본 연구는 대형 통신사업자와 경쟁하고 있는 국내 케이블TV사업자를 중심으로 기존 통신시장에 진입하기 위한 경쟁전략의 방법으로 이용하는 인터넷전화 결합서비스에 대한 효과 측정 및 분석을 목적으로 시행되었다. 케이블TV 사업자들은 기본 서비스인 방송에 더해 기존 HFC망을 이용해 초고속인터넷을 포함한 다양한 결합서비스를 제공하고 있으며 최근에는 인터넷망을 통해 보다 저렴하게 전화를 쓸 수 있는 인터넷전화 결합서비스를 경쟁전략 상품으로 내놓고 있다. 케이블 ...
본 연구는 대형 통신사업자와 경쟁하고 있는 국내 케이블TV사업자를 중심으로 기존 통신시장에 진입하기 위한 경쟁전략의 방법으로 이용하는 인터넷전화 결합서비스에 대한 효과 측정 및 분석을 목적으로 시행되었다. 케이블TV 사업자들은 기본 서비스인 방송에 더해 기존 HFC망을 이용해 초고속인터넷을 포함한 다양한 결합서비스를 제공하고 있으며 최근에는 인터넷망을 통해 보다 저렴하게 전화를 쓸 수 있는 인터넷전화 결합서비스를 경쟁전략 상품으로 내놓고 있다. 케이블 TV 사업자의 신규 결합서비스로 제공중인 인터넷전화 결합서비스의 효과를 분석하기 위해 이론적 배경이 되는 디지털 컨버전스와 결합서비스에 대한 정의와 케이블TV와 인터넷전화의 기술적 특징, 장단점을 파악하였다. 인터넷전화 결합서비스 이용 고객을 대상으로 이용자 설문조사를 실시해 응답자의 유형과 이용 현황, 인터넷전화 서비스 및 결합서비스에 대한 이용자 의견 등에 대한 답변 결과를 OLAP을 이용해 다차원분석 하였다.
그 결과 인터넷전화는 그 기술적인 특징과 이용자 측면의 관점에서 연관 상품과의 결합서비스를 통해 다양한 시너지 효과를 내고 있으며 인터넷전화 서비스의 기술적인 특성이 인터넷을 기반으로 하고 있어 이용자 측면에서는 방송서비스 보다는 초고속인터넷서비스와의 결합서비스로서의 인식이 보다 높았으며 전화음성을 데이터 트래픽으로 인식하여 기존 IP 중심의 인터넷망을 통해 효율적으로 사용한다는 점에서 장점은 있으나 일반전화망과 같은 수준의 안정된 통화품질이 아직 제공되지 못한다고 느끼고 있었다. 또한 결합서비스를 이용하는 가장 주요한 목적으로 서비스결합에 따른 추가 요금 할인이었으며 이는 결합서비스를 제공하는 업체를 선택하는 기준에도 크게 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 케이블TV인터넷전화 가입자의 요금 절감 혜택중의 하나인 케이블TV 가입자간 무료통화에 대해서는 통신사업자에 비해 케이블 TV를 이용하는 인터넷전화 가입자 수가 많지 않아 큰 장점으로는 아직 인식하지 못하고 있다. 반면 케이블방송이나 초고속인터넷과의 결합서비스 계약으로 인한 추가적인 요금 할인 효과를 케이블TV 결합서비스의 최대의 장점으로 생각하고 있다. 게다가 기존 케이블방송이나 초고속인터넷 상품과의 결합을 통한 요금 할인 이외에 동일 사업자 이용으로 가입된 여러 상품에 대해 단일화된 요금 청구서 처리를 추가 장점으로 생각하고 있다. 결합서비스가 무엇인지에 대한 인식에 있어서는 구체적으로는 잘 모른다는 인식이 많았고 기존 이용중인 케이블방송이나 초고속인터넷에 추가해서 인터넷전화를 사용하는 형태이므로 현재 자신이 이용하는 상품이 정확히 무엇인지, 어떤 요금제 상품에 가입되어 얼마나 할인을 받고 있는지 등은 자세히 알지 못하고 있었다.
따라서, 케이블TV 사업자는 현재 고객에게 제공중인 상품에 대해 자세한 설명과 여러 상품의 결합에 따른 요금 할인 내역과 추가적인 장점을 부각시켜 결합서비스에 대한 고객의 인지도를 높이는 방향으로 다양한 부가서비스를 추가 개발하고 기존 상품과 연계해 적극적으로 홍보하는 노력이 추가로 필요하다.
