국문초록
2011년 새교육과정의 역사 과목은 끈임없이 반복되는 일본, 중국 등 주변국의 역사 왜곡에 능동적으로 대처할 수 있도록 내부 역량을 강화해야 한다는 ‘국가 사회적 요구’와 학습자가 쉽고 재미있게 학습할 수 있도록 교육 내용을 재 구조화 해야 한다는 ‘학습자적 요구’가 크게 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 필자는 후자 즉 ‘학습자적 요구’와 관련하여 학교 현장에서의 역사 교육이 학생들로 하여금 흥미를 유발하게 하고 생동감 있게 이루어질 수 있는 방안에 대해 평소 관심을 가지고 있었다.
최근 몇 년 동안 국민들 또한 그 어느 때보다도 역사 교육의 중요성을 인식하고 있으며 지금 학교에서 이루어지는 암기 및 입시 위주의 현장감 없는 역사 교육의 문제점을 날카롭게 지적하고 있다. 이에 새교육과정에서 가장 부각시킨 교과가 바로 역사 교육이라 할 수 있다.
본 연구의 목적은 이러한 시대 흐름을 파악하고 역사 교육에 대한 문제점을 극복하기 위한 새로운 대안으로서 정규 교과 시간이 아닌 방과후 활동을 이용하여 향토사 탐구반을 시범적으로 운영함으로써 이 학생들이 어떤 변화가 있고, 그 운영 성과에 따라 본 프로그램을 어떻게 일반화시킬 수 있을 것인가를 탐색하는 데에 초점을 두었다..
필자가 재직하고 있는 한국관광고등학교의 1학년 재학생 90명 중 평택시 거주자 20명을 대상으로 향토사 탐구반을 조직하고 3개월 동안 40차시에 걸쳐 지도하였다. 비록 평택 지역이 우리 나라 역사에서 자주 거론되는 중요한 무대는 아니었지만 역사가 길고 고유한 문화적 특성이 잘 나타나 있는 곳으로 특히 향후 국제화 도시로서의 발전 전망이 뚜렷한 곳이다. 따라서 본 수업은 평택의 문화재와 역사 인물에 대해 많은 시간을 할애하면서도 역사와 문화를 중시하는 본교의 정체성과 관련하여 현재와 미래의 평택을 조명하는 프로그램을 추가햐였다.
수업 형태는 시청각을 활용한 강의, 역사 인물에 대한 토론, 문화재와 지명 유래 등에 대한 조사 발표, 주요 문화에 대한 스토리텔링, 인물 집중 탐구, 현장 답사 등 가능한 다양한 모형을 도입하려고 노력했다.
수업 전 향토사 탐구반 학생들과 타 지역 학생들의 설문 비교를 통해 학생들의 역사 인식을 살폈으며 수업 후에는 운영 성과 중심으로 설문을 분석하였다. 그 ...
국문초록
2011년 새교육과정의 역사 과목은 끈임없이 반복되는 일본, 중국 등 주변국의 역사 왜곡에 능동적으로 대처할 수 있도록 내부 역량을 강화해야 한다는 ‘국가 사회적 요구’와 학습자가 쉽고 재미있게 학습할 수 있도록 교육 내용을 재 구조화 해야 한다는 ‘학습자적 요구’가 크게 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 필자는 후자 즉 ‘학습자적 요구’와 관련하여 학교 현장에서의 역사 교육이 학생들로 하여금 흥미를 유발하게 하고 생동감 있게 이루어질 수 있는 방안에 대해 평소 관심을 가지고 있었다.
최근 몇 년 동안 국민들 또한 그 어느 때보다도 역사 교육의 중요성을 인식하고 있으며 지금 학교에서 이루어지는 암기 및 입시 위주의 현장감 없는 역사 교육의 문제점을 날카롭게 지적하고 있다. 이에 새교육과정에서 가장 부각시킨 교과가 바로 역사 교육이라 할 수 있다.
