본 연구는 유아의 사회 인구학적 변인, 리더십, 자기조절능력이 또래 놀이행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 연구대상은 서울․경기 지역에 위치한 사립 유치원 8개 학급과 민간 어린이집 4개 학급의 만5세 유아 336명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 또래 놀이행동을 알아보기 위해 Fantuzzo와 동료들(1998)이 수정․보완한 ...
본 연구는 유아의 사회 인구학적 변인, 리더십, 자기조절능력이 또래 놀이행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 연구대상은 서울․경기 지역에 위치한 사립 유치원 8개 학급과 민간 어린이집 4개 학급의 만5세 유아 336명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 또래 놀이행동을 알아보기 위해 Fantuzzo와 동료들(1998)이 수정․보완한 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 국내 에 적용한 최혜영․신혜영(2008)의 교사용 아동 또래 놀이행동 척도(PIPPS)를 사용하였다. 리더십을 검사하기 위해 이채호․최인수(2008)가 개발한 교사용 유아 리더십 검사도구를 사용하였다. 자기조절능력을 검사하기 위한 도구로는 이정란․양옥승(2003)의 부모용 유아기 자기조절 검사도구를 교사용 평정문항으로 수정하여 사용한 평가척도(이학선, 2007)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 17.0 프로그램을 사용하였다. 연구대상의 일반적인 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였으며, 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α를 산출하였다. 사회 인구학적 변인(성별, 출생순위, 기관이용시간)에 따른 리더십, 자기조절능력, 또래 놀이행동의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 또래 놀이행동의 각 하위변인에 가장 큰 영향을 미치는 변인을 알아보기 위하여 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회 인구학적 변인(성별, 출생순위, 기관이용시간)에 따른 리더십, 자기조절능력, 또래 놀이행동의 차이를 알아본 결과, 성별에 따라 리더십과 자기조절능력, 놀이상호작용에서 남아보다 여아가 높게 나타났으며, 놀이단절과 놀이방해는 남아가 여아보다 높게 나타났다. 출생순위와 관련하여 출생순위는 리더십, 자기조절능력, 또래 놀이행동의 각 하위영역에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 기관이용시간과 관련하여 자기조절능력에서 반일제 유아가 종일제 유아보다 행동억제와 정서성이 유의미하게 높게 나타났으며, 반일제 유아보다 종일제 유아의 자기평가가 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 유아의 또래 놀이행동에 영향을 미치는 변인과 상대적 설명력을 알아본 결과, 정서적으로 민감하고 사교적이고 주도성 있으며 자신의 행동을 스스로 통제하고 조절하는 유아일수록 또래 상호작용이 활발한 것으로 나타났다. 남아이면서 자신의 행동을 스스로 통제하고 점검하지 못하며 정서적으로 덜 민감하고 사교적이지 못한 유아가 놀이단절이 높은 것으로 나타났으며, 종일제 프로그램을 이용하는 유아이면서 자신의 행동을 통제하지 못하고 자신의 행동을 점검하는 능력이 부족하며 주도적이고 덜 민감한 유아일수록 놀이방해가 높게 나타났다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 유아의 사회 인구학적 변인, 리더십, 자기조절능력이 또래 놀이행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 연구대상은 서울․경기 지역에 위치한 사립 유치원 8개 학급과 민간 어린이집 4개 학급의 만5세 유아 336명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 또래 놀이행동을 알아보기 위해 Fantuzzo와 동료들(1998)이 수정․보완한 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 국내 에 적용한 최혜영․신혜영(2008)의 교사용 아동 또래 놀이행동 척도(PIPPS)를 사용하였다. 리더십을 검사하기 위해 이채호․최인수(2008)가 개발한 교사용 유아 리더십 검사도구를 사용하였다. 자기조절능력을 검사하기 위한 도구로는 이정란․양옥승(2003)의 부모용 유아기 자기조절 검사도구를 교사용 평정문항으로 수정하여 사용한 평가척도(이학선, 2007)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 17.0 프로그램을 사용하였다. 연구대상의 일반적인 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였으며, 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α를 산출하였다. 사회 인구학적 변인(성별, 출생순위, 기관이용시간)에 따른 리더십, 자기조절능력, 또래 놀이행동의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 또래 놀이행동의 각 하위변인에 가장 큰 영향을 미치는 변인을 알아보기 위하여 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회 인구학적 변인(성별, 출생순위, 기관이용시간)에 따른 리더십, 자기조절능력, 또래 놀이행동의 차이를 알아본 결과, 성별에 따라 리더십과 자기조절능력, 놀이상호작용에서 남아보다 여아가 높게 나타났으며, 놀이단절과 놀이방해는 남아가 여아보다 높게 나타났다. 출생순위와 관련하여 출생순위는 리더십, 자기조절능력, 또래 놀이행동의 각 하위영역에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 기관이용시간과 관련하여 자기조절능력에서 반일제 유아가 종일제 유아보다 행동억제와 정서성이 유의미하게 높게 나타났으며, 반일제 유아보다 종일제 유아의 자기평가가 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 유아의 또래 놀이행동에 영향을 미치는 변인과 상대적 설명력을 알아본 결과, 정서적으로 민감하고 사교적이고 주도성 있으며 자신의 행동을 스스로 통제하고 조절하는 유아일수록 또래 상호작용이 활발한 것으로 나타났다. 남아이면서 자신의 행동을 스스로 통제하고 점검하지 못하며 정서적으로 덜 민감하고 사교적이지 못한 유아가 놀이단절이 높은 것으로 나타났으며, 종일제 프로그램을 이용하는 유아이면서 자신의 행동을 통제하지 못하고 자신의 행동을 점검하는 능력이 부족하며 주도적이고 덜 민감한 유아일수록 놀이방해가 높게 나타났다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to clarify the fact that children's socio-demographic variables, leadership and self-regulation might affect to children's peer play behavior. The subject of this study was 336 kids aged between five and seven in 4 classes of private kindergarten and 8 classes of privat...
