing step that is inevitably created...
he modern society and economy have grown remarkably up with materialistic satisfaction. Together with such progress, the citizens have come to be interested in avenue space where they can enjoy their high quality leisure life. Such interest can be thought be a growing step that is inevitably created together with progress of sense of citizenship and modern society. It is also social value that they want to obtain through activation and quality enhancement of city public area and also efforts that they want to make for such value. Especially, street furniture is an element that composes the city avenue environment, so that it plays the role of creating the environment best for the citizens to live in safe and pleasant residing environment and furthermore to be able to acquire and enjoy culture, leisure and various information in natural ways. In addition, it is a tool used to express the local characteristics, cultural function and identity of the city suggesting design guidelines in response to the higher plan of current new-city development and standards on installation of street furniture. In this article, therefore, I analyzed the current street furniture design of the new-city of Gwang-gyo and innovative cities in Korea paying attention to the relation between street furniture and avenue environment, and the composition system of 'total design', and then evaluated the characteristics of design development goal for the purpose to suggest a future design direction of new-city street furniture. The existing city street furniture are the ones that have been formed by follow-up project of city plan step carried out by each city or each local area based innovation project, which have been, therefore, installed senselessly without any unity of design itself, so that they have revealed their serious problems not securing safety of citizens as well as disturbing the entire city landscape. Such problems have been caused by the factors that street furniture design guideline is not systematically set in the higher plan of city development and that they are installed without full analysis of the characteristics of street furniture including the avenue structure, shape and etc. For new cities, however, such problems can be controlled and adjusted because new cities are developed deliberately. With such needs of this study set forth above, I suggest city characteristics that can be called 'planned city' through theoretical thoughts on new cities and investigate the features and design elements of street furniture. Based on such investigation, I analyze the facility development cases performed in the new-city of Gwang-gyo and innovative cities to show the design characteristics of current new-city street furniture in Korea. In conclusion, the facility design must be something discriminative that is based on not subjective development but integration with avenue space and meets the local characteristics under higher plan of city in order to form an integrated and human-oriented city. For this goal, the higher plan of city must reflect design guidelines of avenue facilities and details of standards on layout of street furniture.
he modern society and economy have grown remarkably up with materialistic satisfaction. Together with such progress, the citizens have come to be interested in avenue space where they can enjoy their high quality leisure life. Such interest can be thought be a growing step that is inevitably created together with progress of sense of citizenship and modern society. It is also social value that they want to obtain through activation and quality enhancement of city public area and also efforts that they want to make for such value. Especially, street furniture is an element that composes the city avenue environment, so that it plays the role of creating the environment best for the citizens to live in safe and pleasant residing environment and furthermore to be able to acquire and enjoy culture, leisure and various information in natural ways. In addition, it is a tool used to express the local characteristics, cultural function and identity of the city suggesting design guidelines in response to the higher plan of current new-city development and standards on installation of street furniture. In this article, therefore, I analyzed the current street furniture design of the new-city of Gwang-gyo and innovative cities in Korea paying attention to the relation between street furniture and avenue environment, and the composition system of 'total design', and then evaluated the characteristics of design development goal for the purpose to suggest a future design direction of new-city street furniture. The existing city street furniture are the ones that have been formed by follow-up project of city plan step carried out by each city or each local area based innovation project, which have been, therefore, installed senselessly without any unity of design itself, so that they have revealed their serious problems not securing safety of citizens as well as disturbing the entire city landscape. Such problems have been caused by the factors that street furniture design guideline is not systematically set in the higher plan of city development and that they are installed without full analysis of the characteristics of street furniture including the avenue structure, shape and etc. For new cities, however, such problems can be controlled and adjusted because new cities are developed deliberately. With such needs of this study set forth above, I suggest city characteristics that can be called 'planned city' through theoretical thoughts on new cities and investigate the features and design elements of street furniture. Based on such investigation, I analyze the facility development cases performed in the new-city of Gwang-gyo and innovative cities to show the design characteristics of current new-city street furniture in Korea. In conclusion, the facility design must be something discriminative that is based on not subjective development but integration with avenue space and meets the local characteristics under higher plan of city in order to form an integrated and human-oriented city. For this goal, the higher plan of city must reflect design guidelines of avenue facilities and details of standards on layout of street furniture.
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