본 연구의 목적은 이러한 시대 흐름을 파악하고 역사 교육에 대한 문제점을 극복하기 위한 새로운 대안으로서 정규 교과 시간이 아닌 방과후 활동을 이용하여 향토사 탐구반을 시범적으로 운영함으로써 이 학생들이 어떤 변화가 있고, 그 운영 성과에 따라 본 프로그램을 어떻게 일반화시킬 수 있을 것인가를 탐색하는 데에 초점을 두었다..
필자가 재직하고 있는 한국관광고등학교의 1학년 재학생 90명 중 평택시 거주자 20명을 대상으로 향토사 탐구반을 조직하고 3개월 동안 40차시에 걸쳐 지도하였다. 비록 평택 지역이 우리 나라 역사에서 자주 거론되는 중요한 무대는 아니었지만 역사가 길고 고유한 문화적 특성이 잘 나타나 있는 곳으로 특히 향후 국제화 도시로서의 발전 전망이 뚜렷한 곳이다. 따라서 본 수업은 평택의 문화재와 역사 인물에 대해 많은 시간을 할애하면서도 역사와 문화를 중시하는 본교의 정체성과 관련하여 현재와 미래의 평택을 조명하는 프로그램을 추가햐였다.
수업 형태는 시청각을 활용한 강의, 역사 인물에 대한 토론, 문화재와 지명 유래 등에 대한 조사 발표, 주요 문화에 대한 스토리텔링, 인물 집중 탐구, 현장 답사 등 가능한 다양한 모형을 도입하려고 노력했다.
수업 전 향토사 탐구반 학생들과 타 지역 학생들의 설문 비교를 통해 학생들의 역사 인식을 살폈으며 수업 후에는 운영 성과 중심으로 설문을 분석하였다. 그 결과 기대 이상의 긍정적인 성과가 나타났으나 문제점도 많이 지적되었다.
주요 긍정적인 성과로는 첫째, 본 연구 주제 목표인 향토사 학습을 통한 역사 이해 능력 신장과 그에 따른 역사 공부에 대한 자신감이 형성되었다. 둘째, 자기 고장에 대한 자긍심과 역사. 문화에 관심이 많아졌다. 셋째, 과제 수행 과정에서 자기 주도 학습 태도가 체득되었다. 넷째, 지역의 문제 해결에 참여하는 성숙한 민주 시민 의식이 싹트게 되었다. 다섯째, 지역 사회의 관광 산업 분야의 리더가 되기 위한 진로 문제에 관심을 가지게 되었다. 여섯째, 향토사 교육의 필요성을 인지하고 역사 문화의 한계를 넘어 지역의 미래 발전을 생각하는 사고의 폭이 넓어졌다. 일곱째, 스토리텔링 기법 등을 공부함으로써 표현력, 내용의 구조화 능력 등 관광인이 갖추어야 할 기초 소양을 쌓을 수 있는 경험을 했다.
시행착오를 통한 다음과 같은 문제점이 나타났다. 첫째, 수업 과정에서 학생 입장을 고려하지 않았다. 둘째, 3개월 기간에 수업을 마쳐야 하는 부담 때문에 학생들이 원하는 다양한 수업 내용을 담지 못했다. 셋째, 전반적인 학사 일정을 파악하지 않고 교사 중심으로 수업을 진행하여 탐구반 학생들이 타 교과 수업에서 피해를 보는 사례가 있었다. 넷째, 수업 활동에서 교사의 정보 제공자로서의 역할을 충실히 하지 못했다. 다섯째, 교사의 편협된 고정 관념 때문에 융통성 있는 교육과정을 운영하지 못했다. 여섯째, 기숙사 운영이라는 본교의 이점을 충분히 살리지 못하고 효율성을 고려한 세미한 부분을 소홀히 했다.
