현대사회에서의 그래픽 아트는 커뮤니케이션의 도구로써 시각적인 것만이 아닌 청각, 후각, 미각, 촉각등 인간의 오감을 이용하여 작가의 메시지 전달 및 정보의 전달까지 그 범위를 넓히고 있다. 서로 다른 감각의 활용을 통해 메세지 및 정보의 전달력을 높이는 연구는 계속 진행되어지고 있다. 그러나 대부분의 연구는 다른 감각과의 직접적인 연계성보다는 공감각을 활용한 감각의 확장에 그 주안점을 두고 있다. 이 논문에서의 연구는 청각과 시각 두 가지의 감각으로 제한을 두고 그 둘의 직접적인 영향을 연구목적으로 한다. 이에 앞서 기존의 '청각의 시각화'를 연구하는 학문인 싸이매틱스(Cymatics)의 개요를 보면 이미 소리의 시각화와 그 패턴의 연구가 진행되고 있음을 알 수 있다. 과거의 어니스트 클라트니는 바이올린 활을 이용하여 철판의 진동 그리고 그 진동의 패턴을 가시화하는 모래를 이용하여 청각의 패턴화를 실현하였다. 그 뒤를 이어 한스 지에니는 매개체의 역할 없이 소리를 바로 시각화할 수 있는 장비인 ...
현대사회에서의 그래픽 아트는 커뮤니케이션의 도구로써 시각적인 것만이 아닌 청각, 후각, 미각, 촉각등 인간의 오감을 이용하여 작가의 메시지 전달 및 정보의 전달까지 그 범위를 넓히고 있다. 서로 다른 감각의 활용을 통해 메세지 및 정보의 전달력을 높이는 연구는 계속 진행되어지고 있다. 그러나 대부분의 연구는 다른 감각과의 직접적인 연계성보다는 공감각을 활용한 감각의 확장에 그 주안점을 두고 있다. 이 논문에서의 연구는 청각과 시각 두 가지의 감각으로 제한을 두고 그 둘의 직접적인 영향을 연구목적으로 한다. 이에 앞서 기존의 '청각의 시각화'를 연구하는 학문인 싸이매틱스(Cymatics)의 개요를 보면 이미 소리의 시각화와 그 패턴의 연구가 진행되고 있음을 알 수 있다. 과거의 어니스트 클라트니는 바이올린 활을 이용하여 철판의 진동 그리고 그 진동의 패턴을 가시화하는 모래를 이용하여 청각의 패턴화를 실현하였다. 그 뒤를 이어 한스 지에니는 매개체의 역할 없이 소리를 바로 시각화할 수 있는 장비인 토노스코프를 개발하였다. 이는 현재 마이크로소프트(Microsoft)사의 윈도우미디어 플레이어(Window media player)에도 적용되어 있다. 시각적인 것과 청각적인 것의 연계를 위해 그것들의 속성을 파악하자면 다음과 같다. 「'소리'라고 함은 사람의 청각기관을 자극하여 뇌에서 해석되는 매질의 움직임. 공기나 물 같은 매질의 진동을 통해 전달되는 종파」라고 정의되어 있다. 음은 이와 같이 하나의 작은 요소를 의미하고, 작은 단위의 음들이 이루어져서 만들어진 것이 음악이라고 할 수 있다. 어떤 소리든지 음량, 음높이, 윤곽, 리듬, 템포, 음색, 위치, 반향이라는 기본적인 요소로 구성된다. 한편, '그래픽 아트'라고 함은 「일반적으로 평면 위에 도형(圖形)을 만드는 모든 기술. 예를 들면, 회화·글 씨·판화·인쇄 등을 말하며, 좁은 뜻으로는 수공적(手工的)인 방법으로 만들어진 복제 가능한 도형, 즉 판화 등을 가리킨다.」라고 규정짓고 있다. 그래픽 아트의 형태는 의도적인 경우에는 작가의 주관으로 제작하고 만들어지는 것이지만 우연적인 경우는 그 형태의 변화가 주변적인 요소를 통해 만들어지는 경우도 가능하다. 이 논문은 실험을 통해 소리의 패턴을 시각화하고, 그 체계화를 진행함에 그 목적이 있다. 정교한 패턴을 얻기 위해 매개체와 분말은 각4가지와 3가지, 청각적인 요소는 음색, 음량, 음정으로 나누고 각각의 조건을 7가지로 재 분류하여 실험을 진행하였다. 이에 가장 정교한 패턴을 생성해내는 조건을 기준으로 실험을 진행, 결과를 도출하였다. 도출된 실험결과를 통해 각 단음(8개의 기본계명)의 패턴을 규정할 수 있었으며 이를 활용하여 단음의 시각화와 청각적인 부분을 활용한 디자인에서의 패턴으로 활용할 수 있게 되었다. 이 논문은 점차 다양화되고 공감각적으로 확장되고 있는 디자인의 도구를 다른 감각을 활용하여 표현할 수 있다는 점을 살펴보는 하나의 계기가 되었으며, 미약하지만 새로운 표현방식의 한 방향을 제시할 수 있다. 이에 따라 이 논문의 결과가 새로운 시대의 그래픽 아트와 도구를 연구하는데 있어 선구자 역할을 하였으면 한다.
