국문초록
본 연구에서는 BSC성과관리제도를 도입한 민간기업과 공공기관에 대한 비교연구를 통하여 기관별 운영의 차이점과 그에 따른 함의점 도출을 목적으로 연구하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, BSC 도입시기는 민간기업과 공공기관이 차이가 있는 것으로 나타났다. 민간기업은 2000년대 초중반까지, 공공기관은 2000년대 중후반에 가장 많이 도입하였다. 공공기관의운영에관한법률에 의한 공기업 및 준정부기관 101개 기관중 80...
국문초록
본 연구에서는 BSC성과관리제도를 도입한 민간기업과 공공기관에 대한 비교연구를 통하여 기관별 운영의 차이점과 그에 따른 함의점 도출을 목적으로 연구하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, BSC 도입시기는 민간기업과 공공기관이 차이가 있는 것으로 나타났다. 민간기업은 2000년대 초중반까지, 공공기관은 2000년대 중후반에 가장 많이 도입하였다. 공공기관의운영에관한법률에 의한 공기업 및 준정부기관 101개 기관중 80%가 넘는 84개 기관이 도입한 것으로 추정되었다.
둘째, BSC의 가장 큰 기여도에 있어 민간기업은 성과측정과 보상 도구로서의 활용이 높았고, 공공기관은 민간기업에 비해 전략경영측면의 활용이 상대적으로 높은 것으로 나타났다.
셋째, 민간기업은 BSC의 4대 관점 원형대로, 공공기관은 관점을 수정하는 비율이 높았고, 민간기업은 재무관점의 가중치, 공공기관은 고객관점의 가중치의 비율이 높은 것으로 나타났다. 전사지표수는 양기관 모두 15개 이하인 기관이 가장 많이 나타나 선행연구와 차이를 보였다.
넷째, BSC의 활용에 있어 정보의 공개 범위와 회의 자료로서의 활용은 공공기관이서 높고, 보수 및 인사에서의 반영비율은 민간기업에서 높은 것으로 나타났다.
다섯째, 합리적인 KPI의 개발과 형평성이 양 기관에서 가장 중요한 문제점으로 제시되었다. 특히 민간기업에서 그 비율이 높게 나타났으며, 공공기관에서는 직원들의 피로도가 다음 문제점으로 제시되었다. 성공요인은 양 기관에서 CEO의 적극적인 지원과 KPI 도출의 적정성이 높게 나타났다.
여섯째, BSC에 대한 직원의 이해도와 만족도는 도입효과에 비해 낮은 수준으로 나타났다. 이해도, 만족도 및 도입효과는 양 기관간 통계적으로 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다.
전반적으로 향후 BSC의 운영개선을 위해서는 양 기관 모두 CEO의 적극적인 관심과 지원, 직원들의 참여를 통한 BSC에 대한 이해와 공감대 확대가 필요하다. 또한 합리적인 KPI 개발과 경영환경 변화에 맞추어 BSC의 지속적인 개선, 보완이 필요하다. 특히 민간기업에서는 BSC가 전략경영 도구로서의 역할을 강화할 수 있도록 보다 많은 관심과 노력이 요구된다.
국문초록
본 연구에서는 BSC성과관리제도를 도입한 민간기업과 공공기관에 대한 비교연구를 통하여 기관별 운영의 차이점과 그에 따른 함의점 도출을 목적으로 연구하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, BSC 도입시기는 민간기업과 공공기관이 차이가 있는 것으로 나타났다. 민간기업은 2000년대 초중반까지, 공공기관은 2000년대 중후반에 가장 많이 도입하였다. 공공기관의운영에관한법률에 의한 공기업 및 준정부기관 101개 기관중 80%가 넘는 84개 기관이 도입한 것으로 추정되었다.
둘째, BSC의 가장 큰 기여도에 있어 민간기업은 성과측정과 보상 도구로서의 활용이 높았고, 공공기관은 민간기업에 비해 전략경영측면의 활용이 상대적으로 높은 것으로 나타났다.
셋째, 민간기업은 BSC의 4대 관점 원형대로, 공공기관은 관점을 수정하는 비율이 높았고, 민간기업은 재무관점의 가중치, 공공기관은 고객관점의 가중치의 비율이 높은 것으로 나타났다. 전사지표수는 양기관 모두 15개 이하인 기관이 가장 많이 나타나 선행연구와 차이를 보였다.
넷째, BSC의 활용에 있어 정보의 공개 범위와 회의 자료로서의 활용은 공공기관이서 높고, 보수 및 인사에서의 반영비율은 민간기업에서 높은 것으로 나타났다.
다섯째, 합리적인 KPI의 개발과 형평성이 양 기관에서 가장 중요한 문제점으로 제시되었다. 특히 민간기업에서 그 비율이 높게 나타났으며, 공공기관에서는 직원들의 피로도가 다음 문제점으로 제시되었다. 성공요인은 양 기관에서 CEO의 적극적인 지원과 KPI 도출의 적정성이 높게 나타났다.