이에 따른 주요 개선점으로는, 향토사 교육의 중요도를 인식하고 철저한 준비가 있어야 하며 국사 교과 시간에 단원의 특성에 따라 향토사 학습을 도입하는 수업을 확대해야 한다는 것이다. 향토사 교육은 자기 고장에 대한 역사, 문화의 내용을 알게 하는 것도 중요하지만 지역 사회의 제 문제에 관심믈 가지고 문제 해결 과정에 참여시키는 노력을 강조해야 한다는 점 또한 중요하다. 한편 향토사 교육은 교사가 사료를 준비하는데 한계가 있으므로 관련 지방 자치 기관 등의 적극적인 협조 체제가 이루어져야 하며 가능하다면 향토사 교과서가 마련되어 학교 현장에서 적용될 때 큰 성과가 있을 것으로 기대한다.
본 연구를 통해 역사 교육의 중요성과 함께 향토사 교육 또한 모든 학교에서 어떤 형태든 반드시 이루어져야 한다는 사실을 확인했다. 대학 입시와 별로 관련이 없는 향토사 교육이지만 학습 후 가치, 태도 면에서 얻어지는 긍정적인 효과가 앞서 제시한 것처럼 매우 크다는 점을 간과해서는 안된다는 생각이다. 필자가 운영한 프로그램을 많은 학교에서 일반화 하기에는 많은 제약이 있다고 인정하면서도 교사의 의지와 능력에 따라 다양한 형태로 의미 있는 향토사 학습이 이루어질 수 있을 것으로 본다.
국문초록
2011년 새교육과정의 역사 과목은 끈임없이 반복되는 일본, 중국 등 주변국의 역사 왜곡에 능동적으로 대처할 수 있도록 내부 역량을 강화해야 한다는 ‘국가 사회적 요구’와 학습자가 쉽고 재미있게 학습할 수 있도록 교육 내용을 재 구조화 해야 한다는 ‘학습자적 요구’가 크게 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 필자는 후자 즉 ‘학습자적 요구’와 관련하여 학교 현장에서의 역사 교육이 학생들로 하여금 흥미를 유발하게 하고 생동감 있게 이루어질 수 있는 방안에 대해 평소 관심을 가지고 있었다.
최근 몇 년 동안 국민들 또한 그 어느 때보다도 역사 교육의 중요성을 인식하고 있으며 지금 학교에서 이루어지는 암기 및 입시 위주의 현장감 없는 역사 교육의 문제점을 날카롭게 지적하고 있다. 이에 새교육과정에서 가장 부각시킨 교과가 바로 역사 교육이라 할 수 있다.
본 연구의 목적은 이러한 시대 흐름을 파악하고 역사 교육에 대한 문제점을 극복하기 위한 새로운 대안으로서 정규 교과 시간이 아닌 방과후 활동을 이용하여 향토사 탐구반을 시범적으로 운영함으로써 이 학생들이 어떤 변화가 있고, 그 운영 성과에 따라 본 프로그램을 어떻게 일반화시킬 수 있을 것인가를 탐색하는 데에 초점을 두었다..
필자가 재직하고 있는 한국관광고등학교의 1학년 재학생 90명 중 평택시 거주자 20명을 대상으로 향토사 탐구반을 조직하고 3개월 동안 40차시에 걸쳐 지도하였다. 비록 평택 지역이 우리 나라 역사에서 자주 거론되는 중요한 무대는 아니었지만 역사가 길고 고유한 문화적 특성이 잘 나타나 있는 곳으로 특히 향후 국제화 도시로서의 발전 전망이 뚜렷한 곳이다. 따라서 본 수업은 평택의 문화재와 역사 인물에 대해 많은 시간을 할애하면서도 역사와 문화를 중시하는 본교의 정체성과 관련하여 현재와 미래의 평택을 조명하는 프로그램을 추가햐였다.
수업 형태는 시청각을 활용한 강의, 역사 인물에 대한 토론, 문화재와 지명 유래 등에 대한 조사 발표, 주요 문화에 대한 스토리텔링, 인물 집중 탐구, 현장 답사 등 가능한 다양한 모형을 도입하려고 노력했다.