현대사회에서의 그래픽 아트는 커뮤니케이션의 도구로써 시각적인 것만이 아닌 청각, 후각, 미각, 촉각등 인간의 오감을 이용하여 작가의 메시지 전달 및 정보의 전달까지 그 범위를 넓히고 있다. 서로 다른 감각의 활용을 통해 메세지 및 정보의 전달력을 높이는 연구는 계속 진행되어지고 있다. 그러나 대부분의 연구는 다른 감각과의 직접적인 연계성보다는 공감각을 활용한 감각의 확장에 그 주안점을 두고 있다. 이 논문에서의 연구는 청각과 시각 두 가지의 감각으로 제한을 두고 그 둘의 직접적인 영향을 연구목적으로 한다. 이에 앞서 기존의 '청각의 시각화'를 연구하는 학문인 싸이매틱스(Cymatics)의 개요를 보면 이미 소리의 시각화와 그 패턴의 연구가 진행되고 있음을 알 수 있다. 과거의 어니스트 클라트니는 바이올린 활을 이용하여 철판의 진동 그리고 그 진동의 패턴을 가시화하는 모래를 이용하여 청각의 패턴화를 실현하였다. 그 뒤를 이어 한스 지에니는 매개체의 역할 없이 소리를 바로 시각화할 수 있는 장비인 토노스코프를 개발하였다. 이는 현재 마이크로소프트(Microsoft)사의 윈도우 미디어 플레이어(Window media player)에도 적용되어 있다. 시각적인 것과 청각적인 것의 연계를 위해 그것들의 속성을 파악하자면 다음과 같다. 「'소리'라고 함은 사람의 청각기관을 자극하여 뇌에서 해석되는 매질의 움직임. 공기나 물 같은 매질의 진동을 통해 전달되는 종파」라고 정의되어 있다. 음은 이와 같이 하나의 작은 요소를 의미하고, 작은 단위의 음들이 이루어져서 만들어진 것이 음악이라고 할 수 있다. 어떤 소리든지 음량, 음높이, 윤곽, 리듬, 템포, 음색, 위치, 반향이라는 기본적인 요소로 구성된다. 한편, '그래픽 아트'라고 함은 「일반적으로 평면 위에 도형(圖形)을 만드는 모든 기술. 예를 들면, 회화·글 씨·판화·인쇄 등을 말하며, 좁은 뜻으로는 수공적(手工的)인 방법으로 만들어진 복제 가능한 도형, 즉 판화 등을 가리킨다.」라고 규정짓고 있다. 그래픽 아트의 형태는 의도적인 경우에는 작가의 주관으로 제작하고 만들어지는 것이지만 우연적인 경우는 그 형태의 변화가 주변적인 요소를 통해 만들어지는 경우도 가능하다. 이 논문은 실험을 통해 소리의 패턴을 시각화하고, 그 체계화를 진행함에 그 목적이 있다. 정교한 패턴을 얻기 위해 매개체와 분말은 각4가지와 3가지, 청각적인 요소는 음색, 음량, 음정으로 나누고 각각의 조건을 7가지로 재 분류하여 실험을 진행하였다. 이에 가장 정교한 패턴을 생성해내는 조건을 기준으로 실험을 진행, 결과를 도출하였다. 도출된 실험결과를 통해 각 단음(8개의 기본계명)의 패턴을 규정할 수 있었으며 이를 활용하여 단음의 시각화와 청각적인 부분을 활용한 디자인에서의 패턴으로 활용할 수 있게 되었다. 이 논문은 점차 다양화되고 공감각적으로 확장되고 있는 디자인의 도구를 다른 감각을 활용하여 표현할 수 있다는 점을 살펴보는 하나의 계기가 되었으며, 미약하지만 새로운 표현방식의 한 방향을 제시할 수 있다. 이에 따라 이 논문의 결과가 새로운 시대의 그래픽 아트와 도구를 연구하는데 있어 선구자 역할을 하였으면 한다.
Graphic art in the modern society is as a tool of communication not only by using sense of sight but also by using auditory sense, olfactory sense, the sense of taste and tactile sense which are five senses of human broadening its extent to the delivery of messages and delivery of information of an ...