The purpose of this study was to clarify the fact that children's socio-demographic variables, leadership and self-regulation might affect to children's peer play behavior. The subject of this study was 336 kids aged between five and seven in 4 classes of private kindergarten and 8 classes of private preschool located in the capital region. As a research material, teacher's PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale) initially modified by Fantuzzo and his colleagues was applied to understand children's peer play behaviors and it was remodified by Hae-young Choi and Hae-young Shin in 2008 through a research into validity and reliability on Korean children. To examine children's leadership, teacher's testing material for children designed by Che-ho Lee and In-sue Choi (2008) was used. Parents' self-regulation test for children invented by Jeong-ran Lee and Ok-seung Yang (2003) and adjusted to teacher's regular questions by Lee, Hak-sun ( 2007) was used to investigate children's self-regulation. SPSS WIN 17.0 statistic program was employed for computing the frequency and percentage. To comprehend general character of children, the program was also used and it produced Cronbache's α with verifying the reliability of study material. T-test was applied to distinguish the different points of peer play behaviors, self-regulation , and leadership based on socio-demographic variables: sex, birth order, and the amount of time for kids staying in kindergarten. Also correlation analysis was conducted to examine the relationship between the sub-variations mentioned above : leadership, self-regulation, peer play behavior. Hierarchic multiple regression analysis was applied to inquire the biggest reasons for variations; influence the sub-variation of peer play behaviors. Below is the result of this study. First, as a result of the differences in peer play behaviors, self-regulation, and leadership based on socio-demographic variables (sex, birth order, amount of time staying in kindergarten) girls indicated higher point than boys in leadership, self-regulation, and play interaction section. Otherwise, boys showed higher response in play disruption and the lack of play disconnection. Regarding of the birth order, it did not affect meaningfully to the sub-domain of leadership, self-regulation competence, peer play behaviors Related to the time children staying in kindergarten, children who spent in a kindergarten for half-day showed higher reaction in behavioral self-control and emotional capacity than children staying in kindergarten for full day. On the other hand, full-time children's self-esteem was higher than half-time ones. Second, children who are emotionally sensitive and also know how to lead their peer group, as well as sociable and available to control their behavior themselves presented more active in peer-interaction than others. In addition, boys who were not able to manage or to inspect their behavior and had insensitive emotion demonstrated high tendency to play disconnection. Children participated in full-day program with having difficulties in self-regulation or inspecting their behavior properly but had a strong leadership and insensitive showed play disruption highly.
The purpose of this study was to clarify the fact that children's socio-demographic variables, leadership and self-regulation might affect to children's peer play behavior. The subject of this study was 336 kids aged between five and seven in 4 classes of private kindergarten and 8 classes of private preschool located in the capital region. As a research material, teacher's PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale) initially modified by Fantuzzo and his colleagues was applied to understand children's peer play behaviors and it was remodified by Hae-young Choi and Hae-young Shin in 2008 through a research into validity and reliability on Korean children. To examine children's leadership, teacher's testing material for children designed by Che-ho Lee and In-sue Choi (2008) was used. Parents' self-regulation test for children invented by Jeong-ran Lee and Ok-seung Yang (2003) and adjusted to teacher's regular questions by Lee, Hak-sun ( 2007) was used to investigate children's self-regulation. SPSS WIN 17.0 statistic program was employed for computing the frequency and percentage. To comprehend general character of children, the program was also used and it produced Cronbache's α with verifying the reliability of study material. T-test was applied to distinguish the different points of peer play behaviors, self-regulation , and leadership based on socio-demographic variables: sex, birth order, and the amount of time for kids staying in kindergarten. Also correlation analysis was conducted to examine the relationship between the sub-variations mentioned above : leadership, self-regulation, peer play behavior. Hierarchic multiple regression analysis was applied to inquire the biggest reasons for variations; influence the sub-variation of peer play behaviors. Below is the result of this study. First, as a result of the differences in peer play behaviors, self-regulation, and leadership based on socio-demographic variables (sex, birth order, amount of time staying in kindergarten) girls indicated higher point than boys in leadership, self-regulation, and play interaction section. Otherwise, boys showed higher response in play disruption and the lack of play disconnection. Regarding of the birth order, it did not affect meaningfully to the sub-domain of leadership, self-regulation competence, peer play behaviors Related to the time children staying in kindergarten, children who spent in a kindergarten for half-day showed higher reaction in behavioral self-control and emotional capacity than children staying in kindergarten for full day. On the other hand, full-time children's self-esteem was higher than half-time ones. Second, children who are emotionally sensitive and also know how to lead their peer group, as well as sociable and available to control their behavior themselves presented more active in peer-interaction than others. In addition, boys who were not able to manage or to inspect their behavior and had insensitive emotion demonstrated high tendency to play disconnection. Children participated in full-day program with having difficulties in self-regulation or inspecting their behavior properly but had a strong leadership and insensitive showed play disruption highly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.