수업 전 향토사 탐구반 학생들과 타 지역 학생들의 설문 비교를 통해 학생들의 역사 인식을 살폈으며 수업 후에는 운영 성과 중심으로 설문을 분석하였다. 그 결과 기대 이상의 긍정적인 성과가 나타났으나 문제점도 많이 지적되었다.
주요 긍정적인 성과로는 첫째, 본 연구 주제 목표인 향토사 학습을 통한 역사 이해 능력 신장과 그에 따른 역사 공부에 대한 자신감이 형성되었다. 둘째, 자기 고장에 대한 자긍심과 역사. 문화에 관심이 많아졌다. 셋째, 과제 수행 과정에서 자기 주도 학습 태도가 체득되었다. 넷째, 지역의 문제 해결에 참여하는 성숙한 민주 시민 의식이 싹트게 되었다. 다섯째, 지역 사회의 관광 산업 분야의 리더가 되기 위한 진로 문제에 관심을 가지게 되었다. 여섯째, 향토사 교육의 필요성을 인지하고 역사 문화의 한계를 넘어 지역의 미래 발전을 생각하는 사고의 폭이 넓어졌다. 일곱째, 스토리텔링 기법 등을 공부함으로써 표현력, 내용의 구조화 능력 등 관광인이 갖추어야 할 기초 소양을 쌓을 수 있는 경험을 했다.
시행착오를 통한 다음과 같은 문제점이 나타났다. 첫째, 수업 과정에서 학생 입장을 고려하지 않았다. 둘째, 3개월 기간에 수업을 마쳐야 하는 부담 때문에 학생들이 원하는 다양한 수업 내용을 담지 못했다. 셋째, 전반적인 학사 일정을 파악하지 않고 교사 중심으로 수업을 진행하여 탐구반 학생들이 타 교과 수업에서 피해를 보는 사례가 있었다. 넷째, 수업 활동에서 교사의 정보 제공자로서의 역할을 충실히 하지 못했다. 다섯째, 교사의 편협된 고정 관념 때문에 융통성 있는 교육과정을 운영하지 못했다. 여섯째, 기숙사 운영이라는 본교의 이점을 충분히 살리지 못하고 효율성을 고려한 세미한 부분을 소홀히 했다.
이에 따른 주요 개선점으로는, 향토사 교육의 중요도를 인식하고 철저한 준비가 있어야 하며 국사 교과 시간에 단원의 특성에 따라 향토사 학습을 도입하는 수업을 확대해야 한다는 것이다. 향토사 교육은 자기 고장에 대한 역사, 문화의 내용을 알게 하는 것도 중요하지만 지역 사회의 제 문제에 관심믈 가지고 문제 해결 과정에 참여시키는 노력을 강조해야 한다는 점 또한 중요하다. 한편 향토사 교육은 교사가 사료를 준비하는데 한계가 있으므로 관련 지방 자치 기관 등의 적극적인 협조 체제가 이루어져야 하며 가능하다면 향토사 교과서가 마련되어 학교 현장에서 적용될 때 큰 성과가 있을 것으로 기대한다.
본 연구를 통해 역사 교육의 중요성과 함께 향토사 교육 또한 모든 학교에서 어떤 형태든 반드시 이루어져야 한다는 사실을 확인했다. 대학 입시와 별로 관련이 없는 향토사 교육이지만 학습 후 가치, 태도 면에서 얻어지는 긍정적인 효과가 앞서 제시한 것처럼 매우 크다는 점을 간과해서는 안된다는 생각이다. 필자가 운영한 프로그램을 많은 학교에서 일반화 하기에는 많은 제약이 있다고 인정하면서도 교사의 의지와 능력에 따라 다양한 형태로 의미 있는 향토사 학습이 이루어질 수 있을 것으로 본다.
In 2011 , We can say the history subject of New education course effects on two requirements; One is the nation's socal requirement that should be enforced inner abilities to meet positively about a distorted history of in and around Korea which have been repeated constantly, such as Japan and Chin...