본 연구는 대형 통신사업자와 경쟁하고 있는 국내 케이블TV사업자를 중심으로 기존 통신시장에 진입하기 위한 경쟁전략의 방법으로 이용하는 인터넷전화 결합서비스에 대한 효과 측정 및 분석을 목적으로 시행되었다. 케이블TV 사업자들은 기본 서비스인 방송에 더해 기존 HFC망을 이용해 초고속인터넷을 포함한 다양한 결합서비스를 제공하고 있으며 최근에는 인터넷망을 통해 보다 저렴하게 전화를 쓸 수 있는 인터넷전화 결합서비스를 경쟁전략 상품으로 내놓고 있다. 케이블 TV 사업자의 신규 결합서비스로 제공중인 인터넷전화 결합서비스의 효과를 분석하기 위해 이론적 배경이 되는 디지털 컨버전스와 결합서비스에 대한 정의와 케이블TV와 인터넷전화의 기술적 특징, 장단점을 파악하였다. 인터넷전화 결합서비스 이용 고객을 대상으로 이용자 설문조사를 실시해 응답자의 유형과 이용 현황, 인터넷전화 서비스 및 결합서비스에 대한 이용자 의견 등에 대한 답변 결과를 OLAP을 이용해 다차원분석 하였다.
그 결과 인터넷전화는 그 기술적인 특징과 이용자 측면의 관점에서 연관 상품과의 결합서비스를 통해 다양한 시너지 효과를 내고 있으며 인터넷전화 서비스의 기술적인 특성이 인터넷을 기반으로 하고 있어 이용자 측면에서는 방송서비스 보다는 초고속인터넷서비스와의 결합서비스로서의 인식이 보다 높았으며 전화음성을 데이터 트래픽으로 인식하여 기존 IP 중심의 인터넷망을 통해 효율적으로 사용한다는 점에서 장점은 있으나 일반전화망과 같은 수준의 안정된 통화품질이 아직 제공되지 못한다고 느끼고 있었다. 또한 결합서비스를 이용하는 가장 주요한 목적으로 서비스결합에 따른 추가 요금 할인이었으며 이는 결합서비스를 제공하는 업체를 선택하는 기준에도 크게 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 케이블TV인터넷전화 가입자의 요금 절감 혜택중의 하나인 케이블TV 가입자간 무료통화에 대해서는 통신사업자에 비해 케이블 TV를 이용하는 인터넷전화 가입자 수가 많지 않아 큰 장점으로는 아직 인식하지 못하고 있다. 반면 케이블방송이나 초고속인터넷과의 결합서비스 계약으로 인한 추가적인 요금 할인 효과를 케이블TV 결합서비스의 최대의 장점으로 생각하고 있다. 게다가 기존 케이블방송이나 초고속인터넷 상품과의 결합을 통한 요금 할인 이외에 동일 사업자 이용으로 가입된 여러 상품에 대해 단일화된 요금 청구서 처리를 추가 장점으로 생각하고 있다. 결합서비스가 무엇인지에 대한 인식에 있어서는 구체적으로는 잘 모른다는 인식이 많았고 기존 이용중인 케이블방송이나 초고속인터넷에 추가해서 인터넷전화를 사용하는 형태이므로 현재 자신이 이용하는 상품이 정확히 무엇인지, 어떤 요금제 상품에 가입되어 얼마나 할인을 받고 있는지 등은 자세히 알지 못하고 있었다.
따라서, 케이블TV 사업자는 현재 고객에게 제공중인 상품에 대해 자세한 설명과 여러 상품의 결합에 따른 요금 할인 내역과 추가적인 장점을 부각시켜 결합서비스에 대한 고객의 인지도를 높이는 방향으로 다양한 부가서비스를 추가 개발하고 기존 상품과 연계해 적극적으로 홍보하는 노력이 추가로 필요하다.
Research to Analyze the Effect of VoIP Bundling Services
for the Domestic Cable TV Enterprises
Shin, Seung-Hoon
Dept. of Management Information System
The Graduate School of Seoul University
Based on the domestic cable TV enterprises where they are competing with large communication enterprises, t...
Research to Analyze the Effect of VoIP Bundling Services
for the Domestic Cable TV Enterprises
Shin, Seung-Hoon
Dept. of Management Information System
The Graduate School of Seoul University
Based on the domestic cable TV enterprises where they are competing with large communication enterprises, this research was progressed with the purpose to measure the effect and analyze on the VoIP bundling services utilized as the strategic method to enter preexisting communication market. Cable TV enterprises are providing various bundling services including high speed internet utilizing pre-existing HFC network in addition to the default broadcasting service, and offering VoIP bundling service as competitive strategic product where one can use the phone in more inexpensive way through internet network. In order to analyze effects of VoIP bundling service which is provided as new bundling service from the cable TV enterprises, definition of digital convergence and bundling service which are the theoretical background, cable TV and internet phone’s advantages and disadvantages were investigated. Survey was conducted based on the customers who were utilizing VoIP bundling service and utilized OLAP for the response results on the types of the respondents, their utilization status, and comments from the users on the internet service and bundling service to analyze multidimensional way.