여섯째, BSC에 대한 직원의 이해도와 만족도는 도입효과에 비해 낮은 수준으로 나타났다. 이해도, 만족도 및 도입효과는 양 기관간 통계적으로 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다.
전반적으로 향후 BSC의 운영개선을 위해서는 양 기관 모두 CEO의 적극적인 관심과 지원, 직원들의 참여를 통한 BSC에 대한 이해와 공감대 확대가 필요하다. 또한 합리적인 KPI 개발과 경영환경 변화에 맞추어 BSC의 지속적인 개선, 보완이 필요하다. 특히 민간기업에서는 BSC가 전략경영 도구로서의 역할을 강화할 수 있도록 보다 많은 관심과 노력이 요구된다.
Abstract
A Comparative Study on the BSC Performance
Management System
The purpose of this study is to draw difference and implication between private corporations and public organizations which adapted the Balanced Scorecard Performance Management System through the a comparative study. The resul...
Abstract
A Comparative Study on the BSC Performance
Management System
The purpose of this study is to draw difference and implication between private corporations and public organizations which adapted the Balanced Scorecard Performance Management System through the a comparative study. The results of this study are summarized as follows.
First, the introduction period of BSC is different in two sector. The private corporations have mostly introduced the BSC early and middle of 2000 but the public organizations have mostly introduced the BSC middle and lately of 2000. More than 80%(84unit of 101unit) of public corporations and associate government organization under the law of management for public organizations is alleged to apply the BSC.
Second, the most significant contribution of BSC is different in the two sectors. In the private corporations, the BSC is used for the measurement of performance and the tool of reward. Meanwhile, it is relatively more used for the strategic management in the public sector.
Third, the private corporations usually apply the prototype of perspective of BSC, but public organizations usually modified the prototype perspective of BSC. The private corporations weight the highest ratio in financial perspective and the public organizations weight the highest ratio in customer perspective. It is difference between the this study and precedent study on the number of KPI in corporation level that the ratio of using under the 15 KPI is the highest in all of the private corporations and public organizations.
Fourth, the public organization is higher on the ratio of information openness and using for meeting material of BSC results but the private corporations is higher on the ratio of reflection of BSC results to salary and personnel evaluation in two sectors.
Fifth, the development of reasonable and equitable KPI is key issues for both groups. In particular, it is the biggest problem in the private corporations. The following issues are high levels of employee fatigue in the public organization. The key success factors of BSC are CEO’s active support and the drawing appropriate KPI.
Sixth, the employee understanding and satisfaction for BSC is less low than the effect and outcome of BSC. The understanding, satisfaction and benefits for BSC are similar to both groups.
Generally, it is necessary for the improvement of BSC to support it actively by CEO and to enhance the employee's understanding and satisfaction by participation in two sectors. And the drawing appropriate KPI and continuos improvement or supplement of BSC following the changing management environment are needed in two sector. Particularly, more concern and effort is needed for utilizing BSC as a strategic management tool in private corporations.
Abstract
A Comparative Study on the BSC Performance
Management System
The purpose of this study is to draw difference and implication between private corporations and public organizations which adapted the Balanced Scorecard Performance Management System through the a comparative study. The results of this study are summarized as follows.
First, the introduction period of BSC is different in two sector. The private corporations have mostly introduced the BSC early and middle of 2000 but the public organizations have mostly introduced the BSC middle and lately of 2000. More than 80%(84unit of 101unit) of public corporations and associate government organization under the law of management for public organizations is alleged to apply the BSC.
Second, the most significant contribution of BSC is different in the two sectors. In the private corporations, the BSC is used for the measurement of performance and the tool of reward. Meanwhile, it is relatively more used for the strategic management in the public sector.
Third, the private corporations usually apply the prototype of perspective of BSC, but public organizations usually modified the prototype perspective of BSC. The private corporations weight the highest ratio in financial perspective and the public organizations weight the highest ratio in customer perspective. It is difference between the this study and precedent study on the number of KPI in corporation level that the ratio of using under the 15 KPI is the highest in all of the private corporations and public organizations.
Fourth, the public organization is higher on the ratio of information openness and using for meeting material of BSC results but the private corporations is higher on the ratio of reflection of BSC results to salary and personnel evaluation in two sectors.
Fifth, the development of reasonable and equitable KPI is key issues for both groups. In particular, it is the biggest problem in the private corporations. The following issues are high levels of employee fatigue in the public organization. The key success factors of BSC are CEO’s active support and the drawing appropriate KPI.
Sixth, the employee understanding and satisfaction for BSC is less low than the effect and outcome of BSC. The understanding, satisfaction and benefits for BSC are similar to both groups.
Generally, it is necessary for the improvement of BSC to support it actively by CEO and to enhance the employee's understanding and satisfaction by participation in two sectors. And the drawing appropriate KPI and continuos improvement or supplement of BSC following the changing management environment are needed in two sector. Particularly, more concern and effort is needed for utilizing BSC as a strategic management tool in private corporations.
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