In 2011 , We can say the history subject of New education course effects on two requirements; One is the nation's socal requirement that should be enforced inner abilities to meet positively about a distorted history of in and around Korea which have been repeated constantly, such as Japan and China. The other is learner's requirement that should be reconstructed educational contents to let learners study easily and interestingly. A writer has been interested in a plan that a historical education makes students be caused interest and study actively on the spot of school. That is the writer has been interested in learner's requirement, the latter.
Recently , for a few days , a nation has recognized the importance of historical education more than before as well and have been conducted teaching run for memorization and entrance exam. So, it is a historical education that new educational course brings into relief.
The purpose of this study is catching hold of this flow of the times and using after school activities that are not regular school educations as a new plan for overcoming the problems about historical education. That is, by running study class of a local history by way of showing an example, I focused on the change of students and search how I generalize this program according to the fruit of running.
In Korea Tourist High School that I've worked, Among 90 of first grade's students, I picked up 20 subjects who have lived in Pyungtaek and organized study class of a local history and then I've guided 40 times for three months. Though Pyungtaek is not an important stage politically and geographically in Korean history , it has a long history and an unique cultural trait , so it is clear that it has expansive prospects as an international city in the future. Therefore, I spent much time studying Pyungtaek's cultural properties and historical men and also, I added programs indicating the present and future's Pyungtaek that is related to our school's identity focused on history and culture. For example, lecture that utilizes audiovisual materials , debate about historical men, presentation about the searching of cultural properties and the origins of geographical names, storytelling about major culture, careful research of celebrities, a field study, etc.
Before teaching, I examined students historical recognition through comparing students of Pyungtaek local history class with those of other regions by questionnaires. after teaching, I analysed questionnaires on the results of running. As a result , there were more positive results tan I expected , but there were problems, too.
Major positive results were : First, the ability of historical understanding through a local history studying of the main subject was extended, and Forming confidence about history studying was attained Second, pride about students' districts, and interest about history and culture were increased. Third, self - studying attitude by the process of assignments was attained. Fourth, awareness of a mature democratic nation was sprung up to participate in resolving local problems. Fifth, students were interested in course's problem to be leaders in the filed of tourist industry of local community. Sixth, Students recognized necessity of local history education, and their consideration about a local expansive prospects beyond the limits of historical cultures. Seventh, Students experienced basic grounding, such as the power of expression, the ability of organizing contents to have by studying storytelling techniques.
Due to the first try and trial and error, there are many exposed problems. First, I couldn't consider students' shoes in teaching process. Second, I couldn't contain various teaching contents students wanted , because of the change that I must finish my teaching within three months. Third, I couldn't understand the flow of school generally. so, l had to teach under teacher's leading. Also, there are some negative cases research class' students were damaged in other subjects. Fourth, I didn't play a role to offer students enough information while teaching activities. Fifth, I didn't run flexible curriculum because of teacher's narrow - minded idea. Sixth, I couldn't utilize advantages of my boarding school and I overlooked at details.
I will dare to propose some major remedies : A teacher should recognize the importance of a local history education and het ready thoroughly. And He should expand instructions th are introduced a local history education according to traits of units in Korean history class. Though a teacher let's students know history and cultures about their districts by education a local history , it is also important that a teacher let's students participate in resolving problems in a local community with their interest. On the other hand, a teacher has some limits to get ready some materials for educating a local history. Cooperation between local autonomous entities is needing, too. If possible, when a textbook of local history is ready and applies to the scena of school, we will be able to expect bigger results.
From this study, I confirmed education a local history should be conducted in all school with importance of history education. Though a local history education Is not related to an entrance exam, there are many positive effects in values and attitudes after finishing study , as I proposed above. Although I admit there are many restrictions to generalize programs that I've run for three month, I think many various types of local history education will be able to come true the teacher's will and ability.