As the result, internet phone was creating various synergy effects through the bundling services in connection with the related products from the viewpoint of the technical characteristics and users. Also, it carried higher recognition as the integrated service with high speed internet service rather than broadcasting service from the user’s viewpoint since internet phone service had technical characteristics were based on the internet. Further, there were advantages of efficiently utilizing internet network based on the pre-existing IP by recognizing telephone voice with the data traffic, but there were feelings that the conversation quality did not reach the quality level of general telephone network(PSTN). Moreover, as the main purpose of utilizing bundling service was due to additional discount rate from the bundling services and this heavily affected as the standard to select provider of bundling service. For the free conversation among cable TV subscribers which is one of the saving benefits of cable TV internet phone, people did not recognize it as big advantage since there are not many subscribers of the internet phone who utilize cable TV compared to communication companies. However, additional cost discount benefits due to the contract of bundling service with the high speed internet or cable broadcasting was considered as the biggest advantage for the bundling service with the cable TV. In addition, other than cost discount through bundling with current cable enterprise or high speed internet product, single billing was considered as the advantage for being subscribed with various products with the same enterprise. For the recognition awareness for the bundling service, there were common perception of not understanding in detail and since it is in the form of utilizing internet phone in addition to currently utilizing cable broadcasting or high speed internet, people did not understood what was the product they were utilizing at the time or which discount plan they subscribed and how much discount they were receiving.
Therefore, it is necessary for the cable TV enterprises to have additional effort to actively promote by developing various additional services and relate with the current product in the direction to enhance customer’s recognition on the bundling service by bringing additional advantages and discount rates due to various bundling services with the detailed explanations on the currently provided products.
Research to Analyze the Effect of VoIP Bundling Services
for the Domestic Cable TV Enterprises
Shin, Seung-Hoon
Dept. of Management Information System
The Graduate School of Seoul University
Based on the domestic cable TV enterprises where they are competing with large communication enterprises, this research was progressed with the purpose to measure the effect and analyze on the VoIP bundling services utilized as the strategic method to enter preexisting communication market. Cable TV enterprises are providing various bundling services including high speed internet utilizing pre-existing HFC network in addition to the default broadcasting service, and offering VoIP bundling service as competitive strategic product where one can use the phone in more inexpensive way through internet network. In order to analyze effects of VoIP bundling service which is provided as new bundling service from the cable TV enterprises, definition of digital convergence and bundling service which are the theoretical background, cable TV and internet phone’s advantages and disadvantages were investigated. Survey was conducted based on the customers who were utilizing VoIP bundling service and utilized OLAP for the response results on the types of the respondents, their utilization status, and comments from the users on the internet service and bundling service to analyze multidimensional way.
As the result, internet phone was creating various synergy effects through the bundling services in connection with the related products from the viewpoint of the technical characteristics and users. Also, it carried higher recognition as the integrated service with high speed internet service rather than broadcasting service from the user’s viewpoint since internet phone service had technical characteristics were based on the internet. Further, there were advantages of efficiently utilizing internet network based on the pre-existing IP by recognizing telephone voice with the data traffic, but there were feelings that the conversation quality did not reach the quality level of general telephone network(PSTN). Moreover, as the main purpose of utilizing bundling service was due to additional discount rate from the bundling services and this heavily affected as the standard to select provider of bundling service. For the free conversation among cable TV subscribers which is one of the saving benefits of cable TV internet phone, people did not recognize it as big advantage since there are not many subscribers of the internet phone who utilize cable TV compared to communication companies. However, additional cost discount benefits due to the contract of bundling service with the high speed internet or cable broadcasting was considered as the biggest advantage for the bundling service with the cable TV. In addition, other than cost discount through bundling with current cable enterprise or high speed internet product, single billing was considered as the advantage for being subscribed with various products with the same enterprise. For the recognition awareness for the bundling service, there were common perception of not understanding in detail and since it is in the form of utilizing internet phone in addition to currently utilizing cable broadcasting or high speed internet, people did not understood what was the product they were utilizing at the time or which discount plan they subscribed and how much discount they were receiving.
Therefore, it is necessary for the cable TV enterprises to have additional effort to actively promote by developing various additional services and relate with the current product in the direction to enhance customer’s recognition on the bundling service by bringing additional advantages and discount rates due to various bundling services with the detailed explanations on the currently provided products.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.