Graphic art in the modern society is as a tool of communication not only by using sense of sight but also by using auditory sense, olfactory sense, the sense of taste and tactile sense which are five senses of human broadening its extent to the delivery of messages and delivery of information of an author. The researches which try to heighten the capability of delivery of messages and information through the use of the sense different from each other is continuously being progressed. However, most researches put emphasis on the expansion of the sense using synesthesia rather than the direct relation with other senses. The study in this treatise limits the senses to two senses which are auditory sense and sense of sight and sets direct influences of the two as the purpose of research. Before this, if we see the outline of cymatics which is the learning that studies the existing 'visualization of auditory sense' we can see that the studies on visualization of sound and its pattern are already being progressed. In the past Ernest Clatney realized patterning of auditory sense by making vibration of steel sheet using a bow of violin and then by using sand which visualizes the pattern of vibration. In succession, Hans Jiany developed tonoscope which is an equipment that can directly visualize sound without the role of medium. This is presently applied to Windows Media Player of the Microsoft Corporation. For the relation between vision and auditory sense, if we grasp the attributes of them they are like the following. 'Sound' is defined as movement of medium which stimulates the auditory organ of a human and is interpreted in the brain and as longitudinal wave which is delivered through vibration of medium such as air and water. Sound means one small element like this and we can say that music consists of small units of sound. Any sound consists of basic elements which are volume, pitch, contour, rhythm, tempo, timbre, position and echo. On the other hand, it is defined that 'graphic art' means in general all techniques which make figures on a plane, for example it is a picture, calligraphy, engraving and print and in narrow sense it is a replicable figure made by handicraft namely engraving. The form of graphic art in intentional case is produced and made with author's own mind but in accidental case it is possible that change of the form is made through circumferential elements. This treatise has a purpose of visualizing pattern of sound through experiment and progressing the systematizing it. In order to obtain exquisite pattern, media and powder was divided into 4 kinds and 3 kinds each and auditory elements was divided into timbre, volume and tune and individual conditions were reclassified by 7 kinds and experiment was progressed. On this, the condition which produces the most exquisite pattern as being standard, experiment was progressed and result was derived. Through the experiment result derived, the patterns of individual monotones (8 units of basic notes) could be defined and they could be used as the pattern in design using visualization of monotone and part of auditory sense making use of them. This treatise has become an opportunity to look into the fact that design tools which become gradually diversified and expanded in synesthesia way can be expressed using other sense and though it is feeble one direction of new way of expression could be suggested. Therefore this writer hopes that the result of this treatise has a role of a pioneer in researching graphic art and the tools in new age.
Graphic art in the modern society is as a tool of communication not only by using sense of sight but also by using auditory sense, olfactory sense, the sense of taste and tactile sense which are five senses of human broadening its extent to the delivery of messages and delivery of information of an author. The researches which try to heighten the capability of delivery of messages and information through the use of the sense different from each other is continuously being progressed. However, most researches put emphasis on the expansion of the sense using synesthesia rather than the direct relation with other senses. The study in this treatise limits the senses to two senses which are auditory sense and sense of sight and sets direct influences of the two as the purpose of research. Before this, if we see the outline of cymatics which is the learning that studies the existing 'visualization of auditory sense' we can see that the studies on visualization of sound and its pattern are already being progressed. In the past Ernest Clatney realized patterning of auditory sense by making vibration of steel sheet using a bow of violin and then by using sand which visualizes the pattern of vibration. In succession, Hans Jiany developed tonoscope which is an equipment that can directly visualize sound without the role of medium. This is presently applied to Windows Media Player of the Microsoft Corporation. For the relation between vision and auditory sense, if we grasp the attributes of them they are like the following. 'Sound' is defined as movement of medium which stimulates the auditory organ of a human and is interpreted in the brain and as longitudinal wave which is delivered through vibration of medium such as air and water. Sound means one small element like this and we can say that music consists of small units of sound. Any sound consists of basic elements which are volume, pitch, contour, rhythm, tempo, timbre, position and echo. On the other hand, it is defined that 'graphic art' means in general all techniques which make figures on a plane, for example it is a picture, calligraphy, engraving and print and in narrow sense it is a replicable figure made by handicraft namely engraving. The form of graphic art in intentional case is produced and made with author's own mind but in accidental case it is possible that change of the form is made through circumferential elements. This treatise has a purpose of visualizing pattern of sound through experiment and progressing the systematizing it. In order to obtain exquisite pattern, media and powder was divided into 4 kinds and 3 kinds each and auditory elements was divided into timbre, volume and tune and individual conditions were reclassified by 7 kinds and experiment was progressed. On this, the condition which produces the most exquisite pattern as being standard, experiment was progressed and result was derived. Through the experiment result derived, the patterns of individual monotones (8 units of basic notes) could be defined and they could be used as the pattern in design using visualization of monotone and part of auditory sense making use of them. This treatise has become an opportunity to look into the fact that design tools which become gradually diversified and expanded in synesthesia way can be expressed using other sense and though it is feeble one direction of new way of expression could be suggested. Therefore this writer hopes that the result of this treatise has a role of a pioneer in researching graphic art and the tools in new age.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.