Keyword : local history's investigation class, understanding's extension of history, teaching of local history
In 2011 , We can say the history subject of New education course effects on two requirements; One is the nation's socal requirement that should be enforced inner abilities to meet positively about a distorted history of in and around Korea which have been repeated constantly, such as Japan and China. The other is learner's requirement that should be reconstructed educational contents to let learners study easily and interestingly. A writer has been interested in a plan that a historical education makes students be caused interest and study actively on the spot of school. That is the writer has been interested in learner's requirement, the latter.
Recently , for a few days , a nation has recognized the importance of historical education more than before as well and have been conducted teaching run for memorization and entrance exam. So, it is a historical education that new educational course brings into relief.
The purpose of this study is catching hold of this flow of the times and using after school activities that are not regular school educations as a new plan for overcoming the problems about historical education. That is, by running study class of a local history by way of showing an example, I focused on the change of students and search how I generalize this program according to the fruit of running.
In Korea Tourist High School that I've worked, Among 90 of first grade's students, I picked up 20 subjects who have lived in Pyungtaek and organized study class of a local history and then I've guided 40 times for three months. Though Pyungtaek is not an important stage politically and geographically in Korean history , it has a long history and an unique cultural trait , so it is clear that it has expansive prospects as an international city in the future. Therefore, I spent much time studying Pyungtaek's cultural properties and historical men and also, I added programs indicating the present and future's Pyungtaek that is related to our school's identity focused on history and culture. For example, lecture that utilizes audiovisual materials , debate about historical men, presentation about the searching of cultural properties and the origins of geographical names, storytelling about major culture, careful research of celebrities, a field study, etc.
Before teaching, I examined students historical recognition through comparing students of Pyungtaek local history class with those of other regions by questionnaires. after teaching, I analysed questionnaires on the results of running. As a result , there were more positive results tan I expected , but there were problems, too.
Major positive results were : First, the ability of historical understanding through a local history studying of the main subject was extended, and Forming confidence about history studying was attained Second, pride about students' districts, and interest about history and culture were increased. Third, self - studying attitude by the process of assignments was attained. Fourth, awareness of a mature democratic nation was sprung up to participate in resolving local problems. Fifth, students were interested in course's problem to be leaders in the filed of tourist industry of local community. Sixth, Students recognized necessity of local history education, and their consideration about a local expansive prospects beyond the limits of historical cultures. Seventh, Students experienced basic grounding, such as the power of expression, the ability of organizing contents to have by studying storytelling techniques.
Due to the first try and trial and error, there are many exposed problems. First, I couldn't consider students' shoes in teaching process. Second, I couldn't contain various teaching contents students wanted , because of the change that I must finish my teaching within three months. Third, I couldn't understand the flow of school generally. so, l had to teach under teacher's leading. Also, there are some negative cases research class' students were damaged in other subjects. Fourth, I didn't play a role to offer students enough information while teaching activities. Fifth, I didn't run flexible curriculum because of teacher's narrow - minded idea. Sixth, I couldn't utilize advantages of my boarding school and I overlooked at details.
I will dare to propose some major remedies : A teacher should recognize the importance of a local history education and het ready thoroughly. And He should expand instructions th are introduced a local history education according to traits of units in Korean history class. Though a teacher let's students know history and cultures about their districts by education a local history , it is also important that a teacher let's students participate in resolving problems in a local community with their interest. On the other hand, a teacher has some limits to get ready some materials for educating a local history. Cooperation between local autonomous entities is needing, too. If possible, when a textbook of local history is ready and applies to the scena of school, we will be able to expect bigger results.
From this study, I confirmed education a local history should be conducted in all school with importance of history education. Though a local history education Is not related to an entrance exam, there are many positive effects in values and attitudes after finishing study , as I proposed above. Although I admit there are many restrictions to generalize programs that I've run for three month, I think many various types of local history education will be able to come true the teacher's will and ability.
Keyword : local history's investigation class, understanding's extension of history, teaching of